joulu parisuhteessa

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
silsis

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja silsis »

Vietän jouluni perheen kesken. Meillä on omat rituaalit ja tapamme - hyvä niin. Juuri sellainen lämminhenkinen ydinperheen juttu sen pitääkin olla. Niin joo, taitaa mulla töitäkin jouluna olla, mutta ei haittaa yhtään, koska ne ovat päivävuoroja, eikä ehdi täten tylsistyä.
ninnithequeen

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

silsis kirjoitti:Niin joo, taitaa mulla töitäkin jouluna olla, mutta ei haittaa yhtään, koska ne ovat päivävuoroja, eikä ehdi täten tylsistyä.
Heh, mä olen jo aika päiviä sitten ilmoittanut ukolle, että jos se on yhdenkin Jouluaaton töissä, niin mä lähen. Onneksi siinä firmassa on hurjasti lapsettomia ihmisiä, jotka tekevät pyhävuorot mielellään.
silsis

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja silsis »

ninnithequeen kirjoitti: Onneksi siinä firmassa on hurjasti lapsettomia ihmisiä, jotka tekevät pyhävuorot mielellään.
Vaikka joulu ei ole ollut mulle koskaan erityisen tärkeä juttu, niin näin sinkkuna ja lapsettomana joustan harvinaisen mielelläni perheellisten ja joulukeskeisempien vuoksi. Mikäs siinä: tupla palkka ja rauhallinen työtahti. Ehkä 10 vuoden kuluttua (jo perheellisenä?)ajattelen eri tavalla.
Rouva Pupu

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Mietin vaan (saan kuulkaa miettiä), että jos kovasti painotetaan, että joulua haluaa viettää ainoastaan perheen kesken, rakkaimpien ihmisten kanssa. Oman perheen.
No, mietin vaan (edelleen saan), että koska siitä kumppanista sitten tulee osa perhettä.
No, mulla onkin laaja perhe, ilman verisiteitä, parhaita ystäviä myöden. Niin, kyllä ne kuuluu perheeseen. Juuri eilenkin äitee puhelimessa totesi eräästä toiseen ystävääni liittyvästä asiasta, jotta se kuuluukin perheeseen.
Enkä minä osaa oikein mieltää tiettyjä miehen suvun ihmisiä vieraiksi.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Ann »

hermine kirjoitti:Mulle ainakin olisi luontevampaa viettää joulua perheen kanssa ilman poikaystävää jos tämä ei pääsisi mun vanhemmille jouluksi, koska poikaystävän kanssa olen melkein joka päivä muuten.
Me ei nähdä kuin viikonloppuisin(jos oikein lykästää), joten olis erikivaa saada olla yhdessä sen pari viikkoa, mitä se loma nyt kestää. Näin ei kuitenkaan pääse käymään, vaan kumpikin todennäköisesti viettää taas pyhät omien porukoittensa kanssa.
Rotan aivot valtasivat pääni.
silsis

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja silsis »

Rouva Pupu kirjoitti: No, mietin vaan (edelleen saan), että koska siitä kumppanista sitten tulee osa perhettä.
Usko pois, tästä asiasta on väännetty niin maan perkeleesti ja tasaseen. Oikein ahdistaa miettiä niitä kahdeksaa joulua, kun piti sopia missä mikäkin päivä vietetään ja yhdessä vai erikseen. Huh!
bedlam

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Nyt musta näitä juttuja luettuani tuntuu kamalalta, että olen ihan mielissäni lähdössä kultsin kanssa kahdestaan koko jouluksi jonnekkin mettään. Varsinkin kun seurusteltu ollaan vasta pari kuukautta ja tää on viimeinen joulu kun vanhemmat asuvat vielä järven rannalla omakotitalossa, muuttavat nimittäin vuoden alussa rivitaloon. Joudun helvettiin tästä hyvästä.
Rouva Pupu

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

silsis kirjoitti: Usko pois, tästä asiasta on väännetty niin maan perkeleesti ja tasaseen. Oikein ahdistaa miettiä niitä kahdeksaa joulua, kun piti sopia missä mikäkin päivä vietetään ja yhdessä vai erikseen. Huh!
Onneksi mua ei ahdista, ei edes sun puolesta ;)

Kyllä sitä entisen kanssa tuli jouluaatot vietettyä erillään, eikä siinä mutinoita tai natinoita kummankaan osalta tullut.

Nyt taas tuntuisi (molemmista) "tyhmältä" olla erossa jouluna, eli ei edelleenkään mutinoita tai natinoita.

Aika helppoa.
Rouva Pupu

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

bedlam kirjoitti: Joudun helvettiin tästä hyvästä.
Vähintään palat takkatulessa!
hermine

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja hermine »

Rouva Pupu kirjoitti:koska siitä kumppanista sitten tulee osa perhettä.
Seurustelun muuttumista av(i)oliitoksi voisi kai pitää jonkinlaisena merkkipaaluna tai ainakin askeleena perheytymiseen? Ainakin jos vasta tapaillaan ja kaikki on kauhean romanttista eikä kehtaa pieraistakaan toisen seurassa, niin ei sitä mun mielestä voi vielä siinä vaiheessa perheenjäseneksi sanoa. Siinä vaiheessa kun omat vanhemmat käskevät poikaystävää tekemään lumityöt tai haravoimaan siinä missä komentavat meitä lapsiaankin, se kuuluu jo varmasti perheeseen. Niin kauan kuin kumppani olettaa että häntä kohdellaan millää tapaa "vieraskoreasti" (siis edes kumppaninsa taholta), hän ei ole osa perhettä.

Mä en oo koskaan nähnytkään yhtäkään miehen sukulaista edes valokuvasta ja lisäksi ne puhuvat eri kieltä kuin minä. Voi olla, että ne ovat mulle niin vieraita että ajatus pyhistä samassa seurassa ahdistaa vielä siinäkin vaiheessa kun ollaan jo naimisissa ja saatu yhteisiä lapsia. Ylipäänsä multa kestää tottua aina tosi kauan uusiin ihmisiin ja tottumisestakin on pitkä matka siihen, että viihtyisi toisten seurassa niin hyvin että mielellään siihen hakeutuisi.
Viimeksi muokannut hermine, 20.11.2006 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bedlam

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Vaola kirjoitti:
Turhahan tuollaisia on jälkikäteen murehtia ja harmitella. Mistäs sitä ennakkoon tietää mitä elämässä tapahtuu ja kuinka kohtalo heittelee.

Jos vaikka peruisinkin nyt mökkireissun ja menisin perhejoulua viettämään, polttaisin varmaan vahingossa koko talon tai muuta vastaavaa. Paree pitäytyä nyt vaan täsä.
bedlam

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Rouva Pupu kirjoitti:
bedlam kirjoitti: Joudun helvettiin tästä hyvästä.
Vähintään palat takkatulessa!
Äääkk, käryän kai mitä tahansa teenkin. Mitään ei ole siis tehtävissä.
CoqAuVin
Kitinä paheena
Viestit: 34
Liittynyt: 27.05.2006 2:49
Paikkakunta: Helsing-&Tammerfors

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja CoqAuVin »

Joulu vietetään tänä vuonna mammalla, ainakin veljen ja transukissan kanssa. Onneks on mukavaa jouluilla perheen kanssa, vaikka ei sitä kolmee päivää pidempään jaksais.. :wink:
Sukulaisia nähdään jossain vaiheessa joulunpyhinä, niistäkin suurin osa on hyviä tyyppejä, pari besserwisseriä, mutta eiköhän niistä selvitä. Ois kai parisuhteilujoulukin jätteihq, mut kaikkee ei voi saada. Viinakset ei tosiaan kuulu jouluun enemmän ku pikkusena tissutteluna, eikä baariinkaan kuulu mennä. Ei mulla oo mitään jouluintohimoja, mutta tunnelmallista ja rauhallista yhdessäoloa ei oo kai koskaan liikaa. :]
-Rooninen Kymantikko-
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja saira »

Meillä on aina yhtä helppoa joulunvietto. Koska kumpikaan miehen vanhemmista ei ole elossa, vietämme jouluaaton minun vanhemmillani. Mieheni velipuoli tulee tänä jouluna myös sinne, koska hänen isänsä ja isän nykyinen avovaimo lähtevät matkalle jouluna. Samoin molemmat veljeni tulevat vanhemmilleni, toinen tuo avovaimonsakin. Paikalle tulevat tottakai mummoni ja kummisetäni, joka erosi pari vuotta sitten tädistäni. Hänellä ei ole omaa perhettä ja on edelleen sukuni kanssa väleissä, näin on hänelle varmasti mukavinta.

Joulupäivän olemme kotona, minä, muksu, mieheni ja hänen velipuolensa.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Rouva Pupu kirjoitti:koska siitä kumppanista sitten tulee osa perhettä.
Mä oon sitä mieltä, että tän kysymyksen vastauksen muodostaa semonen tunnesidejuttu. Se on perhettä se toinen, sitku siltä oikeasti tuntuu.
Moni sanoo, että tykkää viettää joulua sen oman perheensä kansa. Kyllä joo. Näin olen minäkin usein tottunut jouluni viettämään. Jotenkin nyt silti tuntuu luonnolliselta kutsua omaan kotiin niin oma äiti, kuin kumppaninkin äiti, omat sisarukset ja kumppanin sisko. Näiden summa ei kuitenkaan ole suurperhe, vaan lähinnä summa meille molemmille tärkeistä ihmisistä joiden kanssa tuntuu tärkeältä viettää joulu (vaikka se samalla voikin olla rasittavaa, stressaavaa ja kaikkea...). Silti tää tuntuu parhaalta ja oikealta vaihtoehdolta.
Tuo anoppi vaan ei oo vielä osannut tehdä päätöstään, hypätäkkö lentokoneeseen ja tullakko meille vaiko eikö... mutta ehkä se viimistään aaton aattona on ilmottanu aikeensa..
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Pitkäaikaisen exän kanssa vietettiin kaikki joulut aina yhdessä, jopa se ensimmäinen yhteinen kolmen kuukauden seurustelun jälkeen. Paikka yleensä vaihtui joulunpyhinä niin, että molempien vanhemmilla tuli käytyä. Kotona oltiin vain silloin kun exällä oli töitä. Kyllä minulle oli itsestäänselvää, että suhteessa luodaan omia jouluperinteitä ja joulua vietetään yhdessä. Tuntuisi hassulta ajatella, että joulua mentäisiin viettämään eri paikkoihin tai aina vaan toisen kotiin. No joo, me asuttiin jo yhdessä toiseen jouluun mennessä, kun eka meni suvuille esittäytyessä.

Nykyään minulla ei enää ole samanlaista perhejoulua, omat vanhemmat ovat eronneet ja asuvat kaukana. Lisäksi joulu tympii minua, jos ruvetaan kovasti hössöttämään. Tiedä sitten, miten joulu nyksän kanssa, ei ole ollut muuta puhetta kuin, että minä aion nautiskella joulusta vapaasta rauhasta kotonani.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Miulla on ollut kaksi sellaista suhdetta, joissa jounvietto olisi voinut tulla ongelmaksikin.

Eka pitempi tehtiin niin että olin myös tämän naisen paikkakunnalla jouluna joskus, mutta enimmäkseen oman äitini ja isäni ja siskojen kanssa. Siinä ei ollut riitoja sen kummemmin. Mulla oli onni silloin sikäli, että ei paljoa "joudu" tekemäänkään. Mutta ruokapuolen kanssa avustavia ja kuusen yms.

Toinen suhde, lyhyempi, oli ongelma koska äitini oli suht. mustasukkaisesti käyttäytyvä naisystävääni kohtaan. Itsekään en oikeastaan pitänyt naisystäväni tyylistä. Hän oli aivan eri maata kuin ensimmäinen pidempi suhde. Lisäksi en luottanut tähän naisystävään täysin.
Jouduin sukkuloimaan sukulaisten ja hänen ja hänen sukulaisten väliä.

Minut kyllä hyväksyttiin, OOOPS.

Eka nainen on vieläkin tosi hyvä ystäväni ja toinenkin hyvä ystävä vaikka "vaikea" vaimoehdokas olikin. Siis ystäviä kuten esim. mies voi olla miehelle esim. Siis normaali heteromiäs.

Sikäli mahdollisen tulevan naisystäväni suhteen olisi jotenkin ratkaistava nuo ex-ystävänaiset.
Huh. Mutta olen toki valmis joustamaan aikatavalla myös joulun kanssa tulevaisuudessa. Se on tullut aivan kamalaksi stressiksi monille, joka asiahan on aivan toista kuin pitäisi tietenkin.

Jouluarska
joulun turska
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Mida »

Sukujoulu alkukotona Suomessa. Mennään näyttämään miten paljon poika on kolmessa kuukaudessa maailmalla kasvanut. Ja vihdoin pääsen minäkin oman perheen pariin jouluna. Viime vuonna kun kuitenkin lähdin mukaan Ruotsiin. En oikein kehdannut olla tapaamatta miehen sukulaisia ennen kuin ilmoitimme raskaudestani. Se olisi ollut vähän tahditonta.

Lentoliput on varattu ja suunnitelmat on kovat. Alkukotona aatto isäni ja siskojeni seurassa + mies ja poika. Joulusauna, ohjelmia ja paljon ruokaa. Tapaninpäivänä kai äitini luo aterioimaan ja jonain päivänä pitää mummuakin käydä katsomassa. Nämä ei ole velvollisuuksia vaan etuoikeuksia. Välipäivinä Lahdessa käymään miehen äidin luona.

Kovasti odottelen.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: joulu parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja martza »

Kolmas yhteinen Joulunvietto on jo tulossa ja vanhaan hyvään tyyliin se taas vietetään mun luona. Aattoiltana kinkun paistoa ja jouluruokien esivalmistusta ja kun lapset ovat menneet nukkumaan niin pullo punaviiniä pöytään. Joulumusaa kuunnellen, paketoimme lahjoja, kinkun kypsymistä samalla vahtien ja kinkun tuoksusta nauttien, jutustelemme kaiken maailman asioista, siinä samalla.

Jouluaattoaamuna aikainen herätys, joulupuuron teko sekä yksi manteli sinne. Syömme yhdessä lasten kanssa puuron. Koristelemme joulupöydän todella kauniiksi, joulumusaa samalla kuunnellen. Lapset touhottavat tällä välin omiaan.

Kun, kaikki on valmista sitten perinteiseen Joulukirkkoon, siinä klo. 14.00 ja sitten jouluaterian pariin. Äitimme ovat myös paikalla ja mikäli mahdollista, kaikki lapsemme(omani ja ystäväni) myös.
Syötyämme, on lahjojen haku varastosta ja niiden avaaminen ja loppuilta meneekin siinä rupatellessa Jouluisella mielellä, joulumusaa kuunnellen ja hieman viiniä nauttien ja tunnelma on mitä parahin.
Tällaisesta joulutunnlemasta en halua koskaan luopua.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Vastaa Viestiin