Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Työni loppuu helmikuun lopussa ja tarvitsen sen jälkeen sekä nettiyhteyden että kännykkäliittymän. Nettiasioissa olen kuullut hyvää Welhosta, mutta onkelmaksi voi muodostua HTV:hen liittyminen, joka maksaa 566 eukkaa, koska koko taloyhtiö ei ole lähtenyt mukaan (eikä ehkä lähdekään, kun populaatio on aika mummovoittoista) vaan kaapelit joudutaan vetämään jokaiseen asuntoon erikseen. Lisäksi tulee 72 euron vuosimaksu. Melko kallista, sanoisin.

Mitä muita järkeviä ja halvempia vaihtoehtoja on? Taidan haluta laajakaistan, että voin soitella skypellä parhaalle kaverilleni Londoniumiin ja mahdollisille pienille ruskeille kilpakosijoilleni eksoottisiin paikkoihin.

Ja sitten kännykkäliittymä. Kävin eilen DNA:n liikkeessä, jossa kerrottiin, että heillä on näin ennen joulua 150 eukan puheaikatarjous, jollaisia tuskin tulee helmikuun lopussa, kun minä tarvitsen liittymää. Olikohan kyseessä markkinamiehen puhetta vai tosijuttu? Veljeni vaihtoi DNA:n Saunalahteen, kun DNA ei hänen mielestään toiminut hyvin (tekstarien perillemeno kesti yms.). Laskut DNA:lla, Saunalahdella ja muilla halpiksilla on kai suunnilleen samat, vai mitä? Epäilen jatkossakin puhuvani paljon, joten joku sellainen edullinen liittymä olisi varmaan kiva.
Kikkelis kokkelis.
T3000

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Tällä hetkellä perustumpelon kannattaa tilata laajakaistansa Soneralta, jos asuu pääkaupunkiseudulla. Liittyminen ja adsl-modeemi ei maksa mitään ja 3 ekaa kuukautta menee puolella maksulla - eikä tarvitse sitoutua miksikään määräajaksi. Jos tilaat nyt, asennus ehtii abouts helmikuun alkuun.

Ja jos asuu saunaverkon alueella, myös saunalahden adsl-liittymä on harkinnan arvoinen. Siellä nopeudet ovat molempiin suuntiin yhtä suuret ainakin megaiseen yhteyteen saakka, mikä auttaa skypeilyssä.

Unohda welhot.

Liittymäoperaattoreista Tele Finland on luotettava, se on käytännössä yksityisasiakkaiden Sonera. Toimii hyvin.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

T3000 kirjoitti:Tällä hetkellä perustumpelon kannattaa tilata laajakaistansa Soneralta, jos asuu pääkaupunkiseudulla. Liittyminen ja adsl-modeemi ei maksa mitään ja 3 ekaa kuukautta menee puolella maksulla - eikä tarvitse sitoutua miksikään määräajaksi. Jos tilaat nyt, asennus ehtii abouts helmikuun alkuun.

Ja jos asuu saunaverkon alueella, myös saunalahden adsl-liittymä on harkinnan arvoinen. Siellä nopeudet ovat molempiin suuntiin yhtä suuret ainakin megaiseen yhteyteen saakka, mikä auttaa skypeilyssä.

Unohda welhot.

Liittymäoperaattoreista Tele Finland on luotettava, se on käytännössä yksityisasiakkaiden Sonera. Toimii hyvin.
Kiitos siitos. Mistäs reiästä se Soneran ja Saunalahden laajakaista vedetään? Antennipistorasiasta vai lankapuhelintöpselistä vai ilmasta? Lankapuhelinliittymäähän minulla ei ole..

Hyvä, panen Tele Finlandin korvan taakse.
Kikkelis kokkelis.
T3000

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Keikaus kirjoitti:Kiitos siitos. Mistäs reiästä se Soneran ja Saunalahden laajakaista vedetään? Antennipistorasiasta vai lankapuhelintöpselistä vai ilmasta? Lankapuhelinliittymäähän minulla ei ole..

Hyvä, panen Tele Finlandin korvan taakse.
Lankapuhelintöpseliin se menee kiinni, oli toimittaja mikä tahansa ADSL-liittymällä.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

Vaihdoin itse just Elisan puhelinliittymän Dna:han (puhelut 0,069/min, txtviestit 0,069/kpl, kk-maksu 0,66/kk) ja Elisan laajakaistaliittymän (45€/kk) Baanaan (33€/kk). Tapahtumat ovat niin tuoreita tosin ettei laskujakaan ole vielä ehtinyt tulla, mutta vaikuttaa hyvältä.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

irmelianneli kirjoitti:Vaihdoin itse just Elisan puhelinliittymän Dna:han (puhelut 0,069/min, txtviestit 0,069/kpl, kk-maksu 0,66/kk) ja Elisan laajakaistaliittymän (45€/kk) Baanaan (33€/kk). Tapahtumat ovat niin tuoreita tosin ettei laskujakaan ole vielä ehtinyt tulla, mutta vaikuttaa hyvältä.
Mun siskon puhelinlaskut ainakin puolittuivat, kun se vaihtoi samoin.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Entäs onko joku firma, jonka maksuissa hyötyy, jos ottaa sekä laajakaistan että kännykkäliittymän samasta paikasta?
Kikkelis kokkelis.
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja cardic »

itse otin just elisan laajakaistan. puol meganen kumpaanki suuntaan 20€ + ilmanen motukka ja ilmanen kuukaus. soneraan en lahtis luottamaan, henkilokohtaset kokemukset lisattyina muitten kokemuksilla = sonera on perseesta. jokainen tietenkin tekee kuten tahtoo
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
Avatar
cardic
Kitisijä
Viestit: 1086
Liittynyt: 15.08.2005 8:54
Paikkakunta: unscandiclandic

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja cardic »

Keikaus kirjoitti:Entäs onko joku firma, jonka maksuissa hyötyy, jos ottaa sekä laajakaistan että kännykkäliittymän samasta paikasta?
esim elisalta saa s-etukortilla bonarii ja viela enemman jos kana ja netti
'viinista tulee sekoboltsiks' -lapsi 7v
T3000

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja T3000 »

cardic kirjoitti:itse otin just elisan laajakaistan. puol meganen kumpaanki suuntaan 20€ + ilmanen motukka ja ilmanen kuukaus. soneraan en lahtis luottamaan, henkilokohtaset kokemukset lisattyina muitten kokemuksilla = sonera on perseesta. jokainen tietenkin tekee kuten tahtoo
Mun kokemukset muiden kokemuksilla on just päinvastaiseen suuntaan. Saunalahti pätkii, DNA pätkii pahasti, Elisat jonkin verran ja Sonera ei juuri lainkaan. Riippuu varmaan sitten paikasta.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

T3000 kirjoitti:
cardic kirjoitti:itse otin just elisan laajakaistan. puol meganen kumpaanki suuntaan 20€ + ilmanen motukka ja ilmanen kuukaus. soneraan en lahtis luottamaan, henkilokohtaset kokemukset lisattyina muitten kokemuksilla = sonera on perseesta. jokainen tietenkin tekee kuten tahtoo
Mun kokemukset muiden kokemuksilla on just päinvastaiseen suuntaan. Saunalahti pätkii, DNA pätkii pahasti, Elisat jonkin verran ja Sonera ei juuri lainkaan. Riippuu varmaan sitten paikasta.

Ainakin kännykkäliittymissä ennen Sonera kuului paremmin kuin Elisa, mutta ehkä sekin on muuttunut ajan kuluessa.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Soneraan olin laajakaistani toimittajana tyytyväinen, suosittelen. Soneralta sai myös Ykkösbonusta. Tosin se modeemi, minkä sieltä kaupasta silloin lykkäsivät mukaan (maksulla tietenkin) oli aika onneton. Tämä tosin ei kai liity Soneraan suoranaisesti mitenkään, vaan oli huijausta Expertiltä.

Elisalla taas saa puheaikahyvitystä laskun loppusumman perusteella ja jos olen oikein käsittänyt, myös laajakaistan maksut vaikuttavat tähän. Aika mitätöntä.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Lolita kirjoitti:Soneraan olin laajakaistani toimittajana tyytyväinen, suosittelen. Soneralta sai myös Ykkösbonusta. Tosin se modeemi, minkä sieltä kaupasta silloin lykkäsivät mukaan (maksulla tietenkin) oli aika onneton. Tämä tosin ei kai liity Soneraan suoranaisesti mitenkään, vaan oli huijausta Expertiltä.


Mitä tarkoittaa, jos modeemi on onneton? Tarkoittaako, ettei pelitä? On hidas?
Kikkelis kokkelis.
nojoojust

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

Meillä vaihdettiin kännyliittymät Elisasta Saunalahteen, laskun summat tippuivat 80%. Edelleen ihmettelen summia aina kun uusi lasku tulee. Adsl-yhteys otettiin Elisalta, joka kyseisellä paikkakunnalla käyttää Soneran verkkoa. Jostain omituisesta syystä Elisan hinta on matalampi kuin Soneran, vaikka molemmat tosiaan käyttävät samaa verkkoa. Jotain yliluonnollista, ehkä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Keikaus kirjoitti:Mitä tarkoittaa, jos modeemi on onneton? Tarkoittaako, ettei pelitä? On hidas?
Koneen käynnistyksen jälkeen kesti minuutti kaupalla ennen kuin modeemi sai yhteyden auki. Joskus harvoin kauemminkin. Kohtuullisen säännöllisesti teki myös sitä, että vaikka yhteyden piti olla auki, tietoa ei kulkenut ulos eikä sisään, eli oli jumissa. Parhaimmillaan odottelin tunnin, ennen kuin alkoi itsestään taas toimia.

Halvanoloinen loota, mutta aion ottaa sen vielä käyttöön uudestaan, jos Welhosta luovun.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

No entäs sitten nämä download, upload -luvut? Millaisiakohan lukuja minä tarvitsen? Soitan varmaan skypellä, kirjoitan kityyn, lähettelen valokuvia ja vastaanotan niitä, surffailen netissä ja sen sellaista. Onko tuolla luvulla jotain tekemistä liittymän nopeuden kanssa?

Löysin muuten tällaisen hintavertailutaulukon:

http://www.vertaa.fi/cgi-bin/s.cgi
Kikkelis kokkelis.
T3000

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Keikaus kirjoitti:No entäs sitten nämä download, upload -luvut? Millaisiakohan lukuja minä tarvitsen? Soitan varmaan skypellä, kirjoitan kityyn, lähettelen valokuvia ja vastaanotan niitä, surffailen netissä ja sen sellaista. Onko tuolla luvulla jotain tekemistä liittymän nopeuden kanssa?
[rautalankaa]

Karkeasti voisi sanoa niin, että alle megan laajakaistaa ei kannata tänä päivänä ottaa hinta/nopeussuhten vuoksi - jos siis ajattelee käyttömukavuutta, ei vain halvinta hintaa. Sitä on kahta mallia, joko 1mb/512 kbps tai 1mb/1mb, joista jälkimmäistä saa vissiin vain saunalahdelta saunaverkon alueella. Ensimmäinen luku on nopeus omalle koneellesi päin, jälkimmäinen ulospäin koneelta.

1 megabitti tarkoittaa karkeasti sitä, että rahdun yli 100 kilotavua tietoa siirtyy per sekunti. Yhden megatavun tiedoston lataaminen (nopeus koneelle) kestää silloin karkeasti 10-11 sekuntia.

Lähetysnopeus on sama toisinpäin. 512 kt/s tarkoittaa sitä, että koneesi pystyy lähettämään karkeasti n.50-55 kilotavua sekunnissa tietoa.

Skypessä liikenne on molemmansuuntaista, mutta väittäisin että 512 kt riittää jos et samalla lähetä isoa mailia tms. Tärkeämpää esim. maailmalle skypeilyssä on se, että reitytykset ulkomaille toimivat hyvin. Soneralla näin on. Saunalahdesta en tiedä, joskus olen kuullut kritiikkiä.

Toisaalta uskallan väittää, että mainitsemiisi tarkoituksiin välttäisi jopa 512/512 liittymä. Joskin esim. Kity pelaa 2x raflaavammin kun on 1 mb tulokaistaa.

Kokeile sitä Soneraa, siellä on vuoden loppuun minusta ihan hyvä tarjous. Jos et ole tyytyväinen, voit 3 kk alennusjakson loputtua aina irtisanoa sen ja vaihtaa toiseen.

[/rautalankaa]

Disclaimer - tämä koskee vain pääkaupunkiseutua.
Vinc

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Vinc »

Soneran sivuilta löysin taannoin tämän sivun. Siinä on pääpiirteittäin laitettu nopeusvaatimukset.

http://www.sonera.fi/artikkeli/0,3842,l ... 04,00.html
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Lolita kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Mitä tarkoittaa, jos modeemi on onneton? Tarkoittaako, ettei pelitä? On hidas?
Koneen käynnistyksen jälkeen kesti minuutti kaupalla ennen kuin modeemi sai yhteyden auki. Joskus harvoin kauemminkin. Kohtuullisen säännöllisesti teki myös sitä, että vaikka yhteyden piti olla auki, tietoa ei kulkenut ulos eikä sisään, eli oli jumissa. Parhaimmillaan odottelin tunnin, ennen kuin alkoi itsestään taas toimia.

Halvanoloinen loota, mutta aion ottaa sen vielä käyttöön uudestaan, jos Welhosta luovun.
Mutta oliko se siis kuitenkin kiinteä yhteys, eli ei minuutti vaan kk-veloitus? kaapeli modeemiahan ei kannata sammuttaa, jotta yhteys on aina valmiina kun koneen koneen laittaa päälle. Uuden IP osoitteen hakemiseen verkosta saattaa kulua aikaa, ja se tapahtuu aina modeemin käynnistyksen jälkeen, tai niin olen ymmärtänyt.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Kiitos kaikille vastanneille! Olen paljon viisaampi. Toistaiseksi olen kallistumassa Soneran I MB:n laajakaistaan ja Tele Finlandiin. Ensi viikolla vaihdan tittelini it-guruksi.
Kikkelis kokkelis.
Chap

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Chap »

Keikaus kirjoitti:Kiitos kaikille vastanneille! Olen paljon viisaampi. Toistaiseksi olen kallistumassa Soneran I MB:n laajakaistaan ja Tele Finlandiin. Ensi viikolla vaihdan tittelini it-guruksi.
Noi on varmaan ihan ok vaihtoehtoja, mutta:
1) Jos laajakaistojen vertailu kiinnostaa enemmänkin kannattaa tsekata kuluttajaviraston tutkimus http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=6000

EDIT: ylempi linkki koskeekin vain asentamista, itse käytön hinnat selviävät tästä tutkimuksesta, joka valitettavasti on vuoden vanha:
http://www.kuluttajavirasto.fi/user/loa ... sp?id=5675

2) Mä nappaisin itse kyllä sen halpisliittymän (niillä taitaa kaikilla olla enemmän tai vähemmän samat hinnat) missä on suurin puheaikatarjous (taitaa olla DNA). Kannattaa kuitenkin varmistaa, että puheaikatarjouksen voi fiksusti käyttää, esim. että sitä ei ole rajattu ihan naurettavan pieneksi summaksi per kk mitä sitä etua saa. Olen käyttänyt sekä DNA:n, Elisan, että Soneran verkkoa eikä niissä ole mun kokemusten mukaan mitään merkittävää eroa.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Jyrki73 kirjoitti:Mutta oliko se siis kuitenkin kiinteä yhteys, eli ei minuutti vaan kk-veloitus? kaapeli modeemiahan ei kannata sammuttaa, jotta yhteys on aina valmiina kun koneen koneen laittaa päälle. Uuden IP osoitteen hakemiseen verkosta saattaa kulua aikaa, ja se tapahtuu aina modeemin käynnistyksen jälkeen, tai niin olen ymmärtänyt.
Kyseisessä karvalkkimallissa ei ole mitään on/off -nappuloita, vaan masiina sammuu, kun koneen sammuttaa ja menee taas päälle, kun koneen avaa. Yhteyden muodostaminen vaan kestää ja joskus tökkii.
hebuli

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja hebuli »

T3000 kirjoitti:Mun kokemukset muiden kokemuksilla on just päinvastaiseen suuntaan. Saunalahti pätkii, DNA pätkii pahasti, Elisat jonkin verran ja Sonera ei juuri lainkaan.
Minulla Saunalahti ADSL (tällä hetkellä 2M down/1M up) on toiminut vuosikausia varsin kiitettävästi, ei pätkimisiä, vaikka käyttö on ajoittain ollut erittäinkin raskasta ja vaativaa ml. serverinpito. Asun Saunaverkon alueella. Kaverin luona Soneran tarjoamassa kiinteistöliittymässä oli kummallisuuksia, jos esim. avasin VPN-yhteyden työpaikalleni hänen liittymällään, en päässyt surffaamaan työnantajani intranetin ulkopuolelle ollenkaan (ihan hyvä tapa keskittyä töihin...). Tosin taidan tietää miten tuon ongelman saa korjattua, pitää vielä testata.

Aikoinaan käytin myös HTV Welho 500 liittymää, ja sekin toimi mielestäni varsin hyvin, mutta rankassa käytössä ADSL on osoittautunut paremmaksi, esim. serverin pidossa. Welhossa oli yksi mielenkiintoinen kiva ominaisuus: jos otit kaapelimodeemin mukaasi ja veit sen kaverillesi joka on myös HTV:n alueella (mutta jolla ei ole Welho-liittymää), internet-yhteys toimi sielläkin heittämällä kaapelimodeemi kiinni seinään. Ei taida ihan onnistua ADSL:llä. :wink:

Oletan ettei Keikauksen taloyhtiössä ole kiinteistöliittymää tarjolla? Se on yleensä se halvin vaihtoehto, ja riittää normaalikäyttäjille.

Kännykkäliittymistä en sano juuta enkä jaata koska minulla ei ole koskaan edes ollut yksityistä kännykkäliittymää, ainoastaan työnantajan Sonera, joka on kyllä toiminut ok.
Viimeksi muokannut hebuli, 20.12.2005 23:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
hebuli

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Jyrki73 kirjoitti:Mutta oliko se siis kuitenkin kiinteä yhteys, eli ei minuutti vaan kk-veloitus? kaapeli modeemiahan ei kannata sammuttaa, jotta yhteys on aina valmiina kun koneen koneen laittaa päälle. Uuden IP osoitteen hakemiseen verkosta saattaa kulua aikaa, ja se tapahtuu aina modeemin käynnistyksen jälkeen, tai niin olen ymmärtänyt.
Riippunee siitä mitä "modeemilla" tässä tarkoitetaan. Esim. USB-liitäntäiset ADSL-sovittimet toimivat aika eritavalla tuollaisissa tilanteissa kuin ulkoiset ADSL-reitittimet.

Jos ja kun ADSL-yhteyden hankkii, mielestäni kannattaa ehdottomasti hankkia ulkoinen "ADSL-modeemi" eli se reititin, eikä tyytyä halvempiin USB-systeemeihin. Ulkoisen boksin voi taata toimivan paremmin tiukemmissakin tilanteissa, eikä ole yhteensopivuuspulmia jos joskus päivittää käyttöjärjestelmänsä tai vaihtaa vaikka Linuxiin, eikä enää löydäkään sopivia ajureita USB-modeemilleen (ulkoinen reititin kun ei mitään ajureita tarvitse). Ja saapa niihin reitittimiin säädettyä yleensä ulkoiset palomuuritkin toimintaan jne.
Herra Manala

Re: Auttakee! Tarvitsen nettiyhteyden ja kännykkäliittymän

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Itse suosin Elisan laajakaistaliittymää ihan vain siitä yksinkertaisesta syystä, että Elisa omistaa myös fyysisesti nämä pk-seudulla liikennöivät puhelinkaapelit ja jakamot. Toisin sanoen jos yhteyteni ei pelaa, vika on aina ja joka tapauksessa Elisalla, mikä helpottaa asiasta valittamista. Jos taas käyttäisin esimerkiksi Soneran liittymää, vika voisi olla joko Soneralla yhteyden toteuttajana TAI Elisalla joka fyysisesti omistaa langat. Monelle ei varmasti ole merkityksellinen asia, mutta minä olen aikanaan kuunnellut ihan tarpeeksi sitä "Ei se ole meidän syy vaan ton toisen" -jaarittelua.

Viime syksyn myrskyisimmän yön jälkeen yhteys ei toiminut reiluun puoleen päivään saakka, mutta muuten ei netti ole pätkinyt eikä ole nopeuksissakaan valittamista ollut.

Teleyhteyksissä taas voinen suositella DNA:ta.
Vastaa Viestiin