Mooren lain hidastuminen

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Me kaikki olemme koko ikämme saaneet nauttia Mooren laista. On ollut selvää, että elektroniikka koko ajan kehittyy valtavaa vauhtia.

Mooren laki alkaa kuitenkin törmätä perusfysiikan ongelmiin. Piirien kutistaminen ei enää ole juuri mahdollista ja vaikka se hiukan vielä saattaa onnistua, ongelma on, että piiritehtaiden kustannus nousee paljon nopeammin kuin piirejä valmistavien firmojen liikevaihto.

Joudutaanko tässä tyytymään hitaampaan kehitykseen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Softapuolella onneksi estettä kehitykselle ei ole ja deep learning networkit ovat kait aikamoinen läpimurto.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja elco »

James Potkukelkka kirjoitti: Mooren laki alkaa kuitenkin törmätä perusfysiikan ongelmiin. Piirien kutistaminen ei enää ole juuri mahdollista ja vaikka se hiukan vielä saattaa onnistua, ongelma on, että piiritehtaiden kustannus nousee paljon nopeammin kuin piirejä valmistavien firmojen liikevaihto.

Joudutaanko tässä tyytymään hitaampaan kehitykseen?
Paradigma muuttuu kun tehojen saaminen irti nykyisestä hidastuu. Ei niitä tyhjiöputkia enää hirveästi näy.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Eli ennustat uutta teknologiaa? Toivottavasti saadaan. Ilmeisesti kuitenkin vielä suht. kaukana.

Kehitys ei varmasti lopu, mutta tosiaan nykyinen piihin perustuvien kaksiulotteisten piirien kutistamisen tie alkaa olla loppuun kuljettu.

Tässä hyvä artikkeli aiheesta.

http://www.nature.com/news/the-chips-ar ... aw-1.19338
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

No jo tämän kautta saadaan lisää tehoa:

Grafeenijäähdytys pian pilottivaiheessa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ei ole vielä näkynyt beyond CMOS:a ja mitä ilmeisimmin prossujen tehon kasvu on käytännössä törmännyt seinään. Uudet sukupolvet ovat käytännössä samantehoisia vanhojen kanssa ja hinta/transistori ei enää juuri laske. Ytimiä laitetaan lisää, mutta monissa sovelluksissa siitä ei ole apua.

Kukaan ei tiedä, miten päästäisin 5 nm:n rajan taakse.

Loppukäyttäjällehän tämä on osittain hyväkin asia. Tietokone ei enää kolmessa vuodessa muutu verkonpainoksi.

Varmasti seinä jossain vaiheessa murtuu, mutta 50 vuotta kestänyt tehon tuplaantuminen 18kk:n välein on tällä hetkellä loppunut.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja aasi »

https://millcomputing.com/

https://en.wikipedia.org/wiki/Mill_architecture

Tää voi mennä vähän HC-nörttiosastolle, mutta itse oon seurannut mielenkiinnolla, vaikka tässä onkin jo mennyt useampi vuosi kun pikkuhiljaa patentoivat avainosia ja kertovat ratkaisustaan. Eli hyvin uudenlainen arkkitehtuuri missä huomattavasti vähemmällä transistorimäärällä saavutettaisiin nykyistä vastaava suorituskyky.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen vuosia viettänyt unettomia öitä tämän takia. Mutta Mooren laki on pelastettu ainakin kymmeneksi vuodeksi :]

https://www.technologyreview.com/2021/1 ... ter-chips/

17 vuoden kehitysprojekti ja 9 miljardia ja saatiin kehitettyä kokonaan uusi tekniikka. Laite sisältää monia huikeita tekniikoita. Esim. EUV synnytetään ampumalla laserilla pieniä tinapisaroita 50 000 kertaa sekunnissa. 30 kg painava maski liikkuu useita kertoja sekunnissa 30 G:n kiihtyvyydellä ja pysähtyy nanometrin tarkkuudella. Peilit ovat maailman sileimpiä (jos ne suurennettaisiin Saksan kokoisiksi, niissä olisi alle mm:n epätasaisuuksia). Kaikki tapahtuu tyhjiössä.

Tämä on jo käytössä 5 nm tekniikassa ja ensi vuonna tulee 3 nm ja 2 nm:iin on selvä tiekartta.
James Potkukelkka kirjoitti: 13.03.2018 9:06

Kukaan ei tiedä, miten päästäisin 5 nm:n rajan taakse.

Nyt tiedetään :]

Tuo hollantilaisfirma on maailman ainoa, joka pystyy noita valmistamaan. Melkoinen asema olla maailman puolijohdeteollisuuden johtavan tekniikan ainoa toimittaja. Yhdysvallat on kieltänyt tekniikan myynnin Kiinaan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

James Potkukelkka kirjoitti: 29.07.2022 8:27Tuo hollantilaisfirma on maailman ainoa, joka pystyy noita valmistamaan. Melkoinen asema olla maailman puolijohdeteollisuuden johtavan tekniikan ainoa toimittaja. Yhdysvallat on kieltänyt tekniikan myynnin Kiinaan.
Veikkaan että tuotettavien tuotteiden määrä ei ole valtava.
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

So Hard kirjoitti: 29.07.2022 11:36
James Potkukelkka kirjoitti: 29.07.2022 8:27Tuo hollantilaisfirma on maailman ainoa, joka pystyy noita valmistamaan. Melkoinen asema olla maailman puolijohdeteollisuuden johtavan tekniikan ainoa toimittaja. Yhdysvallat on kieltänyt tekniikan myynnin Kiinaan.
Veikkaan että tuotettavien tuotteiden määrä ei ole valtava.
Ei. 50 vuodessa. Pistää kuitenkin ulos 200 waferia tunnissa, eli ihan massatuotantolaite.

Jos tarkoitat itse siruja, niin Applen uusimmat tehdään tällä. Mutta ei noita siruja leivänpaahtimissa nähdä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Montako prossaa tulee yhdestä waferista?
Universaali disclaimer.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mooren lain hidastuminen

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^Kait n 150. Mutta osa niistä on tietysti viallisia.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Vastaa Viestiin