Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
vispilä
Kitisijä
Viestit: 20
Liittynyt: 03.09.2008 19:09
Paikkakunta: Kattilakaappi

Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja vispilä »

Pettääkö ihminen, jos on onnellisessa liitossa? Seuraan sivusta pettämistä, pitääkö kertoa vaimolle vai ei? Mitä itse tekisitte?
Dave

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Dave »

vispilä kirjoitti:Pettääkö ihminen, jos on onnellisessa liitossa? Seuraan sivusta pettämistä, pitääkö kertoa vaimolle vai ei? Mitä itse tekisitte?
Kitinässä on perinteisesti kaksi näkökantaa: murhaava, tunkeva rehellisyys ja ei sotketa jos ei olla aivan varmoja, mitä tehdä.

Itse edustan jälkimmäistä. Ja kitinäperinteitä kunnioittaen ennalta ehkäisevä iskuna: se ei tarkoita, että ei puututtaisi silloin, kun keissi on selvä. Esim. pahoinpitely/hyväksikäyttö.

Eli jos et tiedä, kertoako, niin älä kerro.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Jos oletetaan, että onnellisessa parisuhteessa (olkoonkin, että kokonaisuus on osiensa summa) on kaksi onnellista ihmistä ja kyse on tyypillisestä sairaalloiseen mustasukkaisuuteen perustuvasta omistussuhteesta, niin eihän siinä petetä.

Ongelmallisempi jatkokysymys on, tulisiko pettämisestä kertoa. Viestintuoja ammutaan lähes aina, pettämisen julkitulo kun on niin intiimi asia, että viha purkautuu suhteen ulkopuoliseen tahoon. Tästäkin huolimatta kehottaisin kertomaan asiasta, jos siis pettäminen on selviö, eikä erehtymisen vaaraa ole.
Paras päivä ikinä.
Dave

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Riemumieli kirjoitti: Tästäkin huolimatta kehottaisin kertomaan asiasta, jos siis pettäminen on selviö, eikä erehtymisen vaaraa ole.
Miksi?
Manaaja

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Dave kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti: Tästäkin huolimatta kehottaisin kertomaan asiasta, jos siis pettäminen on selviö, eikä erehtymisen vaaraa ole.
Miksi?
Exercise your right to be informed. --Cheaters
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Hairahduksia sattuu kaikille. Inhimillistä, mutta ei hyväksyttävää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Dave

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Manaaja kirjoitti:
Dave kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti: Tästäkin huolimatta kehottaisin kertomaan asiasta, jos siis pettäminen on selviö, eikä erehtymisen vaaraa ole.
Miksi?
Exercise your right to be informed. --Cheaters
Joo-o. Mutta jos informoijalla on joitain yleviä motiiveja, niin hänen pitäisi tietää, että informoinnista on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Eri asia on, jos ajattelee, että ei välii onko haittaa vai ei, totuus pitää tulle kaikkien tietoon. Itse en ajattele niin.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Jotain on vialla, jos pettää pitää. Kyllä mun mielestä asianomaisen pitäis tietää, mutta vasta kun faktoja on kasassa, ei kuulopuheiden perusteella juoruja. Aiheuttaa vain pahimmassa tapauksessa luottamuspulan vaikkei mitään olisi tapahtunutkaan, ihan turhaan.

Sen verran mustavalkoinen oon, että jos pettää, voi erotakin siinä samalla. Se on jo itsensä ulkoistamista suhteesta, oli avioliitto tai ei. Kerran pussailu baarissa yön pimeydessä nyt on typeryyttä, eikä oikeuta ketään puuttumaan asiaan. JOKA kerran baarissa saman henkilön kanssa pussaaminen taas on eri asia.. se on jo suhde.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Elppis kirjoitti: Sen verran mustavalkoinen oon, että jos pettää, voi erotakin siinä samalla. Se on jo itsensä ulkoistamista suhteesta, oli avioliitto tai ei.
Meillä mennään sillälailla että jos pettää, on sitä ennen tehnyt päätöksen suhteesta. Vaikka ei sitä itse tietäisikään. Otetaan nyt sellainen hypoteettinen tilanne että hellu pettäisi minua ja minä saisin kuulla siitä. Ottaisin sen jättämisenä. Jos pettää, niin suhde loppuu siihen. Jos pettää, niin se on päätös suhteen loppumisesta. Aika mustavalkoista, kyllä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Cavallo
Elämätön Kitisijä
Viestit: 355
Liittynyt: 24.06.2010 19:45

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Cavallo »

Jos pettää kumppaniaan seurustelemalla toisen ihmisen kanssa, kertoisin siitä petetylle. Yksittäisiä hairahduksia, vaikka niitä olisi useampi, en kertoisi.
RP

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja RP »

Olen jo useamman vuoden ajatellut tätä asiaa aika harmaasti, joskus olen ollut ehdottomampi. Oon funtsinut sen aika pitkälti niin että kun aletaan puhua pitkistä, jopa läpi elämän kestävistä parisuhteista, niin kaikki ei ole mustaa taikka valkoista.

Kukaan ei ole täydellinen, virheitä ja virhearviointeja voi käydä pitkän matkan varrella. Tilanteet, parisuhde ja elämänmeno voi muuttua. Syystä tai toisesta.

Ehkä ajattelisin toisin jos omalle kohdalle sattuisi, ehkä en.

Kunnon kakkossuhteet on sitten eriasia.

Mä edustan sitä kantaa etten halua tietää jos ukkeli kävisi jossain työmatkalla hairahtumassa, olen sen kyllä sanonutkin. Morkkiskelkoon keskenään jos niikseen tulisi. Kertominen on vaan oman huonon omatunnon siirtämistä toiselle, oman olon helpottamista. Teoilla on seuraukset, ne kestettäköön.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Cavallo kirjoitti:Jos pettää kumppaniaan seurustelemalla toisen ihmisen kanssa, kertoisin siitä petetylle. Yksittäisiä hairahduksia, vaikka niitä olisi useampi, en kertoisi.
Niin, eihän sitä kai sillai lasketa jos vähän vaan eri tyyppien kanssa hairahtelee sillon tällön. Vähän niinQ Tiger Woods.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Itse en kertoisi, jos ei erikseen kysytä.
Onnellisessa liitossa saatetaan pettää, jos pettäjällä ei ole nupissaan kaikki kunnossa. Siis tarkasteltuna perinteisen moraalisen käsityksen kannalta.
Esim eräs kaverini on ollut naimisissa (1 [noin 12v] lapsi tuosta liitosta) ja ukkeli nai jokaista jolta saa vongattua. Vaimo tietää tilanteen ja on paskana tuon takia. Mutta eroa ei mies hae, rahaomaisuus on vaimon. Ja vaimo ei hae eroa lapsen takia. Tuo ukkeli pitää kaikkia muita miehiä luusereina, jos eivät vonkaa kaikkia kohtuu ikäisiä naisia, olivat vapaita tai varattuja.
Eräs yhteinen naispuolinen tuttumme kysyi multa pari vuotta sitten, josko tuo ukkeli on tosissaan, siis kertomansa mukaan, eroamassa ja alkamassa elämään hänen kanssaan. Olivat naineet jo liki vuoden ajan ja ukkelin vaimolta tulee törkyisiä tekstareita. Tiesin ukkelin pyörittäneen samaan aikaan muutamaa muutakin panohoitoa. Kerroin kaunistelematta oman mielipiteeni asiasta, kun kerran kysyttiin ja pyysin ettei kertoisi kysyneensä tuota asiaa multa. Ukkeli suuttui asiasta mulle, niin ettei ole ollut missään yhteydessä sen jälkeen. Ko naisen kanssa ollaan kyllä entistäkin parempia kavereita.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Leevi »

Pulkannaru kirjoitti:Ukkeli suuttui asiasta mulle, niin ettei ole ollut missään yhteydessä sen jälkeen. Ko naisen kanssa ollaan kyllä entistäkin parempia kavereita.
Näin nopeasti heitettynä, eikös tämä kerro kuka oli oikeasti kaveri?
Boner

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Boner »

Petetään. Joillekin miehille yksi nainen ei riitä. ei vaikka parisuhde olisi miten onnellinen.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^^
Yhteisille kavereille tuo ukkeli kertoo, että olemme edelleen kavereita. Mutta unohtaa vastata puheluihin ja tekstareihin. Yhteydenottoa en ole yrittänyt viimeiseen vuoteen. Kaveruus oli aktiivista ukkelin suuntaan edelliset 15 vuotta ja tuon naisen suuntaan, omalta osaltani, 13 vuotta.
Mutta tuohon kuvioon liittyy ukkelin yritys saattaa mut ja vaimonsa 'jollain' tapaa yhteen. Taitaa olla liian kova paikka, kun en ollut niin tyhmä kuin hän luuli.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Dave

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Pulkannaru kirjoitti:Itse en kertoisi, jos ei erikseen kysytä.
Onnellisessa liitossa saatetaan pettää, jos pettäjällä ei ole nupissaan kaikki kunnossa. Siis tarkasteltuna perinteisen moraalisen käsityksen kannalta.
Esim ..
Öö? Millä muotoa tuo liitto on mielestäsi onnellinen?
Dave

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Pulkannaru kirjoitti: tuohon kuvioon liittyy ukkelin yritys saattaa mut ja vaimonsa 'jollain' tapaa yhteen. Taitaa olla liian kova paikka, kun en ollut niin tyhmä kuin hän luuli.
Kukas tässä nyt on tyhmä?
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Kerro !
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Dave kirjoitti:Öö? Millä muotoa tuo liitto on mielestäsi onnellinen?
Esittävät onnellista liittoa ulospäin. Ja ukkelin mielestä liitto on onnellinen.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Dave

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Dave »

Pulkannaru kirjoitti:^
Kerro !
No muijalla on rahaa, daah!
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kottarainen kirjoitti:No joo, ketä siis minkäkinlaista liittoa onnellisena pitää. Minusta aktiivinen pettäminen ja onnellinen liitto sulkevat jo määritelmällisesti toisensa pois.
Joo. Paitsi että kuka. Ja lisäksi, ei mulla nyt ole mitään kovin raamatullisen absoluuttista kantaa siihen, että polygamiset toimintavat olisivat jotenkin itsessään väärin, mutta on aina surullista, kun kahden ihmisen sopimuksenkaltaisessa suhteessa toinen osapuoli toimii tavalla, joka rikkoo toisen osapuolen käsitystä (mahdollisesti implisiittisen) sopimuksen sisällöstä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Dave

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Dave »

urpiainen kirjoitti:raamatullisen absoluuttista kantaa siihen, että polygamiset toimintavat olisivat jotenkin itsessään väärin .
Eikös isossa kirjassa ole jotain polygamiajutskaa? Vai sekoitanko nyt Koraaniin ja Raamatun?
Dumis

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Pulkannaru kirjoitti:
Dave kirjoitti:Öö? Millä muotoa tuo liitto on mielestäsi onnellinen?
Esittävät onnellista liittoa ulospäin. Ja ukkelin mielestä liitto on onnellinen.
Kuulostaa erittäin kusipäiseltä ukkelilta.
RP

Re: Petetäänkö onnellisissa liitoissa?

Viesti Kirjoittaja RP »

Nämä on niin määrittelykysymyksiä taas. Itse en miellä pissavehkeiden sovittelemista keskenään niin pahaksi asiaksi, koska kykenen itsekin vallan mainiosti lihaisiin nautintoihin ilman henkisiä sidoksia. Kunhan lihat huutaa toisiaan niin that´s it.

Paha pala olisi se että toinen tuntisi sen parisuhteeseen vaadittavan henkisen yhteyden kolmanteen osapuoleen. Mitä sopimuksia siinä rikotaan? En mä usko että tunteitaan voi hallita siinä määrin, vain tekojaan.

Esim. tiedän yhden avioparin joka tietääkseni on onnellinen eikä fyysisiä pettämisiä tapahdu. Kaikki on mallillaan ja yhdessä aiotaan olla hautaan asti. Tämän kuvan olen saanut molempien puheista. Mutta tiedän myös että toinen osapuoli olisi joskus valinnut toisin, valitsisi edelleen samassa tilanteessa, jos siihen olisi ollut mahdollisuus. Mun mielestä toi on kymmenesti sydäntä raastavampaa kuin se että olisi vaikka käynyt drinksujen jälkeen baarin vessassa pikapanoilla.
Vastaa Viestiin