Pinttyneet tavat

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Meillä ei näin moderneina ihmisinä ole yhteistaloutta, mutta yhteistä taivalta takana sen verran, että joitakin seikkoja on esiin nouseman pitänyt:

Minusta on ihan normaalia laittaa kattila jääkaappiin, jos siinä olevaa ruokaa ei syödä kerralla. Jos ruokaa on tosi vähän, siirrän lautaselle, mutta kaksi tai useampi annos säilyy kattilassakin. Kattiloita on siis useita. Toisesta tämä on aivan holtitonta käytöstä. En jaksanut edes selvittää miksi, koska useampi kattila löytyy tuostakin taloudesta. Erään kerran herra oli kolme päivää etsinyt kattilaa, kunnes löysi sen jääkaapista, mistä minua sitten toruttiin.

Siitä syntyy myös keskustelua, jätetäänkö saunan ja kylppärin ovi saunan jälkeen auki vai kiinni. Minusta molemmat auki. Tulee lämpöä asuntoon ja kylppäri kuivuu saadessaan ilmaa. Toisen näkökulman mukaan kosteus leviää tiloihin, joissa sitä ei kaivattaisi.

Minusta vessanpönttö tulis pestä noin kerran viikossa. Toisessa päässä frekvenssi on ehkä kerran vuodessa. Hellävaraisesti huomautan, että ai hitsi, olikos se George Michaelopoulis joka tuolla nurkan takana kurkki, luuli varmaan tulleensa yleiseen käymälään pinttyneen pissanhajun perusteella. Myös vessanpöntön rengas on hyvin irtoavaa sorttia, eikä asiaan ole näiden reilun kahden vuoden aikana tullut parannusta. Samoin kylppärissä ei ole lamppua, kun se 2 vuotta sitten kesällä remontin yhteydessä sieltä poistettiin, eikä uutta ole tullut ostettua. Minusta nämä ovat sen verran asumismukavuutta heikentäviä tekijöitä, etten itse antaisi moisten jäädä roikkumaan, mutta jos omistajaa ei häiritse niin minkäs teet. Kynttilän valossa on ihan kiva saunoa ja vessanpöntöltä luiskahtamiseenkin tottuu ;-) Mainittakoon, että ko. asunto on muilta osin varsin siisti ja hyvin pidetty.

Märkätiloissa pysyäksemme, pesukone ja sen pyykkiainelokero tulisi jättää AINA AUKI, tai muuten ikävä döfä leviää myös vaatteisiin ja pyyhkeisiin, jotka tulisi laittaa kuivumaan hyvin ILMAVASTI.
Phew, olipas hyvä avautuminen. Taidan laittaa tämän sähköpostina asiaankuuluvaa tahoa ilahduttamaan ;-)
Prepare for the worstest.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Juuri pari päivää sitten sain paskaraivarin, kun astiat eivät useista pyynnöistä, perusteluista ja kauniista sanoista huolimatta löytäneet tietään astianpesukoneeseen vaan jäivät tukkimaan tiskipöytää. Nakkasin kypsästi koko setin roskikseen ja kiljuin naama laikukkaana miestä ostamaan tästedes joka kauppareissun yhteydessä itselleen uudet lautaset.

Joskus toisen tapoja kestää paremmin, joskus huonommin.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Quinevere

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Nyt ainakin tuntuu siltä, ettei kiinnosta paskaakaan jos suuret linjaukset ovat edes osapuilleen kunnossa. Omista tavoistani on kyllä huomauteltu, ja koin sen tyhjästä nalkuttamiseksi, kun asiat olivat tyyliin "kengät liian keskellä eteisen lattiaa" tai "kaapinovi auki". Olipa hienoa.
ninnithequeen

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ai saaks täs haukkuu kumppanin pinttyneitä tapoja?

- likaiset ja haisevat sukat lattialla
- joka jumalan kaapinovi auki keittiössä, jos vaan kahvia keittää (tätä mä en tajuu)
- valot päällä joka paikassa, vaatehuoneissa jne. ja sit kiukutellaan sähkölaskusta
- piereskely sängyssä. Siis ihan tahallaan vielä.
Bliss

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Bliss »

milli kirjoitti:Miten asiat ottaa esille ilman vaaraa hurjasta riidasta?
Millaista kritiikkiä olet itse saanut, ja miten olet siihen reagoinut?
Selviääkö asiat puhumalla?
Onko muutoksia saatu aikaan?
-Pitäis riittää, kun asiasta sanoo kerran nätisti, perusteluineen. Jos ei mene perille, voi ja kannattaa riidellä. Jos ei vieläkään mene jakeluun, toinen osapuoli on tymä ja piittaamaton (aika lähellä totuutta, kun kysymyksessä on mies ;) )
-Mun toiminnassa ei ole aihetta kritiikkiin :]. Tosin, joku sanoi järjestyksen- ja siisteydenkaipuuni olevan suorastaan sairasta.
-Joskus, useimmiten ei.
-No tuata... yksin järkkäillessä asiat on just hyvin :P
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Vaikuttava lista, mutta:
McJanne kirjoitti:Kun vuoteesta noustaan, se sijataan ennen huoneesta poistumista.
Ihminen erittää yön aikana jopa miljoona litraa hikeä ja kyyneliä, ja sijaamaton vuode kuivuu huomattavasti paremmin ihmisen eritteistä sekä ehkäisee bakteeripeitteiden ja pölypunkkiyhdyskuntien muodostumisen vuoteeseen.

Sijaamaton vuoden on pop paitsi jos vieraita on tulossa käymään. Sijaamatonta vuodetta vieläkin parempi vaihtoehto on vuodevaatteiden laittaminen tuulettumaan päivän ajaksi.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
ninnithequeen

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

McJanne kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Oonksmä sua sänkyyni pyytäny?
Se riittää että kuvatun kaltainen vuode sijaitsee samassa talossa. Pelkkä ajatus pistää vihaksi.
Käsittämätöntä. Tottakai perheenjäsenet saa viereen tulla. Tuolla ne muuten kaikki kolme nukkuu sängyssämme nytkin. On se heijänkin unipaikka hitto soikoon.

Mä nyt olen tottunut tuohon, kun synnyin, meillä oli kissa ja se kissa sai nukkua mutsin ja faijan sängyssä. Ymmärrän kyl jos esim. maaseudulla ulkokissoja ei päästetä sänkyyn. Mutta nää on tämmösii lellivauvoja joita mulla on/on ollut.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Unohtui nuoruudessani yksi isosiskon aivan oikeutettu räjähtäminen minulle, kun alkaessani leikata vihanneksia puhdistin leikkuulaudan leivänmuruista suoraan lattialle. Jälkikäteen ajatellen en ymmärrä miksi en tehnyt sitä roskiin tai edes tiskialtaaseen. Olin kai niin nuori ja tyhmä ja tarvitsin kipeästi ne rahat.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
ninnithequeen

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Martatkin suosittelee vuoteen jättämistä sijaamatta ainakin hetkeksi, jotta voi kuivua. Meillä ei sänkyjä pedata ellei ole vieraita tulossa...Kun ei itteä häiritte niin olkoon. Tai no, kyllä mä peitot oikasen, mutta päiväpeitto jää laittamatta....

EDIT: ja vuodevaatteet pestään vähintään kahen viikon välein meillä.
Viimeksi muokannut ninnithequeen, 28.08.2008 13:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ninnithequeen

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

McJanne kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Käsittämätöntä. Tottakai perheenjäsenet saa viereen tulla. Tuolla ne muuten kaikki kolme nukkuu sängyssämme nytkin. On se heijänkin unipaikka hitto soikoon.
Perheenjäsenet toki, mutta eläimet ei. Korostan nyt kuitenkin että päiväpeitolla varustettu ja hyvin sijattu vuode on poikkeus niiden(kin) kohdalla. Meillä ei periaatteessa koirilla, hevosilla eikä kissoilla ole mitään asiaa portaiden yläpään ohi, vieraatkin ovat siinä ja siinä. Makuuhuone on ainut huone missä en pysty hyväksymään minkäänlaista häiriötä.
Mitäs, kun ne eläimet ON perheenjäseniä? Sä et usko miten vanhat kissat otti nokkiinsa kun uus poika tuli taloon ja sai nukkua yksin meidän kanssa sängyssä, vanhukset suljettuna toiselle puolelle taloa. Mä olin ihan varma ettei Sheri puhu mulle enää ikinä, niin loukkis se oli :D
Nyt ne tulee kuitenkin erittäin hyvin toimeen jo, ja rauha maassa. Kun joku vaan opettais pikkupojalle että yöllä nukutaan, ei leikitä...
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

masa kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Kyllä tiskit ladotaan aina kerralla tiskialtaasta koneeseen, perkele.
Paitsi et sit vituttaa kun pitäs perunoita pestä ja allas on täynnä paskasia astioita.
Tuo on totta, minkä vuoksi pyrin pitämään tiskialtaan aina tyhjänä, ja likaiset astiat ovat tiskipöydällä. Mutta kyllä esim. laseja, haarukoita ja lusikoita yms. voi laittaa aika vapaasti jo samantien koneeseen, koska ne menevät aika itsestäänselviin paikkoihin.

Kunhan kaikki vain osaisivat täyttää tiskikoneen oikein... Monet yrittävät väkipakolla ylitäyttää koneen, tai sitten laitetaan niin päin äässiä ettei sinne paljoa mahdukaan. Kai se nyt on selvä että jos lautasten välissä on puoli milliä tilaa, ei se suuttimesta tuleva vesisuihku todellakaan puhdista ja huuhtele kunnolla sitä mikroskooppista väliä? Jokainen voi itse testata sitä suihkuttamalla käsisuihkulla kahta päällekkäin olevaa lautasta.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
masa

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja masa »

McJanne kirjoitti: Vesi on saatanasta.
Nääh. Kun pesee kuumalla vedellä, niin lämmennyt valurauta kuivaakin itsensä samantein. Helppoa kuin lapsen lyöminen.
masa

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja masa »

^^

Padoista puheenollen, pitäs löytää hyvä emalipata valuraudan rinnalle, mutta arvatakaas mitä ne maksaa, sillä pakkohan se on olla Sarpanevaa, kuten valurautapatanikin.


Kuva
ninnithequeen

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

McJanne kirjoitti:Sitä minä en kyllä tajua miten hevosihmisellä on kaltaisesi asenne eläimiin, varsinkin kun hämärä mielikuva kertoo että voimasluontoisia hevoisia olet käsittelemään päässyt.
Kyllä, ihan oikea mielikuva.

Ne voimakasluonteiset hevoset olivat myös rakkaita. Sänkyyni en sentään ottanut, hevonen on kuitenkin täysin eri asia kuin kissa. Järkevä ja tunteva olento kuitenkin. Minun kimppuun ei koskaan käyneet, varmasti siksi, että minä en koskaan heitä lyönyt tai kohdellut muuten huonosti. Äänellä vaan komensin. Ja ne tykkäs musta. Ratsastuksenopettajasta ei, ja hää saikin kavioista ja hampaista. Minä pikkulikka sain vaan hörinöitä ja pään syliintunkemista :D
bedlam

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja bedlam »

ninnithequeen kirjoitti:Mitäs, kun ne eläimet ON perheenjäseniä?
Määhän suorastaan loukkaantuisin siitä, jos ei kissa tulisi kainaloon kehräämään nukkumaan mennessä.
Viimeksi muokannut bedlam, 28.08.2008 13:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Vielä lisää: erään kanssa hieman neuvottelimme tulisiko pinttynyt teflonpaistinpannu pestä käsin vai koneessa.

Hän oli sitä mieltä että käsin, koska se muka kärsisi konepesusta.

Minä vastasin että paskapuhetta, koska tiskiharjalla hinkkaaminen on teflonpinnalle taatusti pahempi juttu kuin astetta järeämmät pesuaineet joita hän ilmeisesti pelkäsi. Halusin pannun koneeseen senkin takia koska siinä oli ulkopinnalla pinttyneitä mustumia joita olisi saanut käsin hinkata teräsvillalla tuhoten samalla maalipintaa. Pesin sen kuitenkin sitten käsin koska kyseessä oli hänen paistinpannunsa ja astianpesukoneensa. Pinttymät jäivät kiinni.

Mielestäni ainoat järkevät perusteet pestä teflonpaistinpannu käsin ovat ettei astianpesukonetta olla aikeissa käyttää ennenkuin paistinpannua taas tarvitaan, ja paistinpannut viemä yleensä suurempi tila koneesta. Valurautapannut ovat sitten asia erikseen, ne käsittääkseni ruostuvat ja kärsivät muutenkin konetiskiaineista.


Sitten sellainen juttu että olisi mielenkiintoista nähdä miten naiset reagoivat lähes joka päivä minulta pyykkikoriin ilmestyviin hiestä litimärkiin t-paitoihin, alushousuihin ja urheilusukkiin, joskus myös esim. kokonaiseen gi-asuun. Mahtaisiko ärsyttää kun laitan niitä melkein joka päivä haisemaan ja kuivumaan eri puolille asuntoa, lähinnä kylppäriin ja eteiseen? Jopa minusta ne dunkkaavat tosi pahalta, mutta minkäs teet jos en ole pyöräyttämässä pyykkiä just samana iltana?

Toisaalta, kyllä naimisissa oleva työkaverini joskus mainitsi että hänellä on vähän väliä jääkiekkokamat kuivumassa yhden huoneen lattialla. Mietti vaan että mitä nyt tekee kun heille tuli poika jolle kyseinen "kuivatushuone" nyt menee? Tottuupahan poika vauvasta pitäen jääkiekkohien aromiin. Nuuh!
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 28.08.2008 13:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
ninnithequeen

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

bedlam kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Mitäs, kun ne eläimet ON perheenjäseniä?
Määhän suorastaan loukkaantuisin siitä, jos ei kissa tulisi kainaloon kehräämään nukkumaan mennessä.
Vähän sama.

Ku katotaan telkkaria makkarissa eikä tyttöjä näy missään ni kyllä mä niitä huudan luokse. Sherkku kainalossa, Kasja toisella puolella ja nykyään vielä pikkupoika ukon jalkojen päällä. Kun on kaik yhres koos ni saa helpommin unta :D
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

McJanne kirjoitti:Suosittelen vuodevaatteiden vaihtoa useammin kun kerran vuodessa. En nimittäin osaa laskea noin pitkälle bakteerimääriä.
Muiden kuin itseni keksimä neuvo vuoteen sijaamattomuudesta hygieniasyihin vedoten pätee jo silloin jos käyttää vuodevaatteita yhtä yötä kauempaa. Kannattaa samalla muistaa että kosteus toki menee lakanan, pussilakanan ja tyynyliinan läpi myös patjaan, peitteeseen sekä tyynyyn, joiden kuivuminen myös estyy tehokkaasti aikaisella sijaamisella varsinkin päiväpeitteen kera.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 28.08.2008 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Lisää potentiaalista narinaa:

- Vessanpytyn kansi pidetään kiinni ellei sinne olla juuri tekemässä tarpeita. Tämä pätee erityisesti silloin kun vessan vetää, sillä kuka ääliö nyt ehdon tahdoin haluaa avoimesta vessanpöntöstä huuhtelun yhteydessä jopa kahden metrin päähän pirskoutuvia kolibakteereita käsipyyhkeisiin ja hammasharjoihin asumaan?

Eli, kun nouset pytyltä tai lopetat seisaaltaan kusemisen, kansi kiinni samantien, jopa ennen huuhtelunapin painamista. Jos pelkäät että kakkakikkare jäi vielä lillumaan huuhtelusta huolimatta, voit tehdä tarkastuksen jälkikäteenkin raottamalla kantta varovasti ja tarkastamalla tilanteen periskoopilla ja taskulampulla.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 28.08.2008 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
bedlam

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Niin muakin on neuvottu, että huomattavasti hygieenisempää on jättää vuodevaatteet levälleen ja petata myöhemmin. Tosin mä en petaa koskaan, paitti kun vieraita on tulossa.
masa

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja masa »

McJanne kirjoitti:
Myytinmurtajissa on murrettu tuo bakteeriteoria :P
Murrettu? Eiks ne paremminkin todenneet että sontiessa bakteerit kulkeutuvat hammasharjoihin saaakka?
milli

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja milli »

Eikös täällä ole lainkaan happy end -tarinoita näiltä tiimoilta? No voi sun...

Täytyy olla vaan optimistinen (harhainen) ja toivoa keskustelun tuottavan tulosta tässä asiassa =)
Rouva Pupu

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Frederik Krueger kirjoitti: Sitten sellainen juttu että olisi mielenkiintoista nähdä miten naiset reagoivat lähes joka päivä minulta pyykkikoriin ilmestyviin hiestä litimärkiin t-paitoihin, alushousuihin ja urheilusukkiin, joskus myös esim. kokonaiseen gi-asuun. Mahtaisiko ärsyttää kun laitan niitä melkein joka päivä haisemaan ja kuivumaan eri puolille asuntoa, lähinnä kylppäriin ja eteiseen? Jopa minusta ne dunkkaavat tosi pahalta, mutta minkäs teet jos en ole pyöräyttämässä pyykkiä just samana iltana?
Ei mua juurikaan tuo aikoinaan häirinny. Kiltisti ripustelin ne exän puolesta.
Quinevere

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Onko se muuten pinttyneet vai piintyneet?
Herra Manala

Re: Pinttyneet tavat

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

McJanne kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Näin yksineläessä ne ainakin ehtii kuivumaan kiinni siellä koneessa ja kone alkaa haisemaan perkeleen pahalle muutenkin, kevyestä esipesusta huolimatta.
Niin, se unohtuikin listasta. Astiat esipestään kuumalla vedellä huolellisesti ennen koneeseen laittoa.
Miksi ne täytyy silloin ylipäätänsä laittaa enää sinne koneeseen asti? Tippa astianpesuainetta harjaan, ja ripustaa sitten samoin tein astiakaappiin kuivumaan puhtaana eikä tunge koneseen.
Vastaa Viestiin