Sivu 7/8

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 26.04.2017 14:58
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 26.04.2017 12:36
James Potkukelkka kirjoitti: 26.04.2017 11:45Ellei sitten ole pakko ajaa 1000km putkeen yhdellä pissatauolla välissä.
2000+ pitää tarvittaessa pystyä puskemaan vuorokaudessa.
:sir:

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 25.10.2017 10:24
Kirjoittaja Vagabondo
Oli sytytyshäiriöitä moottorissa, niin piti käyttää korjaamolla. Teetin samalla öljyt+suodattimen vaihdon. Häiriöt poistui tulppien ja sytytyspuolan vaihdolla. 340€ maksoi yhteensä ja nyt moottori taas kehrää nätisti.

Kävin koeajamassa 5008:n, mutta haluamaani en oikein saa mitenkään alle 600€ kuukausilyhennyksen. Liian kallista mun makuun. Moottorihäiriöiden ilmestyessä tutkin myös muita vaihtoehtoja, mutta en löytänyt niistäkään riittävän hyvää diiliä. Vanha on kuitenkin edelleen niin hyvä ajaa, että kannattaa ennemmin korjata sitä, kuin tuhlata reilusti enemmän rahaa uudemman vempeleen hankintaan.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 25.10.2017 10:32
Kirjoittaja Vagabondo
Vagabondo kirjoitti: 26.04.2017 11:25 Katselin jo, että myös tulevassa autossa on 6,5" kaiutinpaikat, joten kaiutinsarja pitäisi olla helppo siirtää. Jakosuotimien sijoittaminen voi toki vaatia hieman miettimistä. Automerkkien tarjoamat hifisarjatkin* on aina ihan surkeita, niin tuo on ihan kynnyskysymys auton vaihdolle.

*Tähän saa saman valmistajan kaiuttimet kuin minulla on nytkin, mutta kaiutinvalmistajan sivujen perusteella ne on halpismallia, joten en usko olevan suorituskyvyltään lähelläkään nykyisiäni. Täytyy toki käydä koekuuntelulla varmistamassa mielipide.
Kuten epäilinkin, niin tuo 5008:n Focalin hifisarja oli sitä tyypillistä edullista hifiä. Tarkka ja erotteleva, mutta kylmä, sävytön ja etäinen. Ei vastaa mun vaatimuksia, joten äänentoistolle olisi pakko tehdä jotain. Tää oli se viimeinen naula arkkuun, joka hautasi mun autokuumeen toistaiseksi :D

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 25.10.2017 15:10
Kirjoittaja urpiainen
Vagabondo kirjoitti: 25.10.2017 10:32Tää oli se viimeinen naula arkkuun, joka hautasi mun autokuumeen toistaiseksi :D
Mä luulen, että mun ikälopulla patongillani alkaa matkan pää häämöttää. Tosi ärsyttävää, en millään viitsisi alkaa mietiä tuollaistakaan hankintaa. Eli autokuumeelle olisi tarvetta, mutta jotenkin se ei vain käynnisty. Toivottavasti vanha ranskaleipä jaksaa vielä ainakin talven yli!

Minä en aseta äänentoistolle juuri mitään vaatimuksia, mutta muuten auton tulee olla sellainen, että kamat, mukaanlukien esim. sukset, mahtuvat hyvin sisään, vaikka ottaisi hiihtokavereita kyytiin enemmänkin. Käytännössä tämä edellyttänee farmarikorista autoa kolmessa osassa taittuvalla takapenkillä. Ja kun pitäisi vielä olla edes melkein järjellisen hintainenkin, vaihtoehdot lienevät 5008, Karoq tai vielä edullisempi Astra-farmari. Tosin varsinkin tuota viimeistä ei varmaan saa espoolaiset edes ostaa, koska automiehille aiheutettu myötähäpeä olisi liikaa. Toivottavasti patonki kestää vielä!

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 25.10.2017 15:30
Kirjoittaja Ylermi Ylihankala
Mä olen kohta kaksi vuotta suunnitellut autokaupoille lähtöä. Sen verran olen vaimon kanssa saanut asiaa sovittua, et nykyisen arvon päälle laitetaan kymppi lisää. Eli uusi auto saisi maksaa noin 24k€. Ja tarkoitus on ostaa 2-3 v vanha tapaus. Toyota, oikeastaan kaksi sellaista perä jälkeen vaihtuu joksikin muuksi, ehkä volkkariksi tai sitten joku tila-auto.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 25.10.2017 15:37
Kirjoittaja James Potkukelkka
Vagabondo kirjoitti: 25.10.2017 10:32
Vagabondo kirjoitti: 26.04.2017 11:25 Katselin jo, että myös tulevassa autossa on 6,5" kaiutinpaikat, joten kaiutinsarja pitäisi olla helppo siirtää. Jakosuotimien sijoittaminen voi toki vaatia hieman miettimistä. Automerkkien tarjoamat hifisarjatkin* on aina ihan surkeita, niin tuo on ihan kynnyskysymys auton vaihdolle.

*Tähän saa saman valmistajan kaiuttimet kuin minulla on nytkin, mutta kaiutinvalmistajan sivujen perusteella ne on halpismallia, joten en usko olevan suorituskyvyltään lähelläkään nykyisiäni. Täytyy toki käydä koekuuntelulla varmistamassa mielipide.
Kuten epäilinkin, niin tuo 5008:n Focalin hifisarja oli sitä tyypillistä edullista hifiä. Tarkka ja erotteleva, mutta kylmä, sävytön ja etäinen. Ei vastaa mun vaatimuksia, joten äänentoistolle olisi pakko tehdä jotain. Tää oli se viimeinen naula arkkuun, joka hautasi mun autokuumeen toistaiseksi :D
Eo:n perusteella myönnän sinulle kultaisen hifistely-ansiomerkin tammenlehvillä :)

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 25.10.2017 16:40
Kirjoittaja Vagabondo
James Potkukelkka kirjoitti: 25.10.2017 15:37 Eo:n perusteella myönnän sinulle kultaisen hifistely-ansiomerkin tammenlehvillä :)
Tota... Kiitoksia kaiketi. En oikein tiedä miten lausetta pitäisi tulkita.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 13.04.2018 11:48
Kirjoittaja Vagabondo
Se on taas katsastusaika. Tänä vuonna oli ohjelmassa sitten se toinen keulan alapallo. Käytin korjaamolla, kun en viitsinyt alkaa tappelemaan irroituksen kanssa. Samalla tarkasteli päästöjä ja jo vuosia piinannutta taaempien lambda -anturien vikakoodia, joka on hieman muuttunut tässä vuosien saatossa. Epäili, että etummaiset katalysaattorit taitaa olla vajaatoimiset, mutta taaemmat riittää pitämään päästöt sallituissa rajoissa, joten ei ollut varma etteikö uusillakin antureilla tulisi vikakoodia. Taaemmilla antureilla ei kuitenkaan ole vaikutusta moottorin toimintaan ja vikakoodillakin on puskuri nollauksen jälkeen ettei se syty heti, niin nollailen jatkossakin vikakoodit ennen katsastusta, niin muuta korjausta ei tarvita. 90€ kustansi tämä ilo.

Oikeaa takajarrua pitää kanssa säätää ennen uusintatarkastusta. Liukutapit on jumahtanut paikoilleen, enkä saanut niitä suosiolla liikkumaan. Koska huolletun vaihtosatulan saa 100€, niin en viitsi sen enempää tapella. Tänään pitäisi poiketa Motonetista hakemassa varaosa ja laittaa viikonloppuna paikoilleen. Pari sataa näyttäisi siis menevän tänä vuonna katsastuksessa havaittujen puutteiden korjaamiseen. Aika edullisesti näyttäisi auto taas jatkavan matkaa.

Tuulilasin vaihtoa harkitsen, kun kulunut lasi vähän heikentää näkyvyyttä vastavalossa, mutta en tiedä raaskinko.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 13.04.2018 11:52
Kirjoittaja Bluntly
Vagabondo kirjoitti: 13.04.2018 11:48Tuulilasin vaihtoa harkitsen, kun kulunut lasi vähän heikentää näkyvyyttä vastavalossa, mutta en tiedä raaskinko.
Jos katsastussetä päättää, että perkele niin tuostahan tulee nykyisin ajokieltoa eikä vanha kunnon korjauskehotus.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 13.04.2018 12:30
Kirjoittaja Vagabondo
Bluntly kirjoitti: 13.04.2018 11:52
Vagabondo kirjoitti: 13.04.2018 11:48Tuulilasin vaihtoa harkitsen, kun kulunut lasi vähän heikentää näkyvyyttä vastavalossa, mutta en tiedä raaskinko.
Jos katsastussetä päättää, että perkele niin tuostahan tulee nykyisin ajokieltoa eikä vanha kunnon korjauskehotus.
Koskisiko noita uudempia autoja, joissa lasi on merkittävä koria kantava elementti. Ei ole katsastusmiehet vaihdosta edes vihjailleet vielä, vaikka lasi alareunasta halki koko matkalta. Lopputalvesta vaan tuli uusi kiveniskeymä ikävän keskelle, niin aloin miettimään koko lasin vaihtoa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 13.04.2018 12:34
Kirjoittaja Bluntly

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 14.04.2018 4:46
Kirjoittaja Diddley Bow
On topic!

Toukokuussa 2016 ostin 1998 lokakuussa käyttöönotetun Renault Clion kesäautoksi 800:lla eurolla. Kahden kesän ja talven jälkeen on kohtuullista kirjata muistiin, että patonki kestää. Heittämällä leimoista läpi ja ajossa edelleen.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 26.06.2018 18:05
Kirjoittaja Diddley Bow
No nyt tuli takaisku! Clion laturi päätti lopettaa yhteistyön. Aamulla ajattelin, että kyllä tolla latauksella pääsee vielä työpaikan pihalle, jossa löytyy työkalut ja fasiliteetit alkaa laturin vaihtoon. No ei päässyt. Jätti turun motarin varteen. Tarvikelaturi maksoi 150€ + 50€ pantti. No ei siinä mitään - kursitaan kuntoon. Seuraavan ison vian ilmetessä on varmaan syytä alkaa harkitsemaan ajopelin vaihtoa. 150€ on noin neljännes auton arvosta.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 26.06.2018 19:29
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ 150e on kuitenkin vähemmän kuin vuoden arvonalenema suurimmassa osassa autokantaa. Tai vähemmän kuin vuoden kasko.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 27.06.2018 16:44
Kirjoittaja Diddley Bow
sivustahuutaja kirjoitti: 26.06.2018 19:29 ^ 150e on kuitenkin vähemmän kuin vuoden arvonalenema suurimmassa osassa autokantaa. Tai vähemmän kuin vuoden kasko.
Totta. Ja onhan toi -98 Clio siinä mielessä helppo, että kaikki toimenpiteet voi tehdä itse. Ei tartte viedä mihinkään ryöstöhuoltoon. Toisaalta jos olis uudehko ajopeli, niin ei ehkä joutuis miettimään niin paljon, että mikä paikka seuraavaksi hajoaa ja mihin kohtaan auto jättää. Käytän ton nyt syksyllä leimassa ja kattelen sen jälkeen ajanko vielä talven yli sen kanssa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 27.06.2018 18:08
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ varaat henkisesti 200e taksirahaa ja valmistaudut paalaamaan auton. Silti halpaa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 25.07.2018 14:53
Kirjoittaja Vagabondo
Tämä testi on nyt mun osalta käsitelty. Ainakin toistaiseksi. Auto ei hajonnut, vaan tuli tarve päivittää auton ominaisuuksia, niin poikkesin autokaupassa. Uusi auto on japanilaista tekniikkaa, niin sillä ei pääse ketjua jatkamaan.

8 vuotta tuli aika tarkkaan ajettua tuolla patongilla. Tarkkaa laskelmaa korjauskuluista en jaksanut alkaa vääntämään, mutta ei tuohon tullut kuin yksi isompi yli 500 euron korjaamokierros, kun jakopäänhihna ja akku vaihdettiin, tehtiin täysi huolto ja korjattiin vähän moottoria, josta yhteensä kertyi 2000 euroa. Jos jätetään öljynvaihdot, renkaat ja polttoaineet laskuista pois, kun niitä ei ole tullut laitettua ylös, niin arvonalenemasta ja korjauskuluista jäi maksettavaa noin 125€/kk. Todennäköisesti tämä olisi vielä laskenut, jos olisin pitänyt autoa vielä sen pari vuotta niin kuin suunnittelin.

Mun mielestä ihan kohtuullinen korvaus isosta ja mukavasta autosta tehokkaalla moottorilla, joka ei kertaakaan jättänyt tien päälle. Koskaan ei harmittanut palata oman auton rattiin minkään vuokra-auton tai kavereiden autoilla ajon jälkeen. Ei edes BMW M5:n jälkeen, kun tiesi paljon sen ylläpito maksaa :D
Ei se tilojensa puolestakaan mulle olisi sopinut. Ainoa mitä jäi ikävä, oli Peugeot 308:n ohjaamo ja pieni ratti. Sen jälkeen oma ratti tuntui valtavalta ja mittaristo oli ihan typerässä paikassa. No ei uusikaan auto nyt sitten tätä vielä korjaa, mutta ehkä mä jossain vaiheessa hommaan sen 5008:n, jonka piti olla mun seuraava auto ja voin taas jatkaa kestotestiä.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 26.07.2018 17:10
Kirjoittaja Diddley Bow
Seuraava isompi vaiva: Clio ei käynnistynyt vaikka sahasi akun tyhjäksi. Pikaisen googletuksen perusteella tulin siihen tulokseen että vika on kampiakselin asentotunnistimessa. Liittimen puhdistus riitti ja taas mennään niin kuin ei mitään. Vähän näillä keleillä harmittaa, ettei ole ilmastointia. Ihan minkään pienen asian takia ei viitti autolla lähteä mihinkään.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 30.08.2018 17:32
Kirjoittaja Vagabondo
Vagabondo kirjoitti: 25.07.2018 14:53Uusi auto on japanilaista tekniikkaa, niin sillä ei pääse ketjua jatkamaan.
Pakko päästä piikittelemään luotettavalle japanilaiselle tekniikalle. Noin 100km auton hankinnasta syttyi ensimmäinen varoitusvalo. Asian tutkiminen on edennyt hämmästyttävän hitaasti, kun merkkikorjaamolla ei ole aikoja eikä tarvittavia osia. Tällä hetkellä arvio kokonaiskustannuksista heiluu 5000 euron kieppeillä :doh:

Maksaja on vielä epäselvä, kun tuo lopullisen vian metsästys on kestänyt. Mä tietenkin olen sitä mieltä, ettei kyseessä ole auton normaali kuluminen, kun autoliike vakuutti minulle tarkistaneensa auton tekniikan ja kaiken olevan kunnossa ja siten siis korjauskulujen kuuluvan myyjäliikkeen vastuulle.
Valitettavasti realiteetti kuitenkin taitaa olla, että jotain summasta jää omallekin vastuulle.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 30.08.2018 18:10
Kirjoittaja So Hard
Jos on myyty auto jossa on 100 km jälkeen 5000 euron korjaustarve, niin se on kyllä 0 euroa tai kaupan purku. Kaupan kohde ei ilmiselvästi ole ollut luvatussa kunnossa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 21.09.2018 15:42
Kirjoittaja Vagabondo
Auton korjaaminen kestänyt järkyttävän kauan, kun ei saa aikoja ja osia pitää aina odottaa euroopasta pari viikkoa. Lopputulemana voi todeta, ettei merkkiliike edes tiennyt mitä osia autoon olisi pitänyt vaihtaa. Olivat vaihtamassa taka-akselia vaikka ABS anturin kehä on tuossa mallissa laakerilla ja pelottelivat, että joutuu ehkä vaihtamaan molemmille puolille. Itse sai selvittää ja tutkia. No, onpahan ABS järjestelmä tullut nyt tutuksi. Ei ollut ollut aikaisemmin mitään tarvetta perehtyä sen toimintaan.

Kävin jälkikäteen kyselemässä liikkeessä, miksi ehdottivat niin kallista korjausta, niin selittelivät vain, että niin heidän oppaassa sanotaan :doh:
Jos olisivat vaivautuneet katsomaan auton alle, olisivat nähneet, ettei anturin kehä ole akselilla, vaan laakerissa. Ammattitaitoinen korjaaja olisi vielä saattanut huomata koko kehän pudonneen, joten ei olisi tarvinnut epäillä toisen puolen myös olevan vaihtoa vailla.

Osaapahan taas pysyä kaukana merkkikorjaamoista. Onneksi mun normaalisti käyttämä paja sai lukijansa toimimaan uuden autoni kanssa, niin saan jatkossa hoidettua auton alusta loppuun siellä, kun on korjaamolla teetettävää hommaa. Tonni tähän operaatioon nyt sitten kuitenkin vain meni. Siitä 400 merkkiliikkeen työpalkkoja, 500 varaosia ja loput yksityisen korjaamon työtä :D

Täytyy vielä sopia myyjäliikkeen kanssa rahasta.

Saisinkohan mä nyt haudattua tän ketjun lopullisesti. Paljon turhaa jumppaa japsin kanssa ollut näin aluksi ammattitaidottoman palvelun ja oman tietämättömyyden takia. Toivottavasti jatkossa helpompaa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 24.09.2018 16:41
Kirjoittaja Dynamo
^
Ei kai akselia oltu vaihtamassa, vaan ihan vain napa?
Tehdas saattaa edellyttää monenlaista järjettömyyttä. Esim BMW edellyttää ohjausvaihteen vaihtoa, jos vanteeseen on tullut jälki rotvallin reunasta parkki manooveerauksen aikana.
Omalta osaltani sanoisin, että tilasin huolenpitosopparin aikana lisätyönä etuperän öljynvaihdon. Noutaessani autoa toivottivat hyvää matkaa ja kun kysyin tehtyjen töiden perään eivät maininneet tuosta etuperästä mitään. Käytiin sitten työtilaus rivi riviltä läpi ja löytyi muutakin tekemätöntä. Odottelin liki 2h ja auto tuli valmiiksi. Etuperästä oli mekaanikko sanonut että tehdas ei anna vaihto-ohjetta, niin ei vaihtanut. Tiesin että sieltä puuttuu tyhjennysproppu, mutta täyttöproppu on. Imivät uusinnan aikana pois mitä tuli ja 2/3-osaa täyttötilavuuden määrästä oli lisättyä öljyä laskutettu.
Teetän osaavammassa liikkeessä uudelleen tuon, kun edellisestä on 75tkm, samalla kun takaperän öljynvaihdon. Orkkisöljy maksaa n 75eur pär ltr. Ja muuta en tuonne laitata, Onneksi ei mene montaa litraa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 25.09.2018 16:02
Kirjoittaja Vagabondo
Dynamo kirjoitti: 24.09.2018 16:41 ^
Ei kai akselia oltu vaihtamassa, vaan ihan vain napa?
Varaosanumeron perusteella akseli ja nimenomaan siitä puhuivat. Edellisessä runkoversiossa kehä oli kiinni akselissa.

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 26.09.2018 13:56
Kirjoittaja Dynamo

Re: Patongin kestotesti

Lähetetty: 26.09.2018 20:17
Kirjoittaja Vagabondo
Dynamo kirjoitti: 26.09.2018 13:56 Kummaa
Niinpä. Sitä minäkin olen tässä ihmetellyt... ja kiroillut.