IOT, blockchain-teknologia ja jakamistalous = slock.it

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

IOT, blockchain-teknologia ja jakamistalous = slock.it

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

https://slock.it/

Startup

Tämä menee ainakin kolmen hypen leikkauspisteessä, joten tuloksena on joko konkka tai uusi facebook-uber. Toki konkka on paljon todennäköisempi.

Eli tämä firma aikoo yhdistää kolme hypeä; Internet of Things, jakamistalous, blockchain-teknologia.

Firma aikoo kehittää teknologiaa, jossa voidaan vuokrata palveluita ja tavaroita ja hoitaa maksu blockchain-teknologialla.

Ehkä laitan vähän (siis tosi vähän) fyrkkaa tähän aivan mielenkiinnosta. Rahoitus tietenkin tapahtuu ethereum-verkossa.

Palveluiden on tarkoitus toimia https://www.ethereum.org/ verkossa, joka on jossain määrin Bitcoin-tyyppinen juttu, mutta ei kuitenkaan sama. Etherum eroaa bitcoinista siinä, että sitä ei ole tarkoitettu ensisijaisesti rahaksi vaan sovellusalustaksi, jossa blockchain-teknologialla voidaan toteuttaa erilaisia asioita. Esim. smart contracteja.

Etherumkin on vielä alkuvaiheessa. Verkko on pystyssä, mutta varsinaista toimintaa ei taida vielä olla. Se ei tietenkään estä porukkaa villinä spekeloimasta Etherin hinnalla. Ether on valuutta, jolla Ethereum-verkossa maksetaan blockcain-verkon käytöstä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: IOT, blockchain-teknologia ja jakamistalous = slock.it

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miten tuo blockchain tässä luo arvoa? Bitcoinissahan blockchain ylläpitää maksujärjestelmää ja maksunvälitys on se arvoa luova toiminta (jos unohdetaan arvonnousulla spekulointi ja bitcoinien holdaus)
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: IOT, blockchain-teknologia ja jakamistalous = slock.it

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

sivustahuutaja kirjoitti:^ miten tuo blockchain tässä luo arvoa? Bitcoinissahan blockchain ylläpitää maksujärjestelmää ja maksunvälitys on se arvoa luova toiminta (jos unohdetaan arvonnousulla spekulointi ja bitcoinien holdaus)
Tässä nimenomaisessa tapauksessa blockchainin arvo on siinä, että maksujärjestelmä perustuu siihen ja se välittää tiedon maksusta IOT-laitteille, jotka kommunikoivat blockchainin kautta.

slock.it aikoo rakentaa etherum-tietokoneen, joka on pieni halpa laite, jolla voidaan komentaa esim bluetoothin tai wlanin kautta laitteita. Etherum-tietokone (joka on tulitikkuaskin kokoinen tai pienempi härpäke) kommunikoi suoraan blockchainin kanssa. Lisäksi slock.it aikoo yhdessä laitevalmistajien kanssa kehittää esim. erilaisia lukkoja, joita voidaan avata ja sulkea ethernet tietokoneella. Yhteensopivaa kotiautomaatiota on jo nyt saatavilla.

Eli jos mulla olisi esim. sanokaamme sähköauton lautaustöpseli, jota mä haluaisin vuokrata, etherum-tietokone komentaisi tätä lataustöpseliä. Minä laatisin appsin kautta vuokrailmoituksen ja hinnaston. Appsi lähettää blockchainiin tiedon, että Dave myy sähköauton latausta 1 euro 15 minuuttia. Sitten joku ostaisi oman älypuhelimensa kautta multa sähköauton latausta. Maksu kirjattaisiin blockchainiin ja etherum-tietokone saa blockchainin kautta tiedon, että joku on ostanut 15 minuuttia latausta ja käynnistää virtapistokkeen.

Blockchainin kautta voidaan tarvittaessa myös laatia smart contract, joka sisältää pantin tai vakuutuksen.

Mun mielestäni tämän business casen suurin ongelma on siinä, ovatko ihmiset valmiita vuokraamaan tavaroitaan tuntemattomille, joita eivät tapaa. Toinen ongelma, löytyykö paljon palveluita, jotka voi käynnistää ja sulkea lukon avaamisella.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21365
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: IOT, blockchain-teknologia ja jakamistalous = slock.it

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ miksei tuossa käytetä maksun välittäjänä vaikka bitcoinia? Miksi pitää keksiä pyörä uudestaan? Bitcoinin kurssiheilunnallahan ei puhtaassa transaktiokäytössä ole niin väliä.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25611
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: IOT, blockchain-teknologia ja jakamistalous = slock.it

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Myös itse firma tulee toimimaan osittain virtuaalisena ja siihen bitcoinin blockchainin ohjelmointimahdollisuudet eivät riitä.

Eli firman osakkaat käyttävät valtaansa etherum-blockchainin kautta, johon voidaan ohjelmoida mitä vain. Etherum-blockchain on Turing-complete, eli se voi laskea mitä vain, mikä on laskettavissa. Esim. alkujoukkorahoitus kerätään etherumin kautta ja siitä saatavat "osakkeet" oikeuttavat käyttämään valtaa etherum-verkossa toimivan päätöksenteon kautta.

Itse rahastus ja lukon avaaminen/sulkeminen onnistuisi varmasti bitcoininkin kautta. Bitcoin on kuitenkin suunniteltu vain rahaksi, eli bitcoin-blockchainiin sisältyvät ohjelmoimahdollisuudet ovat vähäiset.

Mutta voi toki olla, että yrittävät liian montaa uutta asiaa yhtä aikaa.

Voi olla, että lopulta osoittautuu, että erinomainen idea, mutta kymmenen vuotta liian aikaisin. Vähän kuin olisi ollut perustamassa streeumausvideovuokrausta 90-luvun lopulla.

Vähän asian sivuun, mutta jossain sijoitusoppaassa todettiin, että kannattaa olla askeleen edellä muita, ei kaksi askelta :)

Viikonloppuna katsomassani tositapahtumiin perustuvassa The Big Short leffassa [spoiler allert] salkunhoitaja shorttasi koko salkun arvolla Yhdysvaltojen asuntolainabondeja vastaan. Asiakkaat pitivät hulluna ja meinasivat vetää rahansa pois. Oli hyvin vähällä käydä niin, että mies oli oikeassa, mutta liian aikaisin. Esti asiakkaita nostamasta rahoja. Asiakkaat vetivät oikeuteen. Onneksi markkinat ehtivät romahtaa. Voittoa tuli yli kaksi miljardia.[/spoiler allert]
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin