Sivu 4/8

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 02.03.2016 15:11
Kirjoittaja Dynamo
^
Ei pitäisi olettaa, että kukaan antaa tilaa. Yhtälailla jokaisessa maassa on kuljettajia, jotka ei suvaitse Ketään eteensä tunkijaa. :lol: :evil: :twisted: :paavi: :kele:

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 14.03.2016 11:53
Kirjoittaja Pulkannaru
googlen-robottiauto-tormaili-bussin-kanssa-kolarivideo-julkaistu

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artik ... tu/5784594

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 22.04.2016 12:31
Kirjoittaja aasi

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 22.04.2016 19:26
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ musk kertoo siitä minä jo tässä ketjussa on kuvattu. Ei robottibussien ole mitään järkeä ajaa vakioreittejä vakioaikataulussa. Jengi vaan valitsee trippinsä ja aikaikkunat. Systeemi sitten tarjoaa eri hintaisia vaihtoehtoja

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 16.05.2016 22:57
Kirjoittaja sivustahuutaja
Hesarin kannattavuuslaskelmia roboista:
http://www.hs.fi/tekniikka/a1463367233787

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 09.06.2016 20:38
Kirjoittaja Bluntly
Autot on niin mennyttä:

lennokkitaksin koelento onnistui

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 12.06.2016 15:51
Kirjoittaja Bhven
^ Ompa kiva. Laite voidaan puolestani sallia, jos melutaso ei missään olosuhteissa ylitä 65 desibeliä.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 8:01
Kirjoittaja Bluntly

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 8:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
^juu

Tarkennuksena; kyseessä oli kaksisuuntainen tie ja rekka kääntyi vastaantulevan liikenteen eteen. Tesla törmäsi rekan kylkeen, ei perään. Jos Tesla olisi lähestynyt rekkaa niin, että rekka olisi ollut perä näkyvissä, AP olisi tunnistanut sen. Nyt rekasta näkyi vain tasaisen värinen vaalea tausta vaaleaa taivasta varten. Perävaunu oli sen verran korkea, että Tesla osui siihen ensimmäisenä tuulilasinsa korkeudelta. Kuski tod. näk. menetti päänsä.

Tietysti voi kysyä, miksi tutka ei aktivoitunut ja käynnistänyt automaattista hätäjarrutusta, mutta se tod näk johtui siitä, että perävaunun alaosa oli niin korkealla. Tutka ei saa olla liian herkkä, jotta se ei hätäjarruta tien yläpuolella olevien liikennemerkkien takia. Tutka näki perävaunun alta vapaan tilan ja oletti, että tie on vapaa. Ilmeisesti Suomessa traileri, jonka alta melkein mahtuu ajamaan, ei olisi laillinen.

Asia kannattaa suhteuttaa sillä, että tämä olisi ensimmäinen kuolonkolarilla AP:lla 130 miljoonaa mailia kohti, kun keskimäärin Yhdysvalloissa on kuolonkolari 94 miljoonaa mailia kohti. Tästä ei tietenkään voi automaattisesti sanoa, että AP parantaa turvallisuutta, koska sitä ei käytetä kaikissa olosuhteissa, mutta ko. luvut huomioiden ei voi myöskään sanoa, että se huonontaa sitä.

https://www.teslamotors.com/fi_FI/blog/tragic-loss

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 10:57
Kirjoittaja Pulkannaru
^
Jos muista kuolonkolareista laskettaisiin mukaan vain ne, joissa kolari on tapahtunut hyvissä olosuhteissa... Niin olisiko suorite tuplakilometrit? Vai enemmän?

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 10:59
Kirjoittaja James Potkukelkka
Niin. Sanoin, että ajokilometrit eivät kerro koko totuutta, koska AP on käytettävissä vain määrätyissä olosuhteissa.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 11:29
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Tilastollisestihan tästä ei vielä pysty päättelemään mitään.

Eikös tämä näytä selvästi rekan virheeltä, jos kerran kääntyi eteen? Olettaen, että teslalla ei ollut 700hv tapissa. Teslan virhe on sitten se, että ei ehkä osannut reagoida mitenkään. Tuota kai ei vielä tiedetä.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 11:31
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Toki rekkakuski rikkoi liikennesääntöjä, kun kääntyi vastaantulevan liikenteen eteen. Tod. näk. myöskin teslakuski rikkoi liikennesääntöjä, koska jos hän olisi katsonut edessä olevaa tietä, hän olisi nähnyt edessä olevan rekan trailerin ja ehtinyt jarruttaa edes vähän. Nyt kuski ei jarruttanut lainkaan.

Kuva

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 11:49
Kirjoittaja Pulkannaru
Kyllä tuossa ehtii jo pysähtymään. Ei raskas rekka tollasta käännöstä/kääntymistä kolmessa sekunnissa tee ilman että se tulee toisten kuskien huomata.
Ja toisaalta olisi Teslan, tuolla T:n ajonopeudella, pitänyt reagoida jollain muotoa nupin ilmestymiseen ajokaistalle, vaikkakin ei siinä pitkään viipynyt. Softa virhe? Vai vääränlainen anturi/-t?

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 11:53
Kirjoittaja James Potkukelkka
Yksi osa ongelmaa on US trailerit, joissa ei ole sivutörmäyssuojia

Kuva

versus
Kuva

Teslan tutka käynnistäisi hätäjarrutuksen jälkimmäisen kanssa.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 12:03
Kirjoittaja James Potkukelkka
Pulkannaru kirjoitti:Kyllä tuossa ehtii jo pysähtymään. Ei raskas rekka tollasta käännöstä/kääntymistä kolmessa sekunnissa tee ilman että se tulee toisten kuskien huomata.
Ja toisaalta olisi Teslan, tuolla T:n ajonopeudella, pitänyt reagoida jollain muotoa nupin ilmestymiseen ajokaistalle, vaikkakin ei siinä pitkään viipynyt. Softa virhe? Vai vääränlainen anturi/-t?
Tämä onnettomuus (kuten suurin osa onnettomuuksista) koostuu monesta tekijästä

1)rekkakuski rikkoi lakia
2)hyvin todennäköisesti teslakuski rikkoi lakia (ei seurannut liikennettä)
3)AP:ssa on puutteita
4)US trailerimääräykset eivät edellytä sivutörmäyssuojia

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 12:03
Kirjoittaja Pulkannaru
Hyvä Herra Tohtori.
Ota vaaleanpunaiset lasit pois päästäsi.
Kiitos.
Kyllä tutkan toi kolossaalinen rautaklöntti pitää huomata.
Nyt kun värilasit on (yhä!!) pois silmiesi edestä, niin tsekkaa kuinka paljon estettä on etupuskurin ja kärryn mahanalusen välissä.
Siis - Hei - Ihan - Oikeesti

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 12:10
Kirjoittaja James Potkukelkka
^Häh? Mähän kirjoitin, että AP:ssa on puutteita?!

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 12:12
Kirjoittaja So Hard
Pulkannaru kirjoitti:Ota vaaleanpunaiset lasit pois päästäsi.
Ota sä toi asennevamma pois. On varsin hyvin tiedossa, että vastustat kaikkea liikenteen automatisoitumista.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 12:21
Kirjoittaja Pulkannaru
Edellinen kommenttini oli suunnattu James Potkukelkan kuviin liittyvään tekstiin.
"Teslan tutka käynnistäisi hätäjarrutuksen jälkimmäisen kanssa."
So Hard kirjoitti:Ota sä toi asennevamma pois. On varsin hyvin tiedossa, että vastustat kaikkea liikenteen automatisoitumista.
En kaikkea. On automaatioissa paljon hyvääkin. Mutta kuten tässä huomataan, ei ne (vielä?) ole tehtäviensä tasalla. Kaikilla kuitenkin on tiedossa, että on kuskeja, jotka käyttävät automaatioita väärin, kuten varmaan tässäkin kolarissa osasyynä oli.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 12:24
Kirjoittaja James Potkukelkka
Pulkannaru kirjoitti:Edellinen kommenttini oli suunnattu James Potkukelkan kuviin liittyvään tekstiin.
"Teslan tutka käynnistäisi hätäjarrutuksen jälkimmäisen kanssa."
Niin. tutka ei aktivoitunut ja käynnistänyt automaattista hätäjarrutusta, tod. näk. johtuen siitä, että perävaunun alaosa oli niin korkealla. Tutka ei saa olla liian herkkä, jotta se ei hätäjarruta tien yläpuolella olevien liikennemerkkien takia. Tutka näki perävaunun alta vapaan tilan ja oletti, että tie on vapaa. Eurotrailerin alle ei ole vapaata tilaa=>tutka jarruttaisi.

Ei eo. tarkoita, että väittäisin, ettei ap:ssa ole puute.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 12:36
Kirjoittaja Pulkannaru
Kun mietitään tuo tilanne, niin.
- rekka kääntyy vasemmalle, eli Teslan ajosuunnassa oleva viereiselle samansuuntaiselle kastalle ilmestyy vasemmalta päin lähestyvä este, jonka Teslan tulee huomata ja jarruttaa/väistää/hälyttää/jotain, koska ilmeinen törmäyksenvaara on ilmaantunut.
- nupin pituus ja viereisellä + Teslan kaistalla oloaika on enemmän kuin kaksi sekuntia (4??). Tässä pitää jo oikeasti tapahtua.
- kärryn renkaiden ja nupin takarenkaiden väli on suht lyhyt verrattuna nupin renkaisiin ja kyllin(?) alhaalla oleviin alusrakenteisiin. Tällä periaatteella Tesla ajaa auton nosto-ovelliseen talliinkin vaikka vaalea ovi on vajaan metrin raollaan talossa ´joka on vaalea ja oven tiivisteet yms ovat myös vaaleat.

Erittäin paha ohjelmisto (ja muukin??) virhe. Vaikkaan kuski ei sitä leffaa olisi saanut katsella.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 13:20
Kirjoittaja James Potkukelkka
Tuo ei ole ihan yksinkertaista johtuen esim siitä, että Tesla ei saa hätäjarruttaa tien sivussa pysäköitynä olevien autojen takia. Ei myöskään tilanteessa, jossa useamman kymmenen metrin päässä joku hetkellisesti blokkaa ajokaistan. Liian herkkä hätäjarrutus aiheuttaisi myös onnettomuuksia.

Törmäysvaroitin on mulla muutaman kerran aktivoitunut turhaan, useamman kerran aiheesta (olen toki ollut tietoinen edessä olevasta esteestä jo ennen sitä). Hätäjarrutus ei kuitenkaan ole koskaan aktivoitunut.

On selvää, että AP ei ole idioottikuskin varma.

En siis edelleenkään ihan ymmärrä, mikä on pointtisi, koska kukaan ei kait kiistä sitä, että AP ei toimi täydellisesti. Teslakaan ei sellaista väitä. Vastuu on aina kuskilla.

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 13:35
Kirjoittaja Pulkannaru
Pointti on se, että kun viereiselle kaistalle tulee suoraan sivulta lähestyvä este - ei siis paikalla oleva -, jonka suunta on suoraan omalle (=Teslan) ajolinjalle hyvän matkaa edessäpäin, mutta anturit ei vielä (ehkä) tiedä kuinka pitkä tuo risteävä este maantienopeutta lähestyttäessä on, niin turvatoimien tulee aktivoitua vähintään äänihälyytyksen verran. Silloin tässä tapauksessa olisi kuskilla ollut 4+ sekuntia aikaa toimia.

Ja joo. AP ei ole täydellinen. Kaikki kuskitkaa ei ole. Mutta lähes kaikki kuskit olisivat ymmärtäneet jarruttaa tms kun rekan nuppi ilmestyy sivusta viereiselle kaistalle omaan ajosuuntaan nähden poikkittaisessa suunnassa.

Paska laite :mrgreen: :paavi: :mrgreen: :D :roll:

Re: Robottiautoketju

Lähetetty: 01.07.2016 14:00
Kirjoittaja sivustahuutaja
^ Olisi myös fiksua tunnistaa vastaantulevan auton maanopeuden muutokset, jolloin voisi tunnistaa vastaantulijan ehkä harkitsevan kääntymistä.