ResurssienSäästäminen

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Kaikki lamput, jotka vaimo antaa vaihtaa, on vaihdettu ledeiksi. Ledien ongelma on, että himmentimien kanssa eivät toimi niin hyvin kuin halogeenit.

Koti lämpiää maalämpöpumpulla.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

En näe energiansäästämisessä mitään järkeä. Tietenkin energianhinta vaikuttaa valintoihin, mutta vain kokonaiskustannusten kautta. En siis maksa 2 euroa säästääkseni 1e edestä energiaa.

Hetki sitten harkitsin halogeenien vaihtoa ledeihin, mutta kokeiltujen ledien valo oli aika paskaa. Kai niitä parempiakin ledejä myydään muualla kuin perus kodin ykkösesä. Huonompaa valoa pienemmillä elinkaarikustannuksilla ei nyt iskenyt.

Mitä luokkaa ledit muuten säästävät esim. 5 vuoden TCO:n perusteella?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lasketaan, että 30W halogeeni olisi päällä 3 tuntia päivässä, vuodessa menee sähköä 30W x 3h x 365 = 33 kWh. Se maksaa n 3.3 euroa,

LED (tai energiansäästölamppu) kuluttaa n 80% vähemmän. Eli säästö 0.8 x 3.3 = 2.6 euroa. Eli 5:ssä vuodessa säästyy n. 13 euroa sähkössä.

IKEA:sta saa imho in OK ledejä tähän hintaan

http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/categ ... oom/20514/

Eli jos lamppu maksaa 4 euroa, kokonaissäästö 9 euroa 5:ssä vuodessa.

Konsulenttina sinä voit laskea, mikä on diskontanttu vuosituotto :)
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Mulla on kämpässä kaikki ledilyhtyjä. Viimeksi ostin 4 airamin lyhtyä 10 eurolla. Valon laatu on hyvä ja sähkölaskussa se näkyy. Parasta on se, että vaihtoväli on ihan eri luokkaa kuin halogeeneilla tai ns. energiasäästölampuilla.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lääkärin pätevyydellä laskettuna diskontanttu nykyarvo 5:n vuoden päästä saatavalle 13 euron tuotolla 4 prosentin korolla olisi 10.7 euroa tänään. Eli jos lamppu maksaa 4 euroa, vaikuttaa kannattavalta investoinnilta.

Voimme lisäksi vielä ottaa huomioon työn hinnan lamppujen vaihdolle, mutta samaan aikaan kannattaa ottaa huomioon, että LEDit kestävät pidempään, eli se vähentää tulevaisuudessa tarvittavaa vaihtotyötä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: . Parasta on se, että vaihtoväli on ihan eri luokkaa kuin halogeeneilla tai ns. energiasäästölampuilla.
Joo. Me ollaan liiaan kalliita miehiä vaihtamaan lamppuja :mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti:
So Hard kirjoitti: . Parasta on se, että vaihtoväli on ihan eri luokkaa kuin halogeeneilla tai ns. energiasäästölampuilla.
Joo. Me ollaan liiaan kalliita miehiä vaihtamaan lamppuja :mrgreen:
Kun huonekorkeus on parhaimmillaan 5,5 m, tikarappujen raahuu ja kiipeily lampun vaihtoon ei inspaa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Olen tuhlari.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vesper kirjoitti:Olen tuhlari.
+1
Jotta osa voi säästää, täytyy osan tuhlata.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En välitä paskaakaan. Kaikki valot on tykeintä, mitä helposti löytyy ja niitä on paljon. Kodinkoneet on kai aika hyvällä energialuokituksella, mutta ne on ostettu muiden syiden takia. Kaukolämpö. Tietsikat huutaa poweria ja tuppaa lämpöä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

exPertti kirjoitti:Kaiken tuhlaamisen olen sitten keskittänyt olohuoneen siedettävän kokoiseen ja kuvaiseen telkkariin ja isokokoiseen kiukaaseen.

Tehokkuus on sitä, että sama lopputulos saavutetaan vähemmillä resursseilla.
Kuitenkin sulla on säälittävän pieni kuva ja kiukaassakaan taida kiviä olla montaakaan kiloa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

James Potkukelkka kirjoitti:Lääkärin pätevyydellä laskettuna diskontanttu nykyarvo 5:n vuoden päästä saatavalle 13 euron tuotolla 4 prosentin korolla olisi 10.7 euroa tänään. Eli jos lamppu maksaa 4 euroa, vaikuttaa kannattavalta investoinnilta.

Voimme lisäksi vielä ottaa huomioon työn hinnan lamppujen vaihdolle, mutta samaan aikaan kannattaa ottaa huomioon, että LEDit kestävät pidempään, eli se vähentää tulevaisuudessa tarvittavaa vaihtotyötä.
Energiansäästö tuossa on oleskelutilojen osalta aika pieni, jos valon laadussa on yhtään eroa. En ole noita Ikean lamppuja kokeillut, mutta jotkut merkkilamput anttilasta ovat olleet ihan paskoja oleskelutiloihin,. Vaihtamisen vaiva on jo sitten isompi muuttuja, mutta sitten ei ole enää kyse energiansäästöstä, vaan siitä 'paljonko maksaisit hehkulampusta joka kestää takuulla 10v?'.

Pikagoogletuksella Creella ja Philipsilla näyttäisi olevan hyvävaloisia ledejä. Pitänee hankkia testiin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ikean Ledit taitaakin olla ihan hyviä. Mahtaako sitten päteä kaikissa malleissa.
http://www.premiumlight.eu/index.php?pa ... uct-test-7
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ no mikäs olisi kestävä hyvän ra-arvon merkki?
Avatar
Dynamo
Kitinän uhri
Viestit: 918
Liittynyt: 23.06.2013 0:05
Paikkakunta: Haarukka

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja Dynamo »

Patterit ei o normaalisti päällä ja lattialämmitys on just se että tuntuu neutraalilta jalkapohjissa. Loppu lämmitystarve ulkoilman pienhiukkasia lisäämällä. Normaalisti sisälämpötila 21 - 22C, makkarissa 17 - 18C jotta pystyy nuq.
Valonlähteet pääsääntöisesti ledejä. Oikeasti kestäviä, kunnollisia (luumeneita per watti) ja valaisutehon säilyttäviä ei ole helppo löytää ja tuppaavat maksamaan hiukan liikaa siihen nähden mitä haluaisi maksaa. Heikkoa suoritusta en osta kuin vahingossa. Led kestää paljon pidempään - aiemmin meni 50W halogeneja olohuoneen katosta 2 kpl vuodessa per valaisin, eli yhteensä n 20 kpl vuodessa. Nykyiset Osramin ledit on olleet kohta 4 vuotta ilman vaihtotarvetta. Samoin talonumerovalaisimessa meni 6 hehkulamppupolttimoa tai 2 energiansäästölamppua vuodessa, nykyinen led on kestänyt 3 vuotta ja still goinig strong. Jameksen säästölasluri otti varmaan tuon huomioon?
Ilmanvaihto on säädetty sopivan pieneksi tilanteisiin kun ei ole suurta tarvetta työntää lämpöä ulos. Ja tehokkaampia ilmanvaihtoasetuksia löytyy suurempaan tuuletustarpeeseen sen kun säädintä näpelöi (=lue:koskettaa kerran).
Auto kuluttaa kokoon/suorituskykyyn nähden suht vähän, kunhan ei pidä kovaa tahtia kaasupolkimen kanssa. Mökille viimeksi keskikulutuksella 5.4 ltr/100km keskinopeudella 96 km/h. Kesällä vastaava matka ja nopeus lukemalla 4.5
Tanssilattioiden Timanttipora.
Nussittuna nukut paremmin.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: ResurssienSäästäminen

Viesti Kirjoittaja Bhven »

En säästä resursseja. Valon ja lämmön määrässä ei tingitä. Kotona 57 wattisia E27 halogeeneja sekä 36W T8 loisteputkia. Sängyssä on sähkövastuslämpöpatja.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Vastaa Viestiin