Sivu 5/8

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 10.05.2013 20:08
Kirjoittaja Bluntly
masa kirjoitti:korean rautaa.
Onko siinä tuommoistakin ainetta?

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 10.05.2013 20:26
Kirjoittaja masa
Bluntly kirjoitti:
masa kirjoitti:korean rautaa.
Painosta päätellen on sit paksu maalikerros.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 10.05.2013 20:28
Kirjoittaja masa
MrM kirjoitti:(y) Ketju jäi lopulta melko lyhyeksi viestimäärästä huolimatta. :D


Joo, ei oma pumppu enää kestänyt pettymyksiä. Ilmastoinnin korjaus olisi maksanut 800 euroa. :D

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 13.05.2013 9:46
Kirjoittaja NuoriDaavid
^^ Viimeiset sanat: auto tuli kuntoon, mutta omistaja kuoli :wink:

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 13.05.2013 9:53
Kirjoittaja masa
Kuulemma tuloilmakanavien läpät jotka ohjaavat ilmaa jäähdytyskennon kautta.

Vika ilmeni siten, että yhdestä ainoasta suuttimesta tuli jääkylmää ilmaa ja muut puskivat lämmintä.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 13.05.2013 11:17
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Kyllä noita läppävikoja on ollut 20+ vuotta eri merkkisissä autoissa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 13.05.2013 12:05
Kirjoittaja MrM
exPertti kirjoitti:^ Itsellä jos on ollut pulmia siten, että toiselta puolelta tulee kylmää ja toiselta kuumaa on vika ollut tosi vähissä olevassa aineessa jolloin kylmäainetta on riittänyt vaan viilentämään vaan toisen puolen ilmaa.
Toi kuulostaa jo aikamoiselta suunnitteluvirheeltä.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 14.05.2013 12:29
Kirjoittaja masa
Ja enköhön mä ole vielä hukannut tuon paskan kauppakirjat jonnekin just kun niitä tarvittaisiin kuluttajariitakuntaan liitteeksi.

Tix, voiko tuon kiertää jotenkin? Maksutositekuitit pankista tjn?

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 14.05.2013 12:37
Kirjoittaja So Hard
masa kirjoitti:Ja enköhön mä ole vielä hukannut tuon paskan kauppakirjat jonnekin just kun niitä tarvittaisiin kuluttajariitakuntaan liitteeksi.

Tix, voiko tuon kiertää jotenkin? Maksutositekuitit pankista tjn?
Mihin sä kauppakirjaa tarttet, tuskinpa kauppias kiistää myyneensä? Jos siinä ei ole jotain ehtoa johon haluat vedota, niin aika turha liite.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 14.05.2013 12:51
Kirjoittaja masa
So Hard kirjoitti: Jos siinä ei ole jotain ehtoa johon haluat vedota, niin aika turha liite.
No jos luigi kauppias kaivaa "kauppakirjan" jossa seison "myydään siinä kunnossa kuin on" :D

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 14.05.2013 12:52
Kirjoittaja So Hard
masa kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Jos siinä ei ole jotain ehtoa johon haluat vedota, niin aika turha liite.
No jos luigi kauppias kaivaa "kauppakirjan" jossa seison "myydään siinä kunnossa kuin on" :D
No oliko siinä sellainen ehto? Ethän sä nyt tuota torppaa millään pankkikuiteilla.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 14.05.2013 13:09
Kirjoittaja masa
So Hard kirjoitti:
masa kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Jos siinä ei ole jotain ehtoa johon haluat vedota, niin aika turha liite.
No jos luigi kauppias kaivaa "kauppakirjan" jossa seison "myydään siinä kunnossa kuin on" :D
No oliko siinä sellainen ehto?.

Tuskin, koska se ei ole kertaakaan siihen vedonnut.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 14.05.2013 13:23
Kirjoittaja So Hard
masa kirjoitti:Tuskin, koska se ei ole kertaakaan siihen vedonnut.
En mä usko että se ryhtyy kauppakirjaa väärentämäänkään sitten noin pienen rahan takia.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 22.01.2014 14:23
Kirjoittaja Vagabondo
Jatketaas tätä masan surullisen kuuluisaa ketjua toisella autolla.

Mulla siis tällä hetkellä keski-ikäinen patonki, johon olen itse ajanut noin 55tkm ja nyt on edessä ensimmäinen isompi remontti + huolto. Yhdessä sylinterissä on ollut katkoksia sytytyksessä, joten moottoriin vaihdetaan tulpat ja vähän muita sähköosia. Saman tien vaihdetaan jakohihna, akku ja melkein kaikki nesteet autosta. Jakohihnan vaihto (1000€) on suurin yksittäinen kustannus. Kaikkiaan rahaa kuluu huoltoon + remonttiin noin 2000€. Jos kaikki menee putkeen, niin tässä menee tämän jälkeen seuraavat 4-5 vuotta ja 100-120tkm moottorin osalta hyvin pienillä huolloilla. Sen jälkeen olis uusi jakohihnan vaihto edessä, joten silloin joutuu miettimään aikooko autoa vielä pitää. Autolla on kuitenkin siinä vaiheessa ikää viitisentoista vuotta ja noin 300tkm.

Tätä ennen kallein menoerä autossa on ollut pakoputkiston uusiminen toissakesänä, johon meni vajaa 300€. Jarrulevyt ja -palat uusin viime keväänä takarenkaisiin. Etupään jarrulevyt joutuu todennäköisesti uusimaan joko tänä tai ens keväänä.

Hankintahetkellä maksoin autosta alle 10k€. Viimekesänä olen näköjään laskeskellut pääomakustannuksista seuraavaa.
Vagabondo kirjoitti:Tarkkaa tietoa nykyisen autoni hankintahinnasta uutena mulla ei ole, mutta auton arvo oli alentunut keskimäärin noin 500€/kk siihen mennessä kun sen itselleni hankin. Ensimmäisinä vuosina hinnanalentuma lienee ollut vielä selvästi nopeampaa, sillä nettiauton hintojen perusteella arvioisin mun pitoaikana arvon alentuneen noin 100€/kk.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 22.01.2014 14:25
Kirjoittaja So Hard
Vagabondo kirjoitti:tässä menee tämän jälkeen seuraavat 4-5 vuotta ja 100-120tkm moottorin osalta hyvin pienillä huolloilla.
Haluatko lyödä vetoa?

Monet käy noita kalliita remppoja tekemässä Virossa. Hinta on murto-osa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 22.01.2014 14:30
Kirjoittaja Vagabondo
exPertti kirjoitti:^ On kallis jakohihnan vaihto.
Joo, V koneessa on.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 22.01.2014 14:38
Kirjoittaja Vagabondo
So Hard kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:tässä menee tämän jälkeen seuraavat 4-5 vuotta ja 100-120tkm moottorin osalta hyvin pienillä huolloilla.
Haluatko lyödä vetoa?
Selviäähän tuo vetoa lyömättäkin ja jos löisinkin vetoa, niin vakuutusteknisenä toimenpiteenä tietenkin itseäni vastaan.

Mä oon ajanut ranskalaisilla reilusti yli 500tkm tähän mennessä ja kaikilla autoilla tonne 300tkm seutuville. Ei moottorien kanssa ole ollut ongelmia, joten en oleta sen oleva ongelma tälläkään kertaa. Mikään keskustelu moottoreista oikeasti ymmärtävien kanssa ei myöskään anna olettaa, että mitään merkittäviä ongelmia olisi odotettavissa.

EDIT: Myöskään merkittäviin ruosteongelmiin en odota törmääväni vielä tässä ajassa. Ko. automalli ja sen edeltäjä on hyvin sinkittyjä ja kestävät hyvin aikaa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 22.01.2014 14:40
Kirjoittaja So Hard
Vagabondo kirjoitti:Selviäähän tuo vetoa lyömättäkin ja jos löisinkin vetoa, niin vakuutusteknisenä toimenpiteenä tietenkin itseäni vastaan.
:D
Mikään keskustelu moottoreista oikeasti ymmärtävien kanssa ei myöskään anna olettaa, että mitään merkittäviä ongelmia olisi odotettavissa.
Njoo, onhan se vähän aina tuuripeliä. Oletko katsonut mitä vastaava remppa maksaa lahden toisella puolella? Ainakin VAG:in merkkiliikkeissä hintaero tuppaa olemaan 60-30% kotimaisiin.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 22.01.2014 14:54
Kirjoittaja Vagabondo
So Hard kirjoitti:Njoo, onhan se vähän aina tuuripeliä. Oletko katsonut mitä vastaava remppa maksaa lahden toisella puolella? Ainakin VAG:in merkkiliikkeissä hintaero tuppaa olemaan 60-30% kotimaisiin.
En. Mä käytän mieluummin hyväksi suhteita, jotta saan huollatettua auton sellaisella yksityisellä korjaajalla, joka tuntee hyvin ko. automerkin. Haluan mieluummin olla varma, että jätän auton ammattitaitoisiin käsiin kuin että saan remontin mahdollisimman halvalla. Merkkikorjaamoja en ole käyttänyt kuin kerran pakon edessä.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 22.01.2014 14:57
Kirjoittaja So Hard
Vagabondo kirjoitti:En. Mä käytän mieluummin hyväksi suhteita, jotta saan huollatettua auton sellaisella yksityisellä korjaajalla, joka tuntee hyvin ko. automerkin. Haluan mieluummin olla varma, että jätän auton ammattitaitoisiin käsiin kuin että saan remontin mahdollisimman halvalla. Merkkikorjaamoja en ole käyttänyt kuin kerran pakon edessä.
Ok. En ole noista viron merkkipumpuista kauheasti pahaa sanaa kuullut, en kyllä ole itsekään käyttänyt. Mutta sitten kun isompi remppa tulee, niin voi kyllä olla että käyn testaamassa. Tekee sitten samalla keikalla vaikka puolison kanssa Tarton reissun.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 23.01.2014 10:43
Kirjoittaja urpiainen
Vagabondo kirjoitti:moottorin osalta hyvin pienillä huolloilla.
No ei mua se moottori huoletakaan, vaan ranskalainen sähköinsinööritaito. Just meni lähes 10-vuotiaan patongin kärähtäneeseen sisäilmalämmitinvastukseen (tms), bensamittarianturiin, akkuun, ja läjään valoja töineen joku 500. Ja kohta taas varmasti uudestaan.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 23.01.2014 11:11
Kirjoittaja So Hard
Pertillä on aina joku selitys ranskisten paskaan laatuun. Milloin se on saksalainen vaihe tai brittiläinen elektroniikka .. mutta mitä vitun väliä sillä on, jos se kokonaisuus on paska ranskis?

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 23.01.2014 12:02
Kirjoittaja Vagabondo
urpiainen kirjoitti:No ei mua se moottori huoletakaan, vaan ranskalainen sähköinsinööritaito. Just meni lähes 10-vuotiaan patongin kärähtäneeseen sisäilmalämmitinvastukseen (tms), bensamittarianturiin, akkuun, ja läjään valoja töineen joku 500. Ja kohta taas varmasti uudestaan.
Mulla ei ole toistaiseksi ollut silläkään puolella suurempia ongelmia. Vakavin lienee, kun yhdestä autossa ollut bensapumpun sähköjohdon liittimen hapettuminen. Vikahan ei ollut suuri, mutta vasta toinen korjaamo löysi ongelman.

Uskoisin sähkövikojen todennäköisyyden olevan kohtuu pieni tuon auton tapauksessa. Auto on mallisarjan viimeiseltä vuodelta, joten mahdolliset tyyppiviat on saatu korjattua ja valmistusvirheestä johtuvien vikojen olisi pitänyt jo ilmetä ennen tätä. Edellinen samanmallinen ainakin toimi moitteetta loppuun asti.

EDIT: Korjaustarvetta mun autoissa on ollut pääasiassa jarruissa, nivelissä ja pakoputkistossa, joita joutuu korjaamaan kaikissa autoissa, jos niitä pidetään pitkään. Pariin on tainnut joutua tekemään kytkinremontin. Keskuslukituksen oon varmaan purkanut ja rasvannut kaikista autoista jossain vaiheessa, koska se menee muuten jumiin.

Tää nyt työn alla oleva remontti on selvästi kallein mitä on tarvinnut teettää, jos ei yhtä kolarikorjausta huomioida.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 23.01.2014 12:24
Kirjoittaja Vagabondo
So Hard kirjoitti:Pertillä on aina joku selitys ranskisten paskaan laatuun. Milloin se on saksalainen vaihe tai brittiläinen elektroniikka .. mutta mitä vitun väliä sillä on, jos se kokonaisuus on paska ranskis?
Säkin voisit hieman rajoittaa tuota yleistämistäsi, kun et autoista kuitenkaan mitään ymmärrä.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 23.01.2014 12:38
Kirjoittaja So Hard
Vagabondo kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Pertillä on aina joku selitys ranskisten paskaan laatuun. Milloin se on saksalainen vaihe tai brittiläinen elektroniikka .. mutta mitä vitun väliä sillä on, jos se kokonaisuus on paska ranskis?
Säkin voisit hieman rajoittaa tuota yleistämistäsi, kun et autoista kuitenkaan mitään ymmärrä.
Voi miten söpöä. Toinen Pertti. Mä nimenomaan ymmärrän - pysyn ranskiksista erossa.