Sykemittarit

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
huima

Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja huima »

Vanhaan Polarin M-32:een pitäisi vaihtaa patteri, joten alkoi samalla kutkuttamaan jos päivittäisi mittaria. Mutta mihin - ja toisalata onko paremmista mittareista oikeasti lisää hyötyä ja motivaatiota treeneihin?

Katselin ja ihmettelin sekä Polari S625X että Suunto t6 härpäkkeitä - mutta kauhistelen niiden hintaa. Tuollainen mittari jossa on footpodi olisi kätevä, kun juokseminen on se päätreeni - mutta ...

450 euroa?

Saako tälläinen läski oikeasti siitä mitään iloa ja motivaatiota treeniin? Muuten kuin että tietää joutuvansa lykkimään entistä enemmän töissä maksaakseen tuonkin lelun?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

no joo, siis sun työntekohan on sitä et sä kirjotat kaks minuuttia hirveetä vauhtia jollakin sun useista koneista ja sit tilailet puoli tuntia t-paitoja. osta vaan, luulen et saisit jotenkin puserrettua itsestäs sen verran voimaa ylitöihin et skrivaisit putkeen vaiks 10 minsaa. se extra 8 minsaa tois varmaan just tollaset 400-500egee. et fair play. dzinks.
Prepare for the worstest.
huima

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja huima »

Olen nyt pari päivää fiilistellyt ihan hillittömästi sekä Suunnon T6:sta ja Polarin RS200sd:tä.

Fiilikset ovat hieman fifty-sixty.

Torstaina olisin ostanut Suunnon jos se olisi kävellyt Footpodin kanssa 4Runenrsissa vastaan oikeaan hintaan, mutta sitä ei ollut liikkeessä yhtään kappaletta. Stockmannin hinta taas oli satasen enemmän - joten jäi ostamatta.

Polarin T6:n 'kilpailija' S625X on taas ruma kuin mikä ja häviää ominaisuuksissa, vaikkei tällaiselle kuntoilijalle merkityksellisissä ominaisuuksissa juurikaan. Hinta kuitenkin 380 euroa.

Sen sijaan Polarin Rs200sd sisältää periaatteessa kaikki ominaisuudet mitä tarvitsee. Tosin nykyiseen perusmittariin se ainoa merkittävä lisä on footpod, jonka avulla tulee mittaukseen mukaan juoksunopeus ja matka. Koska perusominaisuudet ovat more or less samat kuin vanhassa M-32:ssa - sitä kysyy itseltään onko tuo juoksunopeus ja matka sen 230 euron arvoiset lisät.

Suunto taas on yberkallis ja sen ominaisuuksista ei saa välttämättä sitä hupia irti. Mutta toisaalta se on designattu hyvin ja tyylikäs, siis laite jota kehtaisi pitää myös kellonakin - eikä vain piilottaa treenikassiin tai laatikkoon.

http://www.suunto.com/dyn/t6/index_flash_nr.html

http://www.polar.fi/polar/channels/fin/ ... 200sd.html

Järjen ja fiiliksien kamppailua.
huima

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja huima »

Suunto T6 tuli hankittua footpodin ja bikepodin kanssa. Hintaa oli ihan vitusti ja rintaa karmaisi ajatus että onkohan tästä mitään iloa treeniin sittenkään. Mutta työkalu on työkalu - ja siitä ilo lähtee käyttämällä sitä oikein.

Ekat juoksut menivät featureiden opetteluun ja kokeiluun, mutta luonnollisestikaan enimmäisellä lenkillä ei saa juuri mitään uutta hienoa irti - varsinkin kun footpodin käyttöönotto odotti kalibrointia -- eli juoksua paikassa jossa matka on etukäteen tiedetty.

Tänään viimein pääsin lenkille niin, että matkan varrelle tuli eläintarhan urheilukenttä - ja siellä 400 metrin rata. Kalibrointi meni helposti ottamalla juoksutreeniksi 800 metrin juokseminen normaalilla rauhallisella vauhdilla ja sen jälkeen footpodin mittaaman arvon korjaaminen oikeaksi. Suositus on juosta ainakin se 800 metriä, jotta kalibrointi olisi riittävän tarkka.

Lenkki jatkui erilaisilla lisätreeneillä - ja kokeilin vetää ihan huvikseni muutamia ratakierroksiakin kokeillakseni samalla T6:sen erilaisia ominaisuuksia. Lukiessani kotona laitteen training manualia sain ahaa-elämyksiä että miten laitteesta oikeasti saa hyvää apua treeniin.

Yllättävän makea ominaisuus on ohjelmoida T6:een muutamia erilaisia treenejä. Esimerkiksi harjoituksen alkuun voidaan määrittää tietty lämmittelyaika - joka sisältyy kokonaisharjoitukseen, mutta näkyy omana kierroksenaan tallennuksessa. Harjoitusmoodeja voi sitten olla eri intervalliharjoitukset joko ajan tai matkan mukaan - tai treeni syke/nopeus-rajojen sisällä.

Juoksemisessa normaaliin sykemittariin etua antavia ominaisuuksia ovat mm. kierrosaikojen tallentaminen yhtä nappia painamalla - sekä hyvät näytöt omaa juoksusuoritusta varten. Itse esimerkiksi tykkään juosta niin että kellossa näkyy kokonaisaika, syke ja juoksunopeus.

Tärkein apu Suunto T6:ssa treenaajalle on kuitenkin Training Manager-ohjelma PC:lle. On aika uskomattoman kätevää siirtää harjoituksen tiedot koneelle ja tarkkailla vaikkapa koko viikon treenejä kerralla, sekä suunnitella tuon datan pohjalta seuraavan viikon treeniohjelmaa joko rankemmaksi tai kevyemmäksi.

Esimerkiksi kuntotestauksessa käytettävät erilaiset kontrollitestit on helppo arvioida PC-ohjelmassa, kun olet tallentanut edellisten kuukausien suoritukset ja voit yhdessä graafissa nähdä kuinka uusin suorituksesi ( syke, nopeus, pituus ) suhtautuu edellisiin.

Jep.

Hemmetin hyvä.

En jäänyt katumaan sitä etten ottanut halvempaa Polaria, sillä tuo Suunto T6 on myös tyylikkäämpi design kuin Polarin vastine. Toisinsanoen Suuntoa kehtaa pitää myös normaalina kellona.

Suosittelen.
Avatar
kvasaari
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 130
Liittynyt: 15.08.2005 23:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja kvasaari »

Tuli vaan mieleen, että mihin, huima, oikeesti tarviit tollasia hi-tech -laitteita? Okei, sitten tollasten härveleiden hankkiminen on perusteltua, jos oikeesti treenaat ja kilpailet tosissasi. Peruskuntoilijalle luulisi riittävän ihan kohtalaiset lenkkarit ja sopiva alkuverryttely. Mä oon ainakin päässyt mielestäni ihan hyvään kuntoon ilman mitään kalliita lisälaitteita.. Noh, toisaalta mä oonkin köyhä opiskelija, joten mitään lisälaitteita en edes pystyis hankkimaan.
huima

Re: Sykemittarit

Viesti Kirjoittaja huima »

kvasaari kirjoitti:Tuli vaan mieleen, että mihin, huima, oikeesti tarviit tollasia hi-tech -laitteita? Okei, sitten tollasten härveleiden hankkiminen on perusteltua, jos oikeesti treenaat ja kilpailet tosissasi. Peruskuntoilijalle luulisi riittävän ihan kohtalaiset lenkkarit ja sopiva alkuverryttely. Mä oon ainakin päässyt mielestäni ihan hyvään kuntoon ilman mitään kalliita lisälaitteita..
Mihin koskaan tarvitsee tai tarvitsisi ylipäätään mitään, kun vähemmälläkin selviäisi?

Minulle kyse on treenaamisen mielekkyyden lisäämisestä ja myös sen vaikutuksista oppimista. Vaikka asioita voi vetää ja tehdä myös fiilispohjalta kyllästyn helposti esimerkiksi pelkkiin pitkiin lenkkeihin, ellen käytä jotain mittareita oman suorituksen tai treenien kehittymisen seuraamiseen.

Laite itsessään on vain apuväline ihan samalla tavalla kuin sekunttikello. Se että se tekee asioista hieman helpompaa ja auttaa ohjaamaan treeniä parempaan suuntaan on sitä kivaa nörtteilyboonusta - mistä tulee myös syy siihen miksi postaukset ovat tässä ryhmässä.

Kyllä. Oman juoksunopeuden voisi tsekata ja suhteuttaa fiilikseen juoksuradalla - kuten olen aikaisemmin tehnytkin. Se on kuitenkin fiilisriippuvainen mittari - ellei juokse samaa reittiä, jotta voi ajan perusteella tsekata eteneekö oikeaa vauhtia. Intervallihajoitukset voisi samalla tavalla tehdä pelkän kellon ja sykemittarin avulla, sellaisessa maastossa jossa etäisyydet on tunnettuna. Ja niin edelleen.

Minulle tuon laitteen kanssa treenaaminen nyt tarkoittaa sitä, että voin vaihdella maastoa ja lenkkien kulkua kartalla vapaammin - ja saada silti mielekästä tietoa omasta kehittymisestäni tavalla jota normaalisti saisin vetämällä juoksua rataa pitkin.

Ei mitään sen ihmeellisempää ja monimutkaisempaa.
Vastaa Viestiin