Sivu 6/8

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 31.10.2016 13:54
Kirjoittaja sivustahuutaja
Bluntly kirjoitti:
sivustahuutaja kirjoitti:Miksi sitä penkkiä pitäisi robossa säätää? Roboa ei ajeta itse, joten turha hinkata penkkiä. Lentokoneessa, junassa tai taksin takapenkillä ei ole kummoisia säätöjä.
Tässä olikin jo meikäläiselle riittävästi argumentteja oman auton omistamiseen.
Ihanko oikeasti jotenkin kärsit ison taksin takapenkillä matkustaessasi?

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 07.11.2016 10:31
Kirjoittaja urpiainen
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/lumihiu ... teellista/
Kuis Tesla? Tulevatko ne ovenkahvat esiin pakkasella?

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 07.11.2016 10:33
Kirjoittaja James Potkukelkka
Kyllä niissä on sen verran tehokas moottori, että puskee jään läpi.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 19.11.2016 11:30
Kirjoittaja James Potkukelkka
Teslan uusi demo. Tämä siis raudalla, joka on tällä hetkellä tuotantolinjalta tulevissa autoissa. Elon on Jumala.

https://electrek.co/2016/11/18/tesla-se ... la-vision/

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 19.11.2016 11:43
Kirjoittaja James Potkukelkka
Hieno aika elää, voimme todistaa disruptiivista muutosta.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 19.11.2016 11:48
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti:Hieno aika elää, voimme todistaa disruptiivista muutosta.
Sä oot kyllä tosifanboy. Minusta tuntuu että elo on ollut syntymästä asti disruptiivista muutosta. Kehitys nyt vaan on nopeaa kun on paljon ihmisiä ja paljon rahaa tutkimukseen.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 19.11.2016 11:50
Kirjoittaja James Potkukelkka
So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Hieno aika elää, voimme todistaa disruptiivista muutosta.
Sä oot kyllä tosifanboy. Minusta tuntuu että elo on ollut syntymästä asti disruptiivista muutosta. Kehitys nyt vaan on nopeaa kun on paljon ihmisiä ja paljon rahaa tutkimukseen.
No joo. Toki tässä on disruptiivista ollut pitkään. IC-teknologia oli iso murros, jonka sai todistaa (tai olin kyllä liian nuori varsinaista murrosta todistamaan). Sitten internet ja mobiili. Mutta internetin ja mobiilin jälkeen mun mielestäni ei ole kahteenkymmeneen vuoteen tullut mitään tooosi isoa ennen tätä.

Tämä deep neural net on kyllä läpimurto. Muistakaa, että luitte siitä kitinästä yli 1½ vuotta sitten!

Toivottavasti ei Skynet seuraavaksi :)

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 19.11.2016 12:06
Kirjoittaja So Hard
Skynet on läpimurto joka lopettaa läpimurrot.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 19.11.2016 13:15
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti:
Tämä deep neural net on kyllä läpimurto. Muistakaa, että luitte siitä kitinästä yli 1½ vuotta sitten!
1999 ihmettelin tehtaan valvomon nurkassa nököttävää yksinäistä työasemaa. "Se on se neuro. Ei se toimi." äijät kertoivat.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 21.11.2016 8:46
Kirjoittaja James Potkukelkka
sivustahuutaja kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:
Tämä deep neural net on kyllä läpimurto. Muistakaa, että luitte siitä kitinästä yli 1½ vuotta sitten!
1999 ihmettelin tehtaan valvomon nurkassa nököttävää yksinäistä työasemaa. "Se on se neuro. Ei se toimi." äijät kertoivat.

Jos se toimii, se on vanhanaikainen!

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 14.12.2016 14:15
Kirjoittaja James Potkukelkka
Google ryhtyy kaupallistamaan robottiautoteknologiaansa?

http://www.hs.fi/tiede/art-2000005006571.html

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 05.01.2017 7:54
Kirjoittaja aasi

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 05.01.2017 8:47
Kirjoittaja James Potkukelkka
Audi siis aikoo käyttää Nvidian Xavieria, joka on laskentateholtaan sama kuin Teslassa oleva Drive PX2, joka on myös Nvidian. Xavier on kuitenkin huomattavasti energiatehokkaampi.

DrivePX2 on jokaisessa tuotantolinjalta tulevassa Teslassa nyt.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 20.01.2017 10:35
Kirjoittaja James Potkukelkka
https://electrek.co/2017/01/19/tesla-cr ... lot-nhtsa/

NHTSA tutki Teslan AP:n toimintaa taannoisen kuolonkolarin suhteen. NHTSA ei löytänyt huomautettavaa. Raportti toteaa

“the data show that the Tesla vehicles crash rate dropped by almost 40 percent after Autosteer installation.”

Fantastinen tulos. Eli jo ensimmäinen, karkea AP pudotti kolareita lähes 40%. On helppo uskoa, että muutaman vuoden kuluttua nämä muuttuvat pakollisiksi.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 20.01.2017 17:34
Kirjoittaja Bhven
Just tällä viikolla oli joku uutinen, että tänä vuonna syntyneet eivät tule koskaan ajamaan autoa. Moottoripyörällä kuitenkin varmaan ajavat jotain miljoona kilometriä.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 25.04.2017 17:57
Kirjoittaja aasi

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 26.04.2017 8:33
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Ihmeen hitaasti google on liikkunut ja liikkuu edelleen. Siis teknologiansa kaupallistamisessa.

Googlen autonominen teknologia on varmasti alan parasta, mutta jostain syystä he liikkuvat hyvin hitaasti kaupallistamisessa.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 26.04.2017 8:40
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ tuotteistuksen kustannukset nousevat aika roimasti kun tuotetta ryhdytään siirtämään labrasta markkinakelpoiseksi. Lisäksi aika ei ehkä vielä ole kyosä: lait ja niin edelleen.

Tai sitten google ei vain osaa tehdä rahaa kuin mainoksilla.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 26.04.2017 10:12
Kirjoittaja James Potkukelkka
Veikkaan sen johtuvan eniten siitä, että odottavat raudan halpenemista. Kun Google aloitti projektinsa, yksistään katolla pyörivä lidar maksoi n 80 000 USD kappale. Nythän lidareita saa jo alle 1000 usd/kappale.

Mutta eihän google vielä ole kait oikein rautaa saanut myytyä? Lasit floppasivat, Motorolan kännyt, Chrome-tietokoneet samoin. Chromecast on kait poikkeus.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 26.04.2017 11:35
Kirjoittaja So Hard
Nexukset ovat myyneet ihan hyvin, mutta Google on ollut raudassa koko ajan jalka jarrulla koska Android-valmistajia ei sovi vittuunnuttaa. Ylipäänsä raudan pakkaaminen ei ole kovin hyvä bisnes, oli kyse autoista tai elektroniikasta. Antaa raudan pakkaajien kisailla, kunhan kaikki softa tulee googlelta.

Strategian lopputulos näkyy viivan alta.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2017 9:38
Kirjoittaja aasi

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2017 11:11
Kirjoittaja James Potkukelkka
^joo. Google on ratkaissut itseajavien autojen ongelman. Ainoa ongelma, että tekniikka on vielä niin kallista. Mutta voisin kuvitella, että kannattaisi jossain 24/7/365 liikkeessä olevassa ajoneuvossa. Jakeluautoissa ja rekoissa on kait pakko olla kuski lastin käsittelyä varten? Mutta taksi voisi olla sopiva paikka.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2017 11:22
Kirjoittaja elco
Mitenköhän taksiliitto vastustaa itseajavia takseja? Kenellä on taksilupa tuossa tapauksessa?

Eli ei pitäisi olla mitään hätää vedon kanssa: adoptio alkaa varmaan jo tämän vuosikymmenen puolella.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2017 11:25
Kirjoittaja So Hard
James Potkukelkka kirjoitti: 08.11.2017 11:11Jakeluautoissa ja rekoissa on kait pakko olla kuski lastin käsittelyä varten?
Kyllä ja ei. Aika suuri osa jakelu- ja rahtiliikenteestä on B2B. Kun leipomosta tai tukusta menee kamaa lähikauppaan, molemmissa päissä on työntekijä (tai tulevaisuudessa robotti, joka nappaa rullakon/lavan automatisoidulta standardimuotoiselta lastauslaiturilta) joka voi hoitaa lastauksen tai purun. Itse kuljetukseen sillä ei ole mitään lisäarvoa että joku istuu kyydissä haukottelemassa.

B2C jakelussa taas iso osa kamasta on hyvin bulkkia standarikokoihin istuvaa pakettia. Ajattle vaikka paketin luovutusta, jossa applikaation avulla tilaat noudon haluttuun pisteeseen kartalla ajankohdasta ja paikasta riippuvaan dynaamiseen hintaan, oli se sitten kodin parkkipaikka tai työpaikan respa. Paikalle saatuu robotisoitu kuljetusalusta joka tuuttaa paketin syliin sormenjälkeä vastaan tai siitä irtoava vakaana pysyvä liikkuva robottilava kuskaa sen ovelle. Ihmisen tilaamisen kanniskelemaan, asentamaan tms. voi ajatella lisähintaisena premium-palveluna. Silloinkaan ihminen ei välttämätä liiku kiinteästi tavara-alustan mukana vaan ohjautuu omalla kulkupelillään hoitamaan premium-palvelut synkronissa usean tavaran jakelua hoitavan alustan kanssa.

Epäilisin, että B2B robotisoituu hyvin nopeasti. Kuten joskus jo aiemmin keskustelin, 24/7 kulkevan tavaraliikenteen raskaan alustan osalta esim. 100.000 € hintainen automatiikkalaitteisto maksaisi itsensä takaisin kuukausissa. Ympäri vuoden kulkevan kaluston kuljettajakustannus on ilman vuosi- ja sairaslomiakin n. 200.000 €. Robotit eivät sairastu tai vuosilomaile, ellei hakkeroituja viiruksia lasketa.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 08.11.2017 11:32
Kirjoittaja sivustahuutaja
James Potkukelkka kirjoitti: 26.04.2017 8:33 ^Ihmeen hitaasti google on liikkunut ja liikkuu edelleen. Siis teknologiansa kaupallistamisessa.
Luin hiljan uutisen, jonka mukaan Bosch käyttää euroopassa eniten paukkuja autonomisiin autoihin. Bosch ri kuitenkaan pyri autovalmistajaksi.

Googlen tavoitteena voi hyvinkin olla auton sijaan vaikka autojen tekoäly.