Emolevyn ja prosessorin vaihto

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Emolevyn ja prosessorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Terve kaverrit!

Kertokaapa joku, miten ko. operaatio tulee suorittaa. Olen ymmärtänyt, että vanhat laiteajurit tulee poistaa ennen vaihtoa, mutta tarkoittaako se add/remove programs -kohtaa Windows XP:ssä ja sen ajureita vai myös device managerista ja mitä osia sieltä, ei kai sentään kovalevyn ajureita?

Add/remove -osiosta ei löydy ide-ajureita, eikä montaa muutakaan laiteajuria, lähinnä vain näytönohjaimen. Tietysti c-aseman formatoinnilla ja kaiken uudelleen asentamisella pääsisi helpoimmalla (vai pääsisikö), mutta jos ei halua sitä tehdä.
Paras päivä ikinä.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Emolevyn ja prosessorin vaihto

Viesti Kirjoittaja martza »

Vaihdoin muutama kuukausi sitten emon, prossun näytönohjaimen jne. tai oikeastaan kaverini sen teki koneeseeni niin käsittääkseni hän ei poistanut vanhoja ajureita vaan haki uudet ajurit asennusten jälkeen näihin komponentteihin ja homma rupesi skulaamaan OK.
Tällainen on muistikuva minulla.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
SingleMalt

Re: Emolevyn ja prosessorin vaihto

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

martza kirjoitti: Tällainen on muistikuva minulla.
Jaa että käyttistäkö ei tarvinnut emon vaihdon jälkeen vetää uusiksi? Ihmeellistä.

Kuvittelisin kyllä, että winkkarin asennus menee kokonaan uusiksi. Siis tietenkin jos käyttis on vinkkari..

Tossa ois ohjeet graffakortin vaihtoon:

http://www.datadocktorn.nu/us_kortbyte1.php
nokkaelain

Re: Emolevyn ja prosessorin vaihto

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Käytännönkokemukseni on, ettei XP suostu suoraan käynnistymään emolevyn vaihdon jälkeen, vaan pitää tehdä korjausasennus, joka laittaa käytännössä kaiken uusiksi (ohjelmat ja käyttäjät toki säilyvät). Vanhemmilla Windowseilla pystyikin vaihtamaan kaiken lennosta, vaikka lopputulos olikin melkoista spagettia.
Vastaa Viestiin