Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 13.06.2018 10:59

Elon suunnittelee Roadster 2:een erillistä Space X pakettia. Siinä takapenkin tilalla on korkeapaineinen säiliö, johon voidaan varastoida paineilmaa satojen baarien paineeseen ja auton ympärille suuttimia, joista paineilman voi puskea ulos. Ilmeisesti näin on mahdollista saada suuruusluokkaa 1000 N voima muutamaksi sekunniksi. Kompressori sitten korvaa käytetyn ilman.

Sanomattakin selvää, että käyttö ei ole katulaillista jo pelkästään metelin takia...

Tuotahan voisi käyttää suoraan auton kulkusuuntaa muuttamaan/hidastamaan/kiihdyttämään tai sitten downforcea lisäämään.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24260
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti » 14.06.2018 9:38

http://www.wired.co.uk/article/jaguar-i-pace-review

"The Jaguar I-Pace is a game changer for electric vehicles"
Came here for school, graduated to the high life

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 9931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard » 14.06.2018 9:42

iPace on liian kallis.
Universaali disclaimer.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 14.06.2018 9:43

Suurin ongelma on, että vain Teslalla on tällä hetkellä toimiva pikalatausverkosto.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24260
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja exPertti » 14.06.2018 9:47

I-Pace on premium sähköauto, jonka on tehnyt autofirma joka oikeasti osaa tehdä autoja. Eihän tuo toki kolmosen kilpailija ole vaan pikemminkin S tai sen katumaasturin. Eli niitten Muskin tuotteitten, joitten piti tuoda katetta firmalle.

Tosiasiassa oma valinta olisi varmaan uusi Leaf tai Zoe, budjettisyistä.
Came here for school, graduated to the high life

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 17566
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly » 14.06.2018 9:54

Tällä vuosituhannelle JAGGE! on onnistunut tekemään melkoisia pommeja itselleen halvemmassa segmentissä. Ehkä sähkövispilään on panostettu enemmän kun voipi olla JAGGELLE! välttämätöntä saada jotain hyvää aikaan ettei katoa kartalta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 9931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard » 18.07.2018 13:18

Taitaa tekniikka olla sillä mallilla, että Vety on jo todellinen vaihtoehto.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/20 ... 9_oa.shtml
Universaali disclaimer.

Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 7341
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: No aivan varmasti aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska » 18.07.2018 15:01

So Hard kirjoitti:
18.07.2018 13:18
Taitaa tekniikka olla sillä mallilla, että Vety on jo todellinen vaihtoehto.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/20 ... 9_oa.shtml

Voisitko panna mukavasti myös mun palstaani vaikka Jakkeasi apuna käyttäen. Tietenkin MUKAVASTI.

MUKAVA HEINÄINEN ARSKALAINEN MUTTEI NIIN MUKAVA KUIN NIIN KOVA
"Tää on vähän kuin seuraisi ruuhka-aikaan hernerokkasumussa tapahtuvaa auto-onnettomuutta moottoritiellä. Hidastettuna." MrM 05/13

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 30.07.2018 11:03

Sähköauto on kokonaisedullinen

https://www.hs.fi/talous/art-2000005773839.html

Jokainen tietysti tietää, että kokonaisedullisinta on jättää auto ostamatta.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 30.07.2018 11:05

So Hard kirjoitti:
18.07.2018 13:18
Taitaa tekniikka olla sillä mallilla, että Vety on jo todellinen vaihtoehto.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/20 ... 9_oa.shtml
Vetytankkausasemat ovat erittäin kalliita. Vaatii kryogeenisia ratkaisuja ja korkeapainepumppuja ja pienimolekyylinen vety menee läpi monista normaalimateriaaleista. Ihan käytännössä myöskään läpimenoaika vetytankkausasemalla ei ole läheskään niin lyhyt kuin monesti luullaan. Yhden auton voi tankata nopeasti, mutta kun vetyä kompressorilla pumpataan auton tankkiin, syntyy niin paljon hukkalämpöä, että asema joutuu jäähdyttelemään välillä. Mutta tankkauseman hinta on se varsinainen ongelma.

En usko vetyautoon em. syistä. Ei siihen automaailmassakaan taida uskoa muu kuin Toyota. Vety on Meego ja Toyota on Nokia.

Ihan sivuhuomiona lisäksi, että käytännösä vety nykyään tehdään fossiilista polttoaineista, öljyteollisuus saattaa sen takia sitä lobata.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 9914
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 30.07.2018 12:43

^ Toyotan vahvuus ei ole teknologiassa, vaan suunnittelussa ja tuotannossa. Kun sähköautoista alkaa saamaan kassavirtaa, niin Toyota tulee mukaan. Suomessa yli 70% myydyistä hybrideista on Toyotoja.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 30.07.2018 12:48

sivustahuutaja kirjoitti:
30.07.2018 12:43
^ Toyotan vahvuus ei ole teknologiassa, vaan suunnittelussa ja tuotannossa. Kun sähköautoista alkaa saamaan kassavirtaa, niin Toyota tulee mukaan. Suomessa yli 70% myydyistä hybrideista on Toyotoja.
Voi olla. Olin aikoinaan väärässä Nokian WP:n suhteen. Saatan olla tässäkin. Itse veikkaan, että kahdenkymmen vuoden kuluttua Toyta ei ole suurin autonvalmistaja, koska se on lähtenyt niin hitaasti sähköautoihin. VW on huomattavasti kovemmassa vauhdissa.

Hybridi on ihan eri eläin kuin sähköauto.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 9931
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard » 30.07.2018 12:59

James Potkukelkka kirjoitti:
30.07.2018 12:48
sivustahuutaja kirjoitti:
30.07.2018 12:43
^ Toyotan vahvuus ei ole teknologiassa, vaan suunnittelussa ja tuotannossa. Kun sähköautoista alkaa saamaan kassavirtaa, niin Toyota tulee mukaan. Suomessa yli 70% myydyistä hybrideista on Toyotoja.
Voi olla. Olin aikoinaan väärässä Nokian WP:n suhteen. Saatan olla tässäkin. Itse veikkaan, että kahdenkymmen vuoden kuluttua Toyta ei ole suurin autonvalmistaja, koska se on lähtenyt niin hitaasti sähköautoihin. VW on huomattavasti kovemmassa vauhdissa.

Hybridi on ihan eri eläin kuin sähköauto.
Jaa-a.

https://www.carthrottle.com/post/toyota ... ctric-car/

Tämän mukaan Toyota kehittelee solid state -akkuteknologiaa.
Universaali disclaimer.

Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 7341
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: No aivan varmasti aina Stadi

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Stadinarska » 30.07.2018 14:47

Kyllä otaksun, että Kiina tai Etelä-Korea ovat suurimmat autonvalmistajat kappalemäärissä tulevina vuosikymmeninä.

Tekniikassa edelläkävijä tulee olemaan Saksa. Japani jatkaa suuren teknologian maana myös autoilun saralla ja panostaa yhä enemmän luotettavuuteen.

USA ja paikalliset Daavidit pyrkii olemaan kehityksen kärjessä jollain yksittäisellä tuotteella jatkossakin. So hard on heidän halunsa tehdä paras auto. Siinä Sivustahuutajina ovat muut tekniikan huippumaat.

:)
HEINÄINEN MUKAVA AUTOPOIKA
"Tää on vähän kuin seuraisi ruuhka-aikaan hernerokkasumussa tapahtuvaa auto-onnettomuutta moottoritiellä. Hidastettuna." MrM 05/13

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 9914
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 30.07.2018 15:41

James Potkukelkka kirjoitti:
30.07.2018 12:48
VW on huomattavasti kovemmassa vauhdissa.

Hybridi on ihan eri eläin kuin sähköauto.
Hybridi on pirun paljon lähempänä sähköautoa kuin bensavehje. Ei sähköauto ole mitään rakettitiedettä. Akku on käytännössä se ainoa kehitystä rajoittava tekijä tällä hetkellä.

VW ostaa akkunsa muilta. En ihan keksi missä se VW:n vauhti on. Myyvät tällä hetkellä globaalisti saman verran sähköautoja kuin Chevrolet. Normiautojen muuttaminen sähköautoiksi ostokomponentein on lähinnä imagotemppu. Ei taida VW:llä olla myynnissä yhtään alusta asti EV:ksi suunniteltua autoa?

Uuden auton suunnittelu maksaa noin miljardin. Tuossa on hyvä syy lykätä sitä aidon EV:n suunnittelua siihen asti, kunnes markkina ja teknologia ovat kypsiä. Ei mikään ihme, että merkittäviä aitoja sähköautoja on vain muutama:
- Teslat
- Leaf
- Volt
- BMW i3
- Renault Zoe
- Joku BYD

Vaikea nähdä miten Toyota olisi pudonnut tuosta kelkasta.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 31.07.2018 8:29

sivustahuutaja kirjoitti:
30.07.2018 15:41
Ei taida VW:llä olla myynnissä yhtään alusta asti EV:ksi suunniteltua autoa?
Ei nyt, mutta putkessa on monta ja tulevat markkinoille muutaman vuoden aikana. Uudelle, nimenomaan sähköautoksi suunnitellulla pohjalla

VW Group has committed $48 billion in car battery supplies[4] and plans to outfit 16 factories to build electric cars by the end of 2022.

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... B_platform

Mun mielestäni Toyotalla ei ainakaan julkistettuna ole putkessa sähköautoja?
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 9914
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 31.07.2018 9:07

^ toyolla on 10 mallia suunniltelmissa 2020 mennessä pelkästän kiinaan. Mutta luultavasti nuo ovat vain vanhoja malleja joihin lyödään sähköt.

En oikein keksi miten hottia hotimpien ostokomponenttien sovittaminen olemassa oleviin polttomoottorivehkeisiin voisi olla hyvä bisnes. Hinta, kate, paino ja ominaisuudet kärsivät väkisin.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 31.07.2018 9:22

sivustahuutaja kirjoitti:
31.07.2018 9:07
^ toyolla on 10 mallia suunniltelmissa 2020 mennessä pelkästän kiinaan. Mutta luultavasti nuo ovat vain vanhoja malleja joihin lyödään sähköt.

En oikein keksi miten hottia hotimpien ostokomponenttien sovittaminen olemassa oleviin polttomoottorivehkeisiin voisi olla hyvä bisnes. Hinta, kate, paino ja ominaisuudet kärsivät väkisin.
Niin, VW siis on kehittynyt MEB-alustan eikä lyö osia vanhaan polttomoottorialustaan.

Akkujen saatavuus muuten tulee olemaan kaikkien muiden valmistajien, paitsi Teslan ongelma. Teslaa tekee tällä hetkellä n puolet maailman Li-ion kennoista (eo. lukemassa siis _kaikki_ mahdollinen li-ion kennotuotanto, mukaanlukien läppäriakut jne). Kiinaan Tesla avaa lähivuosina saman kokoluokan uuden akkutehtaan, Eurooppaan samoin.

Muut eivät pysty tuottamaan sähköautoja isolla volyymillä, koska heillä ei ole akkuja. Poislukien Kiinalaiset. heillä on, mutta heidän tuotansa menee Kiinaan. Muun maailman 99% tappelee niukasta akkukapasiteetista. Tesla myy 1% autoista ja Elon nauraa matkalla Marsiin.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 9914
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 31.07.2018 9:38

^ joo, mutta autoja ei silti ole myynnissä. Toyokin virittää tnga-alustan ev käyttöön.

Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6122
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco » 31.07.2018 12:00

^^ Teslalle akkujen saatavuutta tärkeämpiä asioita ovat skaalautuminen, laatu ja cash management. Volyymien pitäisi kasvaa eikä recalleja saisi tulla vanhaan malliin. Vaikea yhtälö enkä löisi vetoa onnistumisen puolesta.

Toyotalla ei ole noilla tonteilla veitsi kurkulla.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 31.07.2018 12:06

elco kirjoitti:
31.07.2018 12:00
^^ Teslalle akkujen saatavuutta tärkeämpiä asioita ovat skaalautuminen, laatu ja cash management. Volyymien pitäisi kasvaa eikä recalleja saisi tulla vanhaan malliin. Vaikea yhtälö enkä löisi vetoa onnistumisen puolesta.

Toyotalla ei ole noilla tonteilla veitsi kurkulla.
Noikin ovat tärkeitä, mutta ilman akkuja ei voi tehdä sähköautoa. Eli kaikki nuo luettelemasi ovat kuitenkin asioita, jotka ovat helpommin hoidettavissa, kuin sähköauton rakentaminen ilman akkua.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6122
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco » 31.07.2018 12:24

^ Jos se on noin helppoa niin luulisi Teslaltakin onnistuvan.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 31.07.2018 12:26

elco kirjoitti:
31.07.2018 12:24
^ Jos se on noin helppoa niin luulisi Teslaltakin onnistuvan.
Tarkoitin, että se on vähemmän vaikeaa. Ei se helppoa ole. Jos se olisi helppoa, em. ongelmia ei varmaankaan olisi.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 9914
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 31.07.2018 12:28

Maailma toimii jo sähköllä: moottoreita ja muita piisaa. Akkuja ei.

Teslan kyky oppia auton kasaaminen on edelleen arvoitus. En pitäisi mahdottomana, että nöyrällä asenteella voisi nopeastikin päästä keskimääräistä parempaan laatuun ja tehokkuuteen. Valmet Automotive kasaa koostaan huolimatta paremmin autoja kuin moni isompi ja vanhempi.

Tällä herkellä Teslan oppimiskäyrä tutuu takkuavan. Jos muut pistävät alustat kjntoon ja saavat kiinasta akut, niin se saattoi sitten olla siinä. Tosin kiinalaisiin akkuihin suhtautuisin varauksella. Sopisi hyvin kiinalle, että pullonkaulakomponentit menisivät kiinalaisille merkeille. Tämä on valtava murtoskohta ja vanhoille pelaajille voi käydä hassusti.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11417
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 31.07.2018 12:34

Kiina on maailman isoin automarkkina ja vähitellen siirtymässä sähköautoihin. Uskoakseni kiinalaisia akkuja ei riitä Kiinan ulkopuolelle moneen vuoteen.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa