Autoilu 2

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2019 10:28

sivustahuutaja kirjoitti:
10.09.2019 10:18
James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 9:37
ID.3 ei kyllä Model 3:n myyntiä mun käsittääkseni 2:ssa vuodessa ohita edes VW:n omissa päiväunissa? Suunniteltu tuotantokapasiteetti on 330t autoa vuodessa (2022) max ja sillä ei Model3:n ykkösijaa viedä.
ID 3 tulee uudelle MEB platformille.
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswage ... B_platform

VAG ei edes yritä pärjätä yhdellä mallilla tai merkillä. ID 3:sta seuraavat Skodan, Seatin ja Audin versiot, mikäli myynti näyttää vetävän. Ja tietysti eri kategoriat siihen päälle. Volkkari tuntuu lähtevän EV markinaan monimerkkistategialla ja valtavalla mallien kirjolla. Tesla taas tuntuu luottavan Applen tyyliin siihen, että pari hyvin suunniteltua mallia kattaa asiakkaiden tarpeet.

Rationaalinen insinööri minusa toivoo, että EV:t tappaisivat tämän nykyisen muotoilu- ja nichekikkailun autoista. Virtaviivainen ja tilava auto matalalla painopisteellä ja ripeaällä liikkellä, kiitos! Noita sitten muutama eri kokoinen.
JOs tehtaan kapasiteetti on 330t 2022, ei se muutu siitä, minkälainen merkki keulalle isketään?
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 18533
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly » 10.09.2019 10:29

Kyllä tuo pahasti näyttää ongelmalta.

Jos akkua ei saa ladata yli 90% ja esitteessä tietenkin laskettu täyteen ladattuna, kylmällä (mikä sitten ikinä tuossa onkaan kylmän määritelmä) kulutus on 1,7 kertainen ja massan merkitystä ei ole edes huomioitu niin latausjonoon jää.

Ja tuo kaikkein parhaimmalla versiolla, joka maksaa ihan perkeleesti.

Käteen jää:

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 18533
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly » 10.09.2019 10:33

James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 9:37
ID.3 ei kyllä Model 3:n myyntiä mun käsittääkseni 2:ssa vuodessa ohita edes VW:n omissa päiväunissa? Suunniteltu tuotantokapasiteetti on 330t autoa vuodessa (2022) max ja sillä ei Model3:n ykkösijaa viedä.
Kilpailijoiden osuus kasvaa ja Teslan tippuu.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2019 10:34

Bluntly kirjoitti:
10.09.2019 10:29
Kyllä tuo pahasti näyttää ongelmalta.

Jos akkua ei saa ladata yli 90% ja esitteessä tietenkin laskettu täyteen ladattuna, kylmällä (mikä sitten ikinä tuossa onkaan kylmän määritelmä) kulutus on 1,7 kertainen ja massan merkitystä ei ole edes huomioitu niin latausjonoon jää.

Ja tuo kaikkein parhaimmalla versiolla, joka maksaa ihan perkeleesti.

Käteen jää:

Kuva
^Kaikki data oli linkittämässäni aineistossa. Hinta on ongelma. Ajomatka ei.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2019 10:35

Bluntly kirjoitti:
10.09.2019 10:33
James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 9:37
ID.3 ei kyllä Model 3:n myyntiä mun käsittääkseni 2:ssa vuodessa ohita edes VW:n omissa päiväunissa? Suunniteltu tuotantokapasiteetti on 330t autoa vuodessa (2022) max ja sillä ei Model3:n ykkösijaa viedä.
Kilpailijoiden osuus kasvaa ja Teslan tippuu.
Eli ennustat, että Kiinan tehtaan tuotanto ei mene kaupaksi? Tällä hetkellä Kalifornia tekee 7000 autoa viikossa.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 18533
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly » 10.09.2019 10:40

James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 10:34
^Kaikki data oli linkittämässäni aineistossa. Hinta on ongelma. Ajomatka ei.
NEDC Ratings Vehicle Consumption 15.0 kWh/100km
Highway - Cold Weather 26.8 kWh/100km

No missasin lämpötilan.
Indication of real-world range in several situations. Cold weather: 'worst-case' based on -10°C and use of heating.
Eli kun lämpötila onkin -20 astetta niin kerroin vain kasvaa.

Painon merkitystä matkaan en huomaa missään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 18533
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Bluntly » 10.09.2019 10:43

James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 10:35
Eli ennustat, että Kiinan tehtaan tuotanto ei mene kaupaksi? Tällä hetkellä Kalifornia tekee 7000 autoa viikossa.
Tällä hetkellä kilpailu on vähäistä. Kun kilpailijoita tulee niin ihmiset ostaa muitakin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 11231
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 10.09.2019 10:51

James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 10:28

JOs tehtaan kapasiteetti on 330t 2022, ei se muutu siitä, minkälainen merkki keulalle isketään?
Mistä tehtaasta puhut? VAG suunnittelee EV kapasiteettia 19 tehtaalle.

Ei EV:n kasaaminen eroa polttiksen kasaamisesta. Ainoastaan design ja komponentit eroavat, ja design kyvykkyyttä perinteisiltä löytyy. Pullonkaulakomponentit ja kinkit ovat tässä yhtälössä ainoa arvoitus.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2019 11:00

sivustahuutaja kirjoitti:
10.09.2019 10:51
James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 10:28

JOs tehtaan kapasiteetti on 330t 2022, ei se muutu siitä, minkälainen merkki keulalle isketään?
Mistä tehtaasta puhut? VAG suunnittelee EV kapasiteettia 19 tehtaalle.
Zwickaun. Onko muiden suhteen konkretiaa?
https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... ngine/amp/

Mutta kuten jo sanoin aiemmin monta kertaa, VW on perinteisistä ainoa, joka ei vain heiluttele käsiään.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2019 11:05

:on:

ID.3 varmasti myy kaiken, mitä saavat valmistettua

https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... iling/amp/
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 5357
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo » 10.09.2019 11:13

sivustahuutaja kirjoitti:
10.09.2019 10:51
Ei EV:n kasaaminen eroa polttiksen kasaamisesta. Ainoastaan design ja komponentit eroavat, ja design kyvykkyyttä perinteisiltä löytyy. Pullonkaulakomponentit ja kinkit ovat tässä yhtälössä ainoa arvoitus.
Tässä tuntuu olevan konsernikohtaisia eroja. PSA näyttää perustavansa strategiansa uuteen pohjalevyyn, jolle voivat lätkäistä joko polttiksen tai sähkömoottorin. Sähköautosta tulee vain yksi moottorivaihtoehto, joka ei ulkoisesti erotu polttomoottoreista. Sama strategia näyttää tulevan myyntiin 4 merkillä ja ilmeisesti laajenee koskemaan kaikkia kokoluokkia sitä mukaan kun uusia pohjalevyjä saadaan markkinoille. Ainakin nyt alkuvaiheessa, kun sähkömoottori on kalliimpi toteuttaa, niin sähköversioita saa vain parhaalla varustelutasolla, joka hieman rajoittaa markkinoita.

Henk. koht. käsitykseni on, etten tule koskaan ostamaan Teslaa, kuten en ole koskaan ostanut Appleakaan. Liian kallista mun makuuni, eikä design sytytä ja jotenkin luotan enemmän näihin perinteisiin autonvalmistajiin alustan suhteen, mutta tämä on tietenkin perusteetonta ennakkoluuloa, joka perustuu vain ranskalaisen mukavuuden aiheuttamaan nirsouteen.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2019 11:18

Vagabondo kirjoitti:
10.09.2019 11:13

Tässä tuntuu olevan konsernikohtaisia eroja. PSA näyttää perustavansa strategiansa uuteen pohjalevyyn, jolle voivat lätkäistä joko polttiksen tai sähkömoottorin.
MIten tuo käytännössä toimii, kun paras sähköauton rakenne on skateboard-akku? Se lienee yhtä riidatonta, kuin että paras renkaiden lukumäärä henkilöautossa on neljä.

Eikö tuosta tule pakostakin kompromissejä suuntaan tai toiseen? Vai voiko samaa pohjalevyä ongelmitta käyttää skateboard-akun kanssa tai ilman sitä?
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 5357
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo » 10.09.2019 11:35

James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 11:18
Eikö tuosta tule pakostakin kompromissejä suuntaan tai toiseen? Vai voiko samaa pohjalevyä ongelmitta käyttää skateboard-akun kanssa tai ilman sitä?
Emmätiiä :oops:

Aihe ei kiinnosta niin paljon, että olisin mitään syväluotaavaa tutkimusta tehnyt. Vähän vaan lehtijuttuja selaillut ja tarjolla olleen e206n esitteen katsellut läpi. Mutta mulla on aika vahva usko PSA alustaosaamiseen ja noista sähköpeleistä on tulossa nimenomaan GT versioita, niin oletan ratkaisun olevan toimiva.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 11231
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 10.09.2019 15:27

James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 11:00
sivustahuutaja kirjoitti:
10.09.2019 10:51
James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 10:28

JOs tehtaan kapasiteetti on 330t 2022, ei se muutu siitä, minkälainen merkki keulalle isketään?
Mistä tehtaasta puhut? VAG suunnittelee EV kapasiteettia 19 tehtaalle.
Zwickaun. Onko muiden suhteen konkretiaa?
https://www.google.fi/amp/s/electrek.co ... ngine/amp/
Ei kokoonpanotehtaista sen kummempaa konkretiaa tarvita. Kun tehtaat, toimitusketju ja työvoima ovat olemassa, niin EV:lle konvertointi vastaa uuden automallin tuomista tehtaalle. Ei EV:ssa ole kasaamisen kannalta mitään mielenkiintoista. Luultavasti EV:n kasaaminen on jopa helpompaa, koska mekaaniset komponentit eivät ole rajoittaneet designia.

Uuden auton saaminen tehtaasta ulos kestää noin 3 vuotta. Kuvittelisin platformiin käytetyn ajan tulevan tuohon päälle. Tästä seuraa se, että ensin ei näytä tapahtuvan mitään ja sitten kaikilta tulee ulos alusta asti EV:ksi suunniteltuja malleja. Kannattaa muistaa, että pari vuotta sitten plug-in hybridi oli harvinaisuus ja nyt niitä piisaa mallistoissa. e-bemareita näkyy aika paljon.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2019 15:46

sivustahuutaja kirjoitti:
10.09.2019 15:27


Ei kokoonpanotehtaista sen kummempaa konkretiaa tarvita. Kun tehtaat, toimitusketju ja työvoima ovat olemassa,
Onko sun käsitys siis, että toimitusketju on valmiina yli tuon 330t 2022?
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 11231
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 10.09.2019 16:10

^ Hyvin pitkälle on. Käsittääkseni akku on ainoa hankala komponentti EV:ssa. Seuraisin nimenomaan akkukapasiteettia, en kokoonpanokapasiteettia. Kasaaminen on Teslalle vaikeaa, ei perinteisille.

Toimitussoppareiden lisäksi VW pistää pystyyn oman akkutehtaan. Suunnitelmissa 30 GWh kapasiteetti. Teslalla gigassaan tällä hetkellä Muskin mukaan 23GWh.
https://europe.autonews.com/automakers/ ... st-ev-wave

En nyt muista nähneeni mitään estimaatteja akkutehtaan rakentamisen aikajänteesta: kauanko kestää investointipäätöksestä täyteen tuotantovauhtiin? Jos tehtaita on nopsa pystyttää, niin sitten pullonkaula siirtyy akkujen raaka-aineisiin. Ensin pärjäävät ne, jotka tekivät pitkät sopparit vähän riskillä. Sitten raaka-aineet hinnoitellaan markkinan mukaan ja hinnat raketoivat. Lopulta kaivosyhtiöt lisäävät kapasiteettia, jos voivat. Kuitenkin lopussa kaikki autonvalmistajat maksavat kamasta markkinahinnan.

VW estimoi yllä tarvittavaksi kapaksi 150GWh euroopassa 2025. Sanotaan, että tuo olisi keskimäärin 80kwh akulla, jolloin autoja menisi 1,9 miljoonaa. Aasiaan sitten toinen mokoma. Jalka kutittelee jo kaasua ja jos markkina vetää, niin vw painaa lusikan pohjaan. Vähän kyllä mietittyttää, mistä VW saisi 150GWh, jos nyt vasta sovitaan 30GWh tehtaasta ja tuskin toimitussoppareita on kukaan hullu mennyt VW:llä tekemään sadasta gigasta vuonna 2025.

Akkuja kannattaa seurata senkin takia, että se on EV:n ylivoimaisesti kallein komponentti. Vaikka EV:t muuttuisivat makkaraksi, niin akkujen kustannustehokkuus saattaa tehdä isoja eroja kilpailluilla markkinoilla.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 10.09.2019 16:16

^¨"Reports have suggested that VW Group's Audi brand is having difficulty with production bottlenecks for EV batteries."

En nyt oikein tajua tuota artikkelia, kun siinä toisaalta sanotaan, että VAG:llä on akkusopimukset plakkarissa ja toisaalta sanotaan, että Audilla ei ole tarpeeksi akkuja?

Mutta joka tapauksessa, kyllä tuokin kertoo, että VW on varmasti eniten tosissaan.
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 11231
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 10.09.2019 18:04

^ Vähän vaikea sanoa mitä jollain detskulla tarkoitetaan. Tuo Northvoltin kanssa toteutettava joint venture sovittiin vasta kesällä, eli ei ehkä ole huomioitu kaikissa arvioissa, plus tuo tehdas on ylhäällä vasta 2023.

Tesla on kertonut akkujen rajoittavan Model 3:sen tuotantoa, joten eipä se gigatehdas Teslaakaan auta kun ei vielä hyrrää täydellä teholla.

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 11231
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 11.09.2019 7:25

Akkuasiaa:
https://www.benchmarkminerals.com/who-i ... arms-race/

Vähän haisee siltä, että Teslan etumatka ei ole kovin hyvin turvattu. Suurimpana asiakkaana ja suurimman oman kapan omistajana tulee silti pärjämään seuraavan 5 vuoden aikana upeasti, jos myynti vetää ja laatu piisaa.

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 11.09.2019 9:28

sivustahuutaja kirjoitti:
09.09.2019 23:58
Model S ei oikein ratahommissa pärjää, mutta Model 3:sella ei ole samoja ongelmia. Tässä 3:sen kierrosaikoja:
https://fastestlaps.com/models/tesla-mo ... erformance

Aika huikeita suorituksia budjettiautolta. Top Gearin ajat varmaan ovat parhaiten vertailukelpoisia. Model 3 on toiseksi paras neliovinen Giulia QV:n jälkeen.

Hiljainen kiva pikku perhauto. Pieksee radalla urheiluautoja ja valoista jättää sitten ihan kaiken mitä marraskuun räntäsateessa viereen ajaa. Tesla kyllä tekee polttiksista aika hassuja vekottimia. Tuollainen on mahdollista kun ei tarvitse pelätä kannibalisoivansa mallistonsa yläpäätä.




"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 5357
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo » 11.09.2019 13:21

James Potkukelkka kirjoitti:
10.09.2019 11:18
MIten tuo käytännössä toimii, kun paras sähköauton rakenne on skateboard-akku? Se lienee yhtä riidatonta, kuin että paras renkaiden lukumäärä henkilöautossa on neljä.

Eikö tuosta tule pakostakin kompromissejä suuntaan tai toiseen? Vai voiko samaa pohjalevyä ongelmitta käyttää skateboard-akun kanssa tai ilman sitä?
Löysin tälläisen kuvan e208n rakenteesta. Vastaako tämä kysymykseesi?

Kuva

Aika alhaalla toi akusto näyttää olevan, mutta ehkä se puhtaassa sähköautossa on vielä alempana. En usko asialla olevan suurempaa merkitystä, kun kyseessä on kauppakassi eikä urheiluauto. Kiihtyvyys on vain 8,1s 0-100, mikä on kyllä mulle ihan riittävä.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain

Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 13977
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka » 11.09.2019 13:33

^näyttää tosiaan siltä, että painopiste ei olisi niin alhaalla kuin varsinaisessa skateboard-akussa. Lisäksi tuo ehkä vie tilaa matkustamon/tavaratilan puolelta enemmän.

https://www.google.com/search?q=electri ... 0&bih=1089
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh

Avatar
Vagabondo
Kitisijä
Viestit: 5357
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja Vagabondo » 11.09.2019 14:03

James Potkukelkka kirjoitti:
11.09.2019 13:33
Lisäksi tuo ehkä vie tilaa matkustamon/tavaratilan puolelta enemmän.
Esittelykappaleista raportoidun perusteella sähköissä pitäisi olla samat sisätilat kuin polttomoottoreissa, mutta tiedä sitten. Penkkien alla nuo akustot ilmeisesti on, joten ei nuo ainakaan mitään merkittävää tilahävikkiä aiheuta.
We used to laugh a lot
But only because we thought
That everything good always would remain

nokkaelain
Kitinän uhri
Viestit: 709
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja nokkaelain » 12.09.2019 0:01

James Potkukelkka kirjoitti:
19.08.2019 10:58
Vaikka Tesla toisaalta tekee järkyttäviä typeryyksiä (valmistuksen laatu, vaikeus saada ilmeisiä vikoja takuukorjaukseen, vaikeus saada huoltoon yhteyttä jne) jotain se tekee helvetin hyvin.

Ps. Mulla ei ole ollut ongelmia takuukorjauksien tai huoltoon yhteyden saamisessa, mutta ilmeisesti tilanne on viime aikoina pahentunut, kun Model 3 vyörynyt asiakkaille.
En nyt löydä viestiäsi, jossa mainitsit, että Model S:llä ei olisi ongelmia ison kuorman kanssa (kun oli että kun 4 aikuista talvikelisä), joten vastaan randomiin viestiin. Kaveri tässä juuri kuvasi parkkihallissa Model S:n jonka yksi kulma oli romahtanut. Muillakin on tainnut olla ongelmia:

https://www.flickr.com/photos/136377865 ... 8490111523

sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 11231
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Autoilu 2

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja » 12.09.2019 7:39

Vagabondo kirjoitti:
11.09.2019 13:21

Aika alhaalla toi akusto näyttää olevan, mutta ehkä se puhtaassa sähköautossa on vielä alempana. En usko asialla olevan suurempaa merkitystä, kun kyseessä on kauppakassi eikä urheiluauto. Kiihtyvyys on vain 8,1s 0-100, mikä on kyllä mulle ihan riittävä.
Tähän asti polttisten sähkökonversiot ovat myyneet huonosti. Tuo näyttää hyvin pitkälti samanlaiselta.

Käyttövoima itsessään ei tunnu riittävän. Asiakkaat haluavat jotain enemmän erilaista. Model S:n paketti oli täydellinen tuossa mielessä.

Veikkaan, että euroopassa hitiksi voisi muodostua kompakti hieman korkeampi crossover-tyylinen vehje muunneltavilla sisätiloilla, hyvällä ajettavuudella ja pirteällä suorituskyvyllä. Hauska kaupunkiauto, johon voi heittää maastopyörän taakse tarvittaessa. Mutta tämä nyt tämmöinen rationaalisen äijän fantasiaa. Oikeasti jengi ostaa jonkun 20” renkailla varustetun coupe-SUV:in.

Malliston sähköistäminen dedikoitujen alustojenmkautta on ihan järjettömän kallista ja riskipitoista. Ennustan heikkojen valmistajien kaatuvan tähän.

Vastaa Viestiin