Teoriani parisuhteista

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Leila »

Olen tehnyt joitakin huomioita pitkistä parisuhteista. Ne suhteet ja avioliitot tuntuvat kestävän, joissa toinen osapuoli on ns. heikompi ja antaa yleensä periksi vahvemman edessä. Vahvempi osapuoli voi olla mies tai nainen, sukupuolella ei ole väliä. Pointti on se, että toisen on oltava valmis joustamaan ja myöntymään vahvemman tahtoon olipa kyseessä sitten erimielisyydet asuinpaikasta, lasten hankinnasta, kotitöistä tai autosta tai mistä tahansa. Niin kauan kun vahvempi saa tahtonsa läpi, niin homma toimii.

Olen siis oikeasti nähnyt pitkiä avioliittoja, jotka näyttävät toimivan tältä pohjalta. Puolisojen onnellisuudesta tai tyytyväisyydestä en tiedä.

Kommentteja?
Äiti ei tiedä
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Minä puolestani haluan elää loppuelämäni sinkkuna.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Onko pitkä avioliitto 5, 10, 20, 30 vuotta? Mä en taas tajua tota käsitettä "pitkä avioliitto". Jengi voi olla naimisissa 20 vuotta ja toiset 2, ei se tarkoita että avioliitto olis kummallakaan ollut sen onnellisempi ja onnistuneempi kuin toisilla. Jotkut on naimisissa loppuelämänsä ja avioliitto on kusisempi kuin se joka kesti sen 2h.
The great club outshines the individual, always and forever.
Dave

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Dave »

Leila kirjoitti:Olen tehnyt joitakin huomioita pitkistä parisuhteista. Ne suhteet ja avioliitot tuntuvat kestävän, joissa toinen osapuoli on ns. heikompi ja antaa yleensä periksi vahvemman edessä. Vahvempi osapuoli voi olla mies tai nainen, sukupuolella ei ole väliä. Pointti on se, että toisen on oltava valmis joustamaan ja myöntymään vahvemman tahtoon olipa kyseessä sitten erimielisyydet asuinpaikasta, lasten hankinnasta, kotitöistä tai autosta tai mistä tahansa. Niin kauan kun vahvempi saa tahtonsa läpi, niin homma toimii.

Olen siis oikeasti nähnyt pitkiä avioliittoja, jotka näyttävät toimivan tältä pohjalta. Puolisojen onnellisuudesta tai tyytyväisyydestä en tiedä.

Kommentteja?
Tuskin on yhtä ainoaa oikeaa reseptiä pitkään parisuhteeseen.

Vanhempieni kohdalla äitini on kyllä selkeästi aina ollut se, joka antaa periksi. .

Minun ja waimoni kohdalla taas vuorotellen kumpikin antaa periksi. Yhdessä ollaan olut -90 alkaen ja naikkarissa -95 alkaen.
Viimeksi muokannut Dave, 03.04.2011 15:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Dave

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Dave »

RolloTomasi kirjoitti:Minä puolestani haluan elää loppuelämäni sinkkuna.
Haluat vai joudut?
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Leila kirjoitti:Kommentteja?
Samansuuntaisia havaintoja lukuisia. Usein suhteessa toinen on alistuva. En sitten tiedä onko alistuvuus yleisesti suhteen keston kannalta mittari vai käykö siinä esmes niin, että pitkissä suhteissa roolijako on selvemmin esillä ja havaintoja on tätä ja myös suhteen pituuden tuomana määrällisenä seikkana helpompi tehdä. Olipa epäselvästi pistetty.

Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että alistettu henkilö on suhteessa onnettomampi osapuoli, mutta tästäkään minulla ei ole mitää näyttöä. Jos jotain luulen oppineeni, niin toisten parisuhteen ruotiminen on usein nollakeskustelua, niin erilaisia kun suhteet ja ihmiset ovat.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Dave kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:Minä puolestani haluan elää loppuelämäni sinkkuna.
Haluat vai joudut?
Haluan, mutta vaikka joutuisinkin, niin silti haluan.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5046
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Tjaah, empiirinen kokemukseni kertoo, että suhde on aika kestävä kun kummallaan ei ole tarvetta pomottaa ja se joustaa, joka ei koe asiaa niin tärkeäksi. Jos nyt vaikka toiselle on tärkeää, missä maljakko sijaitsee, mutta toiselle se on yksi ja sama, niin se jolle asia on tärkeä, päättää.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Kreitsu kirjoitti:Tjaah, empiirinen kokemukseni kertoo, että suhde on aika kestävä kun kummallaan ei ole tarvetta pomottaa ja se joustaa, joka ei koe asiaa niin tärkeäksi. Jos nyt vaikka toiselle on tärkeää, missä maljakko sijaitsee, mutta toiselle se on yksi ja sama, niin se jolle asia on tärkeä, päättää.
Yleensä ihmisten kanssa olen tullut siihen tulokseen, että tuon tyylin jälkeen ihmiset hermostuvat, ja alkavat syytää tahdottomaksi. Parisuhteista en tiedä, mutta sovun säilyttämiseksi kannattaa toisinaan ilmaista jotakin muuta, vaikka asia olisikin ihan sama.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5046
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Ei meillä vaan. Mutta ehkä meidän suhde ei ole tarpeeksi pitkä tai eletään lopun alun aikaa.

Totta puhuen, itse en jaksa vääntää itselleni merkityksettömistä asioista ja olen iloinen, ettei toinenkaan jaksa. Periaatteesta eri mieltä oleminen on vähän turhauttavaa mielestäni.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Kreitsu kirjoitti: Periaatteesta eri mieltä oleminen on vähän turhauttavaa mielestäni.
Niin mustakin, mutta kaikkea sitä näkee kun ihmisten parissa liikkuu.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5046
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

^Niinhän sitä näkee. Onneksi ei kuitenkaan tarvitse itse elää sellaisessa ainaisessa väännössä.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Ainoa syyhän parisuhteelle on paneminen, ja jos ei pane sivuttain, niin jomman kumman on oltava päällä.

Asuinpaikka? Molemmat asuvat, missä huvittaa, tapaavat kun panettaa.
Lasten hankinta? Hankkikoon se, joka niitä haluaa. Ei sen toisen puolen siihen tarvitse puuttua.
Kotityöt? Molemmat huolehtivat omista kodeistaan.
Auto? Miksi parisuhteessa pitäisi puuttua yksityisomistukseen? Onko se joku vitun Neuvostoliitto?
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Varis »

RolloTomasi kirjoitti:Ainoa syyhän parisuhteelle on paneminen, ja jos ei pane sivuttain, niin jomman kumman on oltava päällä.

Asuinpaikka? Molemmat asuvat, missä huvittaa, tapaavat kun panettaa.
Lasten hankinta? Hankkikoon se, joka niitä haluaa. Ei sen toisen puolen siihen tarvitse puuttua.
Kotityöt? Molemmat huolehtivat omista kodeistaan.
Auto? Miksi parisuhteessa pitäisi puuttua yksityisomistukseen? Onko se joku vitun Neuvostoliitto?
Et vissiin ole koskaan ollut vakavassa parisuhteessa?
Dave

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Dave »

Varis kirjoitti:
RolloTomasi kirjoitti:Ainoa syyhän parisuhteelle on paneminen, ja jos ei pane sivuttain, niin jomman kumman on oltava päällä.

Asuinpaikka? Molemmat asuvat, missä huvittaa, tapaavat kun panettaa.
Lasten hankinta? Hankkikoon se, joka niitä haluaa. Ei sen toisen puolen siihen tarvitse puuttua.
Kotityöt? Molemmat huolehtivat omista kodeistaan.
Auto? Miksi parisuhteessa pitäisi puuttua yksityisomistukseen? Onko se joku vitun Neuvostoliitto?
Et vissiin ole koskaan ollut vakavassa parisuhteessa?
RT just on, sellasessa ranteet auki -suhteessa, mutta valitettavasti parranajokoneen akku oli lopussa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

RolloTomasi kirjoitti:
Kreitsu kirjoitti:Tjaah, empiirinen kokemukseni kertoo, että suhde on aika kestävä kun kummallaan ei ole tarvetta pomottaa ja se joustaa, joka ei koe asiaa niin tärkeäksi. Jos nyt vaikka toiselle on tärkeää, missä maljakko sijaitsee, mutta toiselle se on yksi ja sama, niin se jolle asia on tärkeä, päättää.
Yleensä ihmisten kanssa olen tullut siihen tulokseen, että tuon tyylin jälkeen ihmiset hermostuvat, ja alkavat syytää tahdottomaksi. Parisuhteista en tiedä, mutta sovun säilyttämiseksi kannattaa toisinaan ilmaista jotakin muuta, vaikka asia olisikin ihan sama.
No tässä nyt ollaan aika hienojakoisten nyanssien äärellä. Sinisilmäisenä (parisuhde-)idealistina olen itsepintaisesti sillä kannalla, että parisuhteen kannalta on vähän outoa, jos osapuolilla on pääsääntöisesti edes olemassa tiukat omat minun ja sinun kantasi yhteisistä asioista ennen (tarkoitan loogisesti ennen enkä niinkään ajallisesti) kuin on yhteessä määritetty meidän kantamme. Toisin sanoen, merkittävässä parisuhteessa ei minusta voi (tule) olla niin, että molemmilla on omat kantansa ja sitten toinen joustaa, vaan että asioihin pyritään muodostamaan yhteinen meidän kanta. Tämä ei kuitenkaan missään nimessä ole ihan-sama-passiivisuutta, vaan vaatii monesti kovinkin aktiivista toimintaa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5046
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

urpiainen kirjoitti:Toisin sanoen, merkittävässä parisuhteessa ei minusta voi (tule) olla niin, että molemmilla on omat kantansa ja sitten toinen joustaa, vaan että asioihin pyritään muodostamaan yhteinen meidän kanta. Tämä ei kuitenkaan missään nimessä ole ihan-sama-passiivisuutta, vaan vaatii monesti kovinkin aktiivista toimintaa.
Ai että pitää olla samaa mieltä kumppanin kanssa ja jos ei ole, niin pitää heittää mirri pöydälle ja määrittää meidän kantamme?

Hui kauhistus, me emme miehen kanssa välttämättä edes kannata samaa puoluetta tai ainakaan ole samaa mieltä esim. kaikista politiikan asioista (paljon kivempi keskustella näistä asioista, kun voi leikkimielisesti kiistellä eikä hymistellä ja kuorolausua).

Minusta suhteessa saa ja tuleekin säilyttää omat mielipiteensä sen sijaan, että pitää alkaa keksimään kaikesta yhteinen meidän kantamme.

Luitko maljakkovertaukseni? On olemassa (siis minun mielestäni) niin vähäpätöisiä asioita, ettei niistä kannata jauhaa, jos ei toista kerran kiinnosta.

Jos ei miestä kiinnosta millaiset verhot meillä on, niin pitäisikö väkisin pakottaa hänet mukaan verho-ostoksille, että meillä olisi yhdessä valitut meidän verhot?!

Tai pitääkö minun lähteä imurikauppaan tai osallistua telkkarin ostamiseen, vaikkei kiinnosta pätkääkään, millaiset ne ovat:D

Mutta juu, kukin tyylillään. Minulle sopii tällainen tyyli ja onneksi miehellekin sopii.

On meillä muuten jotain yhteistäkin: nimittän kanta siihen tuleeko lapsia vai ei. Tämä on sellainen asia, jossa olisi kenties aika kohtuutonta vaatia toista joustamaan, mutta tällaiset vastaavat asiat on selvitetty on aikoja sitten.

Mieli toki voi muuttua, mutta se on sen ajan murhe.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16673
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Kreitsu kirjoitti:Ai että pitää olla
Kreitsu kirjoitti:pitää heittää
Kreitsu kirjoitti:pitää alkaa
Kreitsu kirjoitti:pitäisikö väkisin
Kreitsu kirjoitti:Tai pitääkö minun
Joo. Pitää.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Mun teoria parisuhteista on se, että on olemassa hyviä parisuhteita ja huonoja parisuhteita. Ja sitten siihen väliin jää aika paljon kaikenlaista sontaa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Dave

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Dave »

Vesper kirjoitti:Mun teoria parisuhteista on se, että on olemassa hyviä parisuhteita ja huonoja parisuhteita. Ja sitten siihen väliin jää aika paljon kaikenlaista sontaa.
Tolstoi kirjoitti "Kaikki onnelliset perheet ovat toistensa kaltaisia, mutta jokainen onneton perhe on onneton omalla tavallaan.” En kyllä tiedä, mitä se tarkoittaa, mutta kuulostaa hienolta.

Tai no, ehkä mä tiedän, mutta tuskin se niin on.
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5046
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

urpiainen kirjoitti: Joo. Pitää.
En taida jaksaa. Voin elää, vaikkei meillä ole sitä meidän kantaa eikä kasveta päistämme yhteen ja olla kuin siamilaisia. :P
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Varis kirjoitti: Et vissiin ole koskaan ollut vakavassa parisuhteessa?
Olet kaiketi uusi täällä? Älä vaan koskaan kysy, onko tosiaan niin, ettei Gat ole koskaan saanut pillua.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja scarface »

Kaks pitkää suhdetta (9 v ja 7 v) takana enkä todellakaan tiä, mikä on teoria toimivaan parisuhteeseen. Ilmeisesti elän lopun elämäni sinkkuna (nyt 34v) ja keräilen yhden illan nahkoja.. Vaikkei se kyllä ole "mun juttuni". Mikä sitten on??
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja Gat »

scarface kirjoitti:Kaks pitkää suhdetta (9 v ja 7 v) takana enkä todellakaan tiä, mikä on teoria toimivaan parisuhteeseen. Ilmeisesti elän lopun elämäni sinkkuna (nyt 34v) ja keräilen yhden illan nahkoja.. Vaikkei se kyllä ole "mun juttuni". Mikä sitten on??
Jospas juttuna jollain välillä antaisit minullekin pillua???
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Teoriani parisuhteista

Viesti Kirjoittaja huima »

Gat kirjoitti:Jospas juttuna jollain välillä antaisit minullekin pillua???
Ihan hyvä idea. Oletko scarface kokeillut itsesi häpäisyä tuolla tavalla?
Vastaa Viestiin