Patongin kestotesti

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
masa

Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

Pakkohan se on tarinoida tuosta Ranskan ihmeestä omassa ketjussaan ettei niinkin tärkeä merkkipaalu kitinäautoilun historiassa mene hukkaan kuin ranskalaisen auton omistamisen ihanuus.

Lähtökohta:
Lähetetty: 14.03.2013 15:30 kirjoitti:
Kyseessä on siis 4000€ hintainen C5 vm 2002 ja ajettu 217 000 km.


So far alles in ordnung. Ainoastaan pikkuvikoja tullut listalle:

- radion kuuluvuus heikko --> hapettunut antenni
- kuskin penkin lämmitin ei toimi
- esp-nappi jää pohjaan painetaessa -- > pitäisi suihkutella silikonia napin väliin..


Tänäaamuna -26 asteen pakkasessa toimi hyvin, paitsi että kone ei taida lämmetä tarpeeksi. --> isompaa termaria kehiin.

Kaikki muut apulaitteet toimivat, eikä sähköongelmia ole ilmaantunut lisää.
Hain uuden termarin joka on näemmä Suomeen tuotavissa vaihtoehdoissa vain 83 asteinen. Huomenissa täytyy vaihtaa se ja katsoa muuttuuko tilanne miksikään.

Tilanne siis on, ettei moottorin lämmöt nouse nollakelilläkään yli puolen välin. Tämä taasen on huono juttu koska:

- moottori kuluu nopeammin
- imusarjaan kerääntyy nokea
- kulutus nousee
- kabiiniin ei tule riittävästi lämpöä.

Olen jo pari päivää ihmetellyt konehuoneesta kuuluvaa "föönin ääntä" auton sammutettua. Tänään vasta tajusin ettei se ole mikään "ilmankuivain", vaan webasto*. Eli noihin pirulaisiin on siis ilmeisesti kaikkiin diesel-versioihin asennettu webasto, koska 2000 luvun PSA - diesel ei pysty tuottamaan yksinään riittävästi lämpöä kabiiniin.

Mahtavaa:

Laki: valmista moottori jonka kulutus ja päästöt ovat pienet
Autotehdas: Valmistettu
Kuluttaja: Auto on jääkaappi
Autotehdas: Nyt siinä on webasto
Laki: kelpaa, vaikka siinä on nyt 2 pakoputkea ja 2 moottoria jotka polttaa dieseliä
Kuluttaja: kiva, nyt on taas yksi osa lisää hajota ja maksaa extrahintaa

Lopputulos? Säästöt? Veikkaan että ei.


Ihmettely jatkuu.

*) jo joo, tiedän kyllä että ei se välttämättä ole webasto, mutta sen nimen tietää lähes kaikki.
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

Mualta poimittua:

joku toisaalla kirjoitti:Eihän toi sun C5 nyt sit oo hiukkassuodattimella varustettu, nimittäin jos peilinlämmitys yhdelläkin puolella on toimimaton, niin puhdistuspoltto ei tapahdu...

Joo näin on, eli tommosissa uudemmissa PSA tuotteissa on peilien lämmittimien toimittava, jos ovat rikki, niin polttoa ei tapahdu, sähkölaitteita kun käytetään lisäkuormana polton aikana.

Lisäks tankin korkissa magneettianturi joka usein kans ollu vikana jos homma ei toimi, eli auto ei tiedä et tankilla on käyty jos tunnistin risa.

Tätä vois jatkaa loputtomiin, mut mulle riittää kun työkseen katselee noita, ei vapaa-aikana enää jaksa.
Muah!

Tässä yksilössä on juuri uusittu hiukkassuodatin, tosin suunnittelin jo antavani sille rautakankea. Eli hiukkasuodattimen avarrus väkivalloin ja sen jälkeen auton järjestelmille ruksi ruutuun: Ignore pollution shit warnings, tai jotain.

Kuulemma polttoaineen kulutus putoaa 1-1,5 litraa / 100 km, ja tehoja palautuu kummasti kun ei pakoputki ole enää "tukossa".



Viherpiipertäjät, teette hienoa duunia. :jee:
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Siis eikö poltto muka tapahdu? Luulisi nyt asteikolle nousevan, mutta ei nousu kansanvaginoitten pikku tsi:lläkään.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:Siis eikö poltto muka tapahdu? .

Mulla vai?

Toi lainattu ei siis ollut minulle, vaan jollekulle muulle webissä. Tuli vaan vastaan kun ihmettelin webastojuttuja.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

ok, innostuin kodinkonekorjauksesta niin, että vedin kepeät rännit hitto vie ensimmäistä kertaa tänä vuonna.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Toi poltto-juttu liittynee PSA:n käyttämään tekniikkaan. Polttolämpötilaa laskeltaan lisäaineen avulla, Maksaa n 100€/60tkm - ainakin Volvon vastaavia koneita käyttävissä.
Eli poltto kyllä toimii sulla, koskapa moottoritie usein(?). Lisäaineen avulla saadaan poltto toimimaan kaupunkiolosuhteissakin. Pudottaa polttolämpötilaa muistaakseni 180 astetta, voi tosin muistaa väärin. Ainoastaan maantietä ajelevat ovat korvanneet lisäaineen samalla aineella jolla tankkaavat muutoinkin ja homma kuulema pelittää.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

Ensimmäinen vika jätti cittiäisen kotipihaan tänäaamuna. Kyseessä on kampiakselin päässä oleva vulkanoitu hihnapyörä, joka on 217 tkm rallateltuaan kuluttanut vaimennusvulkanointinsa siihen malliin etten uskaltanut lähteä sillä töihin.

Katsotaan korvaako myyjäliike hihnapyörän ja sen vaihdon. Kustannusarvio ei ole kuin 300 ecua about tunnin töineen.

Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Et uskaltanut lähteä? Oliko niin kova ääni vai mistä huomasit moisen?
Came here for school, graduated to the high life
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

Toi oli se "apulaiteääni" jota ihmettelin ostaessa. En vaan osannut silloin tarkemmin yhdistää äänen aiheuttajaa.

http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,886.0.html
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

Myyjäliike lupasi kustantaa hihnapyörän vaihdon, joten siltä osin ongelma ratkennee helposti.
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1552
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja MrM »

On sulla toistaiseksi paremmin mennyt kuin mulla C5:n kanssa, joka ei suostunut toisena hallintapäivänään käynnistymään enää lainkaan vaan sytytti kaikki mahdolliset joulukuusenvalot mittaristoon vilkkumaan.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

MrM kirjoitti:n sytytti kaikki mahdolliset joulukuusenvalot mittaristoon vilkkumaan.

Bensaversio?
Avatar
MrM
Kitisijä
Viestit: 1552
Liittynyt: 11.11.2012 16:46
Paikkakunta: En kerro

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja MrM »

2 litranen bensavapari joo. Sitä suorituskyvyn hurmaa.
It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
-Hit it.
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

Patongin 220 000 km huolto kustansi 238 euroa ja seuraavaan huoltoon matkaa 20 000km.


Olen ihmetellyt varsin suurta kulutusta tankillisen verran sillä sekalaisessa ajossani patonki on juonut ajotietokoneen mukaan 8 L / 100 km.

Syylliseksi paljastui alipainekellolla ohjattava läppäsysteemi imukanavassa. Kun kierrokset on alle 2000 rpm, menee kahden sylinterin läpät ilmeisesti kiinni ja kun kierrokset ovat yli 2000 rpm, alipaine kello nyppää läppäakselista ja läpät aukeavat. No yllättäin muovinen klipsu joka sitoo kellon ja läppäakselin yhteen oli poikki. Ratkaisin ongelman surrilangalla ja kiilasin läpän aukiasentoon kokonaan.

Kulutus tippui 8.0 L/100 --> 6.4 L/100.

Olen myös selvitellyt tuon täysin turhan hiukkasloukun purkamista ja näyttää siltä että kyllä se täytyy jossain välissä tehdä.

http://www.optimoiautosi.fi/index.php?o ... 31&lang=fi


Kysytyn tarjouksen mukaan 2.2 HDi:n FAPin poisto tarvittavine uudelleenohjelmointeineen, sekä softaus maksaisi 690 euroa.

Mainos sanoo että: "+37Hp ja vääntöä +46Nm ja samalla muutetaan tehoaluetta alemmaksi ja pidemmäksi tuoden autoosi alavääntöä mukavasti lisää." Eli 170hp ja 360 Nm.

Ajellaan nyt vielä pari tankillista ja katsotaan miten rohjake pelaa. Tähän saakka enemmän kuin tyytyväinen patonkiin olen.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ mikä lie sulkemisen idea? Toimisikohan kone paremmin jos hommaisit sen 20snt maksavat muovinpalan tuohon. Tulee mieleen tarina kun relluissa oli 2000-luvun alkupuolella huonoja sähköikkunan vaijereitten kuljettimia. Oli yksi foorumilainen mennyt hakemaan niitä muoviohjaimia Biliasta, että "onko tuttu juttu?" tyyliin. Ei kuulemma ollut, mutta silti heti selän takaa löytyi iso laatikollinen niitä osia ihan näytillä. :D
Came here for school, graduated to the high life
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

^ Pitää ostaa koko alipainekello. Ei sekään kallis varmaan ole, mutta kun kaikki tuntuu toimivan ok, niin enpä viitsi ostella mitään. Veikkaan että tolla on jotain tekemistä noiden FAPpien kanssa, joten koko läppävirityksen saanee poistaa ihan turhana vekottimena.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Jos muistan oikein niin joka merkillä noilla läpillä kuulemma saadaa imuilma pyörteilemään ja näin täytöksestä parempi tjsp.
Ja noiden läppien+käyttäkilkkeiden hajoaminen on normijuttua 200tkm jälkeen joka merkillä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

Noita läppiä on W210 ja W211 malleistakin riisuttu pois. Foorumeiden mukaan niiden hyöty on ihan 0.
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

3000 kilsaa se kesti ennen kuin jätti ekan kerran tien päälle. Tossa se nyt seisoo kilsan päässä kotoa tien varressa ja kojetaulussa herja esp/asr not functioning. Akun kengän irroitus poisti vikaviestin, mutta ei käynnisty.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

^ röpöttikö kone ennen sitä? Siinä -03 murheenkryynissäni ko. virheviesti tuli siitä, että koneessa oli ongelmia (puolavika) ja esp ei saanut luotettavasti ohjattua luistonestoa ja kytkeytyi pois päältä. Tietty puolaviassa bensakone sentään tosi kepeällä kaasulla nilkutti liikkeen takuuhuoltoon. Mutta epäilen ettei ole siis ajonvakautuksen vika.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

masa kirjoitti:3000 kilsaa se kesti ennen kuin jätti ekan kerran tien päälle. Tossa se nyt seisoo kilsan päässä kotoa tien varressa ja kojetaulussa herja esp/asr not functioning. Akun kengän irroitus poisti vikaviestin, mutta ei käynnisty.
En tiedä, onko tuon aikakauden citroeneissa sama, mutta jos peugeotissa irrottaa akun liian nopeasti auton sammuttamisen jälkeen, niin se kytkee ajoneston päälle ja bonuksena hukkaa avaimen koodin, ettei sitä saa kytkettyä pois päältä kuin huoltamolla.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

Toi rottonen siis sammutti itsensä vauhdista, eikä lähtenyt enää startatessa käyntiin. Vasta sitten irrotin akun kengän. Akun kenkä oli todella huonolla kontaktilla joten täytyy toivoa että se aiheutti ongelman. Hinurilla komolle vaan..
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 12849
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kohta pertti taas kertoo, että ei hänen ranskiksensa vaan ikinä. :roll:
Universaali disclaimer.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

So Hard kirjoitti:Kohta pertti taas kertoo, että ei hänen ranskiksensa vaan ikinä. :roll:
Kerro lisää.

Oikeasti ilmeisesti haluaisit sanoa, että ehkäpä sinulla on paljon luotettavampi uudehko/uusi noin 10x kalliimpi säännöllisesti huollettu auto, joka pelaa huomattavasti luotettavammin kuin tämä Masan auto.

Jos haluat siirtää vertailun samaan ikäryhmään ja hinta- sekä kilometriluokkaan saattanet löytää foorumeilta paljon kiinnostavampia keskusteluja. Ehkä jopa sinun automerkistäsi (siihen on ihan pienen pieni mahdollisuus nykyisillä autosähkön määrillä).

Se ei sinällään vähennä sitä, että tiellä jättäminen on perseestä ja kun se minun ainut autoni joka niin teki se pääsi draftilistalle. Nykyinen on kulkenut, mutta tietty vuosi vuodelta todennäköisyys sen tielle jättämisestä lisääntyy. Olen yrittänyt säännöllisellä huollattamisella vähentää sitä riskiä.
Came here for school, graduated to the high life
masa

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti: Jos haluat siirtää vertailun samaan ikäryhmään ja hinta- sekä kilometriluokkaan saattanet löytää foorumeilta paljon kiinnostavampia keskusteluja. Ehkä jopa sinun automerkistäsi (siihen on ihan pienen pieni mahdollisuus nykyisillä autosähkön määrillä.

http://www.talouselama.fi/uutiset/varo+ ... i/a2096011


Volkkarin koneissa 2.0 B ja D koneet ovat oiekita murheenkryynejä. 100 000 kilsaa ajetuissa vehkeissä järjestään 3000 - 4000 euron kansiremppoja.

TSI -koneissa jakoketjuongelmia:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=6771.0

Edit: Ketjuja ei ole korjattu takaisinkutsuna, vaan niitä vaihdetaan normihuoltojen yhteydessä asiakkaille sitä kertomatta. Ketjuja on jopa vaihdettu renkaiden kausivaihtojen yhteydessä. Niin paljon vaan äijiä auton ympärille että duunit saadaan tehtyä 30 minuutissa.

JA DSG-laatikoissa myös

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=1692.0
Vastaa Viestiin