Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
AarneAnkka

Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Olen tässä vähän pohdiskellut. Kannattaisiko minun hankkia iso näyttö telkkarini tilalle? Esimerkiksi Samsung SyncMaster 460p.

Ajatukset puolesta:
  • Ei turhia osia (kaiuttimet, analoginen TV-viritin) nostamassa hintaa
  • ... eikä myöskään viemässä turhaan tilaa (kaiuttimet) joten koko etupuoli on pelkkää näyttöä (ruudulle varaamani tila on rajallinen, joten totta kai haluan että suurin osa siitä on näyttöä; myöskään videotykki ei tilanpuutteen takia sovi)
Ajatukset vastaan:
  • En ole mitenkään varma onko tässä kaikki tarvittavat liitännät digiboksia, DVD-soitinta, konsoleita ja tietokonetta varten
  • Onko tuossa ollenkaan kaukosäädintä?
  • Saako näytön forcetettua tarvittaessa 4:3 -tilaan? Tietääkseni vain SCARTissa on 4:3 / 16:9 -kuvasuhteen ohjaussignaali
  • Virityksestä tulee sellainen härdelli että vain minä osaan sitä käyttää
  • Kauheaa kerskakulutusta, köyhyys ja nälänhätä riehuvat, vähäosaisia riistetään, planeettamme tuhoutuu, ja minä vain pistän rahojani tarpeettomiin elektroniikkahärpättimiin
Siksipä kysynkin paikallisilta hifisteiltä: onko tuossa näytössä jotain mitä minun tulisi tietää ja tarkkaan harkita?

Tällä hetkellä minulla on LG:n taulutelkkari jossa on kiinni digiboksi (Topfield) kaksi pelikonsolia (Xbox, Xbox360), DVD-soitin ja läppäri. Digiboksi, Xbox ja DVD-soitin ovat kiinni RGB-SCARTissa Biltemasta ostetun vaihtajapalikan välityksellä. Xbox360 on kiinni Component -liittimessä, ja läppäri VGA-liittimessä.

Kaikki nuo ylläolevat laitteet ovat ääniliitännöiltään kiinni Sonyn 5.1 -vahvarissa jossa on myös optiset sisääntulot äänille. Vahvari tukee myös kuvaa (eli voi toimia vaihtajana), mutta vain S-Video -tasoisena.

Minkälainen johto-liitin-vaihtajahärdelli tuon Samsungin kanssa tulisi?
eps

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja eps »

AarneAnkka kirjoitti:Olen tässä vähän pohdiskellut. Kannattaisiko minun hankkia iso näyttö telkkarini tilalle? Esimerkiksi Samsung SyncMaster 460p.
Minä en hankkisi monitoria telkkariksi, mutta ehkä sinulla ratkaisu toimii. Rahaa tuohon kyllä menee aika älytön määrä.

Sitten noihin kommentteihisi:

- ei turhia osia: tämä on varmasti plussaa
- ei turhaa tilahukkaa: tämä on myös plussaa
- onko kaukosäädin? Ilmeisesti on, mutta se ollee tarkoitettu monitorin asetusten säätöön.
- onko tarvittavat liitännät? Speksien perusteella tuosta puuttuu ainakin hdmi-liitäntä (dvd-soittimesta). Liitännät ovat selkeästi näytönohjaimen (D-SUB ja DVI-D) ja analogisten lähteiden (S-video, BNC video & component) liitännät.
- saako näytön 4:3 -tilaan? Luultavasti ei, mutta voin olla väärässäkin. Luulisin tuon monitorina vain näyttävän annetun kuvan ja tarvittaessa skaalautuvan haluttuun resoluutioon.
- virityksen härdelli: ihan varmasti, mutta noin monesta kuvalähteestä saat joka tapauksessa aikaan ison härdellin.
- rahan haaskausta: joo. :)

Tuo systeemi on ennen kaikkea monitori, joten parhaat tulokset saat, kun laitat sen kiinni tietokoneeseen. Nykyisillä komponenteilla on ihan hyvin mahdollista rakentaa tietokonepohjainen viihdekeskus, joka korvaa tallettavan digiboksin ja DVD-soittimen. Ohjelmistojen hyvyydestä en sen sijaan tiedä. Ainakin aikaisemmin erillislaitteiden käytettävyys hakkasi mennen tullen tietokonepohjaisten käytettävyyden, mutta tilanne voi olla muuttumassa.
Minkälainen johto-liitin-vaihtajahärdelli tuon Samsungin kanssa tulisi?
Jos laitat erilliset laitteet, joudut aika samanlaiseen sotkuun kuin nykyisin, paitsi että Scart-kaapeleiden sijaan käytät s-videokaapeleita tai BNC-liitäntää.

Sitten on vielä pari juttua, jotka kannattaa ottaa noin isossa monitorissa huomioon. Palaneet pikselit näkyvät sitten hyvin, koska pikselikoko on suuri. Lisäksi vehje kuluttaa virtaa noin 300 wattia.

e.
AarneAnkka

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Hmmm.... hmmmm.... :think: .. erittäin hyviä pointteja, kiitos kommenteistasi. Taitaakin olla parempi vaan pitää tämä taulutelkkari. Ehkä yllä esittämieni tarpeideni mukaisia, tarkoitukseen paremmin soveltuvia laitteita ilmestyy markkinoille myöhemmin.
bedlam

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

AarneAnkka kirjoitti:videotykki ei tilanpuutteen takia sovi
Miten se nyt tilaa vie? Täällä on tykki sohvapöydän sisällä, matkaa 1,5 metriä seinään ja 120cm leveä kuva. Paras ratkaisu.
AarneAnkka

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

bedlam kirjoitti:Miten se nyt tilaa vie?
Ei tykki itse, mutta kämpän kalustusta ei saa oikein järjestettyä niin että olisi tykin kuvalle sopiva seinä. Näyttölaite on minun kämpässäni käytännöllisempi ratkaisu.
bedlam

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

AarneAnkka kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Miten se nyt tilaa vie?
Ei tykki itse, mutta kämpän kalustusta ei saa oikein järjestettyä niin että olisi tykin kuvalle sopiva seinä. Näyttölaite on minun kämpässäni käytännöllisempi ratkaisu.
No sitten toki juu.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

AarneAnkka kirjoitti:
bedlam kirjoitti:Miten se nyt tilaa vie?
Ei tykki itse, mutta kämpän kalustusta ei saa oikein järjestettyä niin että olisi tykin kuvalle sopiva seinä. Näyttölaite on minun kämpässäni käytännöllisempi ratkaisu.
Useammassa tykissä on ohjaus moottoroidulle valkokankaalle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Hifisti en ole joten ripaus suolaa tahan mielipiteeseen,
luultavasti ainakin tuosta puuttuu HDCP kykeneva HDMI liitin joten ymmartaakseni uudet HD-DVD kuvat nakyvat normi DVD resoluutiolla (mikali tuo nyt hairitsee). Tama vain "future-proof" seikkana.

Monitoreissa yleensa nykyaan vakiona sisaantulevan signaalin (ainakin DVI) saa forcetettua 4:3 tai venytettya 16:9 2 eri tavalla (leikkaava tai ei leikkaava tapa) tama toiminto on kylla usein piilotettu hankalan menupuun jonnekkin sivuhaaraan eli ei ole miellyttava kayttaa.

Kaukoohjainta harvemmin on koska se on monitoriksi tarkoitettu.

Liitannat riippuvat siita minkalaiset liittimet sinulla tallahetkella on.

Konsoleista tietamattomana, miksi seka uusi etta vanha XBOX? ja saako 360:seen HDMI tai DVI liitannan?

Ja lopuksi kuvan vetaminen vahvarin kautta ei ainakaan miun silmaan ole hyva asia kuvanlaadun liiallisen heikkenemisen takia.

Oma LG telkku on kytketty 2 koneeseen (mediacenter ja pelikone) toinen DVI:lla ja toinen HDMI:lla ja sitten on komponentilla DVD soitin kiinni (tavallaan turhaa koska koneelta saa paremman kuvanlaadun). Tahan kun on tottunut (eli digitaalisena perille asti) niin scartin lavitse tuleva kuva nayttaa silmaan ihan kamalalta.
AarneAnkka

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

JoeB kirjoitti:Konsoleista tietamattomana, miksi seka uusi etta vanha XBOX?
Kaikki vanhat pelit eivät toimi uudessa. Ja en viitsi vanhaa äkspoksiani nyt poiskaan heittää. :)
ja saako 360:seen HDMI tai DVI liitannan?
Ei kumpaakaan. VGA ja Component RGB löytyvät, jälkimmäinen tukee 1080i -tilaa.
Ja lopuksi kuvan vetaminen vahvarin kautta ei ainakaan miun silmaan ole hyva asia kuvanlaadun liiallisen heikkenemisen takia.
Joo, S-Video ei vaan riitä. Lisäksi ellei televisio suoraan tue nimenomaan S-Videota, kuva näkyy siinä mustavalkoisena.
nokkaelain

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

JoeB kirjoitti:Hifisti en ole joten ripaus suolaa tahan mielipiteeseen,
luultavasti ainakin tuosta puuttuu HDCP kykeneva HDMI liitin joten ymmartaakseni uudet HD-DVD kuvat nakyvat normi DVD resoluutiolla (mikali tuo nyt hairitsee). Tama vain "future-proof" seikkana.
...
Kaukoohjainta harvemmin on koska se on monitoriksi tarkoitettu.
...
Konsoleista tietamattomana, miksi seka uusi etta vanha XBOX? ja saako 360:seen HDMI tai DVI liitannan?
Sinänsä mielenkiintoista on, että mitä tapahtuu, kun 360:een tulee HD-DVD -lisälaite. Koska tuo HDCP on DRM-systeemi, jolla voidaan estää täyden resoluution kuvan näyttäminen analogisten liitäntöjen kautta, ja 360:ssä on vain analoginen komponenttilähtö, täytyisi siinä lisälaitteessa olla oma HDMI-liitäntä.

Itse olen käyttänyt 360:tä komposiittivideon :shock: kautta monta kuukautta, kun en ole saanut aikaiseksi ostaa SCART- ja VGA-kaapeleita.

Btw, tuolla linkin takana olevissa monitorin spekseissä on kuva kaukosäätimestä, mutta tekstissä käsketään katsoa käyttöohjeesta(?), mitä sillä voi tehdä.
Avatar
Ruthlessboy
Kitinäaddikti
Viestit: 93
Liittynyt: 20.11.2005 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ruthlessboy »

1)En ole mitenkään varma onko tässä kaikki tarvittavat liitännät digiboksia, DVD-soitinta, konsoleita ja tietokonetta varten

2)Onko tuossa ollenkaan kaukosäädintä?

3)Saako näytön forcetettua tarvittaessa 4:3 -tilaan? Tietääkseni vain SCARTissa on 4:3 / 16:9 -kuvasuhteen ohjaussignaali

4)Virityksestä tulee sellainen härdelli että vain minä osaan sitä käyttää

5)Kauheaa kerskakulutusta, köyhyys ja nälänhätä riehuvat, vähäosaisia riistetään, planeettamme tuhoutuu, ja minä vain pistän rahojani tarpeettomiin elektroniikkahärpättimiin

Mä myyn näitä työkseni, eli:

1) Ei todellakaan ole. HDMI-liitäntä tulee olemaan se, mikä korvaa SCARTin tulevaisuudessa. DVI:stä ei saa ääntä, pelkästään kuvan ja mä olen kuullut, että DVI-liitäntä ei tue progressiivista kuvasignaalia niin hyvin kuin HDMI-liitäntä.

2) Ei

3) Saa

4) Elämä on

5) Itketäänkö yhdessä?
Excuse me sir, but you have mistaken me for someone who gives a fuck.
Avatar
Ruthlessboy
Kitinäaddikti
Viestit: 93
Liittynyt: 20.11.2005 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja Ruthlessboy »

Sitäpaitsi toi kontrasti on aivan sairaan paska. Syytä suomen TV-firmoja, että ne ei viitsi feedata 1240x720 kuvaa. Silloin sillä näytölläkään ei olis niin paljon väliä.
Excuse me sir, but you have mistaken me for someone who gives a fuck.
Herra Manala

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Ei vähäisintäkään järkeä.
AarneAnkka

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Kiitokset teillekin (erityisesti Manalalle :roll: ) kommenteistanne, vaikka olin jo epsin viestin jälkeen havainnut että ajatus ei ollut kannattava.

Mutta eikö tällaiselle 'riisutulle' kodin viihdenäyttölaitteelle jossa ei ole ylimääräisiä osia luulisi olevan kysyntää, kun aika monessa kodissa kuitenkin on erillinen surround-vahvari eli kaiuttimia ei tarvita? Ja tietokoneetkin ovat aika yleisiä olkkareissa nykyään. Ja kun videotykki ei sovi joka paikkaan. Tuo NEC:n vastaava monitori (Verkkokaupan tuote 16873) on liitännöiltään hieman parempi, mutta sekään ei ole sopiva.
Bluntly kirjoitti:Useammassa tykissä on ohjaus moottoroidulle valkokankaalle.
Tuleeko valkokankaasta ääni läpi? Nykyisessä konfiguraatiossani valkokangas tulisi pakostakin niin hifi-laitteiden kuin kaiuttimienkin eteen.
nokkaelain kirjoitti:Sinänsä mielenkiintoista on, että mitä tapahtuu, kun 360:een tulee HD-DVD -lisälaite.
Onko sellainen sitten tulossa? Minä kun olen kuullut sellaistakin juttua että sellaista ei ole eikä tule.
eps

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja eps »

AarneAnkka kirjoitti: Mutta eikö tällaiselle 'riisutulle' kodin viihdenäyttölaitteelle jossa ei ole ylimääräisiä osia luulisi olevan kysyntää, kun aika monessa kodissa kuitenkin on erillinen surround-vahvari eli kaiuttimia ei tarvita? Ja tietokoneetkin ovat aika yleisiä olkkareissa nykyään. Ja kun videotykki ei sovi joka paikkaan. Tuo NEC:n vastaava monitori (Verkkokaupan tuote 16873) on liitännöiltään hieman parempi, mutta sekään ei ole sopiva.
Kysyntää ei ole tarpeeksi. Hifistejä on liian vähän, ja suurin osa ihmisistä ei tiedä, mitä tarvitsee. Iso telkkari ilman kaiuttimia myy marginaaliporukalle, mutta ei myy niin paljon, että sellaista kannattaa valmistaa. Telkkarien kaiuttimet ovat halpoja (lue: huonoja), joten valmistajalle niiden tekemisestä ei tule edes ihmeemmin kustannuksia.
Bluntly kirjoitti:Useammassa tykissä on ohjaus moottoroidulle valkokankaalle.
Tuleeko valkokankaasta ääni läpi? Nykyisessä konfiguraatiossani valkokangas tulisi pakostakin niin hifi-laitteiden kuin kaiuttimienkin eteen.
Jos hankit rei'itetyn valkokankaan, niin ei tule ongelmia. Sellaiset ovat tavallisia kalliimpia, mutta ne päästävät takaa tulevat äänet läpi.

e.
AarneAnkka

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Hmmmm. Fujisu-Siemensillä on tällainen taulutelkkari jossa tilaa ei ole hukattu kaiuttimiin (ovat piilossa takana), ja sopivat liitännätkin löytyy. Harmi vaan että suurin koko on vain 32". Plasmaa löytyy isompanakin, mutta niissä taas ei riitä tarkkuus, ja ovat huonoja tietokone- ja pelikäyttöön koska kuva palaa plasmoissa herkästi kiinni.
bedlam

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Entäs tällainen


Löytyy tuon 50-tuumaisen lisäksi 42-tuumainenkin versio. Ja tuota ei kannata sekoittaa vanhoihin taustaprojektiotöllöihin, joissa on totaalisen paska kuva. Tämä kuulemma päihittää monet plasmatkin. Aika halpa hinta ainakin 50 tuumasta.

Täällä pitkä keskustelu aiheesta.

Ja eikös taulutöllöistä ole jo suurin osa sellaisia, joissa kaiuttimet eivät vie sivulta tilaa?
AarneAnkka

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Ohhoh ja vau. Toi kuulostaa kyllä hintaisekseen melkein liian hyvältä ollakseen totta. Miten taustaprojektiotelkkari voi olla noin litteä? What's the catch? :think: Pitääkö siihen vaihtaa kallis polttimo säännöllisesti?

*katsoo mitat foorumilta* Jaa, se onkin 40 cm syvä. Hmmmmm... hyllykköni on 37 cm syvä. Tuo voisi mahtua sinne juuri ja juuri. Se on mallia Ikean Journalist, eli se on takaa ja sivuilta avoin. Ilman pitäisi päästä kiertämään, jos tuo vehje vaan pysyy hyllyssä...
Viimeksi muokannut AarneAnkka, 28.04.2006 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bedlam

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

AarneAnkka kirjoitti:Miten taustaprojektiotelkkari voi olla noin litteä?
Kuvahan tietty huijaa. Tekniset tiedot kertovat, että syvyys on n. 40cm. Mutta ei sekään noin leveälle rotjakkeelle ole paljon.

Kannattaa lukasta tuota dvd-plazan keskustelua, kovin tyytyväiselle porukka vaikuttaa.

edit: hidas
AarneAnkka

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

*lukee foorumia* Kiitos vinkistä, tämä vaikuttaa varsin hyvältä!
bedlam

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja bedlam »

AarneAnkka kirjoitti:*lukee foorumia* Kiitos vinkistä, tämä vaikuttaa varsin hyvältä!
Ollos huva. Itsekin mielenkiinnolla tutkailin kyseistä vempelettä ennen päätymistä tykkiin, joka taas omaan kämppään soveltui paremmin.
eps

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja eps »

Kertokaa sitten kokemuksistanne, kun olette hankkineet tuollaisen telkkarin. Hyvältä se ainakin näyttää.

e.
AarneAnkka

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Hmmmm. Yksi catch löytyi: Laitteessa on tuuletin, kuten videotykissä. Eli se pitää huminaa. No, ei sen pitäisi kai kauheasti haitata kun kaikki muutkin laitteet humisee. Vaan rupesin miettimään että mahtuukohan tuo sittenkään hyllyyni, jos taakse pitää jättää tilaa ilmankierrolle? Täytyy käydä katsomassa ja kuuntelemassa tuota ihan livenä jossain. :think:

Niin, ja se polttimokin pitää joskus vaihtaa. Sony lupaa sille 8000 tunnin elinikää ja about €200 hintaa. Kai ton kestää.
eps

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja eps »

AarneAnkka kirjoitti: Niin, ja se polttimokin pitää joskus vaihtaa. Sony lupaa sille 8000 tunnin elinikää ja about €200 hintaa. Kai ton kestää.
Jos katsot kolme tuntia päivässä telkkaria, niin 8000 tuntia menee umpeen reilun seitsemän vuoden jälkeen. En sanoisi tuota kovin merkittäväksi menoeräksi. :)

Edit: Tästä ketjusta innostuneena tein köyhän miehen ruudunkasvatuksen ja siirsin sohvan lähemmäksi telkkaria. Ei tämä ehkä ihan 50 tuuman telkkaria korvaa, mutta kaikkea ei voi saada.

e.
AarneAnkka

Re: Iiiiso näyttö telkkarin tilalle?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Mittailin tässä juuri hyllykköäni, ja ... voi sentään. Tuo 50" Sony on näköjään 9 cm liian korkea mahtuakseen telkkarille varattuun aukkoon. Todella harmi, sillä leveys ja syvyys olivat sopivat. Hyllyköstä voi toki irroittaa levyjä ja niitä voi laittaa eri korkeuksille - mutta vain 40 sentin askeleissa, joten koko hyllykkö pitäisi järjestää uusiksi ja yläpuolelle jäisi hukkatilaa. Hifi-härpättimet eivät enää mahtuisi, ellen pistäisi sitten kaiuttimiakin uusiksi (isojen tornien tilalle Genelecit) jolloin laitteet mahtuisivat telkun viereen. Se 42" Sony mahtuisi tuohon aukkoon, mutta se ei olisi kovinkaan iso hyppäys ylöspäin ruudun koossa (nykyinen = 37"), eli aika turha vaihto.

Lisäsin kuvan hifihyllyköstäni kuvagalleriaani tilanteen selvittämiseksi. Aukko jossa telkkari on, on 120 cm leveä, 74 cm korkea ja ~40 cm syvä (hylly on 37 cm syvä mutta hyllykkö ei ole kiinni seinässä). Periaatteessa tuo seinä sopisi videotykillekin jos käyttäisi matalaa penkkiä jolla laitteet lepäävät, mutta sitten kirjoille & sälälle pitäisi keksiä joku muu paikka. Kyllä, ongelmanani on myös se että minulla on liikaa sälää & roinaa. :oops: Tekisi mieli joskus järjestää koko olohuone täysin uusiksi, mutta siihen tarvittaisiin konsultaatiota ja hyviä ideoita. Yritin konsultoida äitipuoltani joka on sisustusguru, mutta hän on ikävä kyllä edellisen sukupolven ihmisiä joka ei ymmärrä nykyajan kolmekymppisen pikkupojan hifi- ja kotiteatteritarpeita.

Menisi operaatio sen verran isoksi, että jos mieluummin vasta myöhemmin... aion käydä kuitenkin katsomassa tuota telkkaria kaupassa ja pidän sen mielessä, ehdottomasti, sillä se vaikuttaa muuten todella hyvältä.

Ja kyllä toi 37":kin on ihan hyvä. :)
Vastaa Viestiin