Patongin kestotesti

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Njoo, onhan se vähän aina tuuripeliä. Oletko katsonut mitä vastaava remppa maksaa lahden toisella puolella? Ainakin VAG:in merkkiliikkeissä hintaero tuppaa olemaan 60-30% kotimaisiin.
En. Mä käytän mieluummin hyväksi suhteita, jotta saan huollatettua auton sellaisella yksityisellä korjaajalla, joka tuntee hyvin ko. automerkin. Haluan mieluummin olla varma, että jätän auton ammattitaitoisiin käsiin kuin että saan remontin mahdollisimman halvalla. Merkkikorjaamoja en ole käyttänyt kuin kerran pakon edessä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 12849
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:En. Mä käytän mieluummin hyväksi suhteita, jotta saan huollatettua auton sellaisella yksityisellä korjaajalla, joka tuntee hyvin ko. automerkin. Haluan mieluummin olla varma, että jätän auton ammattitaitoisiin käsiin kuin että saan remontin mahdollisimman halvalla. Merkkikorjaamoja en ole käyttänyt kuin kerran pakon edessä.
Ok. En ole noista viron merkkipumpuista kauheasti pahaa sanaa kuullut, en kyllä ole itsekään käyttänyt. Mutta sitten kun isompi remppa tulee, niin voi kyllä olla että käyn testaamassa. Tekee sitten samalla keikalla vaikka puolison kanssa Tarton reissun.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 11573
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vagabondo kirjoitti:moottorin osalta hyvin pienillä huolloilla.
No ei mua se moottori huoletakaan, vaan ranskalainen sähköinsinööritaito. Just meni lähes 10-vuotiaan patongin kärähtäneeseen sisäilmalämmitinvastukseen (tms), bensamittarianturiin, akkuun, ja läjään valoja töineen joku 500. Ja kohta taas varmasti uudestaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

urpiainen kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:moottorin osalta hyvin pienillä huolloilla.
No ei mua se moottori huoletakaan, vaan ranskalainen sähköinsinööritaito. Just meni lähes 10-vuotiaan patongin kärähtäneeseen sisäilmalämmitinvastukseen (tms), bensamittarianturiin, akkuun, ja läjään valoja töineen joku 500. Ja kohta taas varmasti uudestaan.
Liekö kyseessä "Lucas - pimeyden ruhtinas", englantilainen legenda. Ainakin 306:n PSA harhautui ottamaan enkkujen elektroniikkaa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 12849
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pertillä on aina joku selitys ranskisten paskaan laatuun. Milloin se on saksalainen vaihe tai brittiläinen elektroniikka .. mutta mitä vitun väliä sillä on, jos se kokonaisuus on paska ranskis?
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:No ei mua se moottori huoletakaan, vaan ranskalainen sähköinsinööritaito. Just meni lähes 10-vuotiaan patongin kärähtäneeseen sisäilmalämmitinvastukseen (tms), bensamittarianturiin, akkuun, ja läjään valoja töineen joku 500. Ja kohta taas varmasti uudestaan.
Mulla ei ole toistaiseksi ollut silläkään puolella suurempia ongelmia. Vakavin lienee, kun yhdestä autossa ollut bensapumpun sähköjohdon liittimen hapettuminen. Vikahan ei ollut suuri, mutta vasta toinen korjaamo löysi ongelman.

Uskoisin sähkövikojen todennäköisyyden olevan kohtuu pieni tuon auton tapauksessa. Auto on mallisarjan viimeiseltä vuodelta, joten mahdolliset tyyppiviat on saatu korjattua ja valmistusvirheestä johtuvien vikojen olisi pitänyt jo ilmetä ennen tätä. Edellinen samanmallinen ainakin toimi moitteetta loppuun asti.

EDIT: Korjaustarvetta mun autoissa on ollut pääasiassa jarruissa, nivelissä ja pakoputkistossa, joita joutuu korjaamaan kaikissa autoissa, jos niitä pidetään pitkään. Pariin on tainnut joutua tekemään kytkinremontin. Keskuslukituksen oon varmaan purkanut ja rasvannut kaikista autoista jossain vaiheessa, koska se menee muuten jumiin.

Tää nyt työn alla oleva remontti on selvästi kallein mitä on tarvinnut teettää, jos ei yhtä kolarikorjausta huomioida.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:Pertillä on aina joku selitys ranskisten paskaan laatuun. Milloin se on saksalainen vaihe tai brittiläinen elektroniikka .. mutta mitä vitun väliä sillä on, jos se kokonaisuus on paska ranskis?
Säkin voisit hieman rajoittaa tuota yleistämistäsi, kun et autoista kuitenkaan mitään ymmärrä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 12849
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Pertillä on aina joku selitys ranskisten paskaan laatuun. Milloin se on saksalainen vaihe tai brittiläinen elektroniikka .. mutta mitä vitun väliä sillä on, jos se kokonaisuus on paska ranskis?
Säkin voisit hieman rajoittaa tuota yleistämistäsi, kun et autoista kuitenkaan mitään ymmärrä.
Voi miten söpöä. Toinen Pertti. Mä nimenomaan ymmärrän - pysyn ranskiksista erossa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:mutta mitä vitun väliä sillä on, jos se kokonaisuus on paska ranskis?
Säkin voisit hieman rajoittaa tuota yleistämistäsi, kun et autoista kuitenkaan mitään ymmärrä.
Voi miten söpöä. Toinen Pertti. Mä nimenomaan ymmärrän - pysyn ranskiksista erossa.
Voivoi. Valitettavasti tuolla yleistävällä ja jyrkällä asenteella sä nimenomaan alleviivaat ymmärryksesi puutetta. Autoilussa on muitakin puolia kuin pelkät katsastustilastot, mutta jotenkin tuntuu, että se on ainoa mihin sinun hahmotuskyky tässä asiassa riittää. Mielipiteesi on niin yksiulotteinen ja mustavalkoinen, että on jotenkin turhauttavaa kun sun pitää olla jokaisessa autokeskustelussa sitä toitottamassa. Se kun ei oikein tuo minkäänlaista sisältöä keskusteluun. Huonosti perustellulla mielipiteellä kun ei edelleenkään ole mitään arvoa. Ei, vaikka sitä toistaisi usein ja suurella vakaumuksella.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Näkyvistä lainauksista päätellen historia on opettanut, että kohta Vaga kaikki mitä kirjoitat palstalle voi ruveta olemaan väärin kirjoitettu. Aiheesta riippumatta. :)

EDIT: lisään, että tässähän on kyseessä molemminpuolinen kognitiivinen dissonanssi. Kumpikin kiistan osapuoli etsii vaan omaa kantaansa vahvistavia tietoja ja ignoroi omaa kantaansa vastaan olevan informaation.

Joskus se vaan menee aivan liian yli.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Kumpikin kiistan osapuoli etsii vaan omaa kantaansa vahvistavia tietoja ja ignoroi omaa kantaansa vastaan olevan informaation.
Mä koen nyt tarvetta korostaa, etten missään vaiheessa ole väittänyt, että ranskalaiset on hyviä tai laadukkaita, koska ranskassa on kolme automerkkiä kahden konsernin alaisuudessa. Mielestäni on ihan absurdi ajatus yrittää kasata nämä kaikki yhden määritelmän alle. Moinen yleistäminen nyt vaan on typerää.

Oma laajempi tietämykseni rajoittuu yhteen noista kolmesta merkistä. Niitä kahta muuta, mun on kovin vaikea lähteä mitenkään asiantuntevasti kommentoimaan, mutta ei nyt ole autolehtien artikkeleistä jäänyt sellaista mielikuvaa, että nekään nyt mitenkään susipaskoja olisi, vaan jonkun huonon ominaisuuden vastapainona on yleensä myös jotain hyvää. Se nyt on sitten mielipidekysymys miten näitä ominaisuuksia painottaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vagabondo kirjoitti:Mä koen nyt tarvetta korostaa, etten missään vaiheessa ole väittänyt, että ranskalaiset on hyviä tai laadukkaita, koska ranskassa on kolme automerkkiä kahden konsernin alaisuudessa. Mielestäni on ihan absurdi ajatus yrittää kasata nämä kaikki yhden määritelmän alle. Moinen yleistäminen nyt vaan on typerää.

Oma laajempi tietämykseni rajoittuu yhteen noista kolmesta merkistä. Niitä kahta muuta, mun on kovin vaikea lähteä mitenkään asiantuntevasti kommentoimaan, mutta ei nyt ole autolehtien artikkeleistä jäänyt sellaista mielikuvaa, että nekään nyt mitenkään susipaskoja olisi, vaan jonkun huonon ominaisuuden vastapainona on yleensä myös jotain hyvää. Se nyt on sitten mielipidekysymys miten näitä ominaisuuksia painottaa.
Toisaalta jos ajatus on essonbaarista (tai ehkä jopa äidinmaidosta imetty) "ranskalaiset autot ovat paskoja" niin muutapa se johonkin suuntaan.

Itsellä on kokemuksia kolmesta samanmerkkisestä ranskiksesta (salmiakkeja kaikki siis). Ensimmäinen oli mukava ja hieno auto kaikin puolin, mitä nyt oli näitä ikäryhmälleen valitettavan tyypillisiä puolavikoja. Ärsyynnyin puolavikoihin niin paljon lopulta, että vaihdoin uudempaan ja päätin ultimaatumin, että joko tämä toimii tai sitten kokeillaan jotakin muuta merkkiä. Ei ole kokeiltu. Ja kirsikkana annoksessa se, että taloon tuli toinenkin salmiakki niin on päässyt nauttimaan nykyisten salmiakkien rakennuslaadusta ja mukavuudesta. Joka on vielä aika eri potenssissa edellisiin sukupolviin nähden.

Mitä tulee PSA:n autoihin niin juuri se millä sinä ajat on minun silmissäni epäilyttävin. Merkkinä, mallista en uskalla mitään sanoa.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

exPertti kirjoitti:Mitä tulee PSA:n autoihin niin juuri se millä sinä ajat on minun silmissäni epäilyttävin. Merkkinä, mallista en uskalla mitään sanoa.
Mulle tää taas on ollut ihan selkeä ykkösvaihtoehto. Tosin nää nykyiset saattaa olla viimeiset. Uusien ajotuntuma on erilainen kuin näissä kultaisten sukupolvien malleissa, joten seuraava auto voi hyvinkin todennäköisesti olla eri merkkinen. Sen näkee sitten kun se on ajankohtaista. Seuraava sukupolvi jää ainakin välistä, kun katsastusasemat ei osaa sen jousitusta tarkistaa oikein, vaan vaihdattavat ihan turhaan palloniveliä niihin (koskee konsernin molempia merkkejä).

Edellisen autonvaihdon yhteydessä harkitsin jo vakavissani salmiakkia. Lähinnä tilaratkaisujen takia olin kiinnostunut Grand Espacesta. Sen kanssahan samassa luokassa ei oikeastaan täälläpäin ole kuin Grand Voyager, joka on vähintään yhtä vikaherkkä kulkupeli enkä ole oikein koskaan lämmennyt amerikkalaistyyliseen highwaylle suunnattuun pitkään ja pehmeään jousitukseen. Ajamisen riemu kuitenkin voitti ja päätin pysyä farmareissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

Vagabondo kirjoitti:Edellisen autonvaihdon yhteydessä harkitsin jo vakavissani salmiakkia. Lähinnä tilaratkaisujen takia olin kiinnostunut Grand Espacesta. Sen kanssahan samassa luokassa ei oikeastaan täälläpäin ole kuin Grand Voyager, joka on vähintään yhtä vikaherkkä kulkupeli enkä ole oikein koskaan lämmennyt amerikkalaistyyliseen highwaylle suunnattuun pitkään ja pehmeään jousitukseen. Ajamisen riemu kuitenkin voitti ja päätin pysyä farmareissa.
Joku kolmossukupolven GS 1.4TCE koneella olisi riittävän paljon riittävän vähällä.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 11573
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:Kumpikin kiistan osapuoli etsii vaan omaa kantaansa vahvistavia tietoja ja ignoroi omaa kantaansa vastaan olevan informaation.
Kyllä tässä on nyt Pera vähän turhaa nöyryyttä mukana! Ethän sä suinkaan ole ignoroinut omaa kantaasi vastaan olevaa informaatiota. Päinvastoin, sähän olet selvästi nähnyt paljon vaivaa ja mennyt aika pitkälle kehitellessäsi hämmästyttävän innovatiivisia foliohattusalaliittoteorioita siitä, miten autolehtien testaajat ovat VAG-konsernin palkkalistoilla.

Mitä SH:n (ja monien muiden) ranskis-dissaukseen tulee, niin näyttäähän siinä aika ajoin olevan mukana, ainakin vähän, sitä, että kyllä ranskis on paska kun se ei vastaa min. 50% kalliimpaa saksalaista/ruotsalaista/mitä lie, mutta ei siihen sitten oikein järkevä vastaveto ole ranskisten palvontakaan. Lisäksi, nimenomaan autoketjussa esiintyy hämmästyttävän paljon sitä, että yksittäistapauksen pohjalta tehdään tilastot romuttavia yleistyksiä. Kukapa sitä nyt autoon tunteettomasti toisaalta suhtautuisikaan.

Vagabondo taas minusta osoittaa, että ehkä vanhan ranskiksen ostaminen on taitolaji: koska suurin osa ajattelee yleistäen, tunteellisesti, asiantuntemattomasti tai muuten vain typerästi, niin kaikkien ranskisten arvo laskee kovaa vauhtia - ja näin asiansa osaava ostaja osaa hakea halpojen joukosta taloudellisesti erittäin perustellun vaihtoehdon. Mutta ehkä tämä, aika kylmä taloudellinen rationaalisuus ei oikein tavoita kaikkea sitä, mitä moni automies ja -nainen haluaa autovalinnallaan signaloida.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 12849
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:koska suurin osa ajattelee yleistäen, tunteellisesti, asiantuntemattomasti tai muuten vain typerästi, niin kaikkien ranskisten arvo laskee kovaa vauhtia - ja näin asiansa osaava ostaja osaa hakea halpojen joukosta taloudellisesti erittäin perustellun vaihtoehdon. Mutta ehkä tämä, aika kylmä taloudellinen rationaalisuus ei oikein tavoita kaikkea sitä, mitä moni automies ja -nainen haluaa autovalinnallaan signaloida.
Tämä kaveri summaa minusta aika hyvin, että mikä mättää, olivat sitten kaikki faktat kohdillaan tai ei.

http://carsblog.biz/why-i-am-not-a-fan-of-french-cars

En suhtaudu autoihin enkä merkkeihin tunteella, toisin kuin esim. xpertti, jolla on kova tarve todistaa että hänen lemmikkinsä ovat erinomaisia valintoja vasten tilastoja. Olen koeajanut ostomielessä useamman patongin, mutta aina on jäänyt kauppaan. Lähipiirin erehtyneiden perusteella voi sanoa, että onneksi. Sähkövikojen hermokimppu lähtee puoleen hintaan eteenpäin jonkun toisen vaivaksi aika rivakasti. Todellinen autotohtori varmaan löytää sikojen joukosta helmiä, mutta kyllä ranskiksen ostaminen lähtökohtaisesti on riskin otto.

Mua ei haittaa tippaakaaan, jos joku ostaa jonkun auton vaivakseen siksi että niistä tykkää (ostaahan joku pölypää esim. brittivalmisteisia autoja), mutta vasten tilastoja on turha tulla todistelemaan niiden laadukkuutta.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 11573
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^Ei mulla kai tähän oikein ole huomautettavaa. Paitsi, että linkkaamasi kaveri kirjoittaa: "You’re better off with an American car". :shock:
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 12849
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:^Ei mulla kai tähän oikein ole huomautettavaa. Paitsi, että linkkaamasi kaveri kirjoittaa: "You’re better off with an American car". :shock:
No joo, tosin kommentin koomisuutta vähentää amerikkalaisten ryhtiliike. Toki tuo olisi merkittävästi järkipäisempää jos siinä lukisi "japanese."
Universaali disclaimer.
Avatar
exPertti
Kitisijä
Viestit: 24656
Liittynyt: 08.02.2008 12:51

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja exPertti »

urpiainen kirjoitti:Päinvastoin, sähän olet selvästi nähnyt paljon vaivaa ja mennyt aika pitkälle kehitellessäsi hämmästyttävän innovatiivisia foliohattusalaliittoteorioita siitä, miten autolehtien testaajat ovat VAG-konsernin palkkalistoilla.

Mitä SH:n (ja monien muiden) ranskis-dissaukseen tulee, niin näyttäähän siinä aika ajoin olevan mukana, ainakin vähän, sitä, että kyllä ranskis on paska kun se ei vastaa min. 50% kalliimpaa saksalaista/ruotsalaista/mitä lie, mutta ei siihen sitten oikein järkevä vastaveto ole ranskisten palvontakaan. Lisäksi, nimenomaan autoketjussa esiintyy hämmästyttävän paljon sitä, että yksittäistapauksen pohjalta tehdään tilastot romuttavia yleistyksiä. Kukapa sitä nyt autoon tunteettomasti toisaalta suhtautuisikaan.
Lapsus vai peräti alitajuinen erhe? :)

No ADAC jo myönsikin linkittämässäni uutisessa, että heillä ainakin on vedetty vuoden auto valinnoissa kotiinpäin. Joka on johtanut epäilyihin katsastustilastojen manipuloinnista. Ja sattumaltahan tosiaan suomalaisessa rengastestissä suomalainen rengas voittaa, saksalaisessa saksalainen. Ihan sama onko testidata alunperin kummassakin sama, kyllä Tekniikan maaliman pojat osaavat painottaa kertoimet oikein. :)

Jos ranskisten palvontaa on se, että on ollut tyytyväinen omiin hankintoihinsa (voittopuoleisesti) jopa siinä määrin että uskaltaa palstalla suositella muillekin tiettyjen mallien hankintaa niin sitten olen ranskisten palvoja. Tai siis onhan tässä logiikkaa. Kun olen löytänyt eräästä urheiluliikeketjusta kerta toisensa jälkeen niin hyviä tarjouksia, että haluan jakaa ne kanssanne olen mielestänne sen liikkeen palvoja.
Came here for school, graduated to the high life
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

urpiainen kirjoitti:Vagabondo taas minusta osoittaa, että ehkä vanhan ranskiksen ostaminen on taitolaji: koska suurin osa ajattelee yleistäen, tunteellisesti, asiantuntemattomasti tai muuten vain typerästi, niin kaikkien ranskisten arvo laskee kovaa vauhtia - ja näin asiansa osaava ostaja osaa hakea halpojen joukosta taloudellisesti erittäin perustellun vaihtoehdon. Mutta ehkä tämä, aika kylmä taloudellinen rationaalisuus ei oikein tavoita kaikkea sitä, mitä moni automies ja -nainen haluaa autovalinnallaan signaloida.
Puhtaasti taloudellisesti ajateltuna juurikin näin. Lisättäköön toki vielä, että vanhan auton taloudellista järkevyyttä lisää se, että osaa ja viitsii joitain pienempiä remontteja tehdä itse. Työn korkean hinta syö nopeasti arvon alenemisessa mahdollisesti saatavan hyödyn, jos joutuu kaikki remontit teettämään korjaamossa. Kääntöpuoli tuossa nopeassa hinnan alenemisessa on luonnollisesti se, että se tekee ranskalaisista yleensä ensimmäiselle omistajalle kalliimman kuin jotkut saman hintaiset kilpailijat.

Minulle henkilökohtaisesti omat ranskalaiset ei oo pelkästään taloudellinen valinta, mistä kielii jo malliston isoimmat ja tehokkaimmat moottorit, vaan merkittävänä tekijänä ovat nimenomaan ajonautintoon liittyvät seikat. Ei tietenkään taaskaan sovi kaikkiin automalleihin, mutta kyllähän ranskalaisiin autoihin perinteisesti huonon laadun lisäksi liitetään mielikuvissa hyvä jousitus ja erinomaiset ajo-ominaisuudet ja mielestäni noissa minun malleissani ne on kohdillaan. Ei tuokaan maine ranskalaisille autoille ihan tyhjästä ole tullut, mutta ei tosiaankaan päde kaikkiin malleihin eikä historiassa onnistuneet mallit ole tae tulevasta. Mä esimerkiksi järkytyin uuden Meganen ohjaustuntumasta viimekesänä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Palatakseni asiaan. Auto olikin jo tänään valmis ja kävin sen jo hakemassa. Moottori kehrää taas kuin unelma. Ehkä jopa kauniimmin kuin vielä kertaakaan minun omistusaikana. Sytytys puolella selvästi ollut jo pitkään pientä häikkää, mutta ongelma pahentui merkittävästi tässä talven aikana. No nyt korjattu. Sytytysongelmien korjaamisen osuus laskusta reilu 400€.

Kesäksi olisi ilmeisesti myös pientä laittoa tarjolla. Etujarrulevyt ja palat olikin jo ennestään tiedossa, kun vaihtoa päätettiin viimekesänä lykätä vielä vuodella. Takaiskarit alkaa myös olemaan tiensä päässä. Noiden lisäksi pari laakeria ja niveltä odottelee vaihtamista. Auto on nyt sellaisissa kilometreissä, että joutuu näitä kuluvia paikkoja uusimaan. Sitten kun nuo on vaihdettu, niin niihin ei pitäisi olla tarvetta palata uudestaan ennen 300tkm rajan täyttymistä. Ovat kuitenkin tälle automallille ihan tyypillisiä vaihtokohteita. Noi olis tarkoitus vaihdella itse, niin kustannukset jää varaosiin. Nopeella vilkaisulla osat näyttäis saavan alle 400€.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

So Hard kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:^Ei mulla kai tähän oikein ole huomautettavaa. Paitsi, että linkkaamasi kaveri kirjoittaa: "You’re better off with an American car". :shock:
No joo, tosin kommentin koomisuutta vähentää amerikkalaisten ryhtiliike. Toki tuo olisi merkittävästi järkipäisempää jos siinä lukisi "japanese."
Kävin vilkaisemassa trafin katsastustilastoja. Ainakin 2012 vuonna käyttöönottovuosi 2006, 2007 ja 2009 luokissa näytti alimmat rivit olevan aika jenkkivoittoisia :think:

Noille katsastustilastoille ei sinänsä kannattaisi mielestäni antaa liikaa arvoa, että suurin osa katsastuksessa löydettävistä vioista on aika edullisia korjata. Kun on selkeä mekaaninen vika, niin se on helppo korjata vaihtamalla osa. Yleensä se iso lasku kuitenkin tulee sellaisista vioista jotka katkaisee matkanteon ennen katsastusasemaa ja näistä ei valitettavasti ole kunnon tilastoja tarjolla tai ainakaan minulle ei ole tullut vastaan, vaan ollaan enempi huhujen varassa.

Toisekseen ihmiset suhtautuu katsastukseen eri tavoin. Esim expertti aina huollattaa auton kuntoon etukäteen. Mä taas käyn katsastuskonttorilla tarkistuttamassa auton, jotta tiedän mitä laakereita tai niveliä tarvitsee sinä vuonna vaihtaa. Mulla ei ole tarkoituskaan päästä läpi ensimmäisellä kertaa, vaikka sitäkin toisinaan tapahtuu.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti:Etujarrulevyt ja palat olikin jo ennestään tiedossa, kun vaihtoa päätettiin viimekesänä lykätä vielä vuodella. Takaiskarit alkaa myös olemaan tiensä päässä. Noiden lisäksi pari laakeria ja niveltä odottelee vaihtamista.
Kävin pompauttamassa auton katsastuskonttorilla. Talvella arvioidusta korjauslistasta ainoastaan laakerit on pakko uusia katsastuskonttorin vaatimuksesta. Täytyy noita muita kohteita hieman pohtia, että vaihtaako nyt vai ajeleeko niillä vielä ainakin vuoden ja katsoo kelpaako ne vielä ensivuonnakin.

Nuo vaihtoa vaativat iskunvaimentimen ylätukilaakerit (25€/kpl) alkaa sen verran tuntumaan ajossakin, että ne olisin vaihtanut vaikka auto olisi katsastuksesta läpi mennytkin. Harmi, että nykyisessä autossa katsastusaika on hieman turhan aikaisin keväällä, niin ei viitsi ennen katsastusta vielä ulkona korjata. Huhtikuun lopulla on jo mukavammat lämpötilat autonkorjaukseen.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18300
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vaihdoin uuden takapöntön autoon, kun entiseen oli ruostunut iso reikä. Kiinnikkeiden kanssa 150 euroa. Nyt katsastuskonttorilla odottelemassa. Saa nähdä minkä verran tulee pakollista laitettavaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Vastaa Viestiin