Lcd, led vai plasma?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Hifistelijät myös seuraa noita vehkeitä sellaisella innolla, johon itsellä ei ole aikaa. Saa karsittua helposti kaikki tyyppivikaiset tai muuten täysin sudet laitteet pois.
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

exsu kirjoitti:Mä tarttisin telkkarin. Ei mitään ihan valtavaa, 42 on ihan maksimi. Mielellään edukas, oon täysin kyvytön näkemään eroja eri kuvanlaatujen välillä. Oon pohtinut tätä http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aa ... -ue42f5305 ja tätä http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... evisio-USB mutta oon täysin kyvytön vertailemaan niitä. Mulla on sellainen elisan viihdeboxi, joten noilla antenni/kaapeliverkkojutuilla ei liene merkitystä.
Noissa kahdessa oleellisin ero näyttäis olevan se, että LG:n mallissa on HD-viritin ainoastaan kaapeliverkkoon, eikä tässä LG:n mallissa ole myöskään netti-TV-ominaisuutta. Jos katsot nuo puutteeksi, niin silloin vaakakuppi kallistuu kirkkaasti Samsungin puolelle. Ainakin itse noiden seikkojen vuoksi valitsisin Samsungin, eikä hintakaan ole mielestäni paha.

Kaiuttimet telkkareissa on yleensä paskat, joten joku kaiutinratkaisu voi olla tarpeen ainakin jatkossa, ellet sitten osta semmosiakin samantien.
"I want you to get excited about your life."
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

exPertti kirjoitti:Itse ostaisin tarpeisiisi LGn, olen ollut tyytyväinen merkin ruutuihin.
Ostaisitko mullekin samalla, kiitos.

Itse tykkään mennä kauppaan katsomaan, miltä se kuva oikeasti näyttää. Siellä kun on rivissä töllöttimet, niin on helpompi verrata kuvanlaatua - lähinnä kontrastin osalta. Tosin eihän sitä voi tietää, kuka urpo ne televisiot on siellä myymälässä säätänyt vai onko niitä säädetty ollenkaan esittelykuntoon.

Meillä on kotona Samsungin töllö, johon kyllä oon ollut tyytyväinen. Tehdassäädöillä siinä oli kirkkaus säädetty kaakkoon, joten kuva piti säätää mieluisaksi, ettei verkkokalvot pala.
"I want you to get excited about your life."
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hallusinaatio kirjoitti:Tosin eihän sitä voi tietää, kuka urpo ne televisiot on siellä myymälässä säätänyt vai onko niitä säädetty ollenkaan esittelykuntoon.
Eikös esittelytelkut ole aina säädetty esittelyä varten? Paljon helpompaa vain ostaa jostain halvalla joku testeissä pärjännyt.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

Hallusinaatio kirjoitti:Itse tykkään mennä kauppaan katsomaan, miltä se kuva oikeasti näyttää. Siellä kun on rivissä töllöttimet, niin on helpompi verrata kuvanlaatua - lähinnä kontrastin osalta. Tosin eihän sitä voi tietää, kuka urpo ne televisiot on siellä myymälässä säätänyt vai onko niitä säädetty ollenkaan esittelykuntoon.
Kaupan telkkaririvistöstä nimenomaan EI VOI mitenkään verrata kuvanlaatua, jos ei sitten itse säädä kaikkia töllöjä kohdalleen. Esim. Samsungin töllöissä on oma asetuksensa tuota kaupan hyllyä varten, kontrastit ja kaikki täysille että näkyy jo kaukaa. Kokeilepa sitä kauppa-asetusta joskus olohuoneessa, on melko kamalaa katseltavaa.
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

sivustahuutaja kirjoitti:
Hallusinaatio kirjoitti:Tosin eihän sitä voi tietää, kuka urpo ne televisiot on siellä myymälässä säätänyt vai onko niitä säädetty ollenkaan esittelykuntoon.
Eikös esittelytelkut ole aina säädetty esittelyä varten? Paljon helpompaa vain ostaa jostain halvalla joku testeissä pärjännyt.
En tiedä, koska en niitä myy. Joka tapauksessa joissakin myymälöiden esittelytelkuissa on kuvan värit näyttäneet sen verran harmailta verrokkeihin nähden, että on pistänyt epäilyttämään nuo säädöt.

Miten nuo testivoitot helpottaa ostopäätöstä? Ei noissa kauppojen televisioissa yleensä näy juuri mainintoja testivoitoista. Jos sitten onkin, niin joku helvetin Design Award tai "testimenestyjä Zürichin maatalousmessuilla" ei kauheasti mieltä lämmitä. Näin asian vierestä ja testivoitoista sekä palkintomerkeistä puheen ollen mun suosikki on kyllä "Valittujen Palojen luotetuin merkki". Siis Valittujen Palojen lukijat (yleensä näyttää olevan noin 2000 lukijaa) valitsee vuosittain luotetuimmat merkit. En tiedä muista, mutta minusta tää on on jokseenkin huvittava keksintö http://www.rd.fi/luotetuinmerkki
"I want you to get excited about your life."
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

disasterpiece kirjoitti:
Hallusinaatio kirjoitti:Itse tykkään mennä kauppaan katsomaan, miltä se kuva oikeasti näyttää. Siellä kun on rivissä töllöttimet, niin on helpompi verrata kuvanlaatua - lähinnä kontrastin osalta. Tosin eihän sitä voi tietää, kuka urpo ne televisiot on siellä myymälässä säätänyt vai onko niitä säädetty ollenkaan esittelykuntoon.
Kaupan telkkaririvistöstä nimenomaan EI VOI mitenkään verrata kuvanlaatua, jos ei sitten itse säädä kaikkia töllöjä kohdalleen. Esim. Samsungin töllöissä on oma asetuksensa tuota kaupan hyllyä varten, kontrastit ja kaikki täysille että näkyy jo kaukaa. Kokeilepa sitä kauppa-asetusta joskus olohuoneessa, on melko kamalaa katseltavaa.
No eiks tuo helpota esim. Samsungin telkkareiden vertaamista keskenään, koska kaikissa on asetukset täysillä? Kerrotko, että mitenkäs muuten noita kuvanlaatuja vertaa, jos ei livenä? Teknisissä tiedoissa olevat hienot englanninkieliset "Color Super plus", "Pixel plus", "HyperReal" sun muut ilmaisut ei kauheasti valota sitä, miltä kuva oikeasti näyttää.

Tuossa äsken jo mainitsin, että myyntipakkauksissakin olevissa telkkareissa voipi olla säädöt kaakossa.
"I want you to get excited about your life."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

exsu kirjoitti:Hifistelijät myös seuraa noita vehkeitä sellaisella innolla, johon itsellä ei ole aikaa. Saa karsittua helposti kaikki tyyppivikaiset tai muuten täysin sudet laitteet pois.
Ei voi kun toivottaa kovasti onnea. Nämä ketjut on AINA hiistelijöiden neppailua. Samalla sivuutetaan aloittajan lähtökohdat.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

Hallusinaatio kirjoitti:Kerrotko, että mitenkäs muuten noita kuvanlaatuja vertaa, jos ei livenä?
Livenä kaupan hyllyllä niin, että säätää kaikki ne testailtavat yksilöt suunnilleen samoihin asetuksiin. Muuten noita ei hyödytä vierekkäin vertailla. Ja jos vielä kauppias haluaa jotain erityistä mallia kaupaksi, niin tottakai se säätää ne töllöt niin, että se erottuu muista. Mutta sillä perinteisellä kauppa-asetuksella töllön kuin töllön kuva näyttää hirveältä joka tapauksessa.
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

disasterpiece kirjoitti:
Hallusinaatio kirjoitti:Kerrotko, että mitenkäs muuten noita kuvanlaatuja vertaa, jos ei livenä?
Livenä kaupan hyllyllä niin, että säätää kaikki ne testailtavat yksilöt suunnilleen samoihin asetuksiin. Muuten noita ei hyödytä vierekkäin vertailla, jos ei tarkista asetuksia. Ja jos vielä kauppias haluaa jotain erityistä mallia kaupaksi, niin tottakai se säätää ne töllöt niin, että se erottuu muista.
En jaksa nähdä noin paljon vaivaa, koska en ole hifisti. Elän siinä toivossa, että myyjä yrittää parhaansa mukaan säätää näytöt optimaaliseksi kuluttajan huijaamiseksi ostopäätöksen tekoon.

En oo televisio-ostoksilla pitkään aikaan ollut, mutta eiköhän nykyään ala olla kaikilla valmistajilla jotakuinkin samaa tekniikkaa hyllyillä, joten kuvanlaaduissa ei varmaan kauheasti ole eroa samassa hintaluokassa liikuttaessa. Oon kuitenkin niin vanhanaikanen, että yleensä haluan nähdä mitä ostan.
disasterpiece kirjoitti: Ja jos vielä kauppias haluaa jotain erityistä mallia kaupaksi, niin tottakai se säätää ne töllöt niin, että se erottuu muista.
Kyllä kauppias haluaa myydä ne kaikki pois.
"I want you to get excited about your life."
Avatar
disasterpiece
Elämätön Kitisijä
Viestit: 282
Liittynyt: 17.01.2013 11:29

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja disasterpiece »

Hallusinaatio kirjoitti:Elän siinä toivossa, että myyjä yrittää parhaansa mukaan säätää näytöt optimaaliseksi kuluttajan huijaamiseksi ostopäätöksen tekoon.
Niissä telsuissa on siis tavallisesti tehtaalta tullessaan se kauppa-asetus päällä, joka saa kuvan näyttämään kirkkaalta marketin valaistuksessa. Mutta joka siis itse asiassa pilaa aika huolella kuvan kun tarkemmin katsoo. Ei kai ne myyjät niitä tuon lisäksi ala säätelemään ainakaan tavan perusmarketissa.

Kyllähän arvosteluihin ja käyttäjäkommentteihin voi melko pitkälti luottaa ostopäätöksessä. Kuva näyttää joka tapauksessa niin erilaiselta hämärässä olohuoneessa kuin kaupan hyllyssä, että melko vaikea siellä kaupassa on kuitenkaan sitä arvioida. Vielä kun kuvanlähteetkin saattaa siellä olla mitä sattuu ja toisessa toista. Gigantissa kerran yksi tyttö vaati saada äitinsä ostamaan juuri yksi tietty telsu kun sen kuva näyttää niin "älyttömän tarkalta". Se oli ainut tv, jossa pyöri hd-matsku blu-ray-soittimelta, muissa näkyi tavan digi-tv...

Mut joo, eiköhän kaikissa töllöissä nykyään ole sen verran perushyvä kuvanlaatu, että ne muut ominaisuudet lopulta ratkaisee.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja MrM »

Mä en missään nimessä suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään ostamaan enää televisiota, jossa ei ole antennipuolen HD-viritintä.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1554
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja MrM »

Hallusinaatio kirjoitti:Elän siinä toivossa, että myyjä yrittää parhaansa mukaan säätää näytöt optimaaliseksi kuluttajan huijaamiseksi ostopäätöksen tekoon.
Näin entisenä kodinkoneketjun lippulaivamyymälän AV-puolen osastovastaavana voin kertoa, että ei säädä. Työtunteja asetusten selvittelyyn kuluisi aivan tolkuttomasti kun esillä on 50 töllöä ja uutta mallia pukkaa jatkuvasti valmistajlta ulos. Esittelytelevisioita myydään myös jatkuvalla syötöllä hyllystä ulos ja vaihdetaan toisiin, jos varastossa ei laitteita enää ole eikä ole pariin päivään tulossa/asiakas haluaa töllön nyhheti. Lisäksi moni maahantuoja/valmistajan edustaja jopa vaatii, että esille nostettavat televisiot asetetaan nk. myymälämoodiin. Noin muistaakseni ainakin Samsungin ja Pilipsin kanssa.

Myymälämödehan on tosiaan aivan hirvittävä: Liikaa väriä, liikaa valoa, liikaa kaikkea jotta "huomioisit minut". Gamma ja valkotasapainokin säädetty aivan päin vittua, yleensä myymälöiden pienpainenatriumvalaistusta silmällä pitäen. Jos mä menen jostain syystä katsomaan myymälään televisioita, katselen niiden karmeja ja muita ominaisuuksia, mutta en ainakaan kuvaa. Jos haluan tietää jotain kuvasta, luen netistä kalibroinnin jälkeen tehtyjä mittauksia ja arvosteluja.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Lcd, led vai plasma?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
exsu kirjoitti:Hifistelijät myös seuraa noita vehkeitä sellaisella innolla, johon itsellä ei ole aikaa. Saa karsittua helposti kaikki tyyppivikaiset tai muuten täysin sudet laitteet pois.
Ei voi kun toivottaa kovasti onnea. Nämä ketjut on AINA hiistelijöiden neppailua. Samalla sivuutetaan aloittajan lähtökohdat.
Jos kuka tahansa kysyy jotain netissä, niin hänet kannattaa ohjata testien ja nettikauppojen suuntaan. Jos ei halua tietoa mistään, niin kannattaa vain kävellä kätevimpään liikkeeseen ja ostaa fiiliksellä.
Vastaa Viestiin