Ammattihaureus

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
prosessi

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Vadim kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Joo, mietinkin Hesarin isoa verorikosjuttua lukiessani, että siitäkö seuraava?
En tosiaan käsitä, miksi näitä asenteellisia juttuja oikein tehdään. Talousrikollisten kohdalla preventiovaikutukseen vetoaminen on jotenkin kyllä järkevämpää kuin vaikka henkirikosten, mutta en ymmärrä sitä, että lämmitellään rovioita kyselemällä, pääsevätkö nämä ihmiset "liian vähällä". Ilmeisesti kysymystä ei voi asettaa kuin siitä premissistä, että totta kai pääsevät "liian vähällä", vaikka joku voisi ehkä ajatella, että vuosikausien prosessaaminen ja maineenmenetys eivät ehkä ole ihan mitättömiä rangaistuksia nekään.
Niinpä. Tuossa jutussa ärsytti erityisesti se, että rangaistusten koventamista yritettiin perustella sillä, että tuo kaikkialle yltävä "järjestäytynyt rikollisuus" riemuitsee pienistä tuomioista. Kun tosiasiassa kuitenkin hyvin suuri osa noista tuomituista on pienyrittäjiä, jotka eivät välttämättä ole aina edes tienneet toimintansa täyttävän rikoksen tunnusmerkit.
prosessi

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja prosessi »

McJanne kirjoitti:
prosessi kirjoitti: Kun tosiasiassa kuitenkin hyvin suuri osa noista tuomituista on pienyrittäjiä, jotka eivät välttämättä ole aina edes tienneet toimintansa täyttävän rikoksen tunnusmerkit.
Nii, varsinnii jos onniin vuoan kysseessä jutunjuuren mukane perähikiän huarakonttuuri.
:P
Tix

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Niinpä. Tuossa jutussa ärsytti erityisesti se, että rangaistusten koventamista yritettiin perustella sillä, että tuo kaikkialle yltävä "järjestäytynyt rikollisuus" riemuitsee pienistä tuomioista. Kun tosiasiassa kuitenkin hyvin suuri osa noista tuomituista on pienyrittäjiä, jotka eivät välttämättä ole aina edes tienneet toimintansa täyttävän rikoksen tunnusmerkit.
Pffft. Juttele joskus pesiä hoitavien asianajajien kanssa niin saat melkoisen hyvän käsityksen siitä miten "epätietoisia" nämä "pienyrittäjät" ovat. Konkurssien, kuittikaupan ja verovilungin maailma on ruma. Viattomia sieltä löytää yhtä usein kuin neuloja heinäsuovasta.

Talousrikosten vahingon kohdistuvat moneen tahoon, sillä veronsaajan lisäksi vahinkoa heijastuu kilpailijoihin, asiakkaisiin ja työntekijöihin. Verrattuna tavalliseen omaisuusrikollisuuteen vaikutukset ovat moninkertaisia. Tuomiot taas heppoisempia.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Vadim »

prosessi kirjoitti:Niinpä. Tuossa jutussa ärsytti erityisesti se, että rangaistusten koventamista yritettiin perustella sillä, että tuo kaikkialle yltävä "järjestäytynyt rikollisuus" riemuitsee pienistä tuomioista. Kun tosiasiassa kuitenkin hyvin suuri osa noista tuomituista on pienyrittäjiä, jotka eivät välttämättä ole aina edes tienneet toimintansa täyttävän rikoksen tunnusmerkit.
Eikä kukaan tietysti pysähdy pohtimaan, mitä tällä "järjestäytyneellä rikollisuudella" oikein tarkoitetaan. Sen määrittely-yritykset ovat olleet juridisia painajaisia, jotka viime kädessä saattavat vaaraan kansalaisten oikeusturvan.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Tix kirjoitti:Pffft. Juttele joskus pesiä hoitavien asianajajien kanssa niin saat melkoisen hyvän käsityksen siitä miten "epätietoisia" nämä "pienyrittäjät" ovat. Konkurssien, kuittikaupan ja verovilungin maailma on ruma. Viattomia sieltä löytää yhtä usein kuin neuloja heinäsuovasta.
Toisaalta, verosuunnittelun ja veronkierron välinen ero on silkka veteen piirretty viiva.
prosessi

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:Pffft. Juttele joskus pesiä hoitavien asianajajien kanssa niin saat melkoisen hyvän käsityksen siitä miten "epätietoisia" nämä "pienyrittäjät" ovat. Konkurssien, kuittikaupan ja verovilungin maailma on ruma. Viattomia sieltä löytää yhtä usein kuin neuloja heinäsuovasta.
Kyllä niitä löytyy, paitsi tietty jos tyhmyys on rikos. Lähempää olen päässyt seuraamaan erästä tapausta, jossa isä onnistui salaamaan verorikoksensa osakkaana olleelta pojaltaan, ja poika sai silti tuomion.
Talousrikosten vahingon kohdistuvat moneen tahoon, sillä veronsaajan lisäksi vahinkoa heijastuu kilpailijoihin, asiakkaisiin ja työntekijöihin. Verrattuna tavalliseen omaisuusrikollisuuteen vaikutukset ovat moninkertaisia. Tuomiot taas heppoisempia.
Ovathan nuo hankalia, mutta tärkein torjuntakeino olisi kai kuitenkin yritysten toiminnan tarkempi valvonta, loppuelämän kestävä velkojen maksaminen kun varmasti on ihan riittävä "lisätuomio" suurimmassa osassa tapauksia.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Ällistyttävää - onnistuin jälleen pitkästyttämään jopa itseäni!

Taidan mennä FB:hen tsiigailemaan hottiksia.
Viimeksi muokannut Vadim, 19.02.2008 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
prosessi

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Vadim kirjoitti:Ällistyttävää - onnistuin jälleen pitkästyttämään jopa itseäni!
:D Kultaseni, oot taitava!
Tix

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Tix »

Vadim kirjoitti:Toisaalta, verosuunnittelun ja veronkierron välinen ero on silkka veteen piirretty viiva.
Ei oikeastaan. Verosuunnittelusta maksetaan konsulttiyhtiölle rahaa jotta ei olla veronkierron puolella. Ihan selkeä viiva.
Tix

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Ovathan nuo hankalia, mutta tärkein torjuntakeino olisi kai kuitenkin yritysten toiminnan tarkempi valvonta, loppuelämän kestävä velkojen maksaminen kun varmasti on ihan riittävä "lisätuomio" suurimmassa osassa tapauksia.
Mitä hyötyä valvonnasta ei ole, jos siitä ei kuitenkaan seuraa rangaistusta vaikka tekisi mitä?
prosessi

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Ovathan nuo hankalia, mutta tärkein torjuntakeino olisi kai kuitenkin yritysten toiminnan tarkempi valvonta, loppuelämän kestävä velkojen maksaminen kun varmasti on ihan riittävä "lisätuomio" suurimmassa osassa tapauksia.
Mitä hyötyä valvonnasta ei ole, jos siitä ei kuitenkaan seuraa rangaistusta vaikka tekisi mitä?
Nykyinen rangaistustaso riittäisi kyllä silloin, mutta itse asiassa aktiivinen valvonta ehkäisee kyllä rikoksia niin, ettei edes tapahdu mitään rangaistusta edellyttävää.
Tix

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Tix »

prosessi kirjoitti:Nykyinen rangaistustaso riittäisi kyllä silloin, mutta itse asiassa aktiivinen valvonta ehkäisee kyllä rikoksia niin, ettei edes tapahdu mitään rangaistusta edellyttävää.
Ok. Loistava ajatus. Enää ei tarvita kuin 300.000 täysipäiväistä verotarkastajaa. Eiköhän saman tien ripusteta kamera jokaiseen liikennevaloon, 200 metrin välein kaikille maanteille, varusteta kaikki kansalaiset kallon sisäisin gps-siruin, osteta turvalukolliset siveysvyöt kaikille naisille ja anneta tv-lupatarkastajille harkinnanvarainen kotietsintälupa, pippurisumute ja sarjatuliase.
prosessi

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Tix kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Nykyinen rangaistustaso riittäisi kyllä silloin, mutta itse asiassa aktiivinen valvonta ehkäisee kyllä rikoksia niin, ettei edes tapahdu mitään rangaistusta edellyttävää.
Ok. Loistava ajatus. Enää ei tarvita kuin 300.000 täysipäiväistä verotarkastajaa. Eiköhän saman tien ripusteta kamera jokaiseen liikennevaloon, 200 metrin välein kaikille maanteille, varusteta kaikki kansalaiset kallon sisäisin gps-siruin, osteta turvalukolliset siveysvyöt kaikille naisille ja anneta tv-lupatarkastajille harkinnanvarainen kotietsintälupa, pippurisumute ja sarjatuliase.
Sulla on aika outo käsitys valvonnasta.
NuoriDaavid

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
Chap kirjoitti:Pointti on, että käsittääkseni tietyissä tapauksissa vapaan tahdon kriteeri näyttää täyttyvän, esim. suomalaisten ammattinharjoittajien tapauksissa lienee yleistä.
If you say so. Minusta se ei täyty, jos täytyy työkseen tehdä jotain mikä on omasta mielestä vastenmielistä.

.
Mitä ajattelet siitä, että varsin suuri osa ihmisistä tekee työtä, joka on heidän mielestään vastenmielistä? Lääkärinä tapaan näitä joka päivä. Työstä maksetaan palkkaa juuri sen takia, että sitä pääsääntöisesti ei tehdä huvikseen.

Onko jossain päin maapalloa onnela, jossa kaikki tekevät vain sitä työtä, josta itse pitävät?
Tix

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Mitä ajattelet siitä, että varsin suuri osa ihmisistä tekee työtä, joka on heidän mielestään vastenmielistä?
Ihmettelen ihmisiä, jotka tekevät työtä joka on heistä vastenmielistä. Ei oo pakko jos ei taho. Olen minä ollut mm. parjattuna varastomiehenä, eikä se ollut vastenmielistä. Monotonista ja raskasta vain, mutta ei vastenmielistä. En usko että suurin osa ihmisistä tekee työtä jonka kokevat vastenmieliseksi. Vaikka jokin lääkärin toimenpide olisi "vastenmielinen", luulisin että lääkärit kokevat pääosin olevansa avuksi ihmisille. Se ei voi olla kovin vastenmielistä.
elco

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja elco »

EveryWoman kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Älä aliarvioi itseäsi.
Ai niin, ehdin jo unohtaa että pidät minua nykyisin Paavista seuraavana. :P Toivon mukaan unohdan sen uudelleen mahdollisimman pian.
Bzzzt. Dave pitää paavia susta seuraavana.
elco

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja elco »

EveryWoman kirjoitti: No joka tapauksessa saan mielihyvää siitä, että minulla on Kitinässä noin monta innokasta lähetyssaarnaajaa aina valmiina toistelemaan ketjusta toiseen mitä tahansa mitä suustani päästän. Riippumatta siitä, onko asiaa edes ymmärretty vai ei. :cheer: Jatkakaa!
Niin. Tämähän on tietty niiden monien innokkaiden ymmärryksestä kiinni!

Oletetaan, että minä julistan olevani Kuun, joka muuten on juustoa, Paha Keisari ja että kazoombaus on tie parempaan ihmisyyteen. Puhun sitten täällä kazoomabuksesta kuin leivästä, kunnes jotkut ihme tyypit alkavat kommentoimaan kazoombausteorioitani ilkeämieliseen sävyyn. Onko vika minussa vai kommentoijissa?

Minusta jokatapauksessa sinun kannattaisi kazoombata enempi.
NuoriDaavid

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Mitä ajattelet siitä, että varsin suuri osa ihmisistä tekee työtä, joka on heidän mielestään vastenmielistä?
Ihmettelen ihmisiä, jotka tekevät työtä joka on heistä vastenmielistä. Ei oo pakko jos ei taho. Olen minä ollut mm. parjattuna varastomiehenä, eikä se ollut vastenmielistä. Monotonista ja raskasta vain, mutta ei vastenmielistä. En usko että suurin osa ihmisistä tekee työtä jonka kokevat vastenmieliseksi. Vaikka jokin lääkärin toimenpide olisi "vastenmielinen", luulisin että lääkärit kokevat pääosin olevansa avuksi ihmisille. Se ei voi olla kovin vastenmielistä.
Eo. kommenttini ei viitannut itseeni. Kaikista ammateista, joihin minulla on lahjoja, olen mieluiten lääkäri (toki kaikista mieluiten olisin maailmankuulu menestyskirjailija, kuten olen jo aiemminkin kertonut, mutta en halua tunkea AJ:n tontille).

En väittänytkään, että suurin osa ihmisistä tekee heille vastenmielistä työtä, mutta suuri osa kyllä tekee.

Yleensä vastenmielisyyden syynä ei ole työ sinänsä, vaan työpaikan ihmissuhteet. Toki monesti työkin on työntekijälle yksinkertaisesti fyysisesti tai psyykkisesti liian rasittavaa.

Jos kaikki nuo ihmiset lopettaisivat työnteon, niin maailma pysähtyisi.

Kirjoitat "ei oo pakko, jos ei tahdo". Globaalisti tuo ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta ei edes suomen kontekstissa. Jos asuntolaina/vuokranmaksu painaa päälle, niin vapaa tahto työssä olemiseen on monelle imaginaarinen käsite.

Ps. Toki ainoa asia, joka on pakko tehdä, on kuolla. Kaikki muu on viime kädessä vapaaehtoista.
Tix

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Kirjoitat "ei oo pakko, jos ei tahdo". Globaalisti tuo ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta ei edes suomen kontekstissa. Jos asuntolaina/vuokranmaksu painaa päälle, niin vapaa tahto työssä olemiseen on monelle imaginaarinen käsite.
Tämä onkin keskeinen perustelu sille, miksi en katso prostituution perustuvan vapaaseen tahtoon. Vaikea uskoa, että maailmassa on miljoonääriprostituoituja.
Ps. Toki ainoa asia, joka on pakko tehdä, on kuolla. Kaikki muu on viime kädessä vapaaehtoista.
En usko ensimmäiseen väitteeseesi, koska sitä ei voi falsifioida. Todistettavasti on elossa lukuisa joukko ihmisiä jotka eivät ole vielä kuolleet. Olen luultavasti kuolematon.
NuoriDaavid

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Tix kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Kirjoitat "ei oo pakko, jos ei tahdo". Globaalisti tuo ei tietenkään pidä paikkaansa, mutta ei edes suomen kontekstissa. Jos asuntolaina/vuokranmaksu painaa päälle, niin vapaa tahto työssä olemiseen on monelle imaginaarinen käsite.
Tämä onkin keskeinen perustelu sille, miksi en katso prostituution perustuvan vapaaseen tahtoon. Vaikea uskoa, että maailmassa on miljoonääriprostituoituja.
Suomalainen prostituoitu toimii uskoakseni keskimäärin yhtä vapaaehtoisesti kuin kuka tahansa muukin työssäkäyvä. Miksi et siis ole vapauttamassa toimistotyöntekijöitä siirrettävillä väliseinillä rajatuista häkeistään tai liukuhihnan työntekijöitä kahleistaan, vaan kohdistat mielenkiinnon nimenomaan prostituoituihin?
elco

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja elco »

Rajataan ammatinvalinta kaikista mahdollisista ammateista kolmeen:
1. Huoraaminen
2. Paskan lapiointi
3. Telekommunikaatiokonsultointi

Väitän, että äärimmäisen harvalla on kokemusta kaikista noista kolmesta, joten kokemuspohjaista tietoa ei ole käytössä.

Kosmisen sattuman oikusta juuri minä satun olemaan kategorian 3. ammatinharjoittaja, koska en usko lyöväni rahoiksi kategorian 1 tai 2 työllä ja koska osaan kategoriaa 3 verraten hyvin. En pidä työtäni järin mielekkäänä; työympäristö on vastenmielinen, paine on kova ja meininki monelta osin kovin turhauttavaa. Kategorian 3. työni antaa minulle kuitenkin mahdollisuuden elää antoisampaa elämää kuin uskon saavuttavani kategorialla 1 tai 2.

Johonkin eri core competensseilla varustettuun tyyppiin yllämainittu ei päde. Kategoria kolme ei ole tarjolla, koska ei ole koulutusta tai kokemusta, joten jäljelle jää kategoria 1 ja 2. Tietyllä core competenssisetillä pystyy huoraamalla takuulla kovempiin ansioihin kuin minä pystyn konsultoimalla, mutta paskaa saa kuka tahansa lapioida tosissaan eikä pääse lähellekään.

Väitän myös, että äärimmäisen harvassa ovat ne tyypit, jotka tekevät minkään ym. kategorian duunia ihan vaan tekemisen ilosta.

Minusta on koominen ajatus, että moralisoimalla tai lainsäädännöllä pystyttäisiin lopettamaan maksullisen seksin kysyntä tai tarjonta. Minusta pitäisi pyrkiä haittojen minimointiin, kuten huumeidenkin kanssa.
Viimeksi muokannut elco, 20.02.2008 23:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tix

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Tix »

NuoriDaavid kirjoitti:Suomalainen prostituoitu toimii uskoakseni keskimäärin yhtä vapaaehtoisesti kuin kuka tahansa muukin työssäkäyvä.
Keskustelu ei itse asiassa auennut nimenomaisesti suomalaisten prostituoitujen asemasta vaan viite oli venäläisperäiseen "pilu 50 markkaa" -asetelmaan. Minä en usko tuohonkaan väitteeseen. Uskoisin, että prostituoiduilla on keskimäärin epätoivoisempi taloudellinen tilanne kuin työssäkäyvillä keskimäärin. Kuten totesin, taustalla on ilmeisen usein päihdeongelma ja prostituutio on tavallinen keino rahoittaa huumeiden käyttöä. Kuinka vapaa on jostain aineesta riippuvaisen narkomaanin tahto?
Miksi et siis ole vapauttamassa toimistotyöntekijöitä siirrettävillä väliseinillä rajatuista häkeistään tai liukuhihnan työntekijöitä kahleistaan, vaan kohdistat mielenkiinnon nimenomaan prostituoituihin?
Ihan siitä syystä, että en usko toimistotyöntekijöiden ja liukuhihnatyöntekijöiden kärsivän työssään kovinkaan suuresti verrattuna prostituoituihin. Taustalla on oma oletukseni, että itsensä myyminen on ihmisen henkiselle hyvinvoinnille keskimäärin melko vahingollista. Sen sijaan palkkatyössä käyminen ei yleisesti ottaen ole, päinvastoin - työttömät tuntuvat voivan huomattavasti huonommin kuin työssäkäyvät.

Disclaimer: Hypoteesini perustuvat maalaisjärkeen ja yleiseen elämänkokemukseen, joten niitä voi nimittää myös mutuksi. Stetson-Harrison menetelmällä saavutetut johtopäätökseni todennäköisesti silti kestävät tieteellisenkin tarkastelun.
Herra Manala

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Mun on nyt otettava tässä sellainen asenne, että mua vituttaa olla elcon kanssa samaa mieltä, vaan koska se on mun mielestä tietty sellanen mulkku, jonka mulkkuutta on alleviivattava.

Onneksi elco ei ole kuitenkaan yhtä tekopyhä moralisoiva jeesustelijamulkku kuin Tix, joka on valmis myymään sielunsa ja omatuntonsa kuukausiliksalla, jolla ei saa edes Corvettea pihalle yhdessä Tjäreborgin reittimatkan kanssa. Se vasta halpaa huoraamista onkin ihan kaikilla mittareilla mitattuna.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:[Taustalla on oma oletukseni, että itsensä myyminen on ihmisen henkiselle hyvinvoinnille keskimäärin melko vahingollista.
Onhan noista dataakin olemassa ja muistaakseni esim. mielenterveyshoitajilla on todella paska ennuste oman pollan kestämisen kanssa. Vanginvartijat ja kapiaiset hakkaavat vaimojaan ja niin edelleen. Tuntuu aika moni duuni käyvän rankaksi pääkopalle.

Huorien kohdalla voidaan kysyä kuin suuri osa angstista johtuu siitä, että ihmiset halveksivat ko. ammatin edustajia. Onko tällöin oikein kieltää bisnes vai pitäisikö ihmisiä opettaa jo koulussa hyväksymään lakia noudattavat yksilöt sellaisina kuin he ovat?
NuoriDaavid

Re: Ammattihaureus

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

sivustahuutaja kirjoitti:
Tix kirjoitti:[Taustalla on oma oletukseni, että itsensä myyminen on ihmisen henkiselle hyvinvoinnille keskimäärin melko vahingollista.
Huorien kohdalla voidaan kysyä kuin suuri osa angstista johtuu siitä, että ihmiset halveksivat ko. ammatin edustajia. Onko tällöin oikein kieltää bisnes vai pitäisikö ihmisiä opettaa jo koulussa hyväksymään lakia noudattavat yksilöt sellaisina kuin he ovat?
Kun homous oli Syntiä ja Sairautta niin oli varmastikin henkisesti raskasta olla homo. Nykyään se on in ja pop on glad 2b gay.
Vastaa Viestiin