Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
PerttiMakimaa

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Geetzu kirjoitti:Mun mielestä tää maailma tarttee kilttejä naisia. Pitää vaan olla niin perkeleen vahva selvitäkseen kilttinä! Treenaan.
Kyllä. Tai laajentaen kilttejä ihmisiä. Ne ovat se liima joka liimaa tämän yhteiskunnan mulkut kiinni toisiinsa (johan tuli metafora). :)
BettyB.

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Geetzu kirjoitti:Mun mielestä tää maailma tarttee kilttejä naisia. Pitää vaan olla niin perkeleen vahva selvitäkseen kilttinä! Treenaan.
Komps. Mut yritän!
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja martza »

Geetzu kirjoitti: Mun mielestä tää maailma tarttee kilttejä naisia. Pitää vaan olla niin perkeleen vahva selvitäkseen kilttinä! Treenaan.
Kyllä, kilttejä, ymmärtäväisiä ja vahvoja Naisia tähän maailman tarvitaan.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Yönmustaritari

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Leila kirjoitti:Mieheni kertoi eilen kuulleensa jostakin tutkimuksesta (eikös kuulosta luotettavalle?), jonka mukaan mukaan miehet valitsevat itselleen ulkonäöllisesti äitinsä kaltaisen vaimon. Pitäneekö tämä paikkansa?
Tiedäpä noista ulkonäköjutuista sitten mitään mutta onnellisen lapsuuden käyneet toivovat kumppniltaan vastaavia ominaisuuksia, joita vanhemmilla oli mikäli käyttäytyvät itsekin vanhempiensa tavoin. Toinen ääripää taasen toivoo kumppaniltaa täysin päinvastaisia ominaisuuksia. Tietysti.

Kumpikin tapaus on kuitenkin merkki oman identiteetin rakentamisen olevan vasta kehitysvaiheessa. Toisin sanoen keski-iällä on sitten toivotettava tervetulleeksi moottoripyörää ja urheiluautoa pihojen nurkkiin pelkästään sen vuoksi, että kumppani vaan vahvistaa omaa minä-kuvaansa ja koittaa löytää omaa tietään.

Summasummaarum siis on, sitähän se akkain käyttämä lausunto ”sinut itsensä kanssa” tarkoittanee, että oma minä-kuva on siinä määrin vahva, että pystyy elämään omaa eikä vanhempiensa elämää.

EDIT:Typo
Viimeksi muokannut Yönmustaritari, 22.02.2007 15:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Leila kirjoitti:miehet valitsevat itselleen ulkonäöllisesti äitinsä kaltaisen vaimon.
Öö.. eli siis miehet valisevat itsensä näköisen vaimon?

Joo, ei.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Ann kirjoitti:
Öö.. eli siis miehet valisevat itsensä näköisen vaimon?

Joo, ei.
jossain oli muistaakseni tutkimus, että ihmiset pitävät viehättävinä muissa ihmisissä piirteitä mitä omasta pärstästä löytyy.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Clay »

par-sky kirjoitti:
Ann kirjoitti:
Öö.. eli siis miehet valisevat itsensä näköisen vaimon?

Joo, ei.
jossain oli muistaakseni tutkimus, että ihmiset pitävät viehättävinä muissa ihmisissä piirteitä mitä omasta pärstästä löytyy.
2 silmää, nenä ja suu, olet oikeassa!
Nyt penikseni on fantastinen!
BettyB.

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

par-sky kirjoitti:jossain oli muistaakseni tutkimus, että ihmiset pitävät viehättävinä muissa ihmisissä piirteitä mitä omasta pärstästä löytyy.
No tätä täytyy kompata, olenhan viehättynyt veljeni oloisista miehistä ja naapurini mukaan olemme veikka-kullan kanssa kuin kaksi marjaa! Eli jos olisin mies, olisin kalju könsikäs. *kostuu*
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Ann »

par-sky kirjoitti: jossain oli muistaakseni tutkimus, että ihmiset pitävät viehättävinä muissa ihmisissä piirteitä mitä omasta pärstästä löytyy.
Sori, mun pitää edelleen vastata EI.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Yönmustaritari kirjoitti:Tiedäpä noista ulkonäköjutuista sitten mitään mutta onnellisen lapsuuden käyneet toivovat kumaapaniltaan vastaavia ominaisuuksia, joita vanhemmilla oli mikäli käyttäytyvät itsekin vanhempiensa tavoin. Toinen ääripää taasen toivoo kumppaniltaa täysin päinvastaisia ominaisuuksia. Tietysti.
Mun vanhemmilla on aina ollut hyvä avioliitto jota olen ihaillut, mutta en kyllä samaa itselleni toivoisi.
Toisaalta mun miehessä on samoja luonteen piirteitä kun faijassa, ja pelottavaa oli taas kerran huomata kuinka oon omaksunu mutsiltani ne jutut joita eniten oon aina vihannu.
Miehen äitiä en kyllä muistuta ollenkaan paitsi siinä mielessä että ollaan henkisesti epätasapainoisia molemmat.
Niinkuin oli miehen entinen muijakin. Hmm..

Eilen just näistä juteltiin, mies ei usko avioliittoon ollenkaan mutta onhan se surullista jos se ei koskaan tee musta kunniallista naista!
Oon yrittäny sille aina sanoa että ei me olla sun vanhemmat, mutta veikkaisin että se syöttää mulle tota psykopaskaa onnettomasta lapsuudestaan koska se ei vaan halua palloo jalkaansa.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Tämä on asia jota olen aikanaan kovasti pohtinut. Minulla on selvä preferenssi minkälaisesta naistyypistä pidän. Katselin kerran valokuvakansiotani ja tiettyjä samoja piirteitä ilmiselvästi on kaikissa, joiden kanssa on hyvä ja kuuma suhde ollut.

Se, että muistuttavatko he äitiäni, on vaikeampi sanoa. Kyllähän hänkin vaalea oli ja suhteellisen kaunis, mutta ei minusta mitenkään muuten niin samantyyppinen kuin tämä hot-sarja.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
elco

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja elco »

par-sky kirjoitti:jossain oli muistaakseni tutkimus, että ihmiset pitävät viehättävinä muissa ihmisissä piirteitä mitä omasta pärstästä löytyy.
Tiedä sitten kuinka kuumana käyn kaljuihin, hörökorvaisiin ja parrakkaisiin naisiin.
ninnithequeen

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mun anoppi on pitkä naiseksi, sillä on lyhyet, kiharat, harmaat hiukset, sekä paksut pullonpohjarillit. Olemme siis kuin kaksi marjaa!
Geetzu

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ninnithequeen kirjoitti:Mun anoppi on pitkä naiseksi, sillä on lyhyet, kiharat, harmaat hiukset, sekä paksut pullonpohjarillit. Olemme siis kuin kaksi marjaa!
Teitä ei ole vielä vihitty! Muuttumisleikkiin vauhdilla hop! ;)
ninnithequeen

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Geetzu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mun anoppi on pitkä naiseksi, sillä on lyhyet, kiharat, harmaat hiukset, sekä paksut pullonpohjarillit. Olemme siis kuin kaksi marjaa!
Teitä ei ole vielä vihitty! Muuttumisleikkiin vauhdilla hop! ;)
Siinä on vaan ongelmaa, että miten hänet saadaan 150 senttiseksi ja mut 180...
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja syttiK »

Mä en oo kyll koskaan istunu samaan muottiin kenenkään anoppikokelaan kanssa [enkä istu] ja sama pätee toisinpäin.
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Geetzu

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ninnithequeen kirjoitti:Siinä on vaan ongelmaa, että miten hänet saadaan 150 senttiseksi ja mut 180...
Sataviiskymppiseks on ihan helppo...

:twisted: 8)
Avatar
syttiK
Kitisijä
Viestit: 1116
Liittynyt: 05.04.2006 11:10
Paikkakunta: kiimakaupuNki

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja syttiK »

Geetzu kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Siinä on vaan ongelmaa, että miten hänet saadaan 150 senttiseksi ja mut 180...
Sataviiskymppiseks on ihan helppo...

:twisted: 8)
Toimii! :lol: katkeeki soppelisti polvista tahi rinnoista. Molempi parempi?
Hei ämmä, sulla on väärä asenne.
Yönmustaritari

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Hellu kirjoitti:
Yönmustaritari kirjoitti:Tiedäpä noista ulkonäköjutuista sitten mitään mutta onnellisen lapsuuden käyneet toivovat kumaapaniltaan vastaavia ominaisuuksia, joita vanhemmilla oli mikäli käyttäytyvät itsekin vanhempiensa tavoin. Toinen ääripää taasen toivoo kumppaniltaa täysin päinvastaisia ominaisuuksia. Tietysti.
Mun vanhemmilla on aina ollut hyvä avioliitto jota olen ihaillut, mutta en kyllä samaa itselleni toivoisi.
Toisaalta mun miehessä on samoja luonteen piirteitä kun faijassa, ja pelottavaa oli taas kerran huomata kuinka oon omaksunu mutsiltani ne jutut joita eniten oon aina vihannu.
Miehen äitiä en kyllä muistuta ollenkaan paitsi siinä mielessä että ollaan henkisesti epätasapainoisia molemmat.
Niinkuin oli miehen entinen muijakin. Hmm..

Eilen just näistä juteltiin, mies ei usko avioliittoon ollenkaan mutta onhan se surullista jos se ei koskaan tee musta kunniallista naista!
Oon yrittäny sille aina sanoa että ei me olla sun vanhemmat, mutta veikkaisin että se syöttää mulle tota psykopaskaa onnettomasta lapsuudestaan koska se ei vaan halua palloo jalkaansa.

Minusta tämä on hyvä aihe ja itseä on puhuttanut jo pitkään tuo menneisyyden vaikutus tulevaan hyvässä ja pahassa. Mieleni onkin tehnyt avata ketju vähän tätä kyseistä aihetta sivuavasta jutusta mutta kyllähän nämä menee tässä samalla.

Miksi et toivoisi itselle sitä mitä ihailet? Voiko ihailemassasi asiassa olla jotain mitä et tiselle salli? Miksi ihailet?

No joo. Omaa ero-prosessia käsitellessä ja vertaitukea etsiessä huomasin, että parisuhde kaikkine pyöristyksineen kestää keskimäärin 3-4 vuotta. Onko siis ihmisen elämä täynnä keskimäärin 3-4 vuoteen kestäviä enemmän tai vähemmän tärkeitä ihmissuhteita. Miksi niin? Opitteko te suhteistanne mitään vai jatkatteko aina vain näissä em. jaksoissa kunnes joko kuolo korjaa tai ehkä ette vain enää jaksa odottaa sopivaa kumppania tai korjata mahdollisesti karille menossa olevaa suhdetta ja tyydytte siihen mitä teillä sillä hetkellä on käsillä?

Monen monta tarinaa kertoo siitä, että on pian lapsuuden kodista lähdettyä alettu suhteeseen ja jossa tyydyttyy lapsuudenkodin tarpeet. Mikäli henkilö vaihtaa piakkoin lapsuuden kodista suhteeseen ei omalle identiteetille anneta paljoa tilaa muodostua. Tästä on jokunen esimerkki olemassa kun identiteetin muodostumisen myötä alkaa kapian omia vanhempia kohtaan, jonka ottavana osapuolena on tietysti silloinen kumppani. Podetaan ehkä periaatteessa ensin koti-ikävää ja turvataan kumppaniin mutta jossain vaiheessa iskee uusi puberteetti ja siitä irtautuminen johtaa useimmiten eroon. Välttämättä tämä ei ole tietysti aina tapahdu mutta kieltämättä ihastuminen omien vanhempien edustamaan käytösmalliin ja ominaisuuksiin tai niiden vastakohtiin ei tietääkseni luo kovin kestävää pohjaa suhteelle. Tai sitten luo tietysti jos molempien mielihalut vastaavat toisen neurooseihin.

Tällaisten asoiden tajuaminen on kyllä hyvä juttu. Toiselle tilan antaminen itsensä löytämiselle suhteessaa ei sitten välttämättä olekaan helppoa ja tutkivan journalismin perusteella on huomattu, että siihen moni suhde nimen omaan kariutuu. Tavallaan jos ihastuu siihen mitä isä, äiti, veli tai sisko teki saattaa se kääntyä jossain vaiheessa siihen, että hetken kuluttua vihaakin sitä samaa mitä isä, äiti, veli tai sisko teki.

Pahimmillaan/parhaimmillaa asiahan menee juuri niin, että lauotaan suhteeseen lapsuuden kodista ja rakennetaan muutamassa vuodessa vastaava pesä kuin mitä omilla vanhemmilla oli ja sitten huomataankin, että ei, tää ei kyllä olekaan mun juttu.

Yksi on tietysti se, että aikaa myöten toisesta paljastuu jotain mitä ehkä isän, äidin, veljen tai siskon tekemänä vihasi aiemmin eikä myöskään halua sitä nykyiseen elämäänsä. Kaukaa haettua myönnetään mutta tämä on myös yksi ristiriitojen syy suhteissa. Kapinoidaan edelleen menneisyyttä vastaan ja kohdistetaan se syyttömään nykyiseen.

Tiedä mitä teet sano. Se on pääasia.
Avatar
HellBell
Kitinän uhri
Viestit: 891
Liittynyt: 01.01.2007 18:57

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Voin sanoa aivan täysin rehellisesti, etten etsi isäni kaltaista miestä eikä minussa myöskään ole yhtäläisyyksiä äitini kanssa (tiedän että tässä puhuttiin anopin ja naisen suhteesta, mutta kyllä tätäkin kuulee sanottavan yleisenä fraasina "tyttäret kuin äidit" ynnä muuta sontaa) enkä halua kivenkovaan perhettä, koska olen itse kasvanut perheessä.

Pienempänä kysyin useampaan otteeseen, josko olisin ollut adoptoitu lapsi, koska en ymmärtänyt vanhempiani eivätkä he ymmärtäneet minua - olimme ja olemme erilaisia ihmisiä. Olin tietty lukenut joitain "Prinsessa löytyikin tästä perheestä"-kirjoja ja ajattelin että joskos vaikka niin oliskin.. elättelin jopa kiintoisia haavekuvia kasvusta romantisoidussa orpokodissa muiden vekkulien tyttöjen kanssa.. mutta ei..

Vanhemmat ovat kuitenkin aina olleet paikalla - jos muihin ei ole ollut luottaminen, niin he ovat olleet siellä, tietyllä tapaa, omalla tavallansa. Arvostan.
Yönmustaritari

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

HellBell kirjoitti:Voin sanoa aivan täysin rehellisesti, etten etsi isäni kaltaista miestä eikä minussa myöskään ole yhtäläisyyksiä äitini kanssa (tiedän että tässä puhuttiin anopin ja naisen suhteesta, mutta kyllä tätäkin kuulee sanottavan yleisenä fraasina "tyttäret kuin äidit" ynnä muuta sontaa) enkä halua kivenkovaan perhettä, koska olen itse kasvanut perheessä.

Pienempänä kysyin useampaan otteeseen, josko olisin ollut adoptoitu lapsi, koska en ymmärtänyt vanhempiani eivätkä he ymmärtäneet minua - olimme ja olemme erilaisia ihmisiä. Olin tietty lukenut joitain "Prinsessa löytyikin tästä perheestä"-kirjoja ja ajattelin että joskos vaikka niin oliskin.. elättelin jopa kiintoisia haavekuvia kasvusta romantisoidussa orpokodissa muiden vekkulien tyttöjen kanssa.. mutta ei..

Vanhemmat ovat kuitenkin aina olleet paikalla - jos muihin ei ole ollut luottaminen, niin he ovat olleet siellä, tietyllä tapaa, omalla tavallansa. Arvostan.
Kuten sanottu, on myös allekirjoittanut vapaasti saanut etsiä vaikutteensa maailmalta mutta kieltämättä ilman läheistä isä-hahmoa, jonka korvikkeena äärimmäisen vaativa äiti-hahmo on kyllä jättänyt jälkensä.

Ei kait koskaan kuitenkaan kyse ole ollut mistään äiti-hahmon etsimisestä mutta myönnettäköön, että ns. supervahvamutsi loi osaltaan kuvan minulle, että mitä hellyyttä, läheisyyttä, söpöjä sanoja saati vastaavaa ne muka tarvitsee.

Sanottakoon, että aiemmin hiiri-luontoiset-en osaa päättää-osta mulle jotain-sano jotain söpöö-en vain osaa tms. yms. jne. kommentointia edustavat saivat joko hämmennyksiin tai sitten raivon partaalle. Sittemmin tiedostettuaan asioita ja löydettyään selityksiä ei suhtautuminen ole tietty ihan niin jyrkkä mutta kyllä edelleenkin luulisin naisen, joka ei tiedä tai ei osaa olevan väärä minulle.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Käsittääkseni tässä nyt puhuttiin pelkästään kumppanin ulkonäöstä, ei mistään luonteenpiirteistä. Jos sulla on kiva mutsi, niin totta munassa hyväksihavaitsemasi tyttöystäväehdokas on myös kiva.

ämämämämämääämämääää...
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
HellBell
Kitinän uhri
Viestit: 891
Liittynyt: 01.01.2007 18:57

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Yönmustaritari kirjoitti: Kuten sanottu, on myös allekirjoittanut vapaasti saanut etsiä vaikutteensa maailmalta mutta kieltämättä ilman läheistä isä-hahmoa, jonka korvikkeena äärimmäisen vaativa äiti-hahmo on kyllä jättänyt jälkensä..
.. Sittemmin tiedostettuaan asioita ja löydettyään selityksiä ei suhtautuminen ole tietty ihan niin jyrkkä mutta kyllä edelleenkin luulisin naisen, joka ei tiedä tai ei osaa olevan väärä minulle.
Just tuossa on koko asian ydin: tiedostamisessa. Kun tiedostaa
1) mistä tulee
2) miten se on vaikuttanut ja miten siihen suhtautuu
3) ja ennen kaikkea mitä Itse haluaa, tarvitsee, rakastaa.. ja miten itse vastaa näihin hommiin..

Siinähän sitä. Olen monesti palstalla ihmetellyt, kun siitä otetaan niin nokkiin, jos sanoo oman henk.koht.mieltymyksensä/kantansa näissä jutuissa. Jos joku sanoo vaikka, että toivoisi saavansa kiltin, rauhaisan, kultainennoutaja-kaltaisen partnerin.. Niin Räyh vaan, murahtavat pitbullterrierit ja vaativat tasaveroista huomiota osakseen.

On mun koirallakin mieltymyksensä. Tykkää valkoisista, pörröisistä koirista - silloin antaa jopa anteeksi sen, onko mieltymyksen kohde kenties sittenkin uros. "Homostelua.. Mitä väliä.. valkoinen ja pörröinen!"
Hemmetin meksikolaiset.
Dr.Diarrhea

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

BettyB. kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Mun mielestä tää maailma tarttee kilttejä naisia. Pitää vaan olla niin perkeleen vahva selvitäkseen kilttinä! Treenaan.
Komps. Mut yritän!
Olen läheisemmin tuntenut oikeastaan kaksi (liiankin?)kilttiä ihmistä. Toinen oli exäni äiti, joka joi (muidenkin)murheisiin ja käytännössä itsensä hengiltä. Toinen oli parin vuoden takainen tyttöystäväni. Mulla on tuohon kiltteyteen ristiriitainen suhtautuminen. Kiltteyttähän on sellaisenaan helppo kannattaa, mutta se on tehty nykypäivänä vaan helvetin vaikeaksi. Eli kompoti, kompoti komps täältäkin.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Äiti ja vaimo, yhtäläisyyksiä?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Dr.Diarrhea kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Mun mielestä tää maailma tarttee kilttejä naisia. Pitää vaan olla niin perkeleen vahva selvitäkseen kilttinä! Treenaan.
Komps. Mut yritän!
Eli kompoti, kompoti komps täältäkin.
Höpötitihöpsis..

Tarvitaan enempi semmosta jengiä jotka ei anna paskanaamojen hyppiä silmille. Miehiä ja naisia, koiria ja kissoja.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Vastaa Viestiin