Rinnakkaiset automerkit
Rinnakkaiset automerkit
Nyt alkaa pikku hiljaa ihmetyttämään tämä meininki. Ensin oli se Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107 -kolmikko, sitten Suzuki SX4 / Fiat Sedici ja äsken näin Startissa Citroen Jumper / Fiat Ducato / Peugeot Boxer -pakettiautokolmikon. Kaikki edellämainittujen joukkojen mallit kootaan samassa tehtaassa samoista osista. Erot korissa ja merkissä ovat vain kosmeettisia.
Mitä järkeä? Onkohan tässä vähän sama meininki kuin rinnakkaislääkkeissä? Sama vaikuttava aine, brändi se vaan maksaa? Rinnakkaislääkkeissä sentään myönnän sen että siinä missä Paracetamol Ratiopharm on sigana halvempaa kuin Panadol, se on myös helvetin pahanmakuinen ja vaikea niellä koska sitä ei ole pintakäsitelty.
Näiden autojen välillä valinta lienee taas lähinnä makuasia, ja että mikä kauppa tarjoaa vaihtoautosta parhaan hinnan?
Mitä järkeä? Onkohan tässä vähän sama meininki kuin rinnakkaislääkkeissä? Sama vaikuttava aine, brändi se vaan maksaa? Rinnakkaislääkkeissä sentään myönnän sen että siinä missä Paracetamol Ratiopharm on sigana halvempaa kuin Panadol, se on myös helvetin pahanmakuinen ja vaikea niellä koska sitä ei ole pintakäsitelty.
Näiden autojen välillä valinta lienee taas lähinnä makuasia, ja että mikä kauppa tarjoaa vaihtoautosta parhaan hinnan?
Re: Rinnakkaiset automerkit
No kustannustehokkuus - tietenkin. Kun teknisesti samaa autoa myydään kolmen eri merkin alaisuudessa, jää auton kehityskustannuksetkin periaatteessa kolmasosaan verrattuna täysin omakustanteiseen malliin. Ja ne kehityskustannukset eivät ole mitään pieniä. Esimerkiksi uuden BMW:n 5-sarjan henkilöauton kehityskustannukset liikkuvat luokassa 1.2 miljardia euroa.AarneAnkka kirjoitti:Nyt alkaa pikku hiljaa ihmetyttämään tämä meininki. Ensin oli se Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107 -kolmikko, sitten Suzuki SX4 / Fiat Sedici ja äsken näin Startissa Citroen Jumper / Fiat Ducato / Peugeot Boxer -pakettiautokolmikon. Kaikki edellämainittujen joukkojen mallit kootaan samassa tehtaassa samoista osista. Erot korissa ja merkissä ovat vain kosmeettisia.
Mitä järkeä?
Re: Rinnakkaiset automerkit
On myös muita syitä valmistaa samaa tuotetta eri nimillä:
Eri maissa eri brändit ovat suosittuja. Voi olla, että ranskalaiset haluavat ostaa saman auton Peugeotina ja japanilaiset Toyotana.
Lisäksi voi olla, että joku valmistaja haluaa olla markkinoilla mukana, vaikka sillä ei olisikaan omaa tuotetta.
-94 Nokia valmisti 2100 puhelinta myös Philipsille, koska Philips halusi olla mukana kännybisneksessä, koska ajatteli joskus tulevansa sinne omalla puhelimellaan ja halusi tehdä brändiään kännynä tunnetuksi. Nokia teki philipsille samaa puhelinta kuin 2100, jota sitten myytiin eri näköisenä Philipsin nimellä.
Eri maissa eri brändit ovat suosittuja. Voi olla, että ranskalaiset haluavat ostaa saman auton Peugeotina ja japanilaiset Toyotana.
Lisäksi voi olla, että joku valmistaja haluaa olla markkinoilla mukana, vaikka sillä ei olisikaan omaa tuotetta.
-94 Nokia valmisti 2100 puhelinta myös Philipsille, koska Philips halusi olla mukana kännybisneksessä, koska ajatteli joskus tulevansa sinne omalla puhelimellaan ja halusi tehdä brändiään kännynä tunnetuksi. Nokia teki philipsille samaa puhelinta kuin 2100, jota sitten myytiin eri näköisenä Philipsin nimellä.
Re: Rinnakkaiset automerkit
2110! *panee pilkkua*WanhaPervo kirjoitti:-94 Nokia valmisti 2100 puhelinta myös Philipsille, koska Philips halusi olla mukana kännybisneksessä, koska ajatteli joskus tulevansa sinne omalla puhelimellaan ja halusi tehdä brändiään kännynä tunnetuksi. Nokia teki philipsille samaa puhelinta kuin 2100, jota sitten myytiin eri näköisenä Philipsin nimellä.
Re: Rinnakkaiset automerkit
PerttiMakimaa kirjoitti:2110! *panee pilkkua*WanhaPervo kirjoitti:-94 Nokia valmisti 2100 puhelinta myös Philipsille, koska Philips halusi olla mukana kännybisneksessä, koska ajatteli joskus tulevansa sinne omalla puhelimellaan ja halusi tehdä brändiään kännynä tunnetuksi. Nokia teki philipsille samaa puhelinta kuin 2100, jota sitten myytiin eri näköisenä Philipsin nimellä.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Koska äsken nöyryyttävästi muistin 2110:n numeron vääriin, niin tässä kompensaationa kuvat Philipsin pr 747:sta ja Nokian 2110:stä.
2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
Re: Rinnakkaiset automerkit
On muuten vieläkin ehdottomasti paras kapula, mitä Nokian tuotantolinjoilta on ulos tullut.WanhaPervo kirjoitti:
Re: Rinnakkaiset automerkit
Ensimmäinen mullakin, maksoi tosin silloin vain 2800mk. Muistan kuinka pieni ja nätti puhelin se silloin olikaan, nyt kun tuon kaivaa komeron kätköistä, näyttää se kasvaneen suunnattomasti.WanhaPervo kirjoitti:2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
Re: Rinnakkaiset automerkit
eh. Perusakulla valmiusaika oli muistaakseni luokkaa 17h.Sinkkumatti kirjoitti:On muuten vieläkin ehdottomasti paras kapula, mitä Nokian tuotantolinjoilta on ulos tullut.WanhaPervo kirjoitti:
Eipä tuohon aikaan turhia lörpöteltykään, päiväsaikaan puhelut maksoivat liittymälläni 4 markkaa/minuutti.
Myöhemmin tuli 2110i, jossa valmiustila taisi olla jo huimaavat 24h tjsp.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Sun on täytynyt ostaa se mua myöhemmin, omani ostin 8/-94.bedlam kirjoitti:Ensimmäinen mullakin, maksoi tosin silloin vain 2800mk. Muistan kuinka pieni ja nätti puhelin se silloin olikaan, nyt kun tuon kaivaa komeron kätköistä, näyttää se kasvaneen suunnattomasti.WanhaPervo kirjoitti:2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
edit -94 ei -04
Re: Rinnakkaiset automerkit
Joskus 96 tai 97 muistaakseni. Mallien vaihtuvuus ei ollut vielä suurta silloin, mistäpä löydät enää tänään uutena kolme vuotta vanhaa puhelinmallia.WanhaPervo kirjoitti:Sun on täytynyt ostaa se mua myöhemmin, omani ostin 8/94.bedlam kirjoitti:Ensimmäinen mullakin, maksoi tosin silloin vain 2800mk. Muistan kuinka pieni ja nätti puhelin se silloin olikaan, nyt kun tuon kaivaa komeron kätköistä, näyttää se kasvaneen suunnattomasti.WanhaPervo kirjoitti:2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Akun kesto oli lyhyt, mutta softa todella nopea, ja kaikki tarvittavat löytyivät nopeasti koodeilla. Muistaakseni menu 1,2,3 kirjoitti tekstiviestin, Menu 1,1,4 poisti viimeiset puhelut tai jotain. Ei jaksa muistaa tarkalleen, mutta ymmärtänet hakemani pointin.WanhaPervo kirjoitti: eh. Perusakulla valmiusaika oli muistaakseni luokkaa 17h.
Anyway, nykyiset softat ovat jäörkyttävän hitaita ja kömpleitä. Tosin nykyään puhelin ei olekaan pelkästään soittamista varten..
Re: Rinnakkaiset automerkit
Ehkä sulla oli 2110i ?, erottaa erilaisesta antennista.bedlam kirjoitti:Joskus 96 tai 97 muistaakseni. Mallien vaihtuvuus ei ollut vielä suurta silloin, mistäpä löydät enää tänään uutena kolme vuotta vanhaa puhelinmallia.WanhaPervo kirjoitti:Sun on täytynyt ostaa se mua myöhemmin, omani ostin 8/94.bedlam kirjoitti:
Ensimmäinen mullakin, maksoi tosin silloin vain 2800mk. Muistan kuinka pieni ja nätti puhelin se silloin olikaan, nyt kun tuon kaivaa komeron kätköistä, näyttää se kasvaneen suunnattomasti.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Eikun joo, taisi siinä olla tuollainen lyhyt esiinvedettävä antenninpätkä.WanhaPervo kirjoitti:Ehkä sulla oli 2110i, erottaa erilaisesta antennista.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Kriteereilläsi paras puhelin löytyisi aikoinaan vallinneesta sarjasta 6210-6230. Yli puolet pienempi kuin 2110 ja akun kesto >viisi päivää. Yhtä nopea softa (sama menurakenne kuin 2110) ja viimeisissä "huipputekniikkaa" kuten Bluetooth ja kolmitaajuus.Sinkkumatti kirjoitti:Akun kesto oli lyhyt, mutta softa todella nopea, ja kaikki tarvittavat löytyivät nopeasti koodeilla. Muistaakseni menu 1,2,3 kirjoitti tekstiviestin, Menu 1,1,4 poisti viimeiset puhelut tai jotain. Ei jaksa muistaa tarkalleen, mutta ymmärtänet hakemani pointin.
Anyway, nykyiset softat ovat jäörkyttävän hitaita ja kömpleitä. Tosin nykyään puhelin ei olekaan pelkästään soittamista varten..
Mutta hyviä nämä "multimediatietokoneet" ovat. Surrender to new technology, jääräpää. Vähän noissa World Wide Waittia on, mutta kyllä prossutehot ovat nousussa.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Isällä oli tuo malli 7-8 vuotta ja alkuperäisellä akulla valmiusaika vieläkin ainakin sen viisi päivää! Tajusivat Nokialla viimein sitten, ettei kukaan osta uutta puhelinta, jos ne noin kauan toimivat.PerttiMakimaa kirjoitti:6210
Re: Rinnakkaiset automerkit
Tietenkin, ylläripylläri, mutta mitäs me kuluttajat hyödymme siitä, että samaa paskaa myydään kolmessa erivärisessä paketissa? Ennen sentään jokaisella automerkillä oli Se Oma Juttunsa, keskinäistä kilpailua ja tuotekehitystä. Nyt brändi alkaa menettää merkityksensä kun tuotteet ovat käytännössä samoja. Tälleen kuluttajafilosofiselta (!?) kannalta tämä meininki vähän niiq hämmentää.Herra Manala kirjoitti:No kustannustehokkuus - tietenkin.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Tämän asian ymmärtäminen vaatii hiukan taustatietoa.AarneAnkka kirjoitti:Tietenkin, ylläripylläri, mutta mitäs me kuluttajat hyödymme siitä, että samaa paskaa myydään kolmessa erivärisessä paketissa? Ennen sentään jokaisella automerkillä oli Se Oma Juttunsa, keskinäistä kilpailua ja tuotekehitystä. Nyt brändi alkaa menettää merkityksensä kun tuotteet ovat käytännössä samoja. Tälleen kuluttajafilosofiselta (!?) kannalta tämä meininki vähän niiq hämmentää.Herra Manala kirjoitti:No kustannustehokkuus - tietenkin.
Kaikki alkoi 2000-luvun alkupuolella, kun muutama autonvalmistaja tajusi, että pahuksen kilpailijoilla on liian vahva ote tulevien suurkuluttajien markkinasegmentissä: siis nuorille tarkoitetuissa ensiautoissa. Kuitenkin tämä segmentti olisi tulevaisuuden kannalta todella tärkeä, sillä tunnetusti suuri osa autoilijoista on merkkiuskollisia.
Jokainen autotehdas olisi tietenkin voinut kehittää oman mallin, mutta kun kilpailijoilla, siis lähinnä Hyundailla, KIAlla ja Fiatilla, oli vuosien etumatka, niin kehityskustannukset olisivat nousseet turhan suuriksi. Mutta jos kustannukset voisi jakaa...
Tällä tavalla Toyota, Citroen ja Peugeot päättivät perustaa yhteisen autotehtaan 2001. Valmistajat päättivät tehdä yhteisen pikkuauton, jonka Toyota suunnittelee, mutta jossa kukin merkki tekee omat vimeistelyt. Näin syntyivät Toyota Aygo, Citroen C1 ja Peugeot 107. Nämä ovat käytännössä sama auto, mutta - mikä on tärkeää - ne eivät näytä samalta. Osista on 95% samoja, mutta se 5% tekee kustakin autosta oman merkkinsä näköisen. Näin kustannukset saatiin pidettyä kurissa ja kukin valmistaja sai nuorisosegmenttiin itsensä näköisen auton. Lisäksi epäilen, vaikka tätä en kyllä tarkastanut, että jokainen merkki tarjoaa oman moottorivalikoimansa auton nokalle.
Tulevaisuudessa ensimmäisen pikkuauton ostanut uusi asiakas ostaa uuden vähän isomman auton. Jos hänet on kerran saatu houkuteltua tietyn merkin käyttäjäksi, hän luultavasti hankkii saman merkin isomman mallin. Ja tunnetusti mitä isompi auto, sitä suurempi on autokohtainen kate. Näin autovalmistajien yhteistyö kannattaa, vaikka käytännössä kaikki tarjoavat samaa tuotetta.
e.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Kröhöm. Tuossahan pöydällä tuo 6310i nököttääPerttiMakimaa kirjoitti:Kriteereilläsi paras puhelin löytyisi aikoinaan vallinneesta sarjasta 6210-6230. Yli puolet pienempi kuin 2110 ja akun kesto >viisi päivää.
http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/6310i/
Tässäkin mallissa on ihan vitun raivostuttava valikkorakenne, joka ei ole sama kuin 2110:ssä. Esimerkiksi viesteissä. Vanha lähetetty viesti jää ruutuun tallelle ja sen saa vain poistettua joko menemällä valikkoon pyyhi teksti, tai pitämällä Pyyhi-näppäintä pohjassa, jolloinka yksi merkki kerrallaan pyyhkiytyy teksti pois. Minne katosi toiminto, jossa pari sekuntia c-näppäintä pohjassa pitämällä sai ruudun tyhjäksi?
Toinen idiotismus on valikon jarjestys. Viestit: 1 Kirjoita viesti 2. Kirjoita sähköposti 3. Lue viesti. WATTÖFUK!! Miksi 2.kirjoita sähköposti on ennen viestien lukemista??
Kolmas idiotismus on se, että lähettyjä viestejä ei talleneta minnekkään..
Muuten tämä kapula kyllä hakkaa monet muut uudet kapulat 6-0. Paljon parempi, kuin vuoden vanha nokialaiseni, joka osui steissin seinään eräänä iltana.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Samixii!!!:!:1!, vaikka ostinkin omani vasta v. -97. Kaameen painava kapula, vaan kesti esimerkillisesti mm. järvessä uittamisen ja lukuiset lattialleputoilut.WanhaPervo kirjoitti:2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Kulkeeko kello noin paljon nopeammin siellä pohjoisessa? 6210 tuli kauppoihin 2000.bedlam kirjoitti:Isällä oli tuo malli 7-8 vuotta ja alkuperäisellä akulla valmiusaika vieläkin ainakin sen viisi päivää! Tajusivat Nokialla viimein sitten, ettei kukaan osta uutta puhelinta, jos ne noin kauan toimivat.PerttiMakimaa kirjoitti:6210
*nusnus pilkku*
Re: Rinnakkaiset automerkit
Päivvastoin, toveri. Jotta ominaisuuksiltaan lähes identtisiä tuotteita saataisiin kaupaksi, markkinoijan on liitettävä entistä enemmän tekaistuja lisäarvoja tuotteeseen -> brändin ja brändäyksen merkitys kilpailukeinona korostuu entisestään - valitettavasti!AarneAnkka kirjoitti:Nyt brändi alkaa menettää merkityksensä kun tuotteet ovat käytännössä samoja
Re: Rinnakkaiset automerkit
Ääk, no ei se sitten ollutkaan varmaan tuo malli.ak kirjoitti:Kulkeeko kello noin paljon nopeammin siellä pohjoisessa? 6210 tuli kauppoihin 2000.bedlam kirjoitti:Isällä oli tuo malli 7-8 vuotta ja alkuperäisellä akulla valmiusaika vieläkin ainakin sen viisi päivää! Tajusivat Nokialla viimein sitten, ettei kukaan osta uutta puhelinta, jos ne noin kauan toimivat.PerttiMakimaa kirjoitti:6210
*nusnus pilkku*
Re: Rinnakkaiset automerkit
6110 tai 6150 tai sitten vain muistat ajan väärin.bedlam kirjoitti:Ääk, no ei se sitten ollutkaan varmaan tuo malli.
Re: Rinnakkaiset automerkit
Tuo näyttää itse asiassa tutummalle. Myytiinkö tuota jo 90-luvun puolella?PerttiMakimaa kirjoitti: 6110