Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2018 9:02

Musk on aina haastatteluissa sellainen pohdiskelija. Ilmeisesti on kyllä aika burn outkin kyllä.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2018 9:05

James Potkukelkka kirjoitti:
09.09.2018 15:40
^Markkina kasvaa nopeammin kuin markkinaosuus alenee. Maailmassa myydään vuodessa n 100 miljoonaa henkilöautoa. 20-25 vuoden päästä ne ovat kaikki sähköisiä. Jos Teslalla on 10%:n osuus siitä, se on silloin yhtä iso kuin Toytota tai VW nyt.

Neuvo: kannattaa ostaa Teslaa. Noudatan omaa neuvoani.

edit: Toyota esimerkki ei kyllä tarkoittaisi kauhean kovaa tuottoa.. Toyotan market cap nyt on reilu 4x Tesla, eli päässä laskien tuottaisi vain n 7% vuodessa, jos 20:ssä vuodessa nousisi samaan..

Tesla bull sanoisi, että Tesla on muutakin kuin autot (energian varastointi, aurinkopaneelit). Mutta en osaa sanoa, mikä noiden arvo on.
Kysyin kirkon kirjanoppineilta kantaa tähän ja he tutkivat pyhiä kirjoituksia ja vastasivat, että Tesla on paljon muutakin kuin autonvalmistaja. Eli mm. Tesla Energyn energian varastointi (tähän uskon ja uusiutuvan energian kasvun myötähän tämä on tulevaisuuden ala) ja aurinkopaneelit, tulevaisuudesta Tesla Networkin autonomisten autojen ride sharing. Ja erityisesti (tähän uskon itse) se, että Teslan autot ovat segmentin kovakatteisempia, Toyota myy vähäkatteista bulkkia. Tämä viimeksi mainittu argumentti on imho paras. On eri asia olla Android valmistaja 10%:n markkinaosuudella kuin Apple 10%:n markkinaosuudella.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2018 11:08

Eräs kirkon jäsen huomautti, että Toyotan p/e on vain 8, eli markkina ilmeisesti näkee Toyotan tulevaisuuden negatiivisena.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 10143
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 10.09.2018 16:17

James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2018 9:05
, Toyota myy vähäkatteista bulkkia.
Viimeeksi kun katsoin, oli toyotan margin sama kuin Audilla?

Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6189
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja elco » 10.09.2018 16:41

Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 11.09.2018 8:28

elco kirjoitti:
08.09.2018 12:08
^ Paljonko haluat korkoa, että osta mullekin just sillon kun lasku pysähtyy?
Ostin eilen lisää. Eilen nousi niin kovaa, että en enää uskaltanut odottaa.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 11.09.2018 8:35

Juttu on kirjoitettu 5/17. Q318 GAAP eps tulee olemaan +-0 ja Q418 selvästi plussalla. Model 3:n tuotanto kasvaa geometrisesti, kulut paljon hitaammin. ts. tuotanto skaalautuu nyt.

Q3 tuotanto on ennuste, mutta iso kuva on selvä. Nyt lähtee.

Kuva
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 17.09.2018 11:26

https://twitter.com/elonmusk/status/104 ... 70656?s=21

Delivery logistics hell

Tavallaanhaan tämä on positiivinen ongelma. Tuotanto ja myynti kasvaa niin nopeasti, että Teslalla on vaikeuksia saada autot asiakkaille. Mutta tietenkin ongelma pitää ratkaista. Tesla ei saa rahoja ennenkuin autot ovat asiakkailla ja komponentit pitää maksaa.

Mutta kannattaa katsoa edellisen viestini kuvaajaa. Tuotanto räjähtää.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 17736
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly » 17.09.2018 11:27

Ja asiakkaiden pitäisi myös päästä autokaupasta kotiin sateessa ilman, että takapuskuri tippuu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 17736
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly » 17.09.2018 11:33

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 10127
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard » 17.09.2018 11:40

James Potkukelkka kirjoitti:
17.09.2018 11:26
https://twitter.com/elonmusk/status/104 ... 70656?s=21

Delivery logistics hell

Tavallaanhaan tämä on positiivinen ongelma. Tuotanto ja myynti kasvaa niin nopeasti, että Teslalla on vaikeuksia saada autot asiakkaille. Mutta tietenkin ongelma pitää ratkaista. Tesla ei saa rahoja ennenkuin autot ovat asiakkailla ja komponentit pitää maksaa.

Mutta kannattaa katsoa edellisen viestini kuvaajaa. Tuotanto räjähtää.
Toimivat alihankinta- ja logistiikkaketju ovat nimenomaan vanhojen autovalmistajien keskeistä osaamisaluetta. Kummallista, ettei Tesla ole ostanut sellaista osaamista itselleen. Kasvuhalu ei riitä, kasvutekijät pitäisi varmistaa. Tiedä sitten onko Muskin ylimielisyyttä ettei vanhoilla toimijoilla ole annettavaa.
Universaali disclaimer.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 17.09.2018 11:48

Tuossa on kyse valmiiden autojen toimittamisesta asiakkaille. Tesla haluaa pitää autojen myynnin omissa näpeissään, eli Tesla ei käytä lainkaan jälleenmyyjiä myynnissä tai huollossa. Ainoastaan kolarikorjauksissa Tesla käyttää kolmansia osapuolia.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 26.09.2018 9:32

Varttimaililla Tesla Model 3 Performance vs. BMW M3 ( competition package+, launch control+)

Spoiler: Tesla on nopeampi. Tesla on myös 10 k USD halvempi (!). Onhan se noloa, kun olet ostanut M3:n ja vielä competetion packagen siihen ja sitten viivalle tulee 10 k halvempi golfkärryn ja ompelukoneen risteytys, joka on nopeampi..

Rata-ajostahan tämä ei tietysti suoraan (pun not intended) kerro mitään.

"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 10143
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 26.09.2018 11:11

^ ei ratahommilla ole arkiajossa merkitystä, eikä edes varttimaililla. Teslan kovin juttu on ylivoimainen kiihtyvyys 0-120 kmh nopeuksissa.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 26.09.2018 11:20

^Uskoakseni M3:n ja Model 3 performancen ostaville rata-ajollakin on merkitystä, vaikka omistaja ei koskaan radalla ajaisikaan. Se on se tieto siitä, että alla on radalla nopea auto :)

Sama kuin jos ostat Porsche Cayennen, on tärkeä tietää, että tasauspyörästön lukituksen ja alennusvaihteen avulla auto selviää hyvin vaikeasta maastosta, vaikka et itse koskaan ajaisi mökkitietä kauemmas :)

250 km/h huippunopeus (rajoitettu) on tärkeä myös Suomessa!
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 10143
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 26.09.2018 11:33

^ tosta juuri olen eri mieltä. Teslan omistaja ihan oikeasti voi kokea sen suorituskyvyn. M3:n suorituskyky on tuohon nähfen vähän etäinen kokemus.

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 17736
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly » 03.10.2018 8:48

Vietnam hyökkää.

Uusi vietnamilainen automerkki Vinfast esitteli ensimmäiset autonsa

Vähän tehokkaampaa toimintaa kuin eräällä vispilämerkillä.
Tehdas kykenee jo ensimmäisessä vaiheessa 250 000 auton vuosikapasiteettiin. Suunnitelmat ovat valmiina laajennukseen, jolla määrä kaksinkertaistettaisiin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 03.10.2018 8:50

Bluntly kirjoitti:
03.10.2018 8:48


Vähän tehokkaampaa toimintaa kuin eräällä vispilämerkillä.




^

https://electrek.co/2018/10/02/tesla-q3 ... eliveries/

200% lisäys YoY tuotantoon (kaikki mallit) ja 100% lisäys QoQ (Model 3) lienee kohtuullisen nopeaa?

Nyt mennään tasaisella vauhdillakin jo 320 000 vuosituotannolla. Kalifornian tehdas ilmeisesti pystyy tuottamaan n 500-600t autoa vuodessa. Kiinan tehdas tulee 2-3 vuoden sisällä.

4-5 vuoden päästä Tesla tuottaa miljoona autoa vuodessa.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 03.10.2018 9:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 10127
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard » 03.10.2018 9:19

Teslan tehtaita suuremmaksi osastoksi tulee reklamaatio-osasto.
Universaali disclaimer.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 03.10.2018 9:33

^"In a tornado, the correct marketing strategy really is to ignore the customer! The reason is that, in a tornado, customers are lining up for the hot product. They do not need—or want—to be courted—the problem is not to create demand: they need—and want—to be supplied. Anything you do to restrict the throughput of the supply process works against this goal. That is why Henry Ford not only could say, but was correct in saying, “You can have any color Model T you want as long as it’s black.

To be sure, once the tornado was over, Ford ended up painting its cars in two-toned purple if that’s what the customer wanted. But that is not what the market requires or the customer desires during the tornado. They just want to get their first car, or their first telephone, or their first PC, or their first laser printer. They want the commodity. So your focus must be on getting them that item as quickly, easily, and cheaply as possible. This means becoming intensely internally focused on your delivery capabilities and not letting yourself get distracted by “secondary” factors such as an individual customer’s particular needs"

https://www.amazon.com/Inside-Tornado-S ... =tmc064-20

Nyt on käynnissä automarkkinoiden disruptio, jossa uusia tähtiä syntyy ja vanhoja kuolee. Kun on tuote, jonka takia asiakkaat ovat valmiita kiipeilemään toistensa yli, tärkeintä on puskea sitä tuotetta ulos niin maan perkeleesti.

Tietysti täydellisessä maailmassa vuosituotanto kasvaisi 200% ja yhden mallin kvartaalituotanto 100% ja laatu olisi täydellinen.

Ps. Windows Phonen suhteen olin 130%:n väärässä. Voi olla, että olen nytkin. Aika näyttää.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 05.10.2018 9:34

https://www.bloomberg.com/news/articles ... ing-sedans

"Tesla’s competitors are feeling it. Sales of the Mercedes-Benz C-Class, the best-selling luxury sedan in the U.S., plunged 24 percent last month and are down 28 percent for the year through September."

Saksalaiset tulevat olevat erittäin suurissa ongelmissa Teslan kanssa.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 10127
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard » 05.10.2018 9:38

James Potkukelkka kirjoitti:
05.10.2018 9:34
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ing-sedans

"Tesla’s competitors are feeling it. Sales of the Mercedes-Benz C-Class, the best-selling luxury sedan in the U.S., plunged 24 percent last month and are down 28 percent for the year through September."

Saksalaiset tulevat olevat erittäin suurissa ongelmissa Teslan kanssa.
Kunnes alkavat puskea omia sähköjään ulos.
Universaali disclaimer.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 05.10.2018 9:46

So Hard kirjoitti:
05.10.2018 9:38
James Potkukelkka kirjoitti:
05.10.2018 9:34
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ing-sedans

"Tesla’s competitors are feeling it. Sales of the Mercedes-Benz C-Class, the best-selling luxury sedan in the U.S., plunged 24 percent last month and are down 28 percent for the year through September."

Saksalaiset tulevat olevat erittäin suurissa ongelmissa Teslan kanssa.
Kunnes alkavat puskea omia sähköjään ulos.
Liian vähän liian myöhään. Kuten tunnettua, tekonologian disruptiovaiheessa vanhan teknologian hallitsevat pelurit eivät pysty suuntaamaan resursseja uudelleen riittävän nopeasti. Niillä on sadan vuoden painolasti kaikessa. Ajatellaan kaikkea vanhaan tekonologiaan sidottua pääomaa ja työntekijöitä. Organisaatiossa on valtavaa jarrutusta kaikilla portailla, koska pelätään oman aseman menettämistä.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 10127
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja So Hard » 05.10.2018 9:56

James Potkukelkka kirjoitti:
05.10.2018 9:46
So Hard kirjoitti:
05.10.2018 9:38
James Potkukelkka kirjoitti:
05.10.2018 9:34
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ing-sedans

"Tesla’s competitors are feeling it. Sales of the Mercedes-Benz C-Class, the best-selling luxury sedan in the U.S., plunged 24 percent last month and are down 28 percent for the year through September."

Saksalaiset tulevat olevat erittäin suurissa ongelmissa Teslan kanssa.
Kunnes alkavat puskea omia sähköjään ulos.
Liian vähän liian myöhään. Kuten tunnettua, tekonologian disruptiovaiheessa vanhan teknologian hallitsevat pelurit eivät pysty suuntaamaan resursseja uudelleen riittävän nopeasti. Niillä on sadan vuoden painolasti kaikessa. Ajatellaan kaikkea vanhaan tekonologiaan sidottua pääomaa ja työntekijöitä. Organisaatiossa on valtavaa jarrutusta kaikilla portailla, koska pelätään oman aseman menettämistä.
Höpö höpö. Teslan laatu- ja logistiikkaongelmat ovat sellaisia, että miljardeja tuotekehitykseen omalla taseellaan investoimaan pystyvät jätit ajavat vääjäämättä ohi. Johan Jaguarin ePacea on kehuttu monessa paikassa paremmaksi kuin Teslan mallia.
Universaali disclaimer.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 05.10.2018 9:59

So Hard kirjoitti:
05.10.2018 9:56
James Potkukelkka kirjoitti:
05.10.2018 9:46
So Hard kirjoitti:
05.10.2018 9:38


Kunnes alkavat puskea omia sähköjään ulos.
Liian vähän liian myöhään. Kuten tunnettua, tekonologian disruptiovaiheessa vanhan teknologian hallitsevat pelurit eivät pysty suuntaamaan resursseja uudelleen riittävän nopeasti. Niillä on sadan vuoden painolasti kaikessa. Ajatellaan kaikkea vanhaan tekonologiaan sidottua pääomaa ja työntekijöitä. Organisaatiossa on valtavaa jarrutusta kaikilla portailla, koska pelätään oman aseman menettämistä.
Höpö höpö. Teslan laatu- ja logistiikkaongelmat ovat sellaisia, että miljardeja tuotekehitykseen omalla taseellaan investoimaan pystyvät jätit ajavat vääjäämättä ohi. Johan Jaguarin ePacea on kehuttu monessa paikassa paremmaksi kuin Teslan mallia.
Tulet näkemään, että olet väärässä, uskon minä. Seuraavat vuodet näyttävät, kumpi oli oikeassa.
Laatuongelmat ovat ratkaistavissa, logistiikkaongelmat samoin. Ilmeisesti molemmat itse asiassa on jo ratkaistu. Kun tuotanto kasvaa 100% kvartaalissa, olisi aika erikoista, jos ongelmia ei olisi.

Jaguarin e pace voi olla hyvä auto, mutta sillä ei ole pikalatausverkostoa.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Vastaa Viestiin