EOS-1Ds Mark II tai 5D .. kiitos mulle

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
huima

EOS-1Ds Mark II tai 5D .. kiitos mulle

Viesti Kirjoittaja huima »

Nyt palaa hermot. 300D alkaa jäämään liian huonoksi kameraksi niihin tarpeisiin, mitä minulla on ja pitäisi keksiä jostain parempi runko. Suurimmat huolenaiheet minulla on auto focus ja viewfinder ( vaihdettavien focus screenien puute ), jotka tekevät kuvaamisesta joskus onnenkauppaa ja pakottaa esimerkiksi keikkakuvauksessa vain kuvaamaan niin paljon kuin mahdollista ja toivomaan parasta.

Vaikka käytettävät linssit olivatkin hyvät, pistää tuo pahaan alakynteen - kun mikäli focus ei olekaan kohdillaan, vaikka viewfinderissa asiat näyttävät ok:lta. Vaikka kuinka monta kertaa on tullut eteen tilanne, että kuvia läpikäydessä koneella on tullut lyötyä päätä seinään sen takia - että kameran viewfinder on niin paska, ettei siihen voi täysillä luottaa. Ja nopeasti muuttuvien, heikosti valaistujen kohteiden kuvaaminen on sellaista - ettei siinä ilman hyvää focus screeniä myöskään tehdä manuaalista tarkennusta.

Lahjoituksia otetaan vastaan. Joko rapiat päälle 7000 euroa tai 3000 euroa.

Halpa harrastus.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: EOS-1Ds Mark II tai 5D .. kiitos mulle

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

huima kirjoitti: Halpa harrastus.
Teet niinkuin muutkin ja ostelet vaan nättejä kuvei!
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
pertzi

Re: EOS-1Ds Mark II tai 5D .. kiitos mulle

Viesti Kirjoittaja pertzi »

huima kirjoitti:Nyt palaa hermot. 300D alkaa jäämään liian huonoksi ...
Minulla on vähän samoja ongelmia. Viewfinder on hyödytön ja autofocus on arpapeliä. Onnistuessaan kuvat ovat huippunättejä, mutta epäonnistuneiden otosten määrä on ihan liian iso.

Sarjakuvauksella pystyy vähän kompensoimaan noita heikkouksia. Viidestä kuvasta yksi voi olla ihan hyvä. Pitemmän päälle ratkaisu on turhan kömpelö, eivätkä 300D:n sarjakuvaustoiminnot ole kovin kummoisia.

5D vaikuttaa paperilla hyvältä, mutta pelkään pahoin, että siinäkin viewfinder ja autofocus ovat pullonkaula. Sillä saa kyllä kunnon 35mm vastaavia digikuvia ilman rajausta (crop), mikä on iso plussa.

Jos sinulla ei ole kovin montaa objektiivia, niin yksi hyvä vaihtoehto on vaihtaa Nikoniin. Nikonin uusi D200 vaikuttaa ainakin paperilla oikein hyvältä. Sen huonoin puoli on 1,5xrajaus (300D:ssa 1,6xrajaus, 5D:ssa ei siis rajausta lainkaan), mutta ilmeisesti Nikon ei ole aikeissa tehdä muita kuin noita 1,5xrajauksen digikameroita. Lisäksi Nikon D200 tulee olemaan selvästi halvempi kuin Canon EOS 5D.

Nikon D200:sta löytyy arvio osoitteesta http://www.dpreview.com/articles/nikond200/ Canon EOS 5D:sta löytyy arvio osoitteesta
http://www.dpreview.com/articles/canoneos5d/
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: EOS-1Ds Mark II tai 5D .. kiitos mulle

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

1D Mark II N olis tietysti tuolta väliltä, pikseleitä tosin vähiten näistä. Paljolti riippuu mihin ne kuvat on loppupeleissä päätymässä, itsehän ottaisin mieluiten sekä tuon että Ds:n jos vaan rahaa riittäis. Viimeisimmän kuolapaketin loppuhinnaks jäi yllättäen hieman alle 30 kiloeuroa...
huima

Re: EOS-1Ds Mark II tai 5D .. kiitos mulle

Viesti Kirjoittaja huima »

pertzi kirjoitti:Jos sinulla ei ole kovin montaa objektiivia, niin yksi hyvä vaihtoehto on vaihtaa Nikoniin.
Kaikki tärkeimmät objektiivit on nyt EOS-mallille hankittuna, eli niissä on se reilut kolme tonnia kiinni pelkän rungon päälle. Kuvatessa ne peruslinssit on mulla Canonin 70-200/2.8, Sigman laajakulma ja Tamronin 28-70.
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: EOS-1Ds Mark II tai 5D .. kiitos mulle

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

Sitähän mun piti vielä kysyä, että mikä siinä autofocuksessa niin pahasti tökkii? Moni siitä valittaa, mut ite en oo huomannu isompaa ärsytystä kuin hämärässä tai muuten heikossa kontrastissa. Luonnossa, keikoilla ja tuotekuvissa on tarkennus kuitenkin toiminut moitteettomasti.

Etsimen rajoitukset kyllä myönnän, vaihdettava tähyslasi ja koko kuvan näkyminen olisivat kivoja.
pertzi

Re: EOS-1Ds Mark II tai 5D .. kiitos mulle

Viesti Kirjoittaja pertzi »

pikkuego kirjoitti:Sitähän mun piti vielä kysyä, että mikä siinä autofocuksessa niin pahasti tökkii? Moni siitä valittaa, mut ite en oo huomannu isompaa ärsytystä kuin hämärässä tai muuten heikossa kontrastissa. Luonnossa, keikoilla ja tuotekuvissa on tarkennus kuitenkin toiminut moitteettomasti.

Etsimen rajoitukset kyllä myönnän, vaihdettava tähyslasi ja koko kuvan näkyminen olisivat kivoja.
Kyllä se autofocus tarkentaa, mutta ainakin omassa kamerassani se tarkentaa vähän mihin sattuu. Olen kompensoinut sitä käyttämällä yhtä automaattitarkennuspistettä, mikä on auttanut hiukan. Usealla pisteellä kamerani on usein sitä mieltä, että jokin kohdetta taaempana oleva piste on juuri niin tärkeä, että siihen täytyy varmasti tarkentaa.

Ongelma ei olisi niin iso, mutta kun tuosta etsimestä ei tosiaan voi sanoa, onko kohde tarkka vai ei. Niinpä palataan takaisin alkuperäiseen ongelmaan...

No niin taikka näin, kyllä 300D on hintaansa nähden huippukamera. Jostainhan digijärkkäreiden kehittymisen on alettava.

p.
Avatar
pikkuego
Kitinän uhri
Viestit: 909
Liittynyt: 15.08.2005 8:20
Paikkakunta: Shalla-Bal
Viesti:

Re: EOS-1Ds Mark II tai 5D .. kiitos mulle

Viesti Kirjoittaja pikkuego »

pertzi kirjoitti: Kyllä se autofocus tarkentaa, mutta ainakin omassa kamerassani se tarkentaa vähän mihin sattuu. Olen kompensoinut sitä käyttämällä yhtä automaattitarkennuspistettä, mikä on auttanut hiukan. Usealla pisteellä kamerani on usein sitä mieltä, että jokin kohdetta taaempana oleva piste on juuri niin tärkeä, että siihen täytyy varmasti tarkentaa.

Ongelma ei olisi niin iso, mutta kun tuosta etsimestä ei tosiaan voi sanoa, onko kohde tarkka vai ei. Niinpä palataan takaisin alkuperäiseen ongelmaan...
Niin no tuohon useamman tarkennuspisteen käyttöön mä en ite jaksa uskoo hetkeäkään. Parhaiten se toimii jos tausta on tarpeeksi tyhjä, että kohde erottuu siitä selvästi, mutta jo henkilökuvauksessa tulee ongelmia jos kamera haluaisi tarkentaa rinnukseen eikä kasvoihin. Siksipä 99% ajasta käytän jotain tiettyä tarkennuspistettä.

Muuten kyllä oon omasta mielestäni saanu tarkkoja kuvia, osin jopa luottanu siihen mitä autofocus sanoo. Manuaalitarkennuksen kanssa luottanut jopa etsimen kuvaan ja onnistunut silti... pitäisiköhän säätää dioptria uusiksi :shock:
Vastaa Viestiin