Patongin kestotesti

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3045
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

No nyt tuli takaisku! Clion laturi päätti lopettaa yhteistyön. Aamulla ajattelin, että kyllä tolla latauksella pääsee vielä työpaikan pihalle, jossa löytyy työkalut ja fasiliteetit alkaa laturin vaihtoon. No ei päässyt. Jätti turun motarin varteen. Tarvikelaturi maksoi 150€ + 50€ pantti. No ei siinä mitään - kursitaan kuntoon. Seuraavan ison vian ilmetessä on varmaan syytä alkaa harkitsemaan ajopelin vaihtoa. 150€ on noin neljännes auton arvosta.
Who says you need to buy a guitar?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 13709
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ 150e on kuitenkin vähemmän kuin vuoden arvonalenema suurimmassa osassa autokantaa. Tai vähemmän kuin vuoden kasko.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3045
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

sivustahuutaja kirjoitti: 26.06.2018 19:29 ^ 150e on kuitenkin vähemmän kuin vuoden arvonalenema suurimmassa osassa autokantaa. Tai vähemmän kuin vuoden kasko.
Totta. Ja onhan toi -98 Clio siinä mielessä helppo, että kaikki toimenpiteet voi tehdä itse. Ei tartte viedä mihinkään ryöstöhuoltoon. Toisaalta jos olis uudehko ajopeli, niin ei ehkä joutuis miettimään niin paljon, että mikä paikka seuraavaksi hajoaa ja mihin kohtaan auto jättää. Käytän ton nyt syksyllä leimassa ja kattelen sen jälkeen ajanko vielä talven yli sen kanssa.
Who says you need to buy a guitar?
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 13709
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ varaat henkisesti 200e taksirahaa ja valmistaudut paalaamaan auton. Silti halpaa.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Tämä testi on nyt mun osalta käsitelty. Ainakin toistaiseksi. Auto ei hajonnut, vaan tuli tarve päivittää auton ominaisuuksia, niin poikkesin autokaupassa. Uusi auto on japanilaista tekniikkaa, niin sillä ei pääse ketjua jatkamaan.

8 vuotta tuli aika tarkkaan ajettua tuolla patongilla. Tarkkaa laskelmaa korjauskuluista en jaksanut alkaa vääntämään, mutta ei tuohon tullut kuin yksi isompi yli 500 euron korjaamokierros, kun jakopäänhihna ja akku vaihdettiin, tehtiin täysi huolto ja korjattiin vähän moottoria, josta yhteensä kertyi 2000 euroa. Jos jätetään öljynvaihdot, renkaat ja polttoaineet laskuista pois, kun niitä ei ole tullut laitettua ylös, niin arvonalenemasta ja korjauskuluista jäi maksettavaa noin 125€/kk. Todennäköisesti tämä olisi vielä laskenut, jos olisin pitänyt autoa vielä sen pari vuotta niin kuin suunnittelin.

Mun mielestä ihan kohtuullinen korvaus isosta ja mukavasta autosta tehokkaalla moottorilla, joka ei kertaakaan jättänyt tien päälle. Koskaan ei harmittanut palata oman auton rattiin minkään vuokra-auton tai kavereiden autoilla ajon jälkeen. Ei edes BMW M5:n jälkeen, kun tiesi paljon sen ylläpito maksaa :D
Ei se tilojensa puolestakaan mulle olisi sopinut. Ainoa mitä jäi ikävä, oli Peugeot 308:n ohjaamo ja pieni ratti. Sen jälkeen oma ratti tuntui valtavalta ja mittaristo oli ihan typerässä paikassa. No ei uusikaan auto nyt sitten tätä vielä korjaa, mutta ehkä mä jossain vaiheessa hommaan sen 5008:n, jonka piti olla mun seuraava auto ja voin taas jatkaa kestotestiä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3045
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Seuraava isompi vaiva: Clio ei käynnistynyt vaikka sahasi akun tyhjäksi. Pikaisen googletuksen perusteella tulin siihen tulokseen että vika on kampiakselin asentotunnistimessa. Liittimen puhdistus riitti ja taas mennään niin kuin ei mitään. Vähän näillä keleillä harmittaa, ettei ole ilmastointia. Ihan minkään pienen asian takia ei viitti autolla lähteä mihinkään.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vagabondo kirjoitti: 25.07.2018 14:53Uusi auto on japanilaista tekniikkaa, niin sillä ei pääse ketjua jatkamaan.
Pakko päästä piikittelemään luotettavalle japanilaiselle tekniikalle. Noin 100km auton hankinnasta syttyi ensimmäinen varoitusvalo. Asian tutkiminen on edennyt hämmästyttävän hitaasti, kun merkkikorjaamolla ei ole aikoja eikä tarvittavia osia. Tällä hetkellä arvio kokonaiskustannuksista heiluu 5000 euron kieppeillä :doh:

Maksaja on vielä epäselvä, kun tuo lopullisen vian metsästys on kestänyt. Mä tietenkin olen sitä mieltä, ettei kyseessä ole auton normaali kuluminen, kun autoliike vakuutti minulle tarkistaneensa auton tekniikan ja kaiken olevan kunnossa ja siten siis korjauskulujen kuuluvan myyjäliikkeen vastuulle.
Valitettavasti realiteetti kuitenkin taitaa olla, että jotain summasta jää omallekin vastuulle.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 12849
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Jos on myyty auto jossa on 100 km jälkeen 5000 euron korjaustarve, niin se on kyllä 0 euroa tai kaupan purku. Kaupan kohde ei ilmiselvästi ole ollut luvatussa kunnossa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Auton korjaaminen kestänyt järkyttävän kauan, kun ei saa aikoja ja osia pitää aina odottaa euroopasta pari viikkoa. Lopputulemana voi todeta, ettei merkkiliike edes tiennyt mitä osia autoon olisi pitänyt vaihtaa. Olivat vaihtamassa taka-akselia vaikka ABS anturin kehä on tuossa mallissa laakerilla ja pelottelivat, että joutuu ehkä vaihtamaan molemmille puolille. Itse sai selvittää ja tutkia. No, onpahan ABS järjestelmä tullut nyt tutuksi. Ei ollut ollut aikaisemmin mitään tarvetta perehtyä sen toimintaan.

Kävin jälkikäteen kyselemässä liikkeessä, miksi ehdottivat niin kallista korjausta, niin selittelivät vain, että niin heidän oppaassa sanotaan :doh:
Jos olisivat vaivautuneet katsomaan auton alle, olisivat nähneet, ettei anturin kehä ole akselilla, vaan laakerissa. Ammattitaitoinen korjaaja olisi vielä saattanut huomata koko kehän pudonneen, joten ei olisi tarvinnut epäillä toisen puolen myös olevan vaihtoa vailla.

Osaapahan taas pysyä kaukana merkkikorjaamoista. Onneksi mun normaalisti käyttämä paja sai lukijansa toimimaan uuden autoni kanssa, niin saan jatkossa hoidettua auton alusta loppuun siellä, kun on korjaamolla teetettävää hommaa. Tonni tähän operaatioon nyt sitten kuitenkin vain meni. Siitä 400 merkkiliikkeen työpalkkoja, 500 varaosia ja loput yksityisen korjaamon työtä :D

Täytyy vielä sopia myyjäliikkeen kanssa rahasta.

Saisinkohan mä nyt haudattua tän ketjun lopullisesti. Paljon turhaa jumppaa japsin kanssa ollut näin aluksi ammattitaidottoman palvelun ja oman tietämättömyyden takia. Toivottavasti jatkossa helpompaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

^
Ei kai akselia oltu vaihtamassa, vaan ihan vain napa?
Tehdas saattaa edellyttää monenlaista järjettömyyttä. Esim BMW edellyttää ohjausvaihteen vaihtoa, jos vanteeseen on tullut jälki rotvallin reunasta parkki manooveerauksen aikana.
Omalta osaltani sanoisin, että tilasin huolenpitosopparin aikana lisätyönä etuperän öljynvaihdon. Noutaessani autoa toivottivat hyvää matkaa ja kun kysyin tehtyjen töiden perään eivät maininneet tuosta etuperästä mitään. Käytiin sitten työtilaus rivi riviltä läpi ja löytyi muutakin tekemätöntä. Odottelin liki 2h ja auto tuli valmiiksi. Etuperästä oli mekaanikko sanonut että tehdas ei anna vaihto-ohjetta, niin ei vaihtanut. Tiesin että sieltä puuttuu tyhjennysproppu, mutta täyttöproppu on. Imivät uusinnan aikana pois mitä tuli ja 2/3-osaa täyttötilavuuden määrästä oli lisättyä öljyä laskutettu.
Teetän osaavammassa liikkeessä uudelleen tuon, kun edellisestä on 75tkm, samalla kun takaperän öljynvaihdon. Orkkisöljy maksaa n 75eur pär ltr. Ja muuta en tuonne laitata, Onneksi ei mene montaa litraa.
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Dynamo kirjoitti: 24.09.2018 16:41 ^
Ei kai akselia oltu vaihtamassa, vaan ihan vain napa?
Varaosanumeron perusteella akseli ja nimenomaan siitä puhuivat. Edellisessä runkoversiossa kehä oli kiinni akselissa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Dynamo kirjoitti: 26.09.2018 13:56 Kummaa
Niinpä. Sitä minäkin olen tässä ihmetellyt... ja kiroillut.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Eli kyse oli kuitenkin vetoakselista :) Ei taka-akselista tai etuakselista
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 17441
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Dynamo kirjoitti: 26.09.2018 23:03 Eli kyse oli kuitenkin vetoakselista.. Ei taka-akselista tai etuakselista
Kuva
"Once you've jacked off to transsexual double amputee midget vomit porn, you just can't go back to playboy!" – Randy Marsh
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Dynamo kirjoitti: 26.09.2018 23:03 Eli kyse oli kuitenkin vetoakselista :) Ei taka-akselista tai etuakselista
4WD. Ei ole kuin vetoakseleita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Patongin kestotesti

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

^
Voi olla jäykkääkin akselia.
Tai taka-akseli/-akselisto vaikka monivarsituenta. rear axle http://www.awdwiki.com/images/th/opel-c ... r-axle.jpg
Että tarkkuutta :D !!
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Vastaa Viestiin