Bittcoin-louhinta

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Täytyy lukea paremmalla ajalla, mutta ko. kirjoitus täytyy suhteuttaa tähän

https://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin_XT

Eli Hern halusi muuttaa Bitcoin-protokollaa, mutta yhteisö ei halunnut. Hern laittoi jakeluun Bitcoin XT laajennuksen, mutta vain 10% louhijoista tarttui siihen ja homma lässähti.

Hern saattaa olla oikeassa, mutta bloggauksen takana saattaa myös olla loukkaantuminen siitä, että hänen voimakkaasti ajamaansa uudistusta ei otettu käyttöön.

Kun blockchain kokorajoitus muodostuu ongelmaksi, se korjataan. Avointa projektia ei vain voi muuttaa yhden ihmisen käskyllä, jos muut eivät siitä innostu.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Luin nyt. Huolestuttava kirjoitus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

"The divide has led over the last six months to death threats against Bitcoin developers"

Normiväittely netissä :)

http://www.nytimes.com/2016/01/17/busin ... .html?_r=1
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bitcoinin hinta on taas vaihteeksi nousussa

http://www.coindesk.com/price/

Jos kiinnostaa lotota, niin tuossa hyvä kohde.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

IBM lähtee mukaan bitcoin-tekniikkaan

Pistän rahani mielummin nettipokeriin, paljon hauskempaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kyllähän tuokin kertoo, että Bitcoin kiinnostaa isojakin poikia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Käyttö kasvaa eksponentiaalisesti

https://blockchain.info/charts/n-transa ... 0&address=
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kokeilen myös ethereum-louhintaa.

Saa nähdä, haukkasinko liian ison palan; ostin käytetyn PC:n ilman käyttistä. Asensin siihen Linuxin. Nyt pitäisi asentaa louhintaohjelmat ja uusi videokortti. Ethereum-louhinta tapahtuu videokorteilla.

Ohjelmat ovat tietysti komentorivipohjaisia. Saa nähdä, saanko asennettua, kun Linux on käytännössä uusi tuttavuus.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kuulostaa oudolta että kannattaisi pitää grafiikkakorttia kuumana prosessorin ollessa tyhjäkäytöllä.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Grafiikkakorteissahan on tuhansia ytimiä ja nopeaa muistia.

Ethereum-louhinnassa tärkeää on ilmeisesti muistin hakuaika.

Grafiikkakorteilla laskenta on ilmeisesti ainakin kertaluokkaa prossulaskentaa nopeampaa ethereumilla. Mun käsittääkseni CPU:n nopeudella ei ole merkitystä, kunhan GPU on nopea. Toki, jos prossu on riittävän h-i-d-a-s, niin jossain kohtaa se alkaisi olla pullonkaula. Onko mun koneessani niin, en vielä tiedä. Kunhan nyt saisi jotenkin toimimaan :)

GPU-laskentahan on yleinen käsite monissa ongelmissa. http://www.nvidia.com/object/what-is-gpu-computing.html

Vaimolla menee hermo, kun tulee koko ajan lisää hurisevia ja lämpöä puskevia laatikoita.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Vaimolla menee hermo, kun tulee koko ajan lisää hurisevia ja lämpöä puskevia laatikoita.
Onko tuo ihme? Toki voisit olla hifiharrastaja, laatikot olisi 10 kertaa kalliimpia.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti:
James Potkukelkka kirjoitti:Vaimolla menee hermo, kun tulee koko ajan lisää hurisevia ja lämpöä puskevia laatikoita.
Onko tuo ihme? Toki voisit olla hifiharrastaja, laatikot olisi 10 kertaa kalliimpia.
Ei ole ihme tietenkään.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ja hihissä ne hurisevat laatikot on kaikista pienin paha.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Fiilikset vaihtelivat eilen epätoivosta riemuun, mutta nyt tunnelma on varovaisen positiivinen. Olen saanut kaksi asiaan liittyvää softaa asennettua. En kyllä ole varma, kommunikoivatko ne keskenään oikein.

Vielä ei ole tarvinnut lähdekoodista kääntää mitään, eikä toivottavasti tarvitsekaan, koska siinä vaiheessa kyllä hämmästyksen sormi menee kummastuksen suuhun.

Kuva

Nyt seuraavaksi homman helpoin osuus, eli videokortin fyysinen asennus. Sen jälkeen pitäisi etsiä ja asentaa oikeat ajurit Linuxiin.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Sen verran tarkennusta, että ethereum-louhinnassa ilmeisesti oleellista ei tarkalleen ole muistin hakuaika, vaan riittävä koko ja kaistan leveys. Pitää pystyä mahdollisimman nopeasti käsittelemään n 2 gigan tiedostoa. Eli vaikka prosessorissa on muutama Mt hyvin nopeaa muistia, sillä ei tee tässä mitään. Emolevyllä olevan muistin hakemisessa kaistanleveys ei riitä. Ja lisäksi tietysti GPU:ssa ytimiä on tuhansia. CPU:ssa alle 10.
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 01.03.2016 9:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja elco »

^ Eikö olisi helpompi vaan väärentää euroja?
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hesarin jakamisellakin pääsisi paremmalle tuntipalkalle. Jos tämä mun projekti menee oikein hyvin, niin ei synny paljoa tappiota!

Muistuttaa moottorin virittämistä, jossa viritys voidaan katsoa onnistuneeksi, jos virittämisen jälkeen tehot ovat pudonneet vähemmän kuin 20%.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Etukäteen kaikista helpoimmaksi arvioimani homma tökkii. En saa uuden grafiikkakortin kuvaa näkymään. Mitä ilmeisimmin ongelma ei ole Linuxissa vaan emolevyssä/BIOS:ssa, koska BIOS boot screenikään ei tule näkyviin.

Grafiikkakortti uunituore, emolevy varmaan kymmenen vuotta vanha. Fyysinen slotti on kyllä oikea PCI-E, mutta olisiko joku muu yhteensopimuusongelma? Tuskin jänniteongelma, koska kortissa on ulkoinen PCI-E virtaliitin, johon olen laitanut toisen virtalähteen.

Saa nähdä, pitääkö lähteä emolevyostoksille.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja aasi »

Toisen virtalähteen?
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:Etukäteen kaikista helpoimmaksi arvioimani homma tökkii. En saa uuden grafiikkakortin kuvaa näkymään. Mitä ilmeisimmin ongelma ei ole Linuxissa vaan emolevyssä/BIOS:ssa, koska BIOS boot screenikään ei tule näkyviin.

Grafiikkakortti uunituore, emolevy varmaan kymmenen vuotta vanha. Fyysinen slotti on kyllä oikea PCI-E, mutta olisiko joku muu yhteensopimuusongelma? Tuskin jänniteongelma, koska kortissa on ulkoinen PCI-E virtaliitin, johon olen laitanut toisen virtalähteen.

Saa nähdä, pitääkö lähteä emolevyostoksille.
Todennäköisin vika on siinä, että virtalähteesi ei anna ulos tarpeeksi juissia. Tarkista mitä kortti vaatii ja oman powerisi speksit.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Mulla on emolevyssä kiinni ostamani wanhan pc:n virtalähde ja grafiikkakortin ulkoisessa PCI-E liittimessä toinen 850W poveri, jolla ei ole mitään muuta kuormaa. Eli ulkoiseen PCI-E:hen liitetetyn powerin teho riittää varmasti. Mutta voi toki olla, että emolevyssä kiinni olevan ei riitä. Täytyy vielä kokeilla vaihtaa emolevynkin virta tulemaan tuosta 850W:n PSU:sta.

Itse kuitenkin epäilen BIOS-ongelmaa, koska nykyinen BIOS versio on 1.2 ja uusin on 1.9, mutta sekin on vuodelta 2010 ja se on näköjään ollut juuri joku GPU-yhteensopivuus päivitys.

http://www.asrock.com/mb/Intel/ConRoe13 ... ad&os=BIOS
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja aasi »

Todennäköisesti se irtopower, joka ei oo emossa kiinni, ei anna nyt mitään sähköä pci-e liitännästä ulos.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

aasi kirjoitti:Todennäköisesti se irtopower, joka ei oo emossa kiinni, ei anna nyt mitään sähköä pci-e liitännästä ulos.
Oon tehnyt siihen paperiklemmaritempun, eli pitäisi kyllä antaa virtaa ulos. Ko. virtalähde on normaalisti bitcoin-mainerissa kiinni ja silloinkin käytän ilman emolevyä. Onnistuu, koska paperiklemmarilla liitetty emolevyn liittimen oikeat nastat kiinni

Kuva

Vihreä ja keltainen liitetty paperiklemmarilla. Antaa virtaa ongelmitta bictoin asic:lle PCI-E liittimien kautta.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Bittcoin-louhinta

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Saatan siis vaihtaa emolevyn. Kaikkea muuta olen PC:hen joskus asentanut paitsi emolevyä ja prossua. Mitä siinä pitäisi huomioida? Toki emolevyn pitää tukea prossua (eliuusi prossu myös), mutta mitä muuta? Joku tuuletin pitää kait ostaa erikseen ja askarrella lämpötahnan kanssa. Onkohan emolevyt taaksepäin yhteensopivia muistin suhteen. Nykyisessä emolevyssä 4G muistia kiinni. edit: nykyinen ddr2 ei ole sopiva ddr3 muistille tarkoittettuun emolevyyn.

Mikähän emolevy-prossu combo kannattaisi ostaa, koska prossun ei tarvitse olla tehokas.

Kotelo on ATX.

Tästä löytyi pikaisesta yksi sopiva combo, jota ainakin verkkiksessä kehuttu

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... escription

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... escription
Viimeksi muokannut James Potkukelkka, 02.03.2016 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin