Hyvät käytöstavat tanssilavan reunalla

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Hyvät käytöstavat tanssilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Nyt olisi kysymys tanssi-intoisille.

Kierrän baarissa etsien tanssiseuraa ja näen 3 tai 4 naista istumassa pöydässä jossa istuu myös yksi mies.

Kuuluuko asiaan kysyä porukan ainoalta mieheltä saanko hakea tanssimaan yhtä naisista?

Omasta mielestäni kysymällä mieheltä teen itsestäni vain nynnyn mammanpojan. Oletan että nainen osaa itsekkin kieltäytyä, vaikka sattuisikin olemaan juuri sen miehen heila, sisko tai vaikka tytär, joka istuu pöydässä.

Emme sentään elä enää 50 luvulla, vai mitä.
pertzi

Re: Hyvät käytöstavat tannsilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja pertzi »

Jyrki73 kirjoitti:Nyt olisi kysymys tanssi-intoisille.

Kierrän baarissa etsien tanssiseuraa ja näen 3 tai 4 naista istumassa pöydässä jossa istuu myös yksi mies.

Kuuluuko asiaan kysyä porukan ainoalta mieheltä saanko hakea tanssimaan yhtä naisista?
Ei kuulu. Tanssiinkutsu esitetään kutsuttavalle.

Tanssietiketti on ihan järkevä. Ei kannata hakea tiiviissä keskustelussa olevaa naista. Ei kannata hakea naista, joka istuu kaksin miehen kanssa, vaikka eivät sillä hetkellä juttelisikaan. Kannattaa hakea naista, jota joku muu toisesta pöydästä on jo hakenut. Kannattaa tanssia kaksi tanssia, vaikka ensimmäisen aikana jo huomaa, että ei tästä mitään tule. Kannattaa saattaa daami takaisin pöytään. Kannattaa olla astumatta varpaille, vaikka etiketin mukaan vika onkin naisen: mitäs jätti jalkansa alle.

Monta monta vuotta sitten törmäsin käytännössä näihin etikettijuttuihin. Olin naispuolisen ystäväni kanssa tanssimassa, mutta koska olimme kahdestaan, kukaan muu ei tullut hakemaan häntä. Tilanne korjaantui, kun vihjasin eräälle tanssitaitoiselle miehelle, että hän saisi hakea ystävääni. Sen jälkeen ystäväni sai tanssia koko illan. Asia oli minulle ok, sillä meillä ei tosiaan ollut mitään sen kummempaa. Tanssinhan minäkin siinä samalla.

p.
Aito_Johanna

Re: Hyvät käytöstavat tannsilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

pertzi kirjoitti: Kannattaa hakea naista, jota joku muu toisesta pöydästä on jo hakenut.
Kerran seinäkukkanen, aina seinäkukkanen. "Tuota en hae, kun ei se muillekaan kelpaa."
ninnithequeen

Re: Hyvät käytöstavat tannsilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Aito_Johanna kirjoitti:
pertzi kirjoitti: Kannattaa hakea naista, jota joku muu toisesta pöydästä on jo hakenut.
Kerran seinäkukkanen, aina seinäkukkanen. "Tuota en hae, kun ei se muillekaan kelpaa."
Kuulenko pientä katkeruutta tässä...?

Kyllähän naisetkin voivat miestä hakea tanssimaan, vai?
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Hyvät käytöstavat tannsilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

pertzi kirjoitti: Ei kuulu. Tanssiinkutsu esitetään kutsuttavalle.

Tanssietiketti on ihan järkevä. Ei kannata hakea tiiviissä keskustelussa olevaa naista. Ei kannata hakea naista, joka istuu kaksin miehen kanssa, vaikka eivät sillä hetkellä juttelisikaan. Kannattaa hakea naista, jota joku muu toisesta pöydästä on jo hakenut.
Tuo on kyllä ihan selvää, mutta joskus sitä vaan on paras toimia heti eikä odottaa, että joku muu ehtii ensin.

Itse olen vaan muutaman kerran törmännyt siinä pöydässä istuvaan äijään, joka alkaa valittaa käytös tavoista, ja tosiaan samassa pöydässä istuu vähintään kolme naista. Tulee mieleeni Suomileffat joissa Sulhanen kysyi ensin isältä ja vasta sitten jos sittenkään naiselta. Isä vaan kuin ilmoitus asiana totesi että, sinä sitten muuten menet naimisiin sen 'Äijän' kanssa, siksi että minä käsken.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Hyvät käytöstavat tanssilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

http://eurosinkut.net/forum/viewtopic.php?p=38671

Tuossa on kieltämättä hyvät perustelut :)
AarneAnkka

Re: Hyvät käytöstavat tannsilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

ninnithequeen kirjoitti:
Aito_Johanna kirjoitti:
pertzi kirjoitti: Kannattaa hakea naista, jota joku muu toisesta pöydästä on jo hakenut.
Kerran seinäkukkanen, aina seinäkukkanen. "Tuota en hae, kun ei se muillekaan kelpaa."
Kuulenko pientä katkeruutta tässä...?
Ilmiö on molemminpuolinen, ja niin on katkeruuskin. Naisilla se on tansseissa, miehillä parisuhteissa. :)
Aito_Johanna

Re: Hyvät käytöstavat tannsilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

ninnithequeen kirjoitti: Kuulenko pientä katkeruutta tässä...?
Et. Mä en itse oikeastaan välitä tanssimisesta, joten tanssilavan tavat ovat sinänsä mulle yhdentekeviä. Halusin vain esittää viileän analyyttisen huomion ilmiöstä, johon mainitun käytöskoodin noudattaminen voi johtaa.
Aito_Johanna

Re: Hyvät käytöstavat tannsilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

AarneAnkka kirjoitti: Naisilla se on tansseissa, miehillä parisuhteissa. :)
Vastalause. Mikään ei ole niin turn off (tai on monikin, mutta ymmärtäkää ajatus retoriikana takana) kuin mies, joka esittelee ansionaan sitä, että on kelvannut muillekin naisille. "Minulla on kokemusta parisuhteista, joten naiset ja heidän käyttäytymisensä eivät tule minulle yllätyksenä." Yäk!
RolloTomasi

Re: Hyvät käytöstavat tannsilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

:off:
Aito_Johanna kirjoitti: Mikään ei ole niin turn off (tai on monikin, mutta ymmärtäkää ajatus retoriikana takana) kuin mies, joka esittelee ansionaan sitä, että on kelvannut muillekin naisille. "Minulla on kokemusta parisuhteista, joten naiset ja heidän käyttäytymisensä eivät tule minulle yllätyksenä." Yäk!
Miehien esittelyista en tieda, sukupuolestani johtuen, mutta naisen suusta olen tuon kerran kuullut. Se todellakin on kammottavaa.
Hebuli

Re: Hyvät käytöstavat tannsilavan reunalla

Viesti Kirjoittaja Hebuli »

Jyrki73 kirjoitti:Nyt olisi kysymys tanssi-intoisille.

Kierrän baarissa etsien tanssiseuraa ja näen 3 tai 4 naista istumassa pöydässä jossa istuu myös yksi mies. Kuuluuko asiaan kysyä porukan ainoalta mieheltä saanko hakea tanssimaan yhtä naisista?
Mistä paikoista puhut? Yleisistä juottoloista vai varsinaisista tanssilavoista? Oikeilla tanssilavoillahan on yleensä tietyt paikat minne tanssiin haettavat kerääntyvät, esim. seinusta tanssilattian laidassa. Jos henkilöt ovat hakeutuneet jonnekin muualle sivummalle pöytiin, voisi kuvitella ettei heitä juuri sillä hetkellä kiinnosta lähteä tanssimaan kenenkään kanssa.

Se toki ei välttämättä estä hakemasta myös vähän syrjempää. Tanssilavoilla on kai aika usein erikseen (tiettyyn kellonaikaan) naistenhaku ja miestenhaku, joten jo siltäkin kantilta kuulostaisi oudolta että kävisit kysymässä lupaa pöytäseurueen mieheltä, ellet ole hakemassa nimenomaan häntä tanssimaan tai luullut häntä naiseksi.

Tanssilavoilla ei ole periaatteessa väärin hakea tanssimaan toisen seurassa olevaa henkilöä tanssimaan, koska kohde voi aina kieltäytyä jos se ei ole sopivaa, ja tanssi on vain tanssia, aivan normaalia on tanssia 5-10 eri henkilön kanssa saman illan aikana ilman taka-ajatuksia tai lupauksia mistään.

Juottoloiden jalantamppaus"tanssit" voivat olla eri asia, niissä tanssiseura haetaan vain sillä perustein että halutaan kyseisen henkilön kanssa lähempään tuttavuuteen (seksi, naimisiinmeno, rikoskumppani tms.).
Vastaa Viestiin