Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Gat kirjoitti:Olen tulossa vanhaksi höppänäksi minäkin!!
Sorry, mutta sä oot. Mieti VHS vouhotustasi. Ja gosh, mies ei osaa nettipankkia käyttää. Mun 65v isäni käyttää nettipankkia ongelmitta.
Ja miksi ei käyttäisi. 65-vuotiashan on työikäinen.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
Gat kirjoitti:Olen tulossa vanhaksi höppänäksi minäkin!!
Sorry, mutta sä oot. Mieti VHS vouhotustasi. Ja gosh, mies ei osaa nettipankkia käyttää. Mun 65v isäni käyttää nettipankkia ongelmitta.
Ja miksi ei käyttäisi. 65-vuotiashan on työikäinen.
Mut tietäähän gattaca mikä on auton sisätilanlämmitin. Eiku!
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

NuoriDaavid kirjoitti:
Gat kirjoitti:Olen tulossa vanhaksi höppänäksi minäkin!!
Sorry, mutta sä oot. Mieti VHS vouhotustasi.
.
"VHS-vouhotus" on sitä että minulla on kuutiometreittäin itse nauhoitettuja VHS-kasetteja, ja se kuvanlaatu silloin riitti teillekin. Joten en pidä kuin pinnallisuutena hylätä niitä koska nyt eletään nykytinykytiaikaa. Hyvä kasarivideokokoelma ja historiallisesti kiintoisaa, mm 911 suorana tuntikausia CNN:ltä. Minulla on kaksikin VHS-nauhuria. Toinen niistä on DVD-kombo.
NuoriDaavid kirjoitti:[
Ja gosh, mies ei osaa nettipankkia käyttää. Mun 65v isäni käyttää nettipankkia ongelmitta.
Ja miksi ei käyttäisi. 65-vuotiashan on työikäinen.
Osaisin, jos opettelisin. Ja pyytäisin uudet tunnukset jonnekin tänne hukkaamieni tilalle. Ja pankkineiti opettaisi.

Mutta kyllähän näin hyvä asiakas on pankissa oikeutettu henkilökohtaiseen palveluun! Vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia! Enkä minä ole tottunut näihin uusiin vouhotuksiin! Hyvin sitä ennenkin selvittiin!

(Kuulostan täsmälleen vanhalta kärtyisältä ukolta)
masa kirjoitti: Mut tietäähän gattaca mikä on auton sisätilanlämmitin. Eiku!
Harkitsin, mutta en tarvinnut tänäkään talvena. Huopa ikunoiden päällä riitti, ja Lantikka käynnistyy pakkasella varmasti kuin entinen farmari-Ladani.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja huima »

^Tee itsellesi palvelus ja nappaa Prismasta mukaan Bluray-soitin ja pari leffaa, sekä päivitetty telkkari - ellet jo siis napannut sellaista.

Kyllä se nykyaika ja terävä kuva on mukava asia.

Saat siirrätettyä jollain kustannuksilla ne VHS:t vielä digitaaliseen muotoon ja katsottua sitä suttua sitten ilman, että se entisestään huononee ajan kanssa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

huima kirjoitti: Kyllä se nykyaika ja terävä kuva on mukava asia.
Arrrghhh.
Tietysti se on mukava asia. Mutta tiedätte hyvin, että ennen VHS-laatukin hyvästä nauhurista kelpasi teillekin erinomaisesti, silloin kun DVDtä ja Bluerayta ei oltu vielä keksitty. Joten ihan "prinsessa ja herne"-hienostelua jos kertakaikkiaan kieltäytyy katsomasta niitä vanhoja nauhoja vaikka niissä kiinnostavaa sisältöä olisi, koska nyt on tottunut parempaan kuvaan. Vanhusten "en mie ole tottunut" käänteisenä. Ne ei ole kuulleetkaan uusista asioista, te olette unohtaneet jo kymmenen vuoden takaiset.
huima kirjoitti: Saat siirrätettyä jollain kustannuksilla ne VHS:t vielä digitaaliseen muotoon ja katsottua sitä suttua sitten ilman, että se entisestään huononee ajan kanssa.
Prismasta ostamani LG:n DVD-VHS -kombo tekee tuon siirron kotonakin. Mutta kasetteja on siis sairaan paljon, joten ei ne harvoin katsomalla ehdi kulua, muita ne talteenottamani ei kiinnostane ja nauhat säilynevät minulle kelpaavan kuntoisina ainakin minun ikäni. Tosin tuhoaahan mikä hyvänsä magneettinauha ihan itseäänkin magnetisoimalla.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja huima »

Gat kirjoitti:Arrrghhh.
Tietysti se on mukava asia. Mutta tiedätte hyvin, että ennen VHS-laatukin hyvästä nauhurista kelpasi teillekin erinomaisesti, silloin kun DVDtä ja Bluerayta ei oltu vielä keksitty. Joten ihan "prinsessa ja herne"-hienostelua jos kertakaikkiaan kieltäytyy katsomasta niitä vanhoja nauhoja vaikka niissä kiinnostavaa sisältöä olisi, koska nyt on tottunut parempaan kuvaan. Vanhusten "en mie ole tottunut" käänteisenä. Ne ei ole kuulleetkaan uusista asioista, te olette unohtaneet jo kymmenen vuoden takaiset.
Niin, mutta miksi tyytyä VHS:ään, jos parempaa on saatavilla. Sama sisältö joka on tallessa VHS:llä voi olla saatavilla internetin kautta parempilaatuisena.

Olihan kirjoituskonekin joskus aikoinaan kiva.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

huima kirjoitti:Olihan kirjoituskonekin joskus aikoinaan kiva.
Kirjoituskone muuten tulostaa reaaliajassa, eli varsin kehittynyt kapistus.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
masa

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja masa »

NuoriDaavid kirjoitti:
huima kirjoitti:Olihan kirjoituskonekin joskus aikoinaan kiva.
Kirjoituskone muuten tulostaa reaaliajassa, eli varsin kehittynyt kapistus.

Se olikin kova jätkä joka tulosti sillä ascii seksikuvia.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

huima kirjoitti:
Gat kirjoitti:Arrrghhh.
Tietysti se on mukava asia. Mutta tiedätte hyvin, että ennen VHS-laatukin hyvästä nauhurista kelpasi teillekin erinomaisesti, silloin kun DVDtä ja Bluerayta ei oltu vielä keksitty. Joten ihan "prinsessa ja herne"-hienostelua jos kertakaikkiaan kieltäytyy katsomasta niitä vanhoja nauhoja vaikka niissä kiinnostavaa sisältöä olisi, koska nyt on tottunut parempaan kuvaan. Vanhusten "en mie ole tottunut" käänteisenä. Ne ei ole kuulleetkaan uusista asioista, te olette unohtaneet jo kymmenen vuoden takaiset.
Niin, mutta miksi tyytyä VHS:ään, jos parempaa on saatavilla. Sama sisältö joka on tallessa VHS:llä voi olla saatavilla internetin kautta parempilaatuisena.

Olihan kirjoituskonekin joskus aikoinaan kiva.
No vittu. Tietysti olen huippusuosikkini hankkinut DVD:nä tai warettamalla kovalaatuisena, mutta ei ole järkeä ostaa/warettaa kaikkia vähemmän tärkeitä nauhoittamiani dokumentteja/leffoja/sarjoja/musiikkivideoita suurella vaivalla, kun ne vähemmän tärkeät OVAT JO VHS-nauhoilla. Ja koosteina tavalllaan historiikkejä ajastaan. Kuvanlaatukin VHS- nauhoituksissani on parempi kuin vaikka youtubessa yleensä, vaikka alkuperäisissä (ostaen/warettaen) toki molempia parempi.

Mutta ei ole järkeä hankkia kaikkea uudestaan isolla vaivalla vain jos voi voi ei kestä katsoa jotain Banglesia, Bananaramaa tai Safiiria ja Terästä, Villiä Pohjolaa tahi Outer Limitsiä tai B-luokan kauhifilmejä VHS:sänä. Eikä järkeä kieltäytyä katsomasta niitä sen takia.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jotenkin itselle tuntuu jo aika etäiseltä kaikki fyysiseen formaattiin kerätty liikkuva kuva. Dvd ei ole kovin kätevä jos vertaa siihen, että digiboksilla voi olla toista sataa pätkää muutaman napinpainalluksen päässä. Ei siellä vuokraamossakaan tulisi varmaan käytyä, jos ei samalla hakisi sohvanpohjan sokeripommikuorman. Toki nykyisillä yhteyksillä vielä HD-tasoisen kaman jättäminen netin varaan on jokseenkin riskaapelia mukavan elokuvaillan kannalta, mutta silti kaman säilöminen analogisessa kömpelössä ja tilaa vievässä formaatissa alkaa oikeastaan kuulostamaan retrohifistelyltä. Mutta tämä onkin varmaan sama juttu kuin se, että jotkut kiistelevät vielä siitä onko perinteinen vai elektroninen paperi mukavampi sanomalehtiformaatti kun toiset jo tottuneesti heiluttelevat hologrammiaviisin sivuja. Riski kuulua tuohon kiistelijäryhmään kasvaa iän myötä.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Perinteinen sanomalehtiformaatti on parempi kuin lehtien nettiversiot. Toistaiseksi sisätöä on laajemmin ja ennen kaikkea: Lehteä läpi kevyesti silmäillen huomaa ja tulee lukeneeksi juttuja joita ei ikinä huomaisi klikata lehtien nettisivuilta. Vie melkoiseen käpertymiseen jos ihmiset eivät koskaan enää edes näe muuta kuin mitä tieten tahtoen valitsevat lukea/kuulla. Tästähän intin joskus puolustaessani "vanhanaikaisia" musiikkivideokanavia informaation lähteenä verrattuna netistä etsimiseen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti:Vie melkoiseen käpertymiseen jos ihmiset eivät koskaan enää edes näe muuta kuin mitä tieten tahtoen valitsevat lukea/kuulla. Tästähän intin joskus puolustaessani "vanhanaikaisia" musiikkivideokanavia informaation lähteenä verrattuna netistä etsimiseen.
Minusta on melko absurdia puolustella jonkun toisen valmiiksi tekemiä puffausvalintoja sillä, että se palvelisi jotenkin musiikin monimuotoisuutta tarjoamalla informaatiota.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:
Gat kirjoitti:Vie melkoiseen käpertymiseen jos ihmiset eivät koskaan enää edes näe muuta kuin mitä tieten tahtoen valitsevat lukea/kuulla. Tästähän intin joskus puolustaessani "vanhanaikaisia" musiikkivideokanavia informaation lähteenä verrattuna netistä etsimiseen.
Minusta on melko absurdia puolustella jonkun toisen valmiiksi tekemiä puffausvalintoja sillä, että se palvelisi jotenkin musiikin monimuotoisuutta tarjoamalla informaatiota.
Pointti (jo silloin joskus inttämäni) on, että ilman monipuolisia (niin ne ennen olivat) musiikkikanavia minä ainakaan en edes tietäisi genreistä enkä uutuuksista. Kaikki olisi sen varassa mitä kaverit suosittavat tai sosiaalinen media eli vielä niitä vanhanajan kanavia yksipuolisemmat tahot kertovat.

Ihanko oikeasti sinulla ei ole videonauhoja, DVD-levyjä, musiikkialbumeita (ai niitä ei, muistan). Sinua ei kiinnosta hamstarata yhtään mitään omaan haltuusi, riippumattomiksi löydätkö sen netistä uudelleen ja uudelleen?

Siis eihän digibokseihinkaan mahdu paljon mitään omiin kokoelmiin verrattuna.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Gat kirjoitti:Pointti (jo silloin joskus inttämäni) on, että ilman monipuolisia (niin ne ennen olivat) musiikkikanavia minä ainakaan en edes tietäisi genreistä enkä uutuuksista. Kaikki olisi sen varassa mitä kaverit suosittavat tai sosiaalinen media eli vielä niitä vanhanajan kanavia yksipuolisemmat tahot kertovat
Videoitahan on kanavien kulta-aikana ylipäänsä tehty ja näytetty vain aika mainstreamgenreistä ja -aristeista - ja niistä joita levy-yhtiöt halusivat puffata. En edelleenkään näe miten muutaman sadan kipaleen soittolistaa pyörittävä kaupallinen kanava olisi erityisen ansioitunut, verrattuna vaikka radiokanaviin musiikin tarjonnan laajentamisessa? Netin roolihan on muuttanut koko homman ihan päälaelleen - yleisö päättää (eikä sisältöjen välittäjäporras) että mikä sisältö on timangia.
Ihanko oikeasti sinulla ei ole videonauhoja, DVD-levyjä, musiikkialbumeita (ai niitä ei, muistan). Sinua ei kiinnosta hamstarata yhtään mitään omaan haltuusi, riippumattomiksi löydätkö sen netistä uudelleen ja uudelleen?

Siis eihän digibokseihinkaan mahdu paljon mitään omiin kokoelmiin verrattuna.
Mä puhun tässä formaatista - en juuri arvosta erillisiä fyysisiä kappaleita jos saman kaman voi säiliöä digitaalisena helppokäyttöisesti saataville. En ehkä muutenkaan ole hamsteri - on mulla pari laatikollista dvd-levyjä, mutta lukuunottamatta muutamaa musiikki-dvd:tä ne etupäässä jäävät laatikkoon. Lisää niitä ei juurikaan tule, joku todella helmi sarja tai unohtuman elokuva silloin tällöin. Tv-kanavia on nykyään niin monta, että jos niiltä tulevat kiinnostavat leffat ja sarjat ottaa boksille, on riittävästi uutta (tai vanhaa klassikkoa) koko ajan "katsomatta", saati että jaksaisi jotain arkistoja kaivella. Saati sitten kun puoli vuotta kun oli canal+, tuli boksi niin tukkoon että lopetin tilauksen kun ei niitä kerennyt katsoa. Digitaalista tilaa saa pienemmässä koossa hankittua ihan kilpailukykyiseen hintaan ja nykyinen telkkarikin tallettaa ulkoiselle kovolle tai usb-tikulle pyynnöstä.

Jos ajattelet vhs-kokoelmaasi, kuinka monta kertaa käyt sen lävitse sanotaan vaikka 10 vuoden syklillä? Siis ihan oikeasti katsot, etkä vain tunne jotain omituista tyytyväisyydentunnetta siitä että nauhat makaavat jossain hiiren syötävinä ja kosteuden raiskattavina? Mulla meni melkein vuosi ennen kuin ehdin katsoa The Pacificin sen jälkeen kun se tuli nauhoiteltua ja pari vuotta sitten tilaamani Villin pohjolan boksiläjä on oikeastaan vasta nyt innostanut rakastumaan Janine Turneriin uudelleen.
Universaali disclaimer.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

So Hard kirjoitti:
Gat kirjoitti:Pointti (jo silloin joskus inttämäni) on, että ilman monipuolisia (niin ne ennen olivat) musiikkikanavia minä ainakaan en edes tietäisi genreistä enkä uutuuksista. Kaikki olisi sen varassa mitä kaverit suosittavat tai sosiaalinen media eli vielä niitä vanhanajan kanavia yksipuolisemmat tahot kertovat
Videoitahan on kanavien kulta-aikana ylipäänsä tehty ja näytetty vain aika mainstreamgenreistä ja -aristeista - ja niistä joita levy-yhtiöt halusivat puffata. En edelleenkään näe miten muutaman sadan kipaleen soittolistaa pyörittävä kaupallinen kanava olisi erityisen ansioitunut, verrattuna vaikka radiokanaviin musiikin tarjonnan laajentamisessa? Netin roolihan on muuttanut koko homman ihan päälaelleen - yleisö päättää (eikä sisältöjen välittäjäporras) että mikä sisältö on timangia.
Kello on mitä on ja vain sixpäkki Karhua. Ja oikeasti itseäni säästääkseni yritän irrottautua tämäntapaisista keskusteluista. Jotka, vaikka aiheeltaan triviaaleja, näyttävät minulle ihmisistä liikaakin.

Sä nyt et vaan tajuu tai ole tajuavinasi.
Tietenkin yleisö päättää, ja minustakin on ihkua, että netistä nykyään löydän mita vaan, jopa maksamatta siitä.

Kymysykseni on, että miten sitten tietää mitä haluaa, mistä se INFORMAATIO? Totta kai sen kaman nykyään saa, mutta miten saa informaation MITÄ valita?

MusiikiikikVIDEOISSA on ainakin se hyvä puoli, että NÄKEEKIN jotain, vaikka onko laulaja hottis misu vai onko artistien tai tuottajien näkemys muuten kiinnostava. Parhaissakaan höyryradioissa vaikka sitten netissä ei Ja videot olivat aika hyvä lisä populaarimusiikkiin, taiteenlaji sinänsä.

Asenteeltaan ei kukaan ole väärässä, mutta nyt sinä olet väärässä myös faktuaalisesti. Ehkä olet niin nuori, että et nähnyt telkun musiikkikanavien kulta-aikaa? Tai asuit jossain landella tai lähiössa. joita niitä ei näkynyt?

Nimittäin vaikka silloin näytettävä oli toki toimittajien soittolistoja, se oli ihan erilasita kuin nykyään Orimattilassa ilmaisella Voicella tai Varkaudessa ilmaisella MTVSuomella.

Silloin oli joka vitun päivä monen genren ohjelmia. Sky Channelilla, Music Boxissa, seuraajallaan Super Channelilla ja jopa MTV Europella. On hyvinkin mahdollista, että vastaavaa on nykyään maksullisilla kanavilla, mutta nehän ei rahvasta sivistä ellei osta korttia.

Oli joka päivä Englannin, Euroopan ja Usa:n listat. Oli joka päivä klassikkoohjelma, aina siltä ajalta kuin videoita alettiin tekemään. Oli eri genreille eri ohjelmat. Heviä, rokkentoulia, bluesia, neekerimenoa, teknoa, poppista, vaikka mitä. Kaikki selittävän juonnon kera. Eri juttu kuin nykyään, jossa tosiaan samat sata pyörii kuukausia, erittelemättä.

Joten vaikka te olette yliolentoja, miten muuten MINÄ olisin löytänyt esim. Kate Bushin, Madonnan, Tori Amoksen, Alanis Morissetten (hmm. misuja.. ) AC/DC:n, Primuksen, Billy Joelin, Meat Loafin tai Whitesnaken :D tai edes vanhoja kuten 70-luvun Blondien ja Sladen, tai nykyisemmistä rakastamani saatanahevin ja jopa osan teknosta? Jaa radiiosta? Radion soittolistoista, oikeesti? Sanoin jo visuaalisuuden ja tapanani oli vain pitää joku musiikkikanava hiljaa auki, jos ei muuta tullut. Suurin osa paskaa, mutta aina joskus joku minulle ennen tuntematon kiinnostava kiinnitti huomioni, ja jos ei se, niin sitten etsin vastaavaa samasta minulle ennen vieraasta genrestä.

Joo, tietenkin on niin hianoo, että nykytinykytiaikana kuluttaja saa valita itse. Mutta miten te tiedätte MISTÄ valita? Facebook-kaverilta? Isoveljeltä? Vastaa samaa kuin ennen kuuli vain Levyraadista tai viikottaisesta tunnin Rockradiossa.Minä esimerkkisi olen kuullut sanan "dubstep". joka kuuluu olevan parhautta, kuullut sanankin vain Kitinästä. Vain Kitinästä. Ei se ihan paskaakaan liene, mutta enpä viiti paljoa kuunnella. En viiti klikkailla mikä ei heti inspiroi.. Jos taas tuotakin tuuttaisi vaivatta ilmaiseksi telkusta muiden mukana, saattaisin löytää jotain itselleni kelpaavaa samasta tai lähigenrestä.

Siis tuo johtaa vanhusyndroomaan just teillä ennen aikojaan. Oikein että itsellä on rajattomasti mistä valita. Mutta jos ei enää ole yleisiä informaatioväyliä, ei tiedä mistä valita ja eikä tietäisi, mistä voisi pitää. Niinkuin vanhat ihmiset kuunteelvat vain vanhoja tangoja, joihin ovat tottuneet. Tää ei ole teknologista huolimttra kuin puoliksi edistystä, molemmat väylät pitäis olla. Mutta juunou, markkinoiden näkymätön typerä käsi.
Ihanko oikeasti sinulla ei ole videonauhoja, DVD-levyjä, musiikkialbumeita (ai niitä ei, muistan). Sinua ei kiinnosta hamstarata yhtään mitään omaan haltuusi, riippumattomiksi löydätkö sen netistä uudelleen ja uudelleen?
Siis eihän digibokseihinkaan mahdu paljon mitään omiin kokoelmiin verrattuna.
So Hard kirjoitti:[Mä puhun tässä formaatista - en juuri arvosta erillisiä fyysisiä kappaleita jos saman kaman voi säiliöä digitaalisena helppokäyttöisesti saataville. pari vuotta sitten tilaamani Villin pohjolan boksiläjä on oikeastaan vasta nyt innostanut rakastumaan Janine Turneriin uudelleen.
Lainaan vain tuon ja jatkan.
Sinä puhut jooo formaatista- Minä puhun informaation löydettävyydestä ja käytettävyydestä vanhentuneillakin värkeilla.

Olen joo hamstraaja. Se on sairaus. En ole koskaan heittänyt tai heitä mitään ostamaani kestokulutushyödykettä pois. Eihän se tarkoita, että niitä kuuntelisin,/ katsoisin/lukisin, kunhan mulle on sairaasti tärkeää, että ne on mulla ihan fyysisesti. Diggaamani leffaakaan en koe nähneeni, ellei se ole mulla ihan itellä oikeasti. Kipeetä, tiedän.

Mutta tuo sun tai teidän asenne... esimerkkinä minulla on paljon myös klassista musiikkia. Vielä VHSää halveksuttavammin C-kaseteilla. Ostettuna kaupasta. Äänenlaatu on minulle oiken hyvä niillä metallinauhoilla, hyvällä kasettinauhurilla ja hyvillä kuulokkeilla. Nyt teidän ideologian mukaan, jos mieleni sattuu tekemään kuunnella Bachia, Beethovenia, Mozartia tai Paganinia.... olisin teistä TYMÄ ja vanhanaikainen jos kuuntelisin niitä siinä ennen kelvanneessa formaatissa. Pitäisi heittää kasetit pois jos en yhtenään kuuntele, ymmärtää että nauhuria ei tarvita ja tajuta jotta että kuunnella voi, pitäisi hankkia uudemmissa formaateissa?

Tuo on siis minulle niin kammottavan vieras asenne. Kaikki se ylemmyys teillä, ja kuitenkin joku pinnallinen juppityyli.Minun vinkkelistäni vaikuttaa, kuin olisitte minua paljon laskentakykyisempiä koneita, mutta vain koneita. Kauhia tajuta, että mikä minusta oli hyödyllista, ei ole teidän haluamaanne vaan sattumalta sen ajan alkeellisemman teknologian sanelema, vain minulle hyödyllinen. Kuin olisitte kaikessa eloisuudessanne mekanismeja ilman elämää, mutta niin kauniita, huipputerästä, hyvinrasvattuja ja aina tuuri olla yhteensopivien hammasrattaiden kaa. Joihin minä vain murskaudun jos sekaan yritän. Vieras alien-laji, jotka saa pilluakin :D

Riittää OFFTOPICOINNISTA.
ONTOPIC tässä oli tarkoitus kysellä miten te yleisnerot opettaisitte teknojutskia jopa minua vanhemmille ihmisille. Tuossa kesäaikaan vaihdettaessa oli mielenkiintoista, että isäni ei osannut vaihtaa vanhan Nokiapuhelimensa aikaa. Vaikka oli ennen osannut ja ja nyt oli tajuavinaan kun näytin. On kuulemma kuin töissä tekemänsä "ohjelmoitavat logiikat" Siis niin mitkä? Vaan osaavalle ja ja lähes ei-dementoitumeellekin vanhukselle kynnys lienee tajuta digigigimaailma osana reaalimaailmaa. Valikoiden käyttö siinä hierarkiassa jne. Katsoa, lukea ja peräti vähän ajatella.

Niin ja millaisia olisivat oikeasti vanhuskäyttöön suunnitellut laitteet? Siinä haastetta Kitinän tietotekniikkaneroille :D

EDIT: tein väärin, kun edellä laitoin "Villin Pohjolan" (Northern Exposure) esimerkiksi "vähempiarvoisista" nauhoituksistani. Maailmankaikkeuden paras TV-sarja ikinä. Onhan ne mulla kaikki VHS:ässänä, mutta kerro oitis, mistä saa DVD-boksina! (hmm. takinkääntöä? :D ) Niin ja Janine Turner on MINUN naiseni!!
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Gat kirjoitti: Mutta tuo sun tai teidän asenne... esimerkkinä minulla on paljon myös klassista musiikkia. Vielä VHSää halveksuttavammin C-kaseteilla. Ostettuna kaupasta. Äänenlaatu on minulle oiken hyvä niillä metallinauhoilla, hyvällä kasettinauhurilla ja hyvillä kuulokkeilla. Nyt teidän ideologian mukaan, jos mieleni sattuu tekemään kuunnella Bachia, Beethovenia, Mozartia tai Paganinia.... olisin teistä TYMÄ ja vanhanaikainen jos kuuntelisin niitä siinä ennen kelvanneessa formaatissa. Pitäisi heittää kasetit pois jos en yhtenään kuuntele, ymmärtää että nauhuria ei tarvita ja tajuta jotta että kuunnella voi, pitäisi hankkia uudemmissa formaateissa?
Kun se musiikkitelevisioiden tarjonta oli aikoinaan niin massiivisen monipuolista, niin on hämmästyttävää, että et näköjään ole "löytänyt" kuin isoja kansainvälisiä yhtyeitä, joista suurin osa ihan listakamaa, jotka on pyörinyt kaikilla soittolistoilla :think:

Mutta asiaan.
Vähistä itseäänittämistäni VHS:stä olen luopunut, mutta teolliset tuotokset on edelleen varastoituna. Samoin parhaat C-kasetit on varaston hyllyllä. Hölmöä tässä on, ettei mulla ole nykyään enää videonauhuria eikä kasettisoitinta. Kummankaan tuottama signaalinlaatu ei vaan enää nykyään vastaa vaatimustasoani, niin olen soittimista luopunut, mutta jostain syystä olen nauhoitteita säästänyt. VHS:ssä on kyllä joukossa urheiluajalta koosteita, joita ei varmaan missään muussa muodossa (tai ylipäätään mistään enää, siis korvaamattomia) saa, joten niistä tuskin tulen koskaan luopumaan. Pitäisi varmaan nähdä vaiva siirtää ne modernimpaan formaattiin siltä varalta, että joskus tulevaisuudessa haluaa muistella menneitä, mutta kuvanlaatu olis kuitenkin tosi paska. Loput voisi kyllä heittää pois. Ehkä seuraavan muuton yhteydessä. Ehkä, jos raaskin.

CD:stä ja vinyyleistä en varmaan luovu koskaan ja hankin edelleen kaiken musiikin CD:nä, koska sähköinen formaatti ei vaan anna samaa tunnetta. Mä en koe omistavani teosta, ennen kuin se on fyysisesti hyllyssä. Pelkkä mp3 kovalevyllä vertautuu tunnetasolla radion kuunteluun tai youtuben tarjontaan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14915
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mua huvittaa toi "en koe omistavani jos ei ole hyllyssä" -homma. Muoto voittaa sisällön. Siinä olisi edes etäisesti järkeä jos kuuntelisi vain audiohuoneessa hyperhifivehkeillä, jolloin cd/bd-laatu voisi jotain merkitäkin. Mulle on paljon mukavampi, jos se musiikki josta pidän pysyy matkassa reissussa, autossa jne. Satojen cd-levyjen roudaaminen selkärepussa ei ole optio. Kohta tulee varmaan joku itkuvirsi kansitaiteesta.
Universaali disclaimer.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23473
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

So Hard kirjoitti:Mulle on paljon mukavampi, jos se musiikki josta pidän pysyy matkassa reissussa, autossa jne.kansitaiteesta.
[itkuvirsi]
No hihi-laitteilla kuunnellaan levyltä, reissua varten ripataan musa kännyyn. Näin ainakin itse teen.
[/itkuvirsi]

PS. ostin muuten pornoa levy-formaatissa, repikää siitä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Mua huvittaa toi "en koe omistavani jos ei ole hyllyssä" -homma. Muoto voittaa sisällön. Siinä olisi edes etäisesti järkeä jos kuuntelisi vain audiohuoneessa hyperhifivehkeillä, jolloin cd/bd-laatu voisi jotain merkitäkin. Mulle on paljon mukavampi, jos se musiikki josta pidän pysyy matkassa reissussa, autossa jne. Satojen cd-levyjen roudaaminen selkärepussa ei ole optio. Kohta tulee varmaan joku itkuvirsi kansitaiteesta.
Kun olen itse taloni tehnyt sekä pohjapiirrustuksen ja materiaalivalinnat suunnitellut, niin mulla itseasiassa on musiikinkuunteluun suunniteltu tila, jossa CD-levyjäni kuuntelen riittävän hyvillä hifivehkeillä (hifimessuilla käynti ei aiheuta laitteistonvaihtotarpeita (kielipoliisit: onko tuo yhdyssana?)). Rippaan toki hankintani mp3:ksi muuta käyttöä varten ja kansitaiteella, kuten muillakaan ulkomusiikillisilla seikoilla ei ole mulle juurikaan merkitystä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vagabondo kirjoitti: Kun se musiikkitelevisioiden tarjonta oli aikoinaan niin massiivisen monipuolista, niin on hämmästyttävää, että et näköjään ole "löytänyt" kuin isoja kansainvälisiä yhtyeitä, joista suurin osa ihan listakamaa, jotka on pyörinyt kaikilla soittolistoilla :think:
.
Sinä et sitten katsonut niitä tai asuit kaapelikanavien ulottumattomissa tai luultavimmin olit vielä ala-asteella. Saattaa olla, että joku maksullinen VH-1 -kanava olisi vielä hyvää tasoa, mutta ne on kätketty korttien taakse eikä ole luonnostaan tyrkyllä. Toisin kuin paskoissa Voicessa ja MTV Suomessa, siellä oli ennen ihan indiekamaakin ilman kaupallista menestystä. Vanhassa Soundissa joku jenkkirokkari ihasteli, miten Euroopassa Sky Channel ja Super Channel tuuttasivat täysin tuntemattoma akteja, ei ameriikassa niin.

Laitoin joo kaikkien tuntemia, mutta vähempiarvoissakin se pointti, että enhän minä jotain Eurythmicisiä, Bananaramaa tai Ultravoxia herranjumala silloin olisi ostanut rahalla tai nykyäänkään viitsisi erikseen hankkia/etsiä waretettavaksi. Silloin saattoi hajamielisenä röhnöttä tuolissa että ai mitäs tää on, kelpaa ja seuraavalla kerralla vain painaa rec-nappia. Ja siinä se sitten oli tallella. Videoissahan on tärkeää myös visuaalisuus, eli onko laulajamisu hottis tai kuvitus muuten näyttävä. Lisäarvoa biiseihin.

Mutta ennen kaikkea se erityyppisten genrejen löytäminen. Oli listaohjelmat, oli klassikkovideot, oli indieohjelma, oli rock, oli hevi, oli blues, oli tekno, oli rap, oli dance, joka helvetin päivä omina ohjelminaan. Sieltä ja vain sieltä minä pystyin löytämään juttuja: Kuten että kaverini pitivät sukkahousuhevistä, mutta viedeokanavilta löysin "taidetta" kuten Morbid Angelin ja Carcassin.

Kysymys on siis mistä te enää löydätte uusia juttuja? Onhan hyvä, että netistä saa omavalintaisesti ja paljon, mutta mistä tiedätte mitä etsiä? Jos kerran telkun musiikkikanavat ovat niiiin viime vuosisataa? Radiostako, mutta eihän siinä näy, heh, kuvaa. Onko sekin tietonne jostain sosiaalisesta mediasta tai Facebookista? Toistan, että sehän on paljon yksipuolisempaa kuin että koko skaala revattaisi vaivatta auki omasta telkkarista. Paluu höyryradioaikaan ja kaverien puskaradioon.
Vagabondo kirjoitti: Vähistä itseäänittämistäni VHS:stä olen luopunut, mutta teolliset tuotokset on edelleen varastoituna. Samoin parhaat C-kasetit on varaston hyllyllä. Hölmöä tässä on, ettei mulla ole nykyään enää videonauhuria eikä kasettisoitinta. Kummankaan tuottama signaalinlaatu ei vaan enää nykyään vastaa vaatimustasoani, niin olen soittimista luopunut,
.
Älä puhu paskaa. Se "signaalinlaatu" kelpasi sinulle erinomaiosesti silloin ennen. Tuskinpa silmäsi tai korvasi ovat siitä parantuneet, kunhan hienoperse-hifistely-diivailet. Tai sitten ne sun nauhurit ja kasetit oli ihan sekundaa.
Vagabondo kirjoitti:CD:stä ja vinyyleistä en varmaan luovu koskaan ja hankin edelleen kaiken musiikin CD:nä, koska sähköinen formaatti ei vaan anna samaa tunnetta. Mä en koe omistavani teosta, ennen kuin se on fyysisesti hyllyssä. Pelkkä mp3 kovalevyllä vertautuu tunnetasolla radion kuunteluun tai youtuben tarjontaan.
Just noin. Fyysisellä esineellä on enemmän henkistä arvoa. Sama kuin vanhakin kirja tuntuu arvokkaammalle kuin saman netistä luku. Vaikka toki netistä löytää uutta tietoa.

Lisäksi fyysisisä tallenteissa on hyvää saatavuuden varmistus. Jos vain katsoisi/kuuntelisi livestreamejä, niin palvelin saattaa poistaa ne koska vaan, koko palvelin lopettaa, nettiyhteytesi olla poikki jne Väiaikaisesti jemmatuissa taas muistitikku voi olla täynnä tai kovalevy paskana. Esineinä ne taas ovat ja pysyvät omassa hyllyssä.
So Hard kirjoitti:Mua huvittaa toi "en koe omistavani jos ei ole hyllyssä" -homma. Muoto voittaa sisällön. Siinä olisi edes etäisesti järkeä jos kuuntelisi vain audiohuoneessa hyperhifivehkeillä, jolloin cd/bd-laatu voisi jotain merkitäkin. Mulle on paljon mukavampi, jos se musiikki josta pidän pysyy matkassa reissussa, autossa jne. Satojen cd-levyjen roudaaminen selkärepussa ei ole optio. Kohta tulee varmaan joku itkuvirsi kansitaiteesta.
Minusta tuo ettei oivoi millään käyttää vanhemmpia tallennusmuotoja, on sitä "muoto voittaa sisällön" -idiotiaa. Esimerkiksi minulla on joitakin klassisia näytelmiäkin itsenauhoitettuina VHS:inä. Shakespearea ja Cyrano de Bercerac ainakin. Monena versiona. Jopa mustavalkoisina tehtynä. Niissä anti on se tarina ja näyttelijäsuoritukset, ei niinkään kuvan laatu. Sitten on vanhoja dokumentteja, aikansa historiaa sen ajan näkökulmasta. Mutta teillä kai muoto voittaisi sisällön, koska oi voi VHS-nauha ei ole ihan teräväpiirto/Blueray-skarppi, oivoi, ei saattaisi katsoa, niin kärsitte. Tyhmä minä kun edes säilytän ne, koska Nykyaika. Pupuppiduu-uu.

Sitten minulla on kyllä niinkin, että jos joskus harvoin kuuntelen edes autossa, niin minulle ei ole tärkeää onko se hifiä, kunhan metelin läpi jotain kuuluu. Sama satunnaisille juutuubeille ym. Mutta jos taas todella hiljennyn musiikin kannsa, silloin keskityn siihen koko albumin ajaksi ja kuuntelen paikallani en-niin hifeillä mutta aikoinaan laadukkailla värkeillä.

Mutta offtopicoinnin lisäksi: Oletteko itse joutuneet opettamaan vanhemmille ihmisille nykytekniikan käyttöä? Oletteko onnistuneet? Mikä mielestänne on vanhojen ihmisten perusvaikeus siinä? Minä arvelen että vaikeus käsitellä mielessään muuta kuin fyysisisiä esineitä. Tai siirtää se käsinkosketeltavan maailman ymmärrys tietokoneen tai kännykän virtuaalisiin hierarkioihin.

Joskus se on aivan mahdotonta, kuten digiboksin ja yksinkertaisimman mahdollisen vanhuspuhelimen oppiminen oli enolleni.
http://kitina.net/viewtopic.php?t=6350
Jota ketjua So Hard silloinkin offtopicoi.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Homeboyn kanssa oli puhelimessa puhetta miten hänellä ei kuulemma ole ihan tuo IT-käyttö ole kovin hallussa. Vaikka peruskäytön mielestäni osaakin, vaikka ei edes eksoottisen vaikeaa kopypastausta :mrgreen: Lisäksi vanhempansa kuulemma osaavat Homieta paremmin. :shock:

Uhosin silloin nostaa tämän ketjuni taas esille. Vaikeuksista opettaa graafisen käyttöliittymän käyttöä vanhoille ihmisilleni tai edes vanhyspuhelimen käyttöä enolleni.

Ihan mahdotonta tässä maailmassa oli.

Ekalla sivylla on sia, sitten käännätte vittuilevaan ihmettelyyn jopa VHs-nauhoistani.
Taas esimerkki, että eihän Kitinästä neuvoja saa jos tilanne poikkeaa teidän arkitodellisuudestanne. Pilkkaa ja ällistelyä tulee vain.

Isälleni ostin vanhusten opetuskirjankin, kun minä en kuulemma osannut opettaa. Isä ei katsonutkaan kirjaa.Molemmat vanhempani olivat töissä ehtineet käyttämään tekstkomennoilla toimivia tietokoneita, mutta graafisen käyttöliittymän helpottavaksi tehty periaate jäi käsittämättömäksi, Äitini ei ymmärtänyt edes kädessä olevan hiiren ja hiiren kursorin yhteyttä. Ei asia käsi ja kuvaruutu siis. Isäni ei suostunut ajattelemaan, vaan vaati uloa opeteltavia toimia joka tilanteeseen.

Taisi tässä ketjussa olla neuvo, että ota kone pois isältäni. Niin lopulta teinkin, mutta se ei ole kysymääni vanhuksen opetusta,

Josta ketjun varsinaisesta aiheesta siis eka sivu, loppu vittuilua varmasti jo tipahtaneelle minulle, Jolla ei kylläkään ole vanhuksia enää jäljellä.

ja joojoo, onhan teevessääkin näytetty onnellisia mummoja, jotka heti oppivat kun joku sukulaispoika käy neuvomassa. Ei tässä rinnakkaistodellisuudessa, joka oli ja on todellinen maailma sekin.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21364
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tablettia käyttöön, jos läppäri on liian hankala.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

sivustahuutaja kirjoitti: 13.12.2018 13:07 Tablettia käyttöön, jos läppäri on liian hankala.
Sellainen, jossa sormella kosketaan kohteesen ihan fyysisesti? No ehkä, mutta silloin mulla ei ollut kuin tavanomaibnen läppäri, enkä tullut ajatelleeksi ostaa vanhuksille tablettia. Rohkenen eppäillä, olisvatko tablettiakaan oppineet käyttämään, enoni ei edes esiohjelmoiduin niminäppäimin varustettua vanhuspuhelinta. Kas kun puhelua katkaistessa punaista nappia pitkään painaessa puhelimesta meni virta kuten kaikissa kännykäissä ja se oli tekemätön paikka. saati että olisi osannut sen ladata.

Edit: Opettakaapa tässä ketjussa edes minua vähän nuorempi Homie kopypastaamaan. Minä en ole yrittänytkään. Sitä tarvitaan jopa Kitinässä Quotteja eli laimauklsia pilkkoessa ja eri viesteistä yhdistellessä. Yrittäkääpä, vaikka Homie ei vielä liene dementoitunut. Siitä vaan.
Viimeksi muokannut Gat, 13.12.2018 13:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9422
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Kannattiko tämäkin itkuvirsi kaivaa esiin? Ei luulis enää sua liikuttavan :-?
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Miten opettaa vanhalle miehelle tietokoneen käyttöä?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vagabondo kirjoitti: 13.12.2018 13:30 Kannattiko tämäkin itkuvirsi kaivaa esiin? Ei luulis enää sua liikuttavan :-?
Kunhan Homieen liittyen ja yhtenä esimerekkinä, että jonkun rinnakkaistodellisuuden asiat voivat olla niin vieraita teille, että ei teillä olekaan neuvoja.

Uusintana edelliseltä sivulta:

Edit: Opettakaapa tässä ketjussa edes minua vähän nuorempi Homie kopypastaamaan. Minä en ole yrittänytkään. Sitä tarvitaan jopa Kitinässä Quotteja eli laimauklsia pilkkoessa ja eri viesteistä yhdistellessä. Yrittäkääpä, vaikka Homie ei vielä liene dementoitunut. Siitä vaan.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Vastaa Viestiin