Robottiautoketju

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

^
Ei pitäisi olettaa, että kukaan antaa tilaa. Yhtälailla jokaisessa maassa on kuljettajia, jotka ei suvaitse Ketään eteensä tunkijaa. :lol: :evil: :twisted: :paavi: :kele:
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

googlen-robottiauto-tormaili-bussin-kanssa-kolarivideo-julkaistu

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... tu/5784594
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ musk kertoo siitä minä jo tässä ketjussa on kuvattu. Ei robottibussien ole mitään järkeä ajaa vakioreittejä vakioaikataulussa. Jengi vaan valitsee trippinsä ja aikaikkunat. Systeemi sitten tarjoaa eri hintaisia vaihtoehtoja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Hesarin kannattavuuslaskelmia roboista:
http://www.hs.fi/tekniikka/a1463367233787
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Autot on niin mennyttä:

lennokkitaksin koelento onnistui
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Ompa kiva. Laite voidaan puolestani sallia, jos melutaso ei missään olosuhteissa ylitä 65 desibeliä.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^juu

Tarkennuksena; kyseessä oli kaksisuuntainen tie ja rekka kääntyi vastaantulevan liikenteen eteen. Tesla törmäsi rekan kylkeen, ei perään. Jos Tesla olisi lähestynyt rekkaa niin, että rekka olisi ollut perä näkyvissä, AP olisi tunnistanut sen. Nyt rekasta näkyi vain tasaisen värinen vaalea tausta vaaleaa taivasta varten. Perävaunu oli sen verran korkea, että Tesla osui siihen ensimmäisenä tuulilasinsa korkeudelta. Kuski tod. näk. menetti päänsä.

Tietysti voi kysyä, miksi tutka ei aktivoitunut ja käynnistänyt automaattista hätäjarrutusta, mutta se tod näk johtui siitä, että perävaunun alaosa oli niin korkealla. Tutka ei saa olla liian herkkä, jotta se ei hätäjarruta tien yläpuolella olevien liikennemerkkien takia. Tutka näki perävaunun alta vapaan tilan ja oletti, että tie on vapaa. Ilmeisesti Suomessa traileri, jonka alta melkein mahtuu ajamaan, ei olisi laillinen.

Asia kannattaa suhteuttaa sillä, että tämä olisi ensimmäinen kuolonkolarilla AP:lla 130 miljoonaa mailia kohti, kun keskimäärin Yhdysvalloissa on kuolonkolari 94 miljoonaa mailia kohti. Tästä ei tietenkään voi automaattisesti sanoa, että AP parantaa turvallisuutta, koska sitä ei käytetä kaikissa olosuhteissa, mutta ko. luvut huomioiden ei voi myöskään sanoa, että se huonontaa sitä.

https://www.teslamotors.com/fi_FI/blog/tragic-loss
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 01.07.2016 10:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Jos muista kuolonkolareista laskettaisiin mukaan vain ne, joissa kolari on tapahtunut hyvissä olosuhteissa... Niin olisiko suorite tuplakilometrit? Vai enemmän?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Niin. Sanoin, että ajokilometrit eivät kerro koko totuutta, koska AP on käytettävissä vain määrätyissä olosuhteissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Tilastollisestihan tästä ei vielä pysty päättelemään mitään.

Eikös tämä näytä selvästi rekan virheeltä, jos kerran kääntyi eteen? Olettaen, että teslalla ei ollut 700hv tapissa. Teslan virhe on sitten se, että ei ehkä osannut reagoida mitenkään. Tuota kai ei vielä tiedetä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Toki rekkakuski rikkoi liikennesääntöjä, kun kääntyi vastaantulevan liikenteen eteen. Tod. näk. myöskin teslakuski rikkoi liikennesääntöjä, koska jos hän olisi katsonut edessä olevaa tietä, hän olisi nähnyt edessä olevan rekan trailerin ja ehtinyt jarruttaa edes vähän. Nyt kuski ei jarruttanut lainkaan.

Kuva
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Kyllä tuossa ehtii jo pysähtymään. Ei raskas rekka tollasta käännöstä/kääntymistä kolmessa sekunnissa tee ilman että se tulee toisten kuskien huomata.
Ja toisaalta olisi Teslan, tuolla T:n ajonopeudella, pitänyt reagoida jollain muotoa nupin ilmestymiseen ajokaistalle, vaikkakin ei siinä pitkään viipynyt. Softa virhe? Vai vääränlainen anturi/-t?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yksi osa ongelmaa on US trailerit, joissa ei ole sivutörmäyssuojia

Kuva

versus
Kuva

Teslan tutka käynnistäisi hätäjarrutuksen jälkimmäisen kanssa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pulkannaru kirjoitti:Kyllä tuossa ehtii jo pysähtymään. Ei raskas rekka tollasta käännöstä/kääntymistä kolmessa sekunnissa tee ilman että se tulee toisten kuskien huomata.
Ja toisaalta olisi Teslan, tuolla T:n ajonopeudella, pitänyt reagoida jollain muotoa nupin ilmestymiseen ajokaistalle, vaikkakin ei siinä pitkään viipynyt. Softa virhe? Vai vääränlainen anturi/-t?
Tämä onnettomuus (kuten suurin osa onnettomuuksista) koostuu monesta tekijästä

1)rekkakuski rikkoi lakia
2)hyvin todennäköisesti teslakuski rikkoi lakia (ei seurannut liikennettä)
3)AP:ssa on puutteita
4)US trailerimääräykset eivät edellytä sivutörmäyssuojia
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Hyvä Herra Tohtori.
Ota vaaleanpunaiset lasit pois päästäsi.
Kiitos.
Kyllä tutkan toi kolossaalinen rautaklöntti pitää huomata.
Nyt kun värilasit on (yhä!!) pois silmiesi edestä, niin tsekkaa kuinka paljon estettä on etupuskurin ja kärryn mahanalusen välissä.
Siis - Hei - Ihan - Oikeesti
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Häh? Mähän kirjoitin, että AP:ssa on puutteita?!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Pulkannaru kirjoitti:Ota vaaleanpunaiset lasit pois päästäsi.
Ota sä toi asennevamma pois. On varsin hyvin tiedossa, että vastustat kaikkea liikenteen automatisoitumista.
Universaali disclaimer.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Edellinen kommenttini oli suunnattu James Potkukelkan kuviin liittyvään tekstiin.
"Teslan tutka käynnistäisi hätäjarrutuksen jälkimmäisen kanssa."
So Hard kirjoitti:Ota sä toi asennevamma pois. On varsin hyvin tiedossa, että vastustat kaikkea liikenteen automatisoitumista.
En kaikkea. On automaatioissa paljon hyvääkin. Mutta kuten tässä huomataan, ei ne (vielä?) ole tehtäviensä tasalla. Kaikilla kuitenkin on tiedossa, että on kuskeja, jotka käyttävät automaatioita väärin, kuten varmaan tässäkin kolarissa osasyynä oli.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Pulkannaru kirjoitti:Edellinen kommenttini oli suunnattu James Potkukelkan kuviin liittyvään tekstiin.
"Teslan tutka käynnistäisi hätäjarrutuksen jälkimmäisen kanssa."
Niin. tutka ei aktivoitunut ja käynnistänyt automaattista hätäjarrutusta, tod. näk. johtuen siitä, että perävaunun alaosa oli niin korkealla. Tutka ei saa olla liian herkkä, jotta se ei hätäjarruta tien yläpuolella olevien liikennemerkkien takia. Tutka näki perävaunun alta vapaan tilan ja oletti, että tie on vapaa. Eurotrailerin alle ei ole vapaata tilaa=>tutka jarruttaisi.

Ei eo. tarkoita, että väittäisin, ettei ap:ssa ole puute.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Kun mietitään tuo tilanne, niin.
- rekka kääntyy vasemmalle, eli Teslan ajosuunnassa oleva viereiselle samansuuntaiselle kastalle ilmestyy vasemmalta päin lähestyvä este, jonka Teslan tulee huomata ja jarruttaa/väistää/hälyttää/jotain, koska ilmeinen törmäyksenvaara on ilmaantunut.
- nupin pituus ja viereisellä + Teslan kaistalla oloaika on enemmän kuin kaksi sekuntia (4??). Tässä pitää jo oikeasti tapahtua.
- kärryn renkaiden ja nupin takarenkaiden väli on suht lyhyt verrattuna nupin renkaisiin ja kyllin(?) alhaalla oleviin alusrakenteisiin. Tällä periaatteella Tesla ajaa auton nosto-ovelliseen talliinkin vaikka vaalea ovi on vajaan metrin raollaan talossa ´joka on vaalea ja oven tiivisteet yms ovat myös vaaleat.

Erittäin paha ohjelmisto (ja muukin??) virhe. Vaikkaan kuski ei sitä leffaa olisi saanut katsella.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Tuo ei ole ihan yksinkertaista johtuen esim siitä, että Tesla ei saa hätäjarruttaa tien sivussa pysäköitynä olevien autojen takia. Ei myöskään tilanteessa, jossa useamman kymmenen metrin päässä joku hetkellisesti blokkaa ajokaistan. Liian herkkä hätäjarrutus aiheuttaisi myös onnettomuuksia.

Törmäysvaroitin on mulla muutaman kerran aktivoitunut turhaan, useamman kerran aiheesta (olen toki ollut tietoinen edessä olevasta esteestä jo ennen sitä). Hätäjarrutus ei kuitenkaan ole koskaan aktivoitunut.

On selvää, että AP ei ole idioottikuskin varma.

En siis edelleenkään ihan ymmärrä, mikä on pointtisi, koska kukaan ei kait kiistä sitä, että AP ei toimi täydellisesti. Teslakaan ei sellaista väitä. Vastuu on aina kuskilla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Pointti on se, että kun viereiselle kaistalle tulee suoraan sivulta lähestyvä este - ei siis paikalla oleva -, jonka suunta on suoraan omalle (=Teslan) ajolinjalle hyvän matkaa edessäpäin, mutta anturit ei vielä (ehkä) tiedä kuinka pitkä tuo risteävä este maantienopeutta lähestyttäessä on, niin turvatoimien tulee aktivoitua vähintään äänihälyytyksen verran. Silloin tässä tapauksessa olisi kuskilla ollut 4+ sekuntia aikaa toimia.

Ja joo. AP ei ole täydellinen. Kaikki kuskitkaa ei ole. Mutta lähes kaikki kuskit olisivat ymmärtäneet jarruttaa tms kun rekan nuppi ilmestyy sivusta viereiselle kaistalle omaan ajosuuntaan nähden poikkittaisessa suunnassa.

Paska laite :mrgreen: :paavi: :mrgreen: :D :roll:
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Robottiautoketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Olisi myös fiksua tunnistaa vastaantulevan auton maanopeuden muutokset, jolloin voisi tunnistaa vastaantulijan ehkä harkitsevan kääntymistä.
Vastaa Viestiin