Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4951
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru » 08.03.2016 15:12

Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.

Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6189
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja elco » 08.03.2016 15:39

^ Kiinalaista rengasta oli pidetty rengasnatsien toimesta uunissa kuusi viikkoa ja vaikka se siitä huolimatta pätki nokialaiset 6-0 niin tuulilasi väärensi tulokset sellaisiksi, että kinkkigummi saatiin epäreilusti häviämään.

Samat jätkät muuten panostivat WTC7:n, kuvasivat Armstrongin kuukävelyn studiossa ja kirjoittivat Elopin burning platform-puheen, jolla Symbianin valtakausi väärydellä saatiin päättymään.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24260
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja exPertti » 08.03.2016 18:41

^^ jos tuo suomalais-kiinalainen on vain lumella parempi kuin umpipaska HKPL7 ettehän pahastu jos jatkossakin valkkaan talvikumit akselilta Gislaved-Conti-Michelin.

Sinänsä harmi, olisihan sitä kiva suomalaisia tukea. Nyt ainut keino on ostaa contin nastarenkaat (joissa on aina suomessa tehdyt tikka-nastat).

Edit: ja miksei good yearin nastat kanssa. Hyviä renkaita maailmassa piisaa.
Came here for school, graduated to the high life

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24260
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja exPertti » 09.03.2016 13:33

Muuten, lukaisin huvikseni tuon pulkkiksen linkissä olevan testiraportin (.pdf). HKPL 8 on jääjarrutuksessa parempi kuin HKPL 7. Ja sen ajettavuus on saanut murska-arviot (ruotsissa, samat test worldin testitulokset, joilla rengas voitti teknarissa) märällä asfaltilla, seiskahan on siedettävä ajettava asfaltilla.

http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nokia ... a/VgreezbX
Came here for school, graduated to the high life

Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4951
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru » 09.03.2016 14:26

^
Nokian 8:n sopiminen johonkin autoon tai sopimattomuus on aivan sama kuin aivan kaikilla renkailla on. Eli ei ole yhtä rengasta, joka olisi kaikissa eri autoissa briljantti ajettava esim sulalla päällystetyllä tiellä. Toki renkaissa on myös eroja, mutta ne saattavat korostua eri autojen kanssa.
Henkilökohtaisesti olen valmis uhraamaan hyvän pidon ominaisuuksista hieman, jos todella huonolla kelillä ko rengas pelittää erinomaisesti. Kitkarengaskin olisi mulle ok, mutta todella liukkaalla se vaan on liian liukas. En pääsisi kotoa/maalta pois, koska väärin kallistettu tie mäessä. Pari kitkarenkaillutta vierastani olen vetänyt autollani läheisen mäen päälle nastarenkaineni. Heidän kitkarengasuskovaisuus loppui siihen.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24260
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja exPertti » 09.03.2016 15:58

^ tuo testeissä yleisimmin käytetty Focus on herkkä löysille talvikumeille. Nokian kitkoilla ajaminen moottoritien mutkissa oli suorastaan pelonsekaista, espkin puuttui märällä asfaltilla menoon kun perä pyrki satasessa sivulle (2006, uusilla sillä hetkellä myynnissä olevilla nokialaisilla, en muista mallia). Mutta muistan sen tunteen kun sain ihan samanlaisen takaisin huollosta, jossa oli x-ice northit (uudet 1-sarjalaiset). Loppui huojunta.

Kokemuksen jälkeen olen ollut herkkä tiedoille, että joku rengasmalli on löysä/ huono märällä. Continentalia (ja ihan aiheesta uskaltaisin sanoa, kun kolmessa autossa on ollut/ on sellaiset) kehutaan jämäkäksi ajettavaksi kaikissa olosuhteissa. Mitä mieltä itse olet, eikös sinulla ainakin olleet contit?
Came here for school, graduated to the high life

Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4951
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru » 09.03.2016 22:30

^
Nyt Contit, koska pakettihinta. Noksut ois olleet liki 500eur kallimmat.
Sulalla Contit suht ok, mutta ei loistava omassa autossani. Aiemmin ollut mm Focusta ja Volvoa. Nyt premiumimpaa nelivetoa.
En ole pitänyt Contista loskassa tai muuten runsaassa lumessa lämpötilasta riippumatta.
Rengaspaineilla pystyy tekemään paljon ajettavuudelle, niin hyvässä kuin pahassa. Nytkään ei ole suosituspaineet. Aluksi etsin oikeat paineet tolle renkaalle ja autolleni (kuten edellisten kohdallakin). Etsintäalue oli suositukseen nähden -0,3 ... +1.2 bar. Nyt taittaa edessä olla 'oikeaan' nähden +0.2bar ja takana +0.6bar. Näillä tämä combo on mielestäni parhaimmillaan yhden hlö kuormalla, kuorman kasvaessa tulee taakse vielä lisää ja eteenkin mutta vähän.
Aiemmissakin autoissa ollut aina eri paineet suositukseen nähden, sekä kesällä että talvella. Vaatii aikaa ja vaivaa - mutta lopputulos aiheuttaa vähemmän harmitusta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24260
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja exPertti » 10.03.2016 7:54

^ meille tyrkytettiin nokialaisia pienempään, halusin contit. Omassa 'uudessa' oli seiskat alla, sain sovittua ne pois ja contit tilalle.

Itse olen aina laittanut noihin vaan 0-0,3 bar ylipainetta talvella ja unohtanut. Eikä ole ollut valittamista.
Came here for school, graduated to the high life

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24260
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja exPertti » 13.03.2016 12:45

Kuva
Came here for school, graduated to the high life

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24260
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja exPertti » 27.03.2016 0:46

http://www.michelin.fi/henkiloauton-ren ... ossclimate

Game changer, ympäri vuoden renkaat sille joka niin haluaa. Eli M+S merkintäkin löytyy. Jos mainoksen maininta energy saver renkaan tasoisesta kestävyydestä pitää paikkansa ovat erityisen pitkäkestoiset. Keksivät pyörän uudestaan, mikä tässä voisi olla huonoa, vierintävastus?
Came here for school, graduated to the high life

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 10143
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 27.03.2016 11:51

^ michelin ei itse varsinaisesti suosittele tuota rengasta talvelle? Tuo rengas siis sopii enemmän niille, jotka haluavat unohtaa vaihta renkaat.

Säilytys, vaihto ja vaiva ovat ehkä 100-200e panostus ja sillä saa paremman pidon. Rengaskulut eivät kaksista renkaista muuten kasva, kun kuluvathan ne kuitenkin.

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24260
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja exPertti » 27.03.2016 16:02

^ Ei tietenkään suosittele, eikä tuo ole talvirengas. Mutta eteläsuomen talveen melkein voisi harkita, on tuo parempi kuin M+S merkityt Nangangit joilla tieninjat ajavat vuoden ympäri.

Jääpito lienee huono, toisaalta niinhän on kitkoissakin.

Useimmissa euroopan maissa lienee täydellinen all-season rengas.

Yhdestä asiasta olen varma, tuo häviää teknarin ja tuulilasin rengastestissä nokialaiselle. :)
Came here for school, graduated to the high life

Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 5001
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo » 02.11.2016 8:24

Taas se aika vuodesta, kun kuuluu kinastella renkaista. Hesarin mielipiteessä ehdotellaan haittaveroa nastarenkaille:

http://www.hs.fi/mielipide/a1477982464742
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 17736
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Bluntly » 30.10.2018 10:32

Kunhan tulee testejä niin täytyy katsoa onko näistä mihinkään:

"Kuminasta" vähentää tien kulumista 20%
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 10127
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja So Hard » 30.10.2018 10:36

Tien kuluminen ei juuri kiinnosta kun ajan talvisin niin vähän, mutta rengasmelun pudotus kiinnostaisi.
Universaali disclaimer.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 11935
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 30.10.2018 11:01

Juu. Jos ei ainakaan nykyistä huonompi, mutta pienempi rengasmelu, niin toki tuollainen.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 5001
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja Vagabondo » 07.11.2018 16:23

Ylen kannanotto kinasteluun. Erinomainen teksti, koska tukee näkemyksiäni: https://yle.fi/uutiset/3-9897823

Tämä oli ihan mielenkiintoinen informaatio ja tukee käsitystäni, että ihan sama mitä alla kunhan on hyväkuntoiset:
"Ruotsin VTI:n vuoden 2015 testeissä aivan uusilla kitkarenkailla jarrutusmatka oli jäisellä pinnalla keskimäärin 31 prosenttia pidempi kuin aivan uusilla nastarenkailla.

Kun nastarenkaat kuluivat, kasvoi niiden jarrutusmatka jäisellä pinnalla 38 prosenttia uusiin nastarenkaisiin verrattuna. Kuluneisiin kitkarenkaisiin verrattuna jarrutusmatkassa oli enää kahdeksan prosentin ero."

Tien kuluminen on myös tosi merkittävä asia kansantaloudellisesti ja sen takia nastarenkailla pitäisikin mielestäni olla haittavero:
"Rengasvalmistajien kannanotosta ympäristönäkökulma jää tänäkin vuonna puuttumaan, vaikka Nordic Enviconin tänä vuonna toistetun tutkimusten mukaan jopa kaikkein vähiten tietä kuluttava vanhan mallin nastarengas kulutti tietä kymmenkertaisesti kitkarenkaaseen verrattuna."
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 10143
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kevyttä kinastelua autonrenkaista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 07.11.2018 16:43

^ hiukkaset unohtui. Asfalttipöly on myrkkyä ja sille voidaan laskea kustannukset.

Vastaa Viestiin