Hoivaloukku

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
segma

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja segma »

ninnithequeen kirjoitti:Eno on kyllä aika bastard, mutta sukua kuitenkin, joten kaikki pitää kestää. Niin se vaan menee. Näin mulle on opetettu.
Vitut. Pelkällä verellä ei ole kissan kiveksienkään vertaa absoluuttista arvoa.
ninnithequeen

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

segma kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Eno on kyllä aika bastard, mutta sukua kuitenkin, joten kaikki pitää kestää. Niin se vaan menee. Näin mulle on opetettu.
Vitut. Pelkällä verellä ei ole kissan kiveksienkään vertaa absoluuttista arvoa.
Ja voitko kertoa mistä asenteesi johtuu?
elco

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja elco »

CandyMan kirjoitti:Onhan se kansantaloudellisestikin järkevämpää jos eläkeläiset laittavat perintöihin menevät säästönsä vaikka kulutukseen kiertoon elämänsä ehtoopuolella sen sijaan että edelleen säästävät pelkästään jälkeläisiään miellyttääkseen.
Tuollaisessa systeemissä tekisin vanhoilla päivilläni kokon ylimääräisestä omaisuudestani ennemmin kuin antaisin sen valtiolle. Toinen vaihtoehto olisi tietty kätkeä omaisuus ulkomaille.
segma

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja segma »

ninnithequeen kirjoitti:Ja voitko kertoa mistä asenteesi johtuu?
Ihan vaan siitä, että sukulaisuus ei merkkaa mulle sitä, että vaikka ihminen olisi kuinka mätä ja kohtelisi sukulaisiaan (ja muitakin ihmisiä) tavoilla, joita en itse hyväksyisi, niin pyrkisin siitä huolimatta hyssyttelemään / yrittämään ymmärtää sillä perusteella, että se sattuu olemaan sukua.

Minä pyrin arvioimaan ihmisiä sen perusteella, miten he käyttäytyvät, en sen perusteella, minkälaista verta heidän suonissaan virtaa.
ninnithequeen

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

segma kirjoitti:Minä pyrin arvioimaan ihmisiä sen perusteella, miten he käyttäytyvät, en sen perusteella, minkälaista verta heidän suonissaan virtaa.
Soot vissiin adoptoitu.

T. hyssyttelijä
Sheetlord

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

segma kirjoitti:Minä pyrin arvioimaan ihmisiä sen perusteella, miten he käyttäytyvät, en sen perusteella, minkälaista verta heidän suonissaan virtaa.
:bassosoolo: eiku :komp:
Rouva Pupu

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Sheetlord kirjoitti:
segma kirjoitti:Minä pyrin arvioimaan ihmisiä sen perusteella, miten he käyttäytyvät, en sen perusteella, minkälaista verta heidän suonissaan virtaa.
:bassosoolo: eiku :komp:
Mä kans! Mä kans!
CandyMan

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

elco kirjoitti:
CandyMan kirjoitti:Onhan se kansantaloudellisestikin järkevämpää jos eläkeläiset laittavat perintöihin menevät säästönsä vaikka kulutukseen kiertoon elämänsä ehtoopuolella sen sijaan että edelleen säästävät pelkästään jälkeläisiään miellyttääkseen.
Tuollaisessa systeemissä tekisin vanhoilla päivilläni kokon ylimääräisestä omaisuudestani ennemmin kuin antaisin sen valtiolle. Toinen vaihtoehto olisi tietty kätkeä omaisuus ulkomaille.
Myönnän, kiertoteitä ja porsaanreikiä varmasti olisi, aivan kuten kaikessa. Joka tapauksessa näen edelleen työn, yrittämisen ja kouluttautumisen tukemisen kiinteän omaisuuden ja varallisuuden keräämisen ja muille siirtämisen "tukemista" tärkeämmäksi. Siis silloin jos ja kun aletaan taas miettiä verojen nostoa.

Sinä olet ilmeisesti nyt kuitenkin ulkoistamassa itseäsi pois Suomesta ennenkuin olet nettomaksaja? Tämä on ihan huutava vääryys ja porsaanreikä nykyisessä systeemissä, olet nauttinut ilmaisen koulutuksen/sairaanhoidon/jne. tarjoamista eduista, mutta nyt viet nuo hedelmät Australian aurinkoon. Toivottavasti saat melanooman Australian otsoniaukosta, bastardi! Olkoon kelvottomassa australialaisessa juomavedessäsi tuhannen aboriginaalin kolibakteerit! Ahum adun, zälääm!
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

slam kirjoitti:Ainakin näytille kannattaisi viedä joku perheen ulkopuolinen apulainen ja mielellään tietysti ammattitaitoinen. ... jos vaikka kelpaisikin yllättäen....
Rakkauden ammattilainen... :wink:
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
elco

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja elco »

CandyMan kirjoitti:Tämä on ihan huutava vääryys ja porsaanreikä nykyisessä systeemissä,
Rajoitettaisiinko utopiassasi ihmisten pääsyä täältä pois?
NuoriDaavid

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

CandyMan kirjoitti:
Sinä olet ilmeisesti nyt kuitenkin ulkoistamassa itseäsi pois Suomesta ennenkuin olet nettomaksaja?
Kyllä elco varmasti on ollut nettomaksaja sen jälkeen kun on otaniemestä ulos löytänyt. Jos ei nuorehko, terve, hyväpalkkainen, lapseton ihminen ole nettomaksaja niin kukahan sitten on?
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja Leila »

Maatilojen SPV:t voivat olla yhtä helvettiä sekä luopujille että jatkajille. Näitä olen tuttavapiirissä nähnyt ja juttuja työn puolesta kuullut. Gattacan tilannetta varmasti on hankaloittanut se, ettö myyjä on jo lähes seniili. Harmi vaan, että Gattaca on odotuksen takia ilmeisesti menettänyt mahdollisuuden saada nuoren viljelijän aloittamisavustusta. Samoin tilaa ei ole voitu kehittää niinä vuosina, kun pellot ovat olleet vuokralla.

Niin kuin tässä monet ovat sanoneet, tärkeää on nyt huolehtia vanhempien jaksamisesta. Eno vaikuttaa sellaiselta jäärältä ja jyrältä, joka kyllä sairaudestaan huolimatta pärjää. Etkä sinäkään sitä tilaa jaksa pyörittää, jos olet jo henkisesti ihan lopussa ennen kuin tila on edes varsinaisesti sinulle siirtynyt. Olkaa terveesti itsekkäitä välittämättä enon jupinoista.

Joka tapauksessa onnea alkaneelle viljelijän uralle!
Äiti ei tiedä
CandyMan

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

NuoriDaavid kirjoitti:Kyllä elco varmasti on ollut nettomaksaja sen jälkeen kun on otaniemestä ulos löytänyt. Jos ei nuorehko, terve, hyväpalkkainen, lapseton ihminen ole nettomaksaja niin kukahan sitten on?
"Nettomaksajalla" tarkoitin tässä yhteydessä henkilöä, joka on elämänsä aikana maksanut enemmän veroja kuin mitä niitä on siihen mennessä kuluttanut syntymästään lähtien. En muista missä iässä tuo keskimäärin laskettiin tapahtuvaksi, veikkaan että reippaasti yli nelikymppisenä.

Mutta toisaalta, laissa ei ole määrätty että jokaisen pitäisi maksaa "velkansa" takaisin yhteiskunnalle. Eihän Gattacakaan ole tehnyt niin, joten en näe elcoa yhtään sen pahempana tapauksena. :P
elco kirjoitti:
CandyMan kirjoitti:Tämä on ihan huutava vääryys ja porsaanreikä nykyisessä systeemissä,
Rajoitettaisiinko utopiassasi ihmisten pääsyä täältä pois?
Tämä sotii humanistis-liberalistista maailmankuvaani vastaan. Tyydyn vain toteamaan jotta voi voi, maailma on sittenkin epätäydellinen, toisin kuin minä.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja JoeB »

segma kirjoitti:
Minä pyrin arvioimaan ihmisiä sen perusteella, miten he käyttäytyvät, en sen perusteella, minkälaista verta heidän suonissaan virtaa.
Hyvinkin samaa mieltä.
Sukua ei voi valita se on totta, mutta ei sen henkilöistä tarvitse ehdoin tahdoin kinnikkään pitää vain koska ovat sukua.
Jos ihminen on rasittava tai suorastaan vastenmielinen niin mielummin olen sitten pitämättä yhteyttä, enkä edes tunne huonoa omatuntoa siitä olkoon vaikka kuinka läheistä sukua tahansa (no ihan lähiperhepiiri varmaankin on poikkeus).
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja par-sky »

osaan ongelmasta voisi olla ratkaisu:

et halua loukata äitiäsi, joka nyt heilahtelee puolelta toiselle. Mitä jos yrittäisit hänen kanssaan keskustella siitä, että enon luona olo vie isäsi hautaan. Eli onko äitisi valmis uhraamaan isäsi hengen jotta enolla olisi hieman hauskempaa? Enon pärjäämisen kun saisi helposti ratkaistua kodinhoitajalla, eli ainoa mitä teidän enon luona olosta seuraa on isäsi kuolema. Sitä tuskin sinä tai äitisi haluaa.

Jos siis saat äitisi kannan asettumaan aloilleen voisi hän nimenomaan olla se henkilö joka voisi puhua enollesi realiteetteja. varsinkin kun eno on ilmeisesti äidillesi kaikesta huolimatta tärkeä. Ja varsinkin kun äitisi on teistä enolle varmaan läheisin. hänen sanomanaan asiat ei välttämättä kuulostaisi niin vittuilulta. Ja vaikka enosi teeskentelisi ettei kuule, ymmärrä, niin kyllä se silti sisään menee. Ja ehkä, ehkä hän miettii sitä joskus jossain vaiheessa.

mutta ensimmäisenä asiana mitä sun pitää tehdä on pelastaa isäsi pois sieltä.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja Think »

ninnithequeen kirjoitti: Soot vissiin adoptoitu.
T. hyssyttelijä
Eli jos ei siedä sukulaisiltaan paskaa niskaa oikein kunnolla, niin sitten on tunteeton orpo. JepJep.

Rajansa aina kaikella. Aivan lähisukulaisilta malttaa ehkä ottaa hieman enemmän sontaa niskaansa, mutta eipä se kovin paljon enempää ole kuin tuntemattomalta. Ei sekään, että synnyttää lapsen tee mielestäni naisesta äitiä (kuin biologisessa mielessä).
Ovela kuin orgasmi
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Jaksan vastata vain pariin nyt, mutta aiemmistakin olen saanut vaikutteita, kits.
Leila kirjoitti:Maatilojen SPV:t voivat olla yhtä helvettiä sekä luopujille että jatkajille. Näitä olen tuttavapiirissä nähnyt ja juttuja työn puolesta kuullut. Gattacan tilannetta varmasti on hankaloittanut se, ettö myyjä on jo lähes seniili.
Niin, yleensähän sukupolvenvaihdokset tehdään jo vanhaisännän jäädessä eläkkeelle, vähän päälle kuusikymppisenä. Tietysti silloin ostaja on useimmiten tilalla koko ajan asunut myyjän oma poika. Minä taas olen tietysti kasvanut vanhempieni kanssa ja sitten elänyt omaa elämää. Eno on piintynyt vanhapoika ja yksineläjä, joka ei huusholliinsa ole muita halunnut, paitsi kesälomiemme aikana, kaikki kesäni. Traktorilla ja puimurilla olen pellot muutamaan kertaan huristellut ja muutamana kesänä. Kymmeniä vuosia eno teki hommat itse ja apuna olevan kylänmiehen kanssa.

Minut on kai äitini kasvattanut siihen, että suvun maa on Pyhää Maata, joka on tärkeämpää kuin yksittäinen sukupolvi. Olen ollut yllättynyt, että enolta sellainen "suvun pyhä maa" -fiilis puuttuu kokonaan. Talo ja eno ovat hänen mielestään yhtä, koska hän omistaa. Eno on kehuskellut taidoillaan talonpidossa, mutta toisaalta monesti sanonut ettei piittaa miten talon hänen jälkeensä käy. Ja eihän se tosiaan ole ollut edes oikea isäntä aikoihin, vaan pelkkä omistaja. On sitten eläkeläisenä nauttinut omistamisesta sisällä, paskasissa kalsareissaan maisemia ikkunasta ihaillen. Rahaa se ei ole paljoa käyttänyt, on sairraalloisen nuuka. Minulle onneksi ei ole metsiinkään juuri koskenut. Nyt se varmaan saa paskahalvauksen kun minä joudun puitakin kaatamaan. Tärkeintä on ollut tietoisuus omistamisesta.

Paljon töitähän eno siellä teki jo hevosvetoisina aikoina. Mutta mites eno itse tilansa sai? No tietysti niin, että vaarini, huonoista väleistä huolimatta, myi talon pojalleen eli enolleni. Halvalla vielä ja antoi kuolinvuoteellaan velat anteeksi. Silloin kai niin saattoi tehdä. Äitini taas vapaaehtoisesti luopui perintöosuudestaan talon hyväksi! Merkkaako nämä jotain esikuvina enolle? Ei, hänhän on omistaja, talo on hänen :)

Minä olin tyytynyt tähän enkä ajatellutkaan sukupolvenvaihdosta ennen sitä isyysjuttua. Sitten ei testamentti enää riittänyt.
Leila kirjoitti: Harmi vaan, että Gattaca on odotuksen takia ilmeisesti menettänyt mahdollisuuden saada nuoren viljelijän aloittamisavustusta.
:( Totta. Kevyet viisikytä donaa ilmaista rahaa jää saamatta.
Nuoren viljelijän tuen olisin saanut jos kaupat olisi viety loppuun jo silloin kun eno niitä alunperin ehdotti ja eka kauppakirjaluonnos tehtiin. Sitten alkoi se vuosien "miettiminen" ja paskanpuhuminen.
Leila kirjoitti: Samoin tilaa ei ole voitu kehittää niinä vuosina, kun pellot ovat olleet vuokralla.
Niin :(
Velaton talo, mutta eipä sinne ole investoitukaan 25 vuoteen, ja sekin on asuinrakennus. Kalusto on ihan rappiolla, hyvä että yhtään liikkuu.

Lisäksi eno suuressa viisaudessaan uusi viime keväänä (!) vuokrasopimuksen puolesta peltopinta-alasta, järjettömän halvalla ja vuoteen 2012 asti! 2012! Minäkin olen silloin jo vanha ukko jos en ole jo nyt. Maatalouskeskuksen mies ihmetteli, eikö asiasta oltu keskusteltu sukupolvenvaihdosta suunnitellessa. Keskustella ja suunnitella enon kanssa mitään? Hah. Eli metsillä tässä siis pääasiassa pärjätään, ja hyvä niinkin, nyt EU-aikana.
Leila kirjoitti: Niin kuin tässä monet ovat sanoneet, tärkeää on nyt huolehtia vanhempien jaksamisesta. Eno vaikuttaa sellaiselta jäärältä ja jyrältä, joka kyllä sairaudestaan huolimatta pärjää. Etkä sinäkään sitä tilaa jaksa pyörittää, jos olet jo henkisesti ihan lopussa ennen kuin tila on edes varsinaisesti sinulle siirtynyt. Olkaa terveesti itsekkäitä välittämättä enon jupinoista.
Juu, kyllä tämä syksy kulutti minut ihan loppuun jo. Yhtä pelkäämistä. Moni taisi yllä ehdottaa, että minä jäisin yksin enon kanssa ja vanhempani pääsisivät kotiin. Mutta en minäkään kestä, sori. Eno on niin eri sukupolveakin, ettei yhteistä maailmaa ole. Melkein kaikki alle 50 vuotta nuorempi asia on enolle sitä vastenmielistä "nykyaikaa". Lisäksi sain näistä vuosista sellaisen kauhun, että pelkät käynnit siellä päärakennuksessa tuntuvat käynniltä käärmeen tai skorpionin pesässä. Nukun siellä kopissani, vanhempani sitten 24/7 tulen alla...
Leila kirjoitti: Joka tapauksessa onnea alkaneelle viljelijän uralle!
Siinä onkin kaupunkilaispojalle ihmettelemistä, vaikka mitättömän maatalouskoulun kävinkin. Koneita osaan ja tykkään ajaa, mutta monet jutut kuten lannoitus, kylvö- ja kyntösyvyydet, toimien ajoitukset ym.ym vielä aika hämäriä. Onneksi on kirjoja, netti ja maatalousneuvojia. Onneksi nyt irtisanottu toinen vuokralainen haluaa toimia alkuun urakoitsijana tai apumiehenä omine koneineen, mikä koneideni tuossa kunnossa ollessa onkin kannattavinta. Ja lupasi neuvoa kaikessa. Reiluntuntuinen jätkä, lähempänä omaa ikääni. Metsäpuolesta taas isäni tietää aika paljon, nuorena olisi halunnut metsänhoitajaksi.

Tässä tilanteessa minunkaan jatkuva läsnaoloni ei ole tilan töiden kannalta tarpeen, joten kyllä meidän koko perheen pitäisi sieltä pois päästä.Ei siinä mun 2X4 metrin huoneessakaan oikein jaksa kuukausia ja kuukausia asua.

par-sky kirjoitti:et halua loukata äitiäsi, joka nyt heilahtelee puolelta toiselle. Mitä jos yrittäisit hänen kanssaan keskustella siitä, että enon luona olo vie isäsi hautaan. Eli onko äitisi valmis uhraamaan isäsi hengen jotta enolla olisi hieman hauskempaa? Enon pärjäämisen kun saisi helposti ratkaistua kodinhoitajalla, eli ainoa mitä teidän enon luona olosta seuraa on isäsi kuolema. Sitä tuskin sinä tai äitisi haluaa.

Jos siis saat äitisi kannan asettumaan aloilleen voisi hän nimenomaan olla se henkilö joka voisi puhua enollesi realiteetteja. varsinkin kun eno on ilmeisesti äidillesi kaikesta huolimatta tärkeä. Ja varsinkin kun äitisi on teistä enolle varmaan läheisin. hänen sanomanaan asiat ei välttämättä kuulostaisi niin vittuilulta. Ja vaikka enosi teeskentelisi ettei kuule, ymmärrä, niin kyllä se silti sisään menee. Ja ehkä, ehkä hän miettii sitä joskus jossain vaiheessa.

mutta ensimmäisenä asiana mitä sun pitää tehdä on pelastaa isäsi pois sieltä.
Kyllä äiti isän kunnon huononemisen ja vakavan stressaantumisen koko ajan näkee ja välittää siitä. Isä nyt ei enää kauppakassejakaan jaksa kantaa ja autosta noustessaan isän pitää huilia pari minuuttia autoon nojaten. Eikä äiti itsekään ole häävissä kunnossa. Äidillä on kivulias osteoporoosi, issiaan tapainen lihasjännitys, leikkausta vaativa kaihi, stressistä johtuva unissakävely, toistuvia rakkotulehduksia. Enimmäkseen äiti vain makaa sängyn pohjalla ja eno höpöttää juttujaan. Olen koettanut enolle sanoa, että anna nyt äidin katsoa Kauniitajarohkeita ja Emmerdalea äläkä vaihda kanavaa. Tai että älä aina vaadi äitiä teetä juomaan keittiön koville tuoleille, äidillä on kipuja. Eno muistaa vain hetken.. tai ei usko tai ei välitä. "Te nuoret terveet ihmiset", niin eno sanoo.

Äidinhän eno sinne eniten haluaa. Ja ihan totta, äidillä olisi parhaat mahdollisuudet asia selittää. Mutta äidillä on veljeensä sanoisinpa jopa henkisesti sukurutsainen, alisteinen, jumaloiva suhde.. , eno on ollut äidille kai jonkinlainen isänkorvike silloin kun välit vaariini olivat huonot. Perheen kesken äiti kyllä myöntää nämä enon huonot puolet, mutta suuttuu pahasti jos niitä vähänkin kärkevästi isän kanssa arvostelemme. Kun äiti tätä tilannettamme selittää enolle, hän tekee sen niin varovasti, että pelkäänpä ettei eno asiaa ymmärrä.

Joten taitaa jäädä minun vastuulleni se enon puhuttelu. Vaikeaa vaan selittää asia enolle yhtäaikaa sekä ultrakohteliaasti että päättäväisesti. Ja äitinihän kieltäisi minua puhumasta tästä enolle ja pelästyisi jos kuulisi minun puhuneen. Eno taas luultavimmin ymmärtäisi vain sen, että taas tuo nulikka loukkaa häntä ja nuo nuoret terveet ihmiset jättävät hänet pulaan.

Ihanteellista olisi meidän koko perheen päästä sieltä pois. Minuahan tarvitaan jo vanhempienikin apuna! Siellä Orimattilassa kulkisin sitten minä talon hommien aikaan (joita on alkuun suht. vähän jos ja kun joudun käyttämään urakoitsijaa) ja koko perhe varmaan mielellään olisi kesällä siinä saunamökissä (onhan siinä kaksi samanlaista 2 x 4 metrin huonetta).

Eno jäisi alkuun kotihoitajien käyntien varaan, hakeekoon viinansa itse Alkosta kun vielä autoakin pystyy ajamaan, ja sitten kunnon huonotessa siirtyisi vanhainkotiin kuten muutkin vanhukset. Näinhän se järkevästi ajatellen pitäisi tehdä. Mutta nyt ei ollakaan normaalin ihmisen kanssa tekemisissä. Tämä on perseestä.

Ihan kohta lähden takaisin Orimattilaan taas. Jo liian monta päivää olen lusmuillut täällä kaupungissa yksin. Oli kyllä pikku pakko tasoittua täällä että jaksan talonpitoakin miettiä.

Voi olla, että vähään aikaan en paljoa Kitinään kirjoita. Lukaisen kyllä kun jollekin koneelle pääsen.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
PerttiMakimaa

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

CandyMan kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Logiikkasi hämmentää kepulaisen landepaukun.
Sellaisia te vähän olette.
Eli mielestäsi koska sinun pitää itse työlläsi ansaitsemasi omaisuutesi pitäisi perintöverotus olla 100%, heitto tai ei.
Perintöveroa pitäisi ennemmin korottaa kuin esim. tuloverotusta, kyllä.
Ruvetaanpas ajattelemaan tätä ihan aikuisten oikeasti loogisesti. Ilmeisesti logiikkasi kumpuaa siitä, että verojen kanto nykyisessä määrässä on luonnonlaki?
Ei kumpua.
Eli mitään mikä ympärillämme yhteisillä verovaroillamme pyörii ei pitäisi lakkauttaa tai siirtää yksityisrahoitteiseksi?
Taisit siis vihdoinkin löytää viisasten kiven joka ratkaisee yhä paisuvat hoivakulut? Kunhan kaikki yksityistetään, ei kukaan joudu enää maksamaan mistään mitään?

Pertti Pääministeriksi? Jee!
Siirtele sinä mielessäsi verojen painopisteitä, Pertin logiikantaju kysyy useassakin kohtaa miksi minun pitäisi maksaa nykymäärä veroja kun en siitä riittävää määrää hyötyä saa.
Johtuu esim. siitä ettei sinulla mahdollisesti ole tällä hetkellä lapsia jotka saavat verovaroin kustannettua koulutusta ja hoivaa, tai ettet vielä itse ole sairaalassa tai vanhainkodissa hoidettavana yhteiskunnan varoin. Tuokin aika saattaa joskus koittaa, ja silloin Pertti nähdäänkin yllättäen vaatimassa lisää hoivaa ja puuroa suuhun tungettavaksi.

Väitän myös että olet tuossa väitteessäsi muutenkin väärässä. Käsittääkseni kuulut kolmikymppisten sarjaan, jotka eivät vielä ole maksaneet veroina yhteiskunnalle takaisin sitä mitä ovat aiemmin elämässään kuluttaneet verovaroja hoitoloissa, päiväkodeissa, kouluissa yms. yms. olemiseen. Tämä takaisinmaksun hetki koittaa joskus paljon myöhemmin elämässäsi, sen jälkeen voit alkaa nillittää kuinka olet nettomaksaja etkä nettosaaja.

Verotus ajatuksena ei kuitenkaan lähde siitä että jokainen maksaa just prikulleen sen verran veroa mitä saa yhteiskunnalta takaisin juuri sinä vuonna. Tuollainen systeemi olisi hiukan liian monimutkainen toteutettavaksi. Kaikki me maksamme verojen kautta asioista joita emme "käytä", esim. auton omistamattomat maksavat pohjoisen moottoriteistä tai kaupunkilaiset maatalouden tukemisesta.

Juu, ja en ole sinänsä yksityistämistä vastaan, JOS sillä katsotaan pystyvän tehostamaan ja järkeistämään toimintoja. Muistaakseni Lahdessa tämä kokeilu kuitenkin meni persiilleen, yksityistäminen tuli muistaakseni kunnalle kalliimmaksi. Jokin siellä mätti, joten yksityistäminen ei yksinään ole mikään automaattiratkaisu.
Öh, muistin tämän keskustelun juuri. Harmi, että ironiani tuosta landepaukusta ei uponnut sinuun. Ellet sitten näin mellunmäen"stadilaisena" :D (ymmärsin, että olet näinkin "kaupunkimaisesta" paikasta syntyisin. Korjaa jos olen väärässä) ole sitä mieltä, että kaikki kehäkolmosen ulkopuolella on landea. Tiedätköhän edes missä asun?

Minulla ei suoranaisesti ole kantaa hoivapalveluitten yksityistämiseen. Jos se jollakin tapaa parantaa tilannetta niin sitten. Enemmänkin kiinnostaisi siivota valtion ja kuntien hallinnosta mm. sihteerit, jotka tienaavat kolmetonnia kuussa ja puolueen jäsenkirjoilla saadut eläkevirat. Jos tätäkin lähdettäisiin ajamaan vaikka siten, että jokaisen turhan viran tilalle perustettaisiin suorittavaa työtä tekevä virka voisi olettaa hoitajapulan helpottavan ja katujen tulevan auratuksi. Ja silti tulisi säästöä, kun näitten uusien virkojen palkat ovat todella paljon pienemmät.

Tietysti tämä pitäisi toteuttaa riittävän korkealta tasolta, kuka kyvytön idiootti luopuisi vapaaehtoisesti kultakaivoksesta. Voi vaan olla, että jossakin vaiheessa on pakko. Vai oletteko ihmetelleet, että kun ihmisiä eläköityy joistakin kummallisista viroista virka lakkautetaan eikä se näy missään? Hyvä esimerkki ovat pienten kuntien joka yksikölle erikseen valitut päätoimiset "talousjohtajat".

Tähän juttuusi nettomaksajuudesta. Näitä laskelmia ei kannata kyllä tehdä nykypäivän turvottuneen palveluntuotantokoneen mukaan. Muistaako kukaan millaista syntymän aikoihin oli? Eikös suurin osa näistä kotkotuksista syntynyt kahdeksankymmentäluvulla ja monien vanhemmat meinasivat luhistua verotaakkansa alle. Vi**u, joka penni and then some on tästä suvusta maksettu.
CandyMan

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

PerttiMakimaa kirjoitti:Öh, muistin tämän keskustelun juuri. Harmi, että ironiani tuosta landepaukusta ei uponnut sinuun.
Ironiasi oli niin kovin raskaskätistä ja tavanomaista ettei sitä voinut olla huomaamatta.
Minulla ei suoranaisesti ole kantaa hoivapalveluitten yksityistämiseen. Jos se jollakin tapaa parantaa tilannetta niin sitten. Enemmänkin kiinnostaisi siivota valtion ja kuntien hallinnosta mm. sihteerit, jotka tienaavat kolmetonnia kuussa ja puolueen jäsenkirjoilla saadut eläkevirat.
Otetaas alusta. Puhuin siitä että JOS veroja lähdetään jossain vaiheessa korottamaan, pitäisi mielestäni paljon ennemmin korottaa perintö- ja lahjaveroa kuin esim. tuloveroa. Oikeastaan jo nykyisessäkin tilanteessa voitaisiin puolestani muuttaa painopistettä yhä enemmän työntekoa ja rahan kulutukseen laittamista (=lisää työpaikkoja) suosivaksi, omaisuuden piiloon keräämisen ja sen jälkipolville siirtämisen kustannuksella.

Sinun esille ottamallasi seikalla että kaikkia veroja pitäisi alentaa ei ole tämän kanssa oikeastaan mitään tekemistä. Puhuin painopisteistä, en verokertymän kasvattamisesta muuten vaan.

Tietenkin jos on yhtään realisti, tajuaa että verojen korotuksiin tulee olemaan erittäin suuria paineita viimeistään siinä vaiheessa kun Perttikin siirretään vanhainkotiin, koska kulut versus työtätekevältä kansalta saatavat verotulot vinksahtavat nykytilanteesta yhä pahemmin. Siinä ei paljoa hetkauta vaikka muutama turha virka lakkautettaisiinkin. Kyllä sinunkin luulisi Kitinän virallisena tuomiopäivän julistajana tämän tajuavan, vai?
Tähän juttuusi nettomaksajuudesta. Näitä laskelmia ei kannata kyllä tehdä nykypäivän turvottuneen palveluntuotantokoneen mukaan.
Varsinkaan sen jälkeen kun on itse saanut nauttia kyseisen palveluntuotantokoneen hedelmistä, eikö niin? Paljonko olet maksanut omasta koulutuksestasi?
PerttiMakimaa

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

CandyMan kirjoitti:Otetaas alusta. Puhuin siitä että JOS veroja lähdetään jossain vaiheessa korottamaan, pitäisi mielestäni paljon ennemmin korottaa perintö- ja lahjaveroa kuin esim. tuloveroa. Oikeastaan jo nykyisessäkin tilanteessa voitaisiin puolestani muuttaa painopistettä yhä enemmän työntekoa ja rahan kulutukseen laittamista (=lisää työpaikkoja) suosivaksi, omaisuuden piiloon keräämisen ja sen jälkipolville siirtämisen kustannuksella.

Sinun esille ottamallasi seikalla että kaikkia veroja pitäisi alentaa ei ole tämän kanssa oikeastaan mitään tekemistä. Puhuin painopisteistä, en verokertymän kasvattamisesta muuten vaan.

Tietenkin jos on yhtään realisti, tajuaa että verojen korotuksiin tulee olemaan erittäin suuria paineita viimeistään siinä vaiheessa kun Perttikin siirretään vanhainkotiin, koska kulut versus työtätekevältä kansalta saatavat verotulot vinksahtavat nykytilanteesta yhä pahemmin. Siinä ei paljoa hetkauta vaikka muutama turha virka lakkautettaisiinkin. Kyllä sinunkin luulisi Kitinän virallisena tuomiopäivän julistajana tämän tajuavan, vai?
Tähän juttuusi nettomaksajuudesta. Näitä laskelmia ei kannata kyllä tehdä nykypäivän turvottuneen palveluntuotantokoneen mukaan.
Varsinkaan sen jälkeen kun on itse saanut nauttia kyseisen palveluntuotantokoneen hedelmistä, eikö niin? Paljonko olet maksanut omasta koulutuksestasi?
Otetaan vielä alummasta, ennen kuin näkemyksesi jalostui. Puhuit 100%:n perintöverosta kuin pahinkin työtön veneen alla. Ja verojahan nostetaan - joka ikinen vuosi. Inflaatio syö omaisuuksien/palkkojen reaaliarvoja, mutta milloin viimeksi taulukkoja on esimerkiksi juuri perintöverossa nostettu? Muistaakseni 90-luvulla, korjaa jos olen väärässä. Samaa vikaa on myös tuloverossa. Tästähän on ollut puhetta, että voitaisiin oikeasti tutkia onko verotus näillä mainostetuilla alennuksilla yhtään reaalisesti keventynyt vai onko sen painopiste vaan muuttunut (valtionverotus -> kunnallisverotus, inflaatio syönyt hyödyt kuluttajilta).

ELI, jo tästäkin syystä reaaliansiot turvataksemme meidän kaikkia verojamme pitäisi laskea!

Jos on yhtään niin inhorealisti kuin Pertti laittaa tavaran vaihtoon erikoistuneita vaihdon välineitä piiloon vanhuutta varten. Selvältä näet vaikuttaa, että verojen korottaminen tästä ei tule onnistumaan ellei siirrytä totalitariaan ja, kuten edellä puhuttiin kieli poskessa, estetä ihmisten maastamuutto. Minä tulen olemaan se, joka maksaa minun vanhuuteni. Kunhan siihen mennessä minusta koetetaan tehdä maksumiestä toisten vanhuuteen. En rehellisesti sanoen usko sen onnistuvan. Vapaa maailma, vapaa työvoiman liikkuvuus, juunou.

Vanhempani maksoivat koulutukseni, kun Liikanen lanseerasi 80-luvulla "Verotus kevenee" sloganin, joka kääntyi kansan suussa "Verotus kovenee":ksi. Siinähän tämä neropatti erotti veroprosentista erikseen työeläkemaksut, jotta veroprosentti saataisiin näyttämään pienemmältä. Muista hänen tyristään puhumattakaan (revalvaatio...).

Ehdin olla töissä koulussa ollessani ja koulutusteni välissä, että opintotuet itselleni tienasin moninkertaisesti. Siitä sainkin sitten maksaa kalliisti.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Gattaca kirjoitti: Joten taitaa jäädä minun vastuulleni se enon puhuttelu. Vaikeaa vaan selittää asia enolle yhtäaikaa sekä ultrakohteliaasti että päättäväisesti. Ja äitinihän kieltäisi minua puhumasta tästä enolle ja pelästyisi jos kuulisi minun puhuneen. Eno taas luultavimmin ymmärtäisi vain sen, että taas tuo nulikka loukkaa häntä ja nuo nuoret terveet ihmiset jättävät hänet pulaan.
otappa imarteleva kanta:

"kyllä eno on ikäisekseen mieheksi hyvässä kunnossa. Kädet ja jalat pelaa ja pää leikkaa. Moni nuorempikaan ei ole noin hyvässä kunnossa. Kaipa se on paljon ihmisestä kiinni, jotkut vaan pysyy paremmassa kunnossa kuin toiset. Joillakin se terveys lähtee repsahtamaan jo parikymmentä vuotta aiemmin kuin toisilla. Jotkut sitten tarvitsevat sitä hoivaa ja rauhaa paljon aiemmin..."

sen jälkeen valehtelet tyynen rauhallisesti, että lääkäri haluaa tarkkailla äitisi/isäsi tilaa varkaudessa.

"kyllähän minä täällä enon luona olen minkä voin, mutta pitää varmaan olla käymässä pitempiä aikoja varkaudessa kun ei äiti/isä välttämättä jaksa yksin toista hoitaa. Kyllähän se on miehen/pojan tehtävä pitää vanhemmistaan huolta kun alkaa terveys rapistua. Tottakai minä täälläkin olen niin paljon kun vaan voin, mutta pitäisiköhän nyt alkuun pyytää kodinhoitajaa käymään vähän useammin, näin alkuun ennenkuin nähdään mitä ne lääkärit isälle/äidille sanoo ja miten tämä tilanne asettuu"

Enosi vaikuttaa kumminkin aika ylpeältä ja itsekkäältä ihmiseltä. Eli:

tuskin rupeaa kieltämään kun kehutaan (Hänhän tietää olevansa paras). Sitten kun vedät esiin kortin "vanhempani ovat sairaampia kuin sinä" ei hän voi vastata siihen valittamalla vaivojaan, koska se olisi pitänyt tehdä jo kehumisvaiheessa. Samalla hän joutuisi myöntämään ettei hänessä ole kehumisen aihetta (mitä en ihan oikeasti usko hänen tekevän).
Samalla kumminkin vakuutat siellä käyväsi niin paljon kuin vaan voit (sehän olet sinä joka määrittää tämän voimisen määrän). Sitten hommaat sen kodin hoitajan käymään useammin (huomaa, että kun melkein kysyt enon mielipidettä kokee hän osallistuvansa ratkaisuun ja tekevänsä päätökset).
Myöskin kun puhut tilanteen väliaikaisuudesta ei enosi koe että nyt hänet ollaan täysin ja kokonaan hylkäämässä.

olenko mä paha ihminen kun mun pää toimii näin? :shock:
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

par-sky: ihan hyvä neuvo, varsinkin tuo isän sairaalaanjoutumisen narraaminen :D Itse asiassa Äiteeni keksi saman jo aikaisemmin :lol:

Tilanne jatkuu melkein entisellään.
Tosin omistuksen vaihtumisen jälkeen enoni on ollut kiltimpi ja sanoisinko nöyrempi. Poweri liittyy hänen arvomaailmassaan aina omistamiseen? Kestää nykyään jopa pikkukritiikkiä harmillisista pellonvuokrasopimuksista ja koneiden rappiokunnosta suuttumatta.

Nyt saatiin olla viikko kotona Varkaudessa.
Just poistuessani sanoin (äiteen kuulematta) enolle suunnilleen näin, kiltillä äänellä:
"Anteeksi nyt kun sut taas näin jätetään.
Minunkin vaan täytyy joskus päästä kaupunkiin kun nyt tarvii suunnitella tulevaa ja etsiä tietoa vaikka sieltä netistä. Tuolla saunakopissa en osaa edes ajatella. Siellä tulee hulluksi, niinkuin olet itsekin sanonut kun siellä taloa rakentaessa asustelit.

Ja mun vanhemmat on vanhoja sairaita ihmisiä. Niilläkin täytyy olla oikeus omaan elämään omassa kodissa. Tämä kuukausien nyyköttäminen sun vierashuoneessa kuluttaa ne loppuun".

Eno vain nyökytteli ja hoki: "Ei tarvitse selittää".

Tietysti täällä ollessamme talon vesipumppu hajosi. Mutta siihenpä löytyi heti enon kaverikylänmies tai kaksi korjaamaan ja ne on viikon ajan kantaneet enolle alkosta viiniä ja pitäneet seuraa ihan lystikseen enon viinejä juoden. Eli tuntuu huolto pelaavan paikallistenkin tasolla. Sellaisia sentään jotka saa asua omassa kodissaan eikä enon vierashuoneessa.

No, minähän sen korjauksen maksan ja olen tuollaisista nyt vastuussa :roll:

Nyt tänään olisi sitten lähtö takaisin.
Isäni valittaa selkäänsä ja jalkojaan ja hengitystään ja pelkää miten auto toimii hirmupakkasilla ja on vittuuntunut lähdöstä. Äiti taas inttää että täytyy mennä tänään kun on luvattu. Äitee voittaa aina.

Jatkossa ajateltiin olla nyt pari viikkoa siellä ja sitten uusi viikon reissu kaupunkiin. Pidennetään ja tihennetään kotonakäyntejä. Hankalaa mullekin, kun talon asioita en jaksa siellä 2x4 metrin kopin "kartanossani" paljon miettiä (Sinne ei sais nettiäkään ellen vedä sinne puhelinlinjaa, ehkä teen niin) , vanhemmat ei jaksa kykkiä enon vierashuoneessa hissukseen, mutta täällä Varkauden kodissakin tarvitsevat minun apuani koska eivät enää jaksa edes kauppakasseja kantaa, isä ei suostunut kauppaan jossa piti kiivetä portaat, eivät pysty edes imuroimaan yms :roll:
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Vaikuttaa, että sinulla voi olla vielä rankat ajat edessä vanhenevien vanhempiesi kanssa, jos ei jo olekin, ja eno siihen vielä kaupan päälle. Voimia ja jaksamista, ja yritä saada sitä "omaa elämääsikin" alkuun nyt kun tekosyyt rahattomuudesta ja työttömyydestä ovat poissa, äläkä uhraa ihan koko elämääsi vanhusten hoitoon. Kuulostaa varmaan julmalta tuo, mutta sinä olet ihan tarpeeksi katkera jo tällä hetkellä, et tarvitse enää syytä enempään
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Kiitos Lolita.
Tuli just mieleen, että minullahan on tässä KAHDEN kaukana sijaitsevan asunnon ja niissä KAHDEN apua tarvitsevan vanhussetin hoivaloukku. :roll:

Omia rahojaanhan nuo kalkkikset käyttävät elämiseensä, mutta elämäntapana tämä tulee minulle raskaaksi. Silti en voi niiden tarpeita sivuuttaakaan. Ja yhtälailla tämä on vitutus vanhemmilleni ja enolla se kuolemanpelko.

Ja auton ja kuskin tartee aina olla siellä missä äitee on.
Nytkin isä vois tietty jäädä vielä kaupunkiin, mutta se on vanhuuttaan niin höpsähtänyt rakastamaan äiteetä (söpöä menneisyytensä jälkeen), että aikoo olla siellä missä äitee on. Ja tarttis autoa täällä niinkuin äiti ja eno maalla.

Tarvittais kaksi autoa tähän systeemiin, mutta vanhukset sanoo mulle "jäitä hattuun".

Tänään on lähtö maalle, joten moi taas kaikki.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Think
Kitisijä
Viestit: 1000
Liittynyt: 14.08.2005 20:56

Re: Hoivaloukku

Viesti Kirjoittaja Think »

Gattaca kirjoitti: Tarvittais kaksi autoa tähän systeemiin, mutta vanhukset sanoo mulle "jäitä hattuun".
Yhdyn Lolitaan. Nyt tarvitaan omiakin päätöksiä ja omaa elämää (mitenkuten se nyt vain olisi mahdollista). Siitä se homma lähtee vähitelleen kulkemaan.

Jos toinen auto on tosiaan tarpeen, niin se tullaan ymmärtämään ihan varmasti vanhusten toimesta sitten kun he huomaavat sen tuoman hyödyn.
Ovela kuin orgasmi
Vastaa Viestiin