Parisuhteen ytimessä

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut

Miten sinä, edes yleensä jos et ihan aina?

a)
10
34%
b)
19
66%
 
Ääniä yhteensä: 29

Alisuorittava G

Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Minä haluan nyt tietää äänijakauman. Mietinnässä lähtökohdat parisuhteelle.

a) Parisuhde on ensisijaisesti syvä ystävyyssuhde – kumppanuus - jonka päälle uskot kykeneväsi rakentamaan myös fyysisen suhteen. Mutta se fyysinen suhde on vain sivuroolissa sen kumppanuuden ja ystävyyden kanssa. Jopa hyvin pienessä sivuroolissa.

b) Parisuhde perustuu henkilökemiaan, keskinäiseen intohimoon ja sen päälle voit rakentaa kumppanuutta. Niitä yhteisiä asioita ja mielenkiinnon aiheita. Kumppanuutta ja ystävyyttä ei voi tulla ilman yhteisiä asioita – yhteisistä asioista syntyy ystävyys ja kumppanuus, mutta pelkät ystävät eivät harrasta seksiä, ketkä kaipaavat seksiä, miten paljon seksiä, seksiä, seksiä, seksiä...

Meinas livetä.
Viimeksi muokannut Alisuorittava G, 24.10.2008 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
masa

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja masa »

Jopas on sekavat vaihtoehdot :D
SikaMika

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Uuuu beibe, nyt rokataan b-rapussa!
Alisuorittava G

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Viddu tiesin et sössin. Pyydän apuja toisaalta, hetki. En voi tälle mitään. 8)
Rouva Pupu

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

En mä tajuu noit vaihtoehtoi. Liikaa seksi sanoi, voin pallottaa väärin!

Mut joo ensin räiskyy, sit ollaan bestiksii ja edelleen räiskyy vaik ollaankin bestiksii. Semmosen pallottaisin. Onks se sit kakkonen eli b.
bedlam

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Aika paha kyllä. Tottakai pitkäkestoisen parisuhteen ytimenä on ystävyys ja kumppanuus, mutta silti raksutin b-vaihtoehdon. Ilman seksuaalista kiinnostusta ja intohimoa en lähtisi edes yrittämään sitä kumppanuutta.
masa

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja masa »

Jos pitää valita näistä vaihtoehdoista, valitsen A:n

a) Parisuhde on ensisijaisesti syvä ystävyyssuhde

b) Parisuhde perustuu henkilökemiaan, keskinäiseen intohimoon
Rouva Pupu

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

En kyllä edelleenkään tajua vaikka masa selvensi. En tajua siksi, koska mielestäni pitää kaikki koko helahoito kietoutua yhteen eiku ytimeksi. Ei vai?

Mut luulisin, että parisuhteen osapuolten pitää olla samalla aaltopituudella vaihtoehdoissa tai karahtaa karille.
Alisuorittava G

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

... Ääh, ei pysty. Liian hapokasta.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Sekä että.

Eka vakava suhteeni oli jälkikäteen ajateltuna enemmän a-vaihtoehtoa muistuttava, minkä tajusin vasta suhteen jatkuttua useampia vuosia. Olimme suhteen alkaessa niin nuoria, himokkaita ja kokemattomia (elämän-), että ei silloin olisi ollut mahdollistakaan tajuta keskinäisen intohimon luonnetta. Jälkikäteen olen ajatellut, että himoa oli lähinnä vain siksi että sattui himottamaan yleisesti ottaen kovasti - ei siksi että juuri se toinen ihminen olisi ollut omasta mielestä erityisen himoittava. Kumppanuus sen sijaan toimi mainiosti ja siksi suhde varmaan jatkuikin niin pitkään.

Olen myös kerran kokenut himoa henkilöön, jonka kanssa en oikein pystynyt näkemään yhteistä kumppanuuteen perustuvaa tulevaisuutta (eli jonkinlainen äärimmäinen b-vaihtoehto). Himoa ei koskaan pantu täytäntöön, jo siksikin että tilanne oli siinä mielessä mahdoton, mutta en usko että sopivammassakaan tilanteessa olisin lähtenyt siihen. Mielestäni turhan huono riski/palkkio -suhde. Himo ei silloinkaan ollut yksinomaan fyysistä (kuten ei itselläni koskaan), vaan arvostin tyyppiä poikkeuksellisen paljon myös ihmisenä - olimme vain kumppanuuden ulottuvuudessa yhteensopimattomia.

Nykyinen suhde asettuu - siltä osin kuin itse pystyn arvioimaan - aika tasapainoisesti noiden kahden esittämäsi vaihtoehdon välille. Kumppanuutta on, se toimii (alun ekstensiivisen vaivannäön jälkeen) mainiosti, ja himoa on myös. Henkilökemia ja keskinäinen intohimo ei mielestäni ole mikään staattinen tila kahden ihmisen välillä. Ihminen muuttuu jatkuvasti, tiedostaen tai tiedostamattaan, jolloin myös hänen suhteensa muihin ihmisiin muuttuu. Alussa esim. nykyisen kumppanini kanssa kemia ei ollut mitenkään erityisen poikkeuksellisen ihmeellistä ja mahtavaa (seksissä oli kyllä muita hyviä puolia), nykyään on (ja ne muut hyvät puolet ovat edelleen mukana).

Olen niin erakko, että en varmaan kestäisi elää jonkun kaveriasteen tyypin kanssa samassa asunnossa, vaikka olisimmekin toisiimme kiintyneitä. Kyllä sen pitää olla joku aivan erityinen - sellainen joka on onnistunut avaamaan minut, näkemään sisälleni, ja joka kaiken lisäksi ymmärtää edes osan näkemästään. Ja jota kiinnostaa oppia ymmärtämään sitä mitä ei vielä ymmärrä (ja toki sama minulta hänen suuntaansa), vaikka se edellyttääkin todellista paneutumista ja vaivannäköä. Kokemukseni mukaan juuri paneutumisen prosessi on se olennaisin polttoaine, jolla liekki palaa.

Mutta minä olen vain minä, ja moni sanoo minun olevan äärimmäisen outo. Joten tee omat johtopäätöksesi.
Alisuorittava G

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Ihailen aina vaan kykyäsi tuoda ajatukseni näytölle! Pitäisi kai keskittyä vähemmän paskanjauhantaan ja lukea enemmän EW:a. ;)

Olisi myös pitänyt avata keskustelu isommalla vaivannäöllä ja luoda vaikkapa esimerkkihenkilöt, kuvata nykyhetki paremmin. Ei kerenny, ei kyenny, galluppi pystyyn mailienvaihdon pohjalta hätäsesti ja nyt kun jonkinasteinen tyydytys saatu kiiruhdamme perheidemme pariin.

Henkkoht toivon, että molemmat nussii. Mur.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Seksiähän parisuhde on.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Monsieur Manala

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

RolloTomasi kirjoitti:Seksiähän parisuhde on.
Kerro lisää, silleen herkästi?
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Monsieur Manala kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:Seksiähän parisuhde on.
Kerro lisää, silleen herkästi?
Itseasiassa, minulla oli tuossa enemmän tekstiä alunperin, mutta en ajatellut ketään kiinnostavan. Nyt kun noin kauniisti pyysit, voin varmaan myöhemmin kirjoittaa uudestaan niitä asioita, joita otin pois.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aika heikoillahan tässä on kun seksuaalinen kiinnostus herää vasta kun tuntee naista vähän paremmin.

Mutta näillä mennään. Tai ollaan menemättä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Hieman vaikea valita, mutta toivo on että b toimisi, muuten voi tuntua kuin siskonsa kanssa menisi yksiin, eijeijei... Kai pitäisi sanoa että molemmat puolet pitäisi löytyä melkein alusta lähtien, intohimo sekä sielunkumppanuus.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Madonna
Elämätön Kitisijä
Viestit: 276
Liittynyt: 11.09.2008 10:18

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Madonna »

Toi b.

Se on elämä vähän sellasta että vuosien varrella kerääntyy kaikenlaista taakkaa parisuhteelle, ja joskus on pakko ripustautua siihen mikä on olemassa aina, arkisista huolimatta eli siihen intohimoon ja seksiin yms.
Quinevere

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Ei noiden välillä voi valita, eikä edes painottaa kovin paljoa kumpaankaan suuntaan. Vähän a-painotteinen kävisi kyllä, tyyliin 60-40. (Vanhana tai väliaikaisesti menisi varmaan isompikin ero tuohon suuntaan.) Jos jompi kumpi, a tai b, puuttuu tai on pitkään hyvin vähäistä, niin suhde loppuu. Aika pitkään (öh, toiset viisi vuotta) oon kyllä aikanani elänyt suhteessa joka muuttui viiden vuoden jälkeen 98-2 a-tyyppiseksi. Hullu oon ollu enkä tekisi samaa virhettä toiste.
Alisuorittava G

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Quinevere kirjoitti:Hullu oon ollu enkä tekisi samaa virhettä toiste.
Etkä oletettavasti aloittaisi siltä pohjalta... Se tässä pointtina, piilossa. Jossain. Oli.
Rouva Pupu

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

^Mistäs sul tää ajatus tuli?

Voisitko ite olla esmes a-vaihtoehdon tavoin funtsivan ihmisen kans?
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Pitää olla kumpaakin. Noiden välinen suhde sit voi vaihdella kumppanin mukaan. Aata ja beetä täytyy olla pienimmilläänkin aika paljon. 10% ei riitä alkuunkaan sen hetkisen vähäisemmän osuudeksi.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Quinevere

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Alisuorittava G kirjoitti:
Quinevere kirjoitti:Hullu oon ollu enkä tekisi samaa virhettä toiste.
Etkä oletettavasti aloittaisi siltä pohjalta... Se tässä pointtina, piilossa. Jossain. Oli.
Joo, en aloittaisi. Jälkikäteen ajatellen, vaikka sitä kipinää oli jonnin verran alussa, niin ei ollut tarpeeksi. Oltiin vaan niin hyviä ystävinä. Olin 18 kun tuo suhde alkoi, ja aiempi kokemus seurustelusta oli paitsi vähäistä, niin myöskin paskaa. Siinä valossa ihminen, joka oli kuitenkin kunnollinen ja välitti musta, oli aika paljon. Mutta oli se alussakin liikaa pelkälle ystävyyspohjalle muodostettu koko systeemi, mitenkään tuota ystävyyskomponenttia aliarvioimatta. Siinä suhteessa oli kuitenkin se hyvä puoli, että yhdessäolo oli aina helppoa. Ei siis ollut suurta draamaa, vuoristorataa eikä kriisiä kriisin perään, mikä oli tietty hyvä asia. Helppoa siis jos ei oteta huomioon sitä, että jotain olennaista puuttui. Sisko-veli -tunteeseenhan se sitten lopulta kaatui.
Alisuorittava G

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Rouva Pupu kirjoitti:^Mistäs sul tää ajatus tuli?

Voisitko ite olla esmes a-vaihtoehdon tavoin funtsivan ihmisen kans?
Poistin jo parikin kirjotustani kun en ollut ihan varma mitä eräs ihminen niistä tykkää (sinä ihminen; vaikka et tykkäis niin eihän nää sua tunne, puspus!). Hänen elämänsä pohjalta tätä lähettiin pohtimaan, hän on tilanteessa, jossa miettii millaisiin kompromisseihin voi olla varaa kun osapuolet on yö ja päivä; a ja b...

Sain sellaisen kuvan, että jo suhteen alussa nuo puolet olivat aika selkeät, mutta ilmeisesti yritystä silloin kumppanin (naisen) puolelta enemmän kuin nykyään, useamman vuoden yhdessäolon jälkeen. Nyt siis riittäisi melkein kuin kämppiksenä olo, lapsen yhteinen hoito ja arjen pyöritys. Ilman sen suurempia iiiiiintohimon tuulahduksia. Kyllähän nyt kaikkia panettaa joskus ja silloin voidaan panna mutta siihen se fyysinen osuus sitten jääkin.

Lähtökohdatkin siis suhteeseen olleet erilaiset, nyt "eräästä ihmisestäni" tuntuu kuin joutuisi pidättelemään itseään. Eikä pelkästään tunnu, vaan tottakai joutuu. Ei voi olla oma itsensä. Ei saa läheisyyttä ahdistamatta toista. Tuntee itsensä painostajana jo pelkästään niskapusulla.

Siis mulla ei tulisi mieleenkään pariutua ystäväni kanssa. Tai siis ajatuksella, että oon kumppani ennen kuin rakastaja. Karkean tökerösti ilmaistuna. Mielestäni jutun tulee lähteä tyylillä b. Oon kyllä nuorena suhteillu ns. kaveripohjaltakin mutta tiesin tosi pian, ettei siitä mitään tuu, oli vaan muuten kivaa yhdessä. Sittemmin en ole voinut kuvitellakaan olevani yhdessä henkilön kanssa, jolle kävisi myös vaihtis a.

Ajan kuluessa löytyy sopiva balanssi esim. seksin suhteen, joka parhaassa tapauksessa on molemmille osapuolille se oma optimi, pienin joustoin ja venymisin, mut siis... Oikeasti kuvittelen, että casen a varaan ainoastaan voi rakentaa.

(Näyttääköhän tämä vielä hassummalta näytöllä kuin kuulostaa päässäni; Huonona aikana kaukana tulevaisuudessa pitää olla jotain, mitä muistella, joku sähinä ja vetovoima alkuajoilta mihin tietää molempien olevan kykeneviä palaamaan. Tai siis se pitää olla koettu, pitää muistaa ja tuntea mihin yhdessä minimissäänkin - täytyy jättää fantasioille varaa nostaa "tasoa" vielä vähän siitäkin, hih - pystyy!)
Alisuorittava G

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Alisuorittava G »

Niin joo, väitin keskustelussamme, että hän ja minä kuulumme ilman muuta enemmistöön ajatuksinemme.
Quinevere

Re: Parisuhteen ytimessä

Viesti Kirjoittaja Quinevere »

Alisuorittava G kirjoitti:Näyttääköhän tämä vielä hassummalta näytöllä kuin kuulostaa päässäni; Huonona aikana kaukana tulevaisuudessa pitää olla jotain, mitä muistella, joku sähinä ja vetovoima alkuajoilta mihin tietää molempien olevan kykeneviä palaamaan. Tai siis se pitää olla koettu, pitää muistaa ja tuntea mihin yhdessä minimissäänkin - täytyy jättää fantasioille varaa nostaa "tasoa" vielä vähän siitäkin, hih - pystyy!
Ei näytä hassulta. Mä mietin just noita juttuja harkitessani silloin aikanani eroa tuosta edellä mainitusta suhteesta. Että kipinää ja intohimoa ei ollut alussakaan tarpeeksi, niin milläs sitten elättelet sitä kymmenen vuoden kohdalla. (On tää hemmetti vaikeeta kun mikään ei kelpaa!)
Vastaa Viestiin