Rinnakkaiset automerkit

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
WanhaPervo

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

killkill kirjoitti:
AarneAnkka kirjoitti:Nyt brändi alkaa menettää merkityksensä kun tuotteet ovat käytännössä samoja
Päivvastoin, toveri. Jotta ominaisuuksiltaan lähes identtisiä tuotteita saataisiin kaupaksi, markkinoijan on liitettävä entistä enemmän tekaistuja lisäarvoja tuotteeseen -> brändin ja brändäyksen merkitys kilpailukeinona korostuu entisestään - valitettavasti!
Juuri näin! Brändi vain korostuu, kun tuotteissa ei ole todellisia eroja.

Coca Cola on maailman arvokkain tavaramerkki, Pirkka Cola taasen ei, vaikka molemmat tuotteet ovat saman makuista ruskeaa kolajuomaa.
AarneAnkka

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

WanhaPervo kirjoitti:Coca Cola on maailman arvokkain tavaramerkki, Pirkka Cola taasen ei, vaikka molemmat tuotteet ovat saman makuista ruskeaa kolajuomaa.
... mutta kun vähän järkeilee, on todettava että jos maku kerran on sama, on ihan sama juoko Aitoa Asiaa vaiko halpisversiota. Jos Aito Asia maksaa enemmän, se ei johdukaan siitä että se olisi parempaa tai laadukkaampaa, vaan lisähinta johtuu brändäykseen upotetuista markkinointimiljardeista.

Eli myyjälle brändin merkitys kasvaa, mutta kuluttajalle siitä tulee vain ylimääräinen taakka.

Ymmärrän siis todellakin rinnakkaismerkkien valmistamisen edut bisnesnäkökulmasta, mutta halusin kyseenalaistaa sen hyödyn kuluttajalle. :buuuu:
elco

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja elco »

AarneAnkka kirjoitti: Ymmärrän siis todellakin rinnakkaismerkkien valmistamisen edut bisnesnäkökulmasta, mutta halusin kyseenalaistaa sen hyödyn kuluttajalle.
Cicu Cola keksittiin ensin; Prikka/Ekto/Temmi Colat tulivat sen jälkeen. Prikka ja ekto ryhtyivät halpismerkeiksi ja Temmi alkoi brändäyskilpaan. Oli miten oli - kuluttaja eittämättä hyötyy kilpailusta. Fiksu kuluttaja, joka ostaa halvinta hyötyy eniten - jos hinta on todella ainut laadullisesti erottava tekijä. Miksi kuluttajan pitäisi hyötyä lisäarvoa tuottamattoman kalliimman tuotteen ostamisesta?

Ja eikös tuossa autotapauksessa kuluttaja oletettavasti hyödy siitä, että auton valmistamisen kustannus on pienempi?
AarneAnkka

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

elco kirjoitti:Ja eikös tuossa autotapauksessa kuluttaja oletettavasti hyödy siitä, että auton valmistamisen kustannus on pienempi?
No ainakin jos auton hintaa lasketaan vastaavasti. Valmistaminenhan ei tule rinnakaismerkeillä edullisemmaksi, vain kehitystyö.
Avatar
Mojo
Kitisijä
Viestit: 1417
Liittynyt: 14.08.2005 19:00

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Mojo »

WanhaPervo kirjoitti:Kuva
Mulla oli juuri tuollainen klooniluuri joskus muinoin. Sain traumoja koska kavereiden mukaan se ei ollut aito Nokia, eikä täten ollut "pop", enkä minä siten ollut "in". :evil:

Ennen sitä omistin legendaarisen Tiiliskiven
- Akku kesti noin 6-8 tuntia
- Tekstareita ei voinut lähettää
- Ei näyttänyt soittajan numeroa
- Painoi kuin synti
- Oikeasti tiileskiven kokoinen.
- Oli muutenkin ihan paska

Eli ei siitä paljon muuta iloa ollut kuin ehkä verkonpainona.
Tää on semmonen iso projekti johon tuotannollisista syistä yleensä tarvii sekä uros- että naarastehtaan
elco

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja elco »

AarneAnkka kirjoitti: No ainakin jos auton hintaa lasketaan vastaavasti. Valmistaminenhan ei tule rinnakaismerkeillä edullisemmaksi, vain kehitystyö.
So? Jos citota, peuroen ja toygeot saavat tuosta kilpailuetua ja lyövät rahoiksi niin luulisi muiden äkkäävän, että noinhan se homma toimii ja ryhtyvän samanlaisiin hankkeisiin. Tästä suivaantuneena toyroen, citgeot ja peyota laskevat hintoja voittaakseen/puolustaakseen markkinaosuuttaan, koska niillä on siihen varaa.

Mikä tuossa kuviossa on sinulta pois? Jos haluat antaa haisevan vastalauseesi niin osta kilpailijalta. Ja juo ektoa, jos maussa ei mielestäsi ole eroa.

EDIT: Miksi ihmeessä kolminkertaisen (tai kuitenkin alkuperäistä suuremman) sarjan valmistaminen ei muuten tulisi suhteessa halvemmaksi?
PerttiMakimaa

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

bedlam kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti: 6110
Tuo näyttää itse asiassa tutummalle. Myytiinkö tuota jo 90-luvun puolella?
Taisi olla -98 puolta kun tuli kauppoihin. Ei muistaakseni ehtinyt joulumyyntiin.

Yksi tuollainen on muuten lähipiirissäni vieläkin käytössä. Kunhan laittaa pienen paperimytyn akun taakse (ettei akku pääse liikkumaan. Tällöin puhelin saattaa sammua taskussa) on ihan soiva peli.
PerttiMakimaa

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

AarneAnkka kirjoitti:... mutta kun vähän järkeilee, on todettava että jos maku kerran on sama, on ihan sama juoko Aitoa Asiaa vaiko halpisversiota.
*Juo Lidlin light colaa*

Tähän asti makuerot ovat olleet melko vähäiset, mutta en ole uskaltanut maistaa sukraloosilla makeutettuja coca colia vielä. Olen kuullut väitteitä maun reippaasta paranemisesta.

Mutta kyllä tämä brändäys toimii mielestäni. En voisi kuvitellakaan ajavani Toyotalla, mutta minut saattaisi heikkona hetkenäni löytää Citroen C1:n ohjaimista. Jos tarvitsisin kaupunkiautoa.
killkill

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja killkill »

PerttiMakimaa kirjoitti:Mutta kyllä tämä brändäys toimii mielestäni
Totta helvetissä toimii. Eiväthän tavaroiden valmistajat tyhmiä ole - jos markkinoinnista ei olisi mitään hyötyä, tuskin siihen upotettaisiin lentotukialuksellinen Krueger-randeja vuosittain.

Hauskinta on, että suurin osa kuluttajista uskoo valitsevansa itse mitä ostaa, vaikka asia ei alkuunkaan ole niin. Tarpeeksi mittavalla ja laajalla kampanjalla pystytään myymään mitä tahansa, kenelle tahansa, koska tahansa. Kyse on vain panos-tuotos -suhteesta.
Bliss

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mojo kirjoitti: Tiiliskiven
Heh, mulla oli samanlainen, mutta Pioneer-merkkinen... :D
WanhaPervo

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Minä ainakin tunnustan ilomielin olevani brändäyksen uhri. Mutta koska kaikki muutkin ovat, niin se ei haittaa.

En voisi kuvitellakaan ajavani Korealaisella maasturilla tai juovani Pirkka-Kolaa :D
PerttiMakimaa

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Bliss kirjoitti:
Mojo kirjoitti: Tiiliskiven
Heh, mulla oli samanlainen, mutta Pioneer-merkkinen... :D
Minulla oli tuollainen Motorola MicroTac 5200 kakkospuhelimena (ykkösenä oli tuolloin 2010, jolla pystyi lähettämään tekstiviestejä!!! :) )

Mutta ensimmäinen kännykkäni oli http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_DynaTAC

Tosin mustana, mutta... ...oi niitä aikoja.

Tuo Wanhan mainitsema Korealainen katumaasturi taitaisi olla itsellekin turhan iso pala nieltäväksi. Pirkka kola sen sijaan rokkaa kuin hirvi.
WanhaPervo

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

PerttiMakimaa kirjoitti: Mutta ensimmäinen kännykkäni oli http://en.wikipedia.org/wiki/Motorola_DynaTAC

Tosin mustana, mutta... ...oi niitä aikoja.
Siis nimen omaan tuo eikä nokian "Malli Gorbatshov?"
Kuva
PerttiMakimaa

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

WanhaPervo kirjoitti:Siis nimen omaan tuo eikä nokian "Malli Gorbatshov?"
Kuva
DynaTac se oli. Se kun oli niin slimmi ja kepoinen verrattuna Gorbaan. :D
Sinkkumatti

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

WanhaPervo kirjoitti:En voisi kuvitellakaan ajavani Korealaisella maasturilla
Kyseisellä vehkeellä ajettuani, minä taas ajelisin varsin mieluusti korealaisella maasturilla.

http://www.hyundai.fi/tinfo.asp?tid=56074
Herra Manala

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Hirveitä halkoja teillä on ollut vielä vuoden 98 jälkeen. Itselläni oli jo vuonna 98 alle 100 grammaa painava puheohjattu puhelin ulosponnahtavalla mikrofonilla! Se oli luxus se.

Kuva
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minun ensimmäinen kännykkäni oli vuonna -95 Motorola Flare

Kuva

Paino 272 g ja koko 59x142x27 mm. Kuvasta poiketen puhelin oli violetti, mutta kooltaan se oli kyllä huomattavasi pienempi kuin kenenkään puhelin kaveripiirissä. Vuonna -98 vaihdoin Nokian 6110:an, joka on ollut ehkä täydellisin puhelin ikinä. Sen jälkeen en ole toista puhelinta löytänyt, johon olisin ollut yhtä tyytyväinen. Jälleen tähyän sinne Nokian 6000-sarjan suuntaan ja harkitsen uutta puhelinta.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Herra Manala

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Sinkkumatti kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:En voisi kuvitellakaan ajavani Korealaisella maasturilla
Kyseisellä vehkeellä ajettuani, minä taas ajelisin varsin mieluusti korealaisella maasturilla.

http://www.hyundai.fi/tinfo.asp?tid=56074
Ei jumalauta. Ei tuohon hintaan. Tuolla hinnalla saa sentään jo vaikkapa Mazda 6 MPS:n, Mitsubishi Lancer EVO IX:n yms. oikeasti kivaa.

Kyllä hinnakkaan maasturin(kin) pitäisi sentään olla edes kohtuunopea. Jos yli 50 tonnilla ei saa autoa, jolla pääsisi edes alle 10 sekuntiin nollasta sataan tai yli 180km/h niin halutessaan, niin onhan se kyllä kumma. kyllä se on ohituskiihtyvyydeltään jo sellaista kuraa, etten huolisi.
nokkaelain

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Lolita kirjoitti:Minun ensimmäinen kännykkäni oli vuonna -95 Motorola Flare
Ensimmäiseni oli -96 Philips Fizz
Kuva

Kuva ei kerro kuinka iso tuo olikaan, mutta näköjään silti vain 169g. Eipä ollut juuri hyvää sanottavaa; ei ennenkään juurikaan koskaan toiminut, mutta uutena vuotena kun lykkäsin sen lumihankeen, sain syyn hankkia uuden.

Panasonic G450 kesti vähän, mutta vain vähän, kauemmin. Oli se sentään kätevämmän kokoinen vaikkei kevyempi. Edit: Panasonic eräs kiva "ominaisuus" oli, että näytöstä lakkasi teksti näkymästä melkein kokonaan, kun puhelinta oli pitänyt hetken korvalla lämpenemässä.

Seuraava Siemens olikin jo alle 100 g:n ja kesti viisi vuotta (alkuperäisellä akulla!) vaikka olikin jo ostettaessa käyetetty.
Vastaa Viestiin