Bittcoin-louhinta

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 13.12.2017 18:25 Kulta on fyysinen aine, jolla on aina joku arvo koru- tai teollisuusmetallina. Valuuttojen ajatus on olla vaihdon välineitä. Vaihdon väline jolla ei voi vaihtaa on täysi turhake.
Kullan arvo ylittää mun käsittääkseni selkeästi sen teollisen käyttöarvon. Koruarvokin tulee lähinnä siitä, että se on arvokas. Täsmälleen samannäköinen koru muusta materiaalista ei ole arvokas, koska se ei ole kultaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.12.2017 18:32
So Hard kirjoitti: 13.12.2017 18:25 Kulta on fyysinen aine, jolla on aina joku arvo koru- tai teollisuusmetallina. Valuuttojen ajatus on olla vaihdon välineitä. Vaihdon väline jolla ei voi vaihtaa on täysi turhake.
Kullan arvo ylittää mun käsittääkseni selkeästi sen teollisen käyttöarvon. Koruarvokin tulee lähinnä siitä, että se on arvokas. Täsmälleen samannäköinen koru muusta materiaalista ei ole arvokas, koska se ei ole kultaa.
Teollisuus joutuu ostamaan kullan siihen hintaan mihin sitä myydään. En ymmärrä miten sen käyttöarvo eroasi sen markkinahinnasta. Samoin koruntekijät. Korujen hinta taas on eri asia.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Njoo. Totta. Kullan käyttöarvon teollisuudessa täytyy todellakin olla markkinahinnan väärti. Koruntekijöiden käyttöarvo kuitenkin tulee arvostuksen kautta, koska sen takia ihmiset ovat valmiita maksamaan kultakorusta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Korun hinnasta raaka-aineet osuus on vain osa. Romukulta seuraa markkinahintaa.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 13.12.2017 18:21 https://en.wikipedia.org/wiki/Network_effect

Jos riittävän suuri joukko ihmisiä kokee, että kryptovaluutta A on arvokas, se on. Eo. network effect selittää, miksi lähes identtinen kryptovaluutta B voi olla samaan aikaan arvoton.
Ei toi network effect noin toimi. Kyse ei ole mielipiteistä, vaan ihan oikeasta verkostosta. Jos siinä samassa avoimessa infraverkostossa hyväksytään useita kryptoja, niin niiden verkostovaikutuskin on sama.

Vrt. Facebook omistaa koko platformin ja päästäksesi osalliseksi fb:n verkostovaikutuksista, sinun pitää liittyä nimenomaan facebookkiin. Facebookin verkosto on suljettu. Vastaavasti taas kännykkäverkko esim. suomessa on avoin: mukaan pääsee kaikilla laitteilla ja ihmisille voi soittaa riippumatta siitä kenen operaattorin asiakkaita he ovat. Jos bitcoinilla olisi joku uniikki globaali verkosto, kuten Teslalla on superchargerit, niin silloin verkostoefektistä voisi alkaa olla iloa.

Arvo on myös eri asia kuin hinta. Euro esim. on kivempi kuin vanha markka, kun se käy niin monessa maassa. Silti hinta ei raketoi, koska tarjontaa lisätään, jos hinta meinaa nousta.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Oma ennustukseni btc:n hinnasta: se tulee heilumaan villisti ja isoja romahduksia tulee olemaan, mutta trendi on nouseva ad infinitum. (Tarkemmin ajatellen eo. on pakostakin totta, koska kurssi alkoi nollasta,pitkän aikavälin trendi pysyy aina nousevana, jos hinta on yli nolla :) )

JOs kurssi romahtaisi nyt 90%, tämän vuoden alussa ostaneet olisivat reilusti voitolla. Hinta vuoden vaihtuessa oli alle tonnin, nyt päälle 16000 usd.

1000 dollaria on merkittävä tukitaso. Uskoakseni hyvin moni ostaisi silloin. Itse en aio ostaa btc:a lisää, mutta jos hinta putoaa tonniin, ostan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kupla pysyy pystyssä niin kauan kun löytyy aaseja ruokkimaan sitä. Se hillitön sähkökulutus on kuitenkin todellinen kulu, joten systeemihän vuotaa koko ajan oikeaa rahaa ulos. Musta pekka jää sitten niille jotka ostavat eikä aaseja enää löydykään.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti: 14.12.2017 9:19 Oma ennustukseni btc:n hinnasta: se tulee heilumaan villisti ja isoja romahduksia tulee olemaan, mutta trendi on nouseva ad infinitum.
Koko roskahan rommaa pysyvästi muutamallakin tavalla:
- bitcoin kielletään
- joku toinen krypto ottaa valtavirta-aseman transaktioissa, jolloin bitcoinin tarinalta ja odotuksilta putoaa pohja
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

BTC tulee varmaan aina olemaan maisemissa, jos ei muuta niin jonginlaisena reliikkinä muistuttamassa mistä tullaan. Vähän kuin shekit edelleen jenkeissä.

Oikea käyttö ja toiminta tulee tapahtumaan ihan muilla coineilla kuin BTC.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Varmasti tulee olemaan joku aasiporukka joka holdaa loputtomiin siinä toivossa että arvo raketoi rommauksen jälkeenkin.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Haemaeraemies kirjoitti: 14.12.2017 9:50
Oikea käyttö ja toiminta tulee tapahtumaan ihan muilla coineilla kuin BTC.
Olet varmaan tutustunut btc:n Lighning-networkiin?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Yksi mua kiinnostava vaihtoehto on IOTA https://iota.org/

Se ratkaisee monia Btc:n ongelmia, mm. hitauden, sähkönkulutuksen, kapasiteetin. Kehittäjien mukaan IOTA mahdollistaa rajattoman skaalautuvuuden ja ilmaiset maksut. Se on varsinaisesti kehitetty IOT:n maksuvälineeksi koneiden väliseen mikromaksuihin.

En omista tällä hetkellä.

Mulla on nyt siis 75% Btc:ssa ja 25% Litecoinissa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mä laitan tänä viikonloppuna 100% eurojackpotiin.
Universaali disclaimer.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kuplilla on taipumus puhjeta. Joku veikkaa ja voittaa, toisille jää musta pekka.

http://www.iltalehti.fi/talous/20171214 ... 6_ta.shtml
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^vaikka olenkin hiukan vahingoniloinen tuosta uutisesta, niin iloa hiukan hillitsee se, että Ruotsi taitaa olla Suomen tärkein kauppakumppani.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ mitä iloa kuplan paisumisesta olisi ollut?

Suomessakin olisi kiire lisätä tonttitarjontaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Noh.. asuntokuplan puhkeaminen ei lyhyellä tähtäimellä tee Ruotsin kansantaloudelle hyvää => Suomen vienti kärsii. Tietysti pitkällä tähtäimellä kuplan puhkeaminen on varmasti hyvä asia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ eli pitkällä tähtäimellä hyvä suomen viennille?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.12.2017 15:29 ^ eli pitkällä tähtäimellä hyvä suomen viennille?
Mun asiantuntemukseni ei riitä arvioimaan tuota.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ruotsin taloudella menee hyvin. En usko että asuntokuplan puhkeaminen sääntelyn vuoksi vaikuttaa merkittävästi Ruotsin vientiin tai tuontiin. Asuntojen hintojen muutos ei nosta olemassa olevan asuntolainakannan kuluja.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ muistaakseni kasvava asuntovarallisuus saa taloudet kuluttamaan enemmän. Eli kun asuntopotti kasvaa, niin ei nähdä niin suurta tarvetta osakesäästämiselle ja lähdetäänkin mieluummin matkalle.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 14.12.2017 15:58 ^ muistaakseni kasvava asuntovarallisuus saa taloudet kuluttamaan enemmän. Eli kun asuntopotti kasvaa, niin ei nähdä niin suurta tarvetta osakesäästämiselle ja lähdetäänkin mieluummin matkalle.
Ruotsissa koko pottihan on ihan hypotettinen kun eivät ne maksa koskaan lainojaan takaisin. Nyt kun niin pitää alkaakin tehdä, niin uusien asuntojen ostajien kulut nousevat -> asuntojen hinta laskee mutta asumiskulu pysyy samana. Silloin sitä oikeaa säästöä kertyy ilman että kulutukseen menevä raha vähenee.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ kyllä se myyjä saa koko rahan käteen. Asuntovelallinen taas kokee olevansa rikkaampi, jos kämppä on arvokkaampi vaikka kuukausikulut olisivat samat.

Asiasta toiseen: jos ruotsi rommaisi ihan kunnolla, niin se voisi teoriassa kastacnordean uuden isäntämaan syliin. Sormet ristiin siis.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Aiemmin oli puhetta kryptojen siirtomaksuista. IBM:n CTO re-twiittasi tämän

Kuva

Stellarilla muutenkin kiva svengi päällä, hätyytteli viime yönä 0.18 euroa <3
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ilmeisesti lähestyvä joulunaika vaikuttaa jotenkin, koska taas tunnen lisääntyvää mielenkiintoa puhisevan laitteen rakentamiseen. Aiemminhan jonkin aikaa louhin Bitcoinia ASICS:lla (Bitcoinia on käytännössä mahdotonta louhia muulla) ja myöhemmin Ethereumia itse rakentamallani pienellä GPU- rigillä. Sairauden helpotuttua myin em. himmelit pois.

Nyt taas jostain syystä alkaa kiinostaa GPU-rigin rakentaminen.

Periaatteessa ei oikein täytä hyvän harrastuksen ominaisuuksista (jotka ovat kallis, aikaavievä ja hyödytön) kuin hyödyttömyyden.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin