Mitä virus tekee koneellani?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Silloin taannoin vuodatin nigger-viruksesta ja sen jälkeen siitä, että koneeni ei jaksa pyörittää viruksentarkistusohjelmaa.. Eli käytän konettani, vaikka en tiedä, onko se persettään levittelevä mies edelleen koneessani. Onko tietosuojani vaarassa? Uskallanko käyttää sähköpostiani? Vai mitä haittoja tuosta viruksesta on? Kuva tuli ruutuun, kun olin kanadalaisella keskustelupalstalla, ei muuten. Onko mahdollista, että koneessani ei olekaan virusta? Koneessani on Elisan tietoturvapalvelu, joka tökki silloin kun kuva paukahti ruudulleni, en ollut huomannut tökkimistä. Nyt se toimii.
Kikkelis kokkelis.
hebuli

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Liian vähän lähtötietoja, kun ei edes ole varma mistä viruksesta tarkalleen on kyse. Kyllä, voi se olla edelleen koneellasi (tuskin se ainakaan itsekseen on poistunut, jos virustorjuntasi ei toimi?). Kyllä, tietoturvasi voi olla vaarassa.
ninnithequeen

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Anteeksi nyt vaan, mutta mua sitten jaksaa naurattaa persettään levittelevä neekerimies sinun koneellasi.... :D
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

hebuli kirjoitti:Liian vähän lähtötietoja, kun ei edes ole varma mistä viruksesta tarkalleen on kyse. Kyllä, voi se olla edelleen koneellasi (tuskin se ainakaan itsekseen on poistunut, jos virustorjuntasi ei toimi?). Kyllä, tietoturvasi voi olla vaarassa.
Mutta eikö tuo tietoturva ole vähän sellainen asia, että se on periaatteessa vaarassa vaikka kuinka suojaisi.. Monethan kertovat, että jossain megapuhdistuksessa on löytynyt miljoona virusta ja muuta ja silti he ovat käyttäneet konetta ihan iloisesti.
Kikkelis kokkelis.
hebuli

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Joo, kyllä se voi toimia ihan ok, virukset ja troijalaiset kun pyrkivät juuri piilottautumaan käyttäjältä jotta kaikki näyttäisi normaalilta. Ja sitten siellä taustalla se saattaa tarkkailla ja lähettää eteenpäin tietoja siitä mitä salasanoja kirjoittelet millekin sivustoille, lähettää roskapostia kaikille sähköpostiohjelmassasi oleville kontakteille jne. Ei kiva.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

hebuli kirjoitti:Joo, kyllä se voi toimia ihan ok, virukset ja troijalaiset kun pyrkivät juuri piilottautumaan käyttäjältä jotta kaikki näyttäisi normaalilta. Ja sitten siellä taustalla se saattaa tarkkailla ja lähettää eteenpäin tietoja siitä mitä salasanoja kirjoittelet millekin sivustoille, lähettää roskapostia kaikille sähköpostiohjelmassasi oleville kontakteille jne. Ei kiva.
Juuri tuon takia en käy missään muualla kuin kityssä ja poistin sieltäkin kaikki viestit. Nettiliittymän ohessa tullutta sähköpostiosoitetta en edes käytä. Harkitsen kuitenkin jonkun lisämuistipalikan ostamista, jotta voisin tarkistaa koneeni.
Kikkelis kokkelis.
nokkaelain

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Keikaus kirjoitti:Harkitsen kuitenkin jonkun lisämuistipalikan ostamista, jotta voisin tarkistaa koneeni.
Pelkkä tarkistaminen onnistuu ilmankin. Voi tietysti olla, ettei joku tietty virustorjuntaohjelma suostu muuten edes asentumaan, mutta en ole sellaistakaan kuullut. Varmasti tuo pelkkä tarkistus on kuitenkin mahdollista ilman lisämuistejakin.
hebuli

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Paljonko sitä muistia olikaan, mikä virustorjunta käytössä ja mikä käyttöjärjestelmä? Kyllä esim. Antivir tuntuu ainakin pyörähtävän Win98SE koneessa jossa on vain 64Mt muistia.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

hebuli kirjoitti:Paljonko sitä muistia olikaan, mikä virustorjunta käytössä ja mikä käyttöjärjestelmä? Kyllä esim. Antivir tuntuu ainakin pyörähtävän Win98SE koneessa jossa on vain 64Mt muistia.
Heh, mulla on tässä vanhassa Toshibassa 32 ja ScanWizard jumahtaa joka kerran, kun sitä yritän vetää läpi. Tähän saisi mittavat 160 megaa lisää johonkin reikään työnnettynä, mutta herää kysymys, mistä sellaista lisämuistia löytyisi tällaiseen vanhempaan malliin.
Kikkelis kokkelis.
Herra Manala

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

No jos nyt lähdetään siitä, että sinä itse hätäisesti olet päätellyt tämän perseenrevityskuvan olevan virus. Todennäköisesti se oli ainoastaan ihan tavallinen ei-tilattu pop-up ikkuna eikä mikään vaarallinen virus joka on nyt koneellasi tekemässä tuhoja.

Virusdatabaset eivät ainakaan pikaisen googlaamisen perusteella edes tunne mitään nigger-virusta. Se että virusskannerisi jumiutui, ei tarkoita sitä että koneesi on täynnä viruksia. Rauhoitu.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Herra Manala kirjoitti:No jos nyt lähdetään siitä, että sinä itse hätäisesti olet päätellyt tämän perseenrevityskuvan olevan virus. Todennäköisesti se oli ainoastaan ihan tavallinen ei-tilattu pop-up ikkuna eikä mikään vaarallinen virus joka on nyt koneellasi tekemässä tuhoja.

Virusdatabaset eivät ainakaan pikaisen googlaamisen perusteella edes tunne mitään nigger-virusta. Se että virusskannerisi jumiutui, ei tarkoita sitä että koneesi on täynnä viruksia. Rauhoitu.
Sä oot ihana! Joku vaan siellä kanukkipalstalla, jossa kävin pettämässä kityä, kirjoitti sinne tuohtuneena, että sieltä leviää nigger-virus. Siinä "viruksen" nimessä oli muistaakseni joitain numeroita tai kirjaimia ja sitten sana nigger, mutta silti uskon, että sinä olisit löytänyt sen, jos se olisi virus.

Löytääköhän F-securen tietoturvapalvelu, jonka Elisalta tilasin, virukset automaattisesti, vai vain silloin, kun ajan tarkistusohjelman läpi? Eli etsiikö se niitä automaattisesti vai vain suojaa?
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

McJanne kirjoitti:
Keikaus kirjoitti: Löytääköhän F-securen tietoturvapalvelu, jonka Elisalta tilasin, virukset automaattisesti, vai vain silloin, kun ajan tarkistusohjelman läpi? Eli etsiikö se niitä automaattisesti vai vain suojaa?
Käytetty termi on varmaankin reaaliaikainen suojaus ja F-secure on vahvoilla siinä. Eli siis lyhyesti: etsii.
Hmm, mielenkiintoista. Eilen mulle tuli joku ilmoitus, jossa luki muistaakseni internal malware detected tai joku vastaava. Pelästyin ja vedin piuhat irti.. Siis muistaakseni klikkasin jotain asiaankuuluvaa vaihtoehtoa ennen kuin tein niin. Nyt rohkenen kysyä, mitäköhän se tarkoitti?
Kikkelis kokkelis.
bedlam

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Keikaus kirjoitti:Pelästyin ja vedin piuhat irti..
Systeri on samanlainen koneiden kanssa. Voisi kuvitella, että rasittaa konetta pidemmän päälle enemmän jatkuva ylireagointi ja koneen sammuttelu kesken prosessien kuin pienet matoset.
Herra Manala

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

bedlam kirjoitti:Voisi kuvitella, että rasittaa konetta pidemmän päälle enemmän jatkuva ylireagointi ja koneen sammuttelu kesken prosessien kuin pienet matoset.
Todellakin. Jotenkin huvittavaa, että ylireagointi tapahtuu juuri siinä vaiheessa, kun näitä haavoja ollaan laastaroimassa, lääkitsemässä ja poistamassa. Silloin taas ei panikoida yhtään, kun niitä ei itse nähdä, kun mikään ohjelma ole kaitsemassa niitä.

"Tiesin että mulla on korvatulehdus, mutta vasta kun lääkäri sanoi sen ääneen ja antoi siihen lääkettä, murruin."
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

bedlam kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Pelästyin ja vedin piuhat irti..
Systeri on samanlainen koneiden kanssa. Voisi kuvitella, että rasittaa konetta pidemmän päälle enemmän jatkuva ylireagointi ja koneen sammuttelu kesken prosessien kuin pienet matoset.
Ehehehei, minä sammutin kyllä koneen kaikkien sääntöjen mukaan ja sitten vedin! :wink:

Joudun kyllä välillä vetämään piuhat irti, kun kone jumittaa ja siihen ei auta ctrl alt enterit eivätkä muut.. Vanha kone, saa kuolla, jos ei enää jaksa.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Herra Manala kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Voisi kuvitella, että rasittaa konetta pidemmän päälle enemmän jatkuva ylireagointi ja koneen sammuttelu kesken prosessien kuin pienet matoset.
Todellakin. Jotenkin huvittavaa, että ylireagointi tapahtuu juuri siinä vaiheessa, kun näitä haavoja ollaan laastaroimassa, lääkitsemässä ja poistamassa. Silloin taas ei panikoida yhtään, kun niitä ei itse nähdä, kun mikään ohjelma ole kaitsemassa niitä.

"Tiesin että mulla on korvatulehdus, mutta vasta kun lääkäri sanoi sen ääneen ja antoi siihen lääkettä, murruin."
On mulla ollut ohjelmat ja palomuurit tietenkin alusta alkaen, haloo. En vain huomannut, että sen F-securen pikkumerkin päällä oli huutomerkki tai ruksi tai vastaava kertomassa, että se ei toiminut juuri sillä hetkellä täydellä teholla.
Nämä virukset ja muut on kyllä harmillisia, kun minä en ainakaan tunne tarpeeksi hyvin niiden toimintatapoja. Voisiko joku kertoa minulle, millaisia uhkia niihin liittyy? Olisiko esim. mahdollista, että jos käyttäisin yahoo-meiliosoitetta, että osoitekirjassani oleville ihmisille lähtisi pätkiä kity-kirjoittelusta? Tai päinvastoin? Toisaalta, se vasta lystiä olisi.
Viimeksi muokannut Keikaus, 01.05.2006 2:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kikkelis kokkelis.
huima

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja huima »

Keikaus kirjoitti: Nämä virukset ja muut on kyllä harmillisia, kun minä en ainakaan tunne tarpeeksi hyvin niiden toimintatapoja. Voisiko joku kertoa minulle, millaisia uhkia niihin liittyy? Olisiko esim. mahdollista, että jos käyttäisin yahoo-meiliosoitetta, että osoitekirjassani oleville ihmisille lähtisi pätkiä kity-kirjoittelusta? Tai päinvastoin? Toisaalta, se vasta lystiä olisi.
Katso SmartAssin kirjoitus:

http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php?t=2479

Virukset voivat aiheuttaa vaivaa sinulle, mutta useammin ne aiheuttavat vaivaa muille. Sinulle aiheutuvat vaivat olla tietojen häviämistä ja leviämistä muualle - ja mahdollisesti myös luottokortin väärinkäyttöä jne.

Huonoimmassa tapauksessa hakkerit lähettävät sinulle sähköiskuja tietokoneen kautta ja muuttavat sinut brunetiksi.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä virus tekee koneellani?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

huima kirjoitti:
Katso SmartAssin kirjoitus:

http://kity.kicks-ass.net/viewtopic.php?t=2479

Virukset voivat aiheuttaa vaivaa sinulle, mutta useammin ne aiheuttavat vaivaa muille. Sinulle aiheutuvat vaivat olla tietojen häviämistä ja leviämistä muualle - ja mahdollisesti myös luottokortin väärinkäyttöä jne.

Huonoimmassa tapauksessa hakkerit lähettävät sinulle sähköiskuja tietokoneen kautta ja muuttavat sinut brunetiksi.
Olipa tiivistetty tarina, hohhoijaa. No onneksi rosmo saatiin kiinni. Ja vielä venäläinen rosvo nettikahvilassa.

Mua ei kyllä tuollaiset luottokorttien väärinkäytökset ja sensellaiset huoleta, Luottokuntahan ne sotkut hoitaa, jos sellaisia tulee. Tietoja jos leviää, voi aina sanoa, että en minä tuollaista tietoa ole tuottanut.

Tuo jälkimmäinen uhka voisikin olla pahin. Pidän hiusteni väristä.
Kikkelis kokkelis.
Vastaa Viestiin