Kotiteatterin äänentoisto

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
bedlam

Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Puolisen vuotta sitten tuli löhöhuoneeseen videotykki laitettua ja jo siitä lähtien oli selvää, että jossain vaiheessahan nuo äänetkin pitää laittaa uusiksi. Nykyisin ääntä tuottaa uskollisesti viitisen vuotta palvellut Philipsin ministereosarja, mutta hieman kalpeaksihan sen kanssa äänet jäävät.

Aluksi olin jotakuinkin varma siitä, etten takakanavia tulisi koskaan kaipaamaan, mutta nähtävästi tässäkin asiassa nälkä kasvaa syödessä ja kirottua dvd-plazaa kaluamalla.

Mutta onko asia niin, että valmispaketit ovat AINA auttamattoman paskoja? Erillistä vahvistinta ja kaiuttimia olen mietiskellyt kyllä kovasti, mutta aina joku tökkii. Esinnäkin jo ulkonäöllään suurin osa kaiuttimista sulkee itsensä pois mahdollisuuksien joukosta.

Bongasin hetki sitten arvostelun Samsungin valmispaketista, joka on jotain palkintojakin voittanut, ja jota kovasti ovat käyttäjätkin kehuskelleet. Ja suuri plussa tuossa olisi se, että se näyttää ainakin omiin silmiin ihan penteleen hyvältä.

Miten arvon Kitinähifistit suhtautuvat valmispaketteihin ja kuinka kotiteatterin omistavat olette itse sen rakentaneet? Plazan mielipiteet ovat nimittäin jo liian syvälle sisuksiini juuttuneet.

Ja mitenkähän tuolla sarjalla musiikkia kuuntelee? Toisaalta, voiko se jäädä muutaman sadan markan Philipsin muovisarjalle kuitenkaan kakkoseksi? Ja sen ääneen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen jo monta vuotta.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja ak »

Plazaa on tavattu jonkin verran tälläkin suunnalla. Niissä jutuissa kannattanee pitää sopiva hifistisuodatin mukana ja mietiä mitä sitä oikeasti haluaa.

Itse nyt sen kuitenkin uskoin, että osista lähdin pakettia kasaamaan viime kesänä. Vahvistimeksi tuli Pioneer VSX-915, jonka toimitus tökki silloin joka paikassa aika pahasti. Eteen 3 kertaa Tannoy Fusion2 ja taakse 2x Fusion1. Nykyisin kulkevat nimellä Mercury F1 ja F2, jonkun tuotemerkkikiistan takia. Äänenlaatu kelpaa tämmöiselle puurokorvalle oikein mainiosti eikä nuo omiin silmiin edes näytä pahalta paitsi keskikaiutin. Keskellekin kun tuli plazalaisten mainostuksen mukaisesti tuollainen F2.

Itsellä on hankintalistalla seuraavaksi tykki jolloin tuon keskikaiuttimen saisi samanlaiselle (itse tehdylle) jalustalle kuin muutkin (jonka jälkeen sekin siis olisi fiksun näköinen). Subbaria ilman on pärjäillyt ihan mainiosti eikä kerrostalossa nyt viitsi muutenkaan luukuttaa kauheasti.

Vaikea sanoa mitään hyödyllistä tosta Samsungista. Pikaisella googletuksella näyttäisi sillä olevan kuitenkin hintaa sen verran, että sillä saa jo ihan hyviä osia. Jos on kunnolliset pöntöt muuten, niin ei esim. sen subbarin puute varmaan kauheasti haittaa ja jääpä taas laajennusvaraa seuraavaa kuumetta odottamaan.

Edit: Korjailtu mallisekoilut
Viimeksi muokannut ak, 05.05.2006 19:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
bedlam

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja bedlam »

ak kirjoitti:Eteen 3 kertaa Tannoy Fusion1 ja taakse 2x Fusion2.
Onko varmasti noin päin, että isommat kaiuttimet takana? Plazalla monella tuntuu olevan samantapainen Tannoy-viritelmä, mutta niin että nuo pienemmät F-ykköset ovat takana.
ak kirjoitti:Vaikea sanoa mitään hyödyllistä tosta Samsungista. Pikaisella googletuksella näyttäisi sillä olevan kuitenkin hintaa sen verran, että sillä saa jo ihan hyviä osia. Jos on kunnolliset pöntöt muuten, niin ei esim. sen subbarin puute varmaan kauheasti haittaa ja jääpä taas laajennusvaraa seuraavaa kuumetta odottamaan.
Juu, sillä minä ajattelinkin uskaltautua miettimään tuota kun se ei kuitenkaan mikään satasen kasa ole. Tannoyt ovat olleet kovasti harkinnassa, mutta jostain syystä tuollaiset "peruskajarit" eivät oikein silmää miellytä. Mulla on nyt joku fiksaus noihin pylväsmalleihin.

Subbari tuossa on kuulemma melko vaisu, mutta en pienessä kerrostalo-olohuoneessa mitään kauheaa jytinää haluakaan. Varsinkin kun elokuvia tulee katseltua lähinnä myöhään arki-iltaisin.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Mulla on Primaren SPA21 vahvari, DVD ja ProAcin kaksi kaiutinta. Kotiteatteriprojekti on tällä hetkellä jäissä tilanpuutteen vuoksi, mutta jatkunee tuossa myöhemmin. Ajattelinkin ostaa kaksi samanlaista ProAc Studio-kaiutinta lisää ja mahdollisesti keskikaiuttimen; jos en osta keskikaiutinta, sitten yksi ProAc Studio lisää. Subbarikin niiltä löytyy. Useimmat tuntuvat olevan sitä mieltä, että mitä enemmän samaa kaiutinta, sen parempi.

Primarea ylistetään kovasti, ja komponentit ovatkin aika hyviä. Ongelmana pidän käytön epämukavuutta, nappulat ovat vähän aataminaikaisia. Todellinen ongelma on ollut aika, joka kuluu siihen, että digitaalilähde saadaan synkkaan. Esimerkiksi biisin vaihtaminen iTunesissa aiheuttaa optisen signaalin katkeamisen, jolloin valitessani uuden biisin kestää pari sekuntia, ennen kuin musiikki alkaa. Tämä on todella raivostuttavaa.

Äänenlaatu on erittäin hyvä, sillä vahvari sopii erinomaisesti myös musiikin kuunteluun. Hämmästyttävä erottelukyky tosin tekee rämisevän musiikin kuuntelusta joskus vähän raskasta, ja paljastaa armotta alkuperäisen äänitteen heikkoudet. Onkin todennäköistä, että tämä setti jää kotiteatteriin ja ostan jonkun putkivehkeen kaiuttimineen, joita käytetään sitten musiikinkuunteluun. Teatterisysteemiä käytän lisäksi kotidiskona, silloin kun on bileet. Odotan mielenkiinnolla naapurieni reaktioita.

Sanoisin, että kannattaa ostaa kerralla hyvää, ja kuunnella ensin tutuilla äänitteillä, mieluusti aika pitkään. Helsingissä on koko joukko kuunteluhuoneita, en tiedä miten muualla maassa.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja ak »

bedlam kirjoitti:Onko varmasti noin päin, että isommat kaiuttimet takana?
No eipä tietenkään... menköön nyt vaikka perjantain piikkiin. Kolme isompaa edessä elikkäs siis kakkosia ja pienet sitten takana.
bedlam kirjoitti:Juu, sillä minä ajattelinkin uskaltautua miettimään tuota kun se ei kuitenkaan mikään satasen kasa ole. Ja tosiaan tuollaiset pylväskaiuttimet miellyttävät yksinkertaisesti omaa silmää niin paljon.
Joo, no kyllähän tohon hintaan jo pitäisi kohtuullista laatua normikäyttäjälle jo saadakin. Silmän miellyttäminen on tietty ainakin jossain määrin katsojasta kiinni ja riippunee myös muusta sisustuksesta mikä sopii.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Omat masiinat ovat vuosien takaa ja kerätty mitä sattuu eli ei mitään huippua yhteensovituksenkaan suhteen. Jos tällä hetkellä olisin ostamassa laitteistoa niin luultavimmin hankkisin kasan samanlaisia laatikoita ämyreiksi, jotain kohtuuhintaista kooltaan pienehköä kaksitieratkaisua sekä luultavimmin itseväsätyn subbarin. Subbaria tosin ei tarvitse pitää päällä kuin niissä villeimmissä toimintapläjäyksissä näin kerrostalossa. Vahvistin olisi joku nykyisen hinta-/laatuluokassa oleva.

Tietenkin kaupassa homma lähtisi käsistä kun ei edes hellasäröstä tarvitse välittää.

Vahvistin: Yamaha DSP-A2
Etukajarit: OR-300Hi
Keskikajari: OR-170
Takana: Gradient DS-1
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Herra Manala

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

bedlam kirjoitti:Miten arvon Kitinähifistit suhtautuvat valmispaketteihin ja kuinka kotiteatterin omistavat olette itse sen rakentaneet? Plazan mielipiteet ovat nimittäin jo liian syvälle sisuksiini juuttuneet.

Ja mitenkähän tuolla sarjalla musiikkia kuuntelee? Toisaalta, voiko se jäädä muutaman sadan markan Philipsin muovisarjalle kuitenkaan kakkoseksi? Ja sen ääneen olen ollut enemmän kuin tyytyväinen jo monta vuotta.
Palstoilla ihmisillä tuntuu olevan entistä suurempi tarve esittää hifistiä. Vaikka äänentoisto olisi enemmän kuin ihan ok, niin leikitään väkisinkin superkultakorvia.

Tuollaisella valmispaketilla tuskin jäät tyytymättömäksi, varsinkin jos olet ollut tyytyväinen jo philipsin muovirasioihinkin.
eps

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja eps »

Minulla ovat KEF Q15:t edessä, keskellä ja takana. Subbari on REL:n Q50, joka on tällä hetkellä kaapissa odottamassa isompia tiloja. Viritinvahvistin on Yamaha HTR-5230. Tällaisena kotiteatterini on kerrostalokaksioon aivan ylimitoitettu, mutta onpa kasvun varaa. Vain viritinvahvistin saisi olla parempi, vaikka aikanaan sekin oli oman hintaluokkansa ykkönen. Kasvua ei tosin ole ihmeemmin tullut tuon kymmenen vuoden aikana, mitä nuo kaiuttimet ovat minulla olleet, mutta mitäpä tuosta.

Valmispakettien taso on taatusti noussut mukavasti sen jälkeen, kun tietokoneisiin ensisijaisesti kaiuuttimet hankkivat rupesivat vaatimaan enemmän laatua. Leffakäyttöön sellaiset paketit sopivat aika hyvin, joskin keskikaiutin saisi olla samanlainen kuin etukaiuttimet, jotta äänen väri ei muutu sen kulkiessa kaiuttimien välillä.

Hifisteille kaiuttimet ovat ensisijaisesti musiikin kuunteluun. Siihen valmispaketin kaiuttimet eivät anna parasta äänentoistoa, sillä niitä ei ole suunniteltu moiseen käyttöön. Toisaalta musiikin kuuntelussa huoneen akustiset ominaisuudet tulevat nopeasti pullonkaulaksi.

e.
Katto Kassinen

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja Katto Kassinen »

Herra Manala kirjoitti: Palstoilla ihmisillä tuntuu olevan entistä suurempi tarve esittää hifistiä. Vaikka äänentoisto olisi enemmän kuin ihan ok, niin leikitään väkisinkin superkultakorvia.

Tuollaisella valmispaketilla tuskin jäät tyytymättömäksi, varsinkin jos olet ollut tyytyväinen jo philipsin muovirasioihinkin.

Juuri näin. Kun hifipellet nostelevat tulitikkuaskien varaan johtoja jo maasta ja väittävät että muutos ääneen on korvin havaittavissa, ollaan jo varsin syvällä asian varsinaisesta merkityksestä, eli itse musiikista tai elokuvan tarjoamasta elämyksestä. Montakohan levyä hifipellet ovat elämänsä aikana kuunnelleet yhteen soittoon läpi, kun loppujen lopuksi on haettu vaan niitä "hei, tää on makee kohta"-juttuja.

Oma Sony Dav-SR3 valmispakettini on ihan bueno. Pieni, huomaamaton ja tarpeeksi tehokas kerrostaloon. Ainut mikä valmislaitteissa vituttaa, on liitäntöjen puute, ominaisuudet (divx) ja musiikin värien säätömahdollisuudet. Muuten paketti on todellakin hintansa väärti varsinkin, kun sen sai stockalta aikoinaan puoleen hintaan ulos.
SnapaHead

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja SnapaHead »

Leffoissa valmispaketit on hyviä, tuo kyllä elämykseen kybällä lisää.

Musiikissa... Ei todellakaan. Ainakaan jos kuuntelet paljon särökitaralla varustettua kamaa.

Mulla oli ensin pakettikokoonpano ja leffoissa hyvä, mutta vaihtoon meni kun se musiikki rapia lukuunottamatta kuulosti skeidalta. Sitten kävikin niin, että leffoita elämys katosi (äänikenttä ei vaan vittu toiminu), mutta musiikki toimi paremmin. Hermot meni. Myin kaiken vittuun ja löysin EPOS ELS 3:set. Ei voi muuta sanoa kun NUUUUHH!
bedlam

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja bedlam »

SnapaHead kirjoitti:Musiikissa... Ei todellakaan. Ainakaan jos kuuntelet paljon särökitaralla varustettua kamaa.
Mutta kuten totesin tuossa aiemmin, minulle musiikinkuuntelussa on riittänyt tähän asti 5 vuotta vanhat halvat Philipsin muovilaatikot. Tuo paketti nyt kuitenkin maksaa n. 15 kertaa enemmän kuin nuo ministereot, joten voisi olettaa, etteivät nuo musiikissakaan kauas niistä jää? Ja kaiken lisäksi musiikinkuunteluni rajoittuu lähinnä kahteen tuntiin viikossa, eli perjantai-iltaisin olutta hörppiessä. Muulloin kuuntelen musiikkini aina kuulokkeilla.
eps

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja eps »

bedlam kirjoitti:Muulloin kuuntelen musiikkini aina kuulokkeilla.
Teet siinä oikein. Hyvät kuulokkeet voittavat kaksikanavaisen musiikin kuuntelussa selvästi kalliimmat kaiuttimet. Jopa monikanavaäänet kohtuullisesti toistavia kuulokkeita on, mutta toistaiseksi ympäri kuuntelupaikkaa asetetut kaiuttimet voittavat kuulokkeet.

Vaikuttaa siltä, että et voita tällä hetkellä kovin paljon erillislaitteilla. Sinuna hankkisin valmispaketin ja jos myöhemmin tuntuisi tarvetta paremmalle äänentoistolle, niin valmispaketille luulisi löytyvän mukavasti ostajia.

e.
bedlam

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja bedlam »

eps kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että et voita tällä hetkellä kovin paljon erillislaitteilla. Sinuna hankkisin valmispaketin ja jos myöhemmin tuntuisi tarvetta paremmalle äänentoistolle, niin valmispaketille luulisi löytyvän mukavasti ostajia.
Kiitosta kaikille kommenteista. Kyllä minä näin ajattelinkin, että tuo nyt varmasti on paras vaihtoehto juuri minulle. Kaikkia audiolaitteita pitäisi vain päästä jotenkin koekuuntelemaan ennen ostamista, mutta tuota pakettia tuskin täällä on mahdollista testata. Ja jos se onnistuisikin, niin monen sadan neliön myymälässä ei kuitenkaan saa mitään kuvaa siitä, miltä samat vehkeet pienessä olohuoneessa kuulostavat.
Katto Kassinen

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja Katto Kassinen »

bedlam kirjoitti:.
Eisa auttaa..
bedlam

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Katto Kassinen kirjoitti:
bedlam kirjoitti:.
Eisa auttaa..
?
Katto Kassinen

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja Katto Kassinen »

bedlam kirjoitti:?
http://www.eisa-awards.org/awards.html

Ärkkärillä taitaa olla myynnissä puhelinluettelon paksuinen katalogi, joissa on eisa-palkitut parhaat vehkeet esittelyssä vuosittain. Katalogin nimeä en nyt jaksa muistaa..

Esim tässä viimevuoden voittaja:

http://www.cnet.com.au/hometheatre/home ... 862,00.htm


Sama peli kuin kyselemäsi?
bedlam

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Katto Kassinen kirjoitti: Sama peli kuin kyselemäsi?
Niin juu, on sama peli. Hieman hitaalla käyn näemmä tänään(kin). Itse asiassa osittain myös tuon palkinnon myötä kiinnostuin kyseisestä paketista, eivät kai ne nyt ihan täyspaskaa laitteistoa palkitsisi.
Pehmovanukas

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja Pehmovanukas »

Paikan päällä kuuntelu on tietty eduksi, osti mitä tahansa. Cd-levy lempimusaa povariin ja audiokauppaan. Kaverilla olen tuota samsungin sarjaa kuunnellut ja ei voi sanoa että normaaliin kaksioon tarttis mitään parempaa pleffojen katselussa, ja ei se musiikkikaan pahalta kuullosta jos ei oo neekerrräppifani ja kaipaa sellasta bassonjytkettä joka pomputtaa sohvaa.

Snapa on kyllä täysin oikeassa siinä, että usein joku tietty systeemi toimii joko leffojen tai musan kanssa, ei molempien.
bedlam

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja bedlam »

No niin, tänään vihdoin Expertille testailemaan ja jos musiikki ei pahalta kuulosta, niin eiköhän tuo lähde mukaan. Hinta on melkoisen suolainen halvimpiin nettikauppoihin verrattuna, mutta näissä kaikissa saatavuus on tyyliin 2kk->joskus...
bedlam

Re: Kotiteatterin äänentoisto

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Kandee muistaa aina koettaa tingata, vaikka olisi isommankin ketjun liikkeestä kyse. Tää oli joku kampanjatuote olevinaan ja silti tipahti välittömästi 150e pois kun vain kysäisin, että paljonko on varaa tingata.

Kävi niinkuin ounastelinkin. Laitoin Porcupine Treen soimaan ja minulle oltaisiin oikeasti voitu sokkotestissä valehdella, että kyseessä on joku kymppitonnin hifisarja. Kun on viisi vuotta kuunnellut kahdella muovipöntöllä musiikkia ja tottunut siihen, niin ei vaadita mitään hifivehkeitä jotta saa suuren halleluja-efektin. Jee. Saan bassot musiikkiin!
Vastaa Viestiin