Rinnakkaiset automerkit

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
AarneAnkka

Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Nyt alkaa pikku hiljaa ihmetyttämään tämä meininki. Ensin oli se Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107 -kolmikko, sitten Suzuki SX4 / Fiat Sedici ja äsken näin Startissa Citroen Jumper / Fiat Ducato / Peugeot Boxer -pakettiautokolmikon. Kaikki edellämainittujen joukkojen mallit kootaan samassa tehtaassa samoista osista. Erot korissa ja merkissä ovat vain kosmeettisia.

Mitä järkeä? Onkohan tässä vähän sama meininki kuin rinnakkaislääkkeissä? Sama vaikuttava aine, brändi se vaan maksaa? Rinnakkaislääkkeissä sentään myönnän sen että siinä missä Paracetamol Ratiopharm on sigana halvempaa kuin Panadol, se on myös helvetin pahanmakuinen ja vaikea niellä koska sitä ei ole pintakäsitelty.

Näiden autojen välillä valinta lienee taas lähinnä makuasia, ja että mikä kauppa tarjoaa vaihtoautosta parhaan hinnan?
Herra Manala

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

AarneAnkka kirjoitti:Nyt alkaa pikku hiljaa ihmetyttämään tämä meininki. Ensin oli se Toyota Aygo / Citroen C1 / Peugeot 107 -kolmikko, sitten Suzuki SX4 / Fiat Sedici ja äsken näin Startissa Citroen Jumper / Fiat Ducato / Peugeot Boxer -pakettiautokolmikon. Kaikki edellämainittujen joukkojen mallit kootaan samassa tehtaassa samoista osista. Erot korissa ja merkissä ovat vain kosmeettisia.

Mitä järkeä?
No kustannustehokkuus - tietenkin. Kun teknisesti samaa autoa myydään kolmen eri merkin alaisuudessa, jää auton kehityskustannuksetkin periaatteessa kolmasosaan verrattuna täysin omakustanteiseen malliin. Ja ne kehityskustannukset eivät ole mitään pieniä. Esimerkiksi uuden BMW:n 5-sarjan henkilöauton kehityskustannukset liikkuvat luokassa 1.2 miljardia euroa.
WanhaPervo

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

On myös muita syitä valmistaa samaa tuotetta eri nimillä:
Eri maissa eri brändit ovat suosittuja. Voi olla, että ranskalaiset haluavat ostaa saman auton Peugeotina ja japanilaiset Toyotana.

Lisäksi voi olla, että joku valmistaja haluaa olla markkinoilla mukana, vaikka sillä ei olisikaan omaa tuotetta.

-94 Nokia valmisti 2100 puhelinta myös Philipsille, koska Philips halusi olla mukana kännybisneksessä, koska ajatteli joskus tulevansa sinne omalla puhelimellaan ja halusi tehdä brändiään kännynä tunnetuksi. Nokia teki philipsille samaa puhelinta kuin 2100, jota sitten myytiin eri näköisenä Philipsin nimellä.
PerttiMakimaa

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

WanhaPervo kirjoitti:-94 Nokia valmisti 2100 puhelinta myös Philipsille, koska Philips halusi olla mukana kännybisneksessä, koska ajatteli joskus tulevansa sinne omalla puhelimellaan ja halusi tehdä brändiään kännynä tunnetuksi. Nokia teki philipsille samaa puhelinta kuin 2100, jota sitten myytiin eri näköisenä Philipsin nimellä.
2110! *panee pilkkua*
WanhaPervo

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

PerttiMakimaa kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:-94 Nokia valmisti 2100 puhelinta myös Philipsille, koska Philips halusi olla mukana kännybisneksessä, koska ajatteli joskus tulevansa sinne omalla puhelimellaan ja halusi tehdä brändiään kännynä tunnetuksi. Nokia teki philipsille samaa puhelinta kuin 2100, jota sitten myytiin eri näköisenä Philipsin nimellä.
2110! *panee pilkkua*
:oops:
WanhaPervo

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Kuva

Kuva

Koska äsken nöyryyttävästi muistin 2110:n numeron vääriin, niin tässä kompensaationa kuvat Philipsin pr 747:sta ja Nokian 2110:stä.

2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
Sinkkumatti

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

WanhaPervo kirjoitti:Kuva
On muuten vieläkin ehdottomasti paras kapula, mitä Nokian tuotantolinjoilta on ulos tullut.
bedlam

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

WanhaPervo kirjoitti:2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
Ensimmäinen mullakin, maksoi tosin silloin vain 2800mk. Muistan kuinka pieni ja nätti puhelin se silloin olikaan, nyt kun tuon kaivaa komeron kätköistä, näyttää se kasvaneen suunnattomasti.
WanhaPervo

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Sinkkumatti kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:Kuva
On muuten vieläkin ehdottomasti paras kapula, mitä Nokian tuotantolinjoilta on ulos tullut.
:D eh. Perusakulla valmiusaika oli muistaakseni luokkaa 17h.

Eipä tuohon aikaan turhia lörpöteltykään, päiväsaikaan puhelut maksoivat liittymälläni 4 markkaa/minuutti.

Myöhemmin tuli 2110i, jossa valmiustila taisi olla jo huimaavat 24h tjsp.
WanhaPervo

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

bedlam kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
Ensimmäinen mullakin, maksoi tosin silloin vain 2800mk. Muistan kuinka pieni ja nätti puhelin se silloin olikaan, nyt kun tuon kaivaa komeron kätköistä, näyttää se kasvaneen suunnattomasti.
Sun on täytynyt ostaa se mua myöhemmin, omani ostin 8/-94.

edit -94 ei -04 :D
bedlam

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

WanhaPervo kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
Ensimmäinen mullakin, maksoi tosin silloin vain 2800mk. Muistan kuinka pieni ja nätti puhelin se silloin olikaan, nyt kun tuon kaivaa komeron kätköistä, näyttää se kasvaneen suunnattomasti.
Sun on täytynyt ostaa se mua myöhemmin, omani ostin 8/94.
Joskus 96 tai 97 muistaakseni. Mallien vaihtuvuus ei ollut vielä suurta silloin, mistäpä löydät enää tänään uutena kolme vuotta vanhaa puhelinmallia.
Sinkkumatti

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

WanhaPervo kirjoitti: :D eh. Perusakulla valmiusaika oli muistaakseni luokkaa 17h.
Akun kesto oli lyhyt, mutta softa todella nopea, ja kaikki tarvittavat löytyivät nopeasti koodeilla. Muistaakseni menu 1,2,3 kirjoitti tekstiviestin, Menu 1,1,4 poisti viimeiset puhelut tai jotain. Ei jaksa muistaa tarkalleen, mutta ymmärtänet hakemani pointin. :P

Anyway, nykyiset softat ovat jäörkyttävän hitaita ja kömpleitä. Tosin nykyään puhelin ei olekaan pelkästään soittamista varten..
WanhaPervo

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

bedlam kirjoitti:
WanhaPervo kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
Ensimmäinen mullakin, maksoi tosin silloin vain 2800mk. Muistan kuinka pieni ja nätti puhelin se silloin olikaan, nyt kun tuon kaivaa komeron kätköistä, näyttää se kasvaneen suunnattomasti.
Sun on täytynyt ostaa se mua myöhemmin, omani ostin 8/94.
Joskus 96 tai 97 muistaakseni. Mallien vaihtuvuus ei ollut vielä suurta silloin, mistäpä löydät enää tänään uutena kolme vuotta vanhaa puhelinmallia.
Ehkä sulla oli 2110i ?Kuva, erottaa erilaisesta antennista.
bedlam

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

WanhaPervo kirjoitti:Ehkä sulla oli 2110i, erottaa erilaisesta antennista.
Eikun joo, taisi siinä olla tuollainen lyhyt esiinvedettävä antenninpätkä.
PerttiMakimaa

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Sinkkumatti kirjoitti:Akun kesto oli lyhyt, mutta softa todella nopea, ja kaikki tarvittavat löytyivät nopeasti koodeilla. Muistaakseni menu 1,2,3 kirjoitti tekstiviestin, Menu 1,1,4 poisti viimeiset puhelut tai jotain. Ei jaksa muistaa tarkalleen, mutta ymmärtänet hakemani pointin. :P

Anyway, nykyiset softat ovat jäörkyttävän hitaita ja kömpleitä. Tosin nykyään puhelin ei olekaan pelkästään soittamista varten..
Kriteereilläsi paras puhelin löytyisi aikoinaan vallinneesta sarjasta 6210-6230. Yli puolet pienempi kuin 2110 ja akun kesto >viisi päivää. Yhtä nopea softa (sama menurakenne kuin 2110) ja viimeisissä "huipputekniikkaa" kuten Bluetooth ja kolmitaajuus. :)

Mutta hyviä nämä "multimediatietokoneet" ovat. Surrender to new technology, jääräpää. :) Vähän noissa World Wide Waittia on, mutta kyllä prossutehot ovat nousussa.
bedlam

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

PerttiMakimaa kirjoitti:6210
Isällä oli tuo malli 7-8 vuotta ja alkuperäisellä akulla valmiusaika vieläkin ainakin sen viisi päivää! Tajusivat Nokialla viimein sitten, ettei kukaan osta uutta puhelinta, jos ne noin kauan toimivat.
AarneAnkka

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Herra Manala kirjoitti:No kustannustehokkuus - tietenkin.
Tietenkin, ylläripylläri, mutta mitäs me kuluttajat hyödymme siitä, että samaa paskaa myydään kolmessa erivärisessä paketissa? Ennen sentään jokaisella automerkillä oli Se Oma Juttunsa, keskinäistä kilpailua ja tuotekehitystä. Nyt brändi alkaa menettää merkityksensä kun tuotteet ovat käytännössä samoja. Tälleen kuluttajafilosofiselta (!?) kannalta tämä meininki vähän niiq hämmentää.
eps

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja eps »

AarneAnkka kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:No kustannustehokkuus - tietenkin.
Tietenkin, ylläripylläri, mutta mitäs me kuluttajat hyödymme siitä, että samaa paskaa myydään kolmessa erivärisessä paketissa? Ennen sentään jokaisella automerkillä oli Se Oma Juttunsa, keskinäistä kilpailua ja tuotekehitystä. Nyt brändi alkaa menettää merkityksensä kun tuotteet ovat käytännössä samoja. Tälleen kuluttajafilosofiselta (!?) kannalta tämä meininki vähän niiq hämmentää.
Tämän asian ymmärtäminen vaatii hiukan taustatietoa.

Kaikki alkoi 2000-luvun alkupuolella, kun muutama autonvalmistaja tajusi, että pahuksen kilpailijoilla on liian vahva ote tulevien suurkuluttajien markkinasegmentissä: siis nuorille tarkoitetuissa ensiautoissa. Kuitenkin tämä segmentti olisi tulevaisuuden kannalta todella tärkeä, sillä tunnetusti suuri osa autoilijoista on merkkiuskollisia.

Jokainen autotehdas olisi tietenkin voinut kehittää oman mallin, mutta kun kilpailijoilla, siis lähinnä Hyundailla, KIAlla ja Fiatilla, oli vuosien etumatka, niin kehityskustannukset olisivat nousseet turhan suuriksi. Mutta jos kustannukset voisi jakaa...

Tällä tavalla Toyota, Citroen ja Peugeot päättivät perustaa yhteisen autotehtaan 2001. Valmistajat päättivät tehdä yhteisen pikkuauton, jonka Toyota suunnittelee, mutta jossa kukin merkki tekee omat vimeistelyt. Näin syntyivät Toyota Aygo, Citroen C1 ja Peugeot 107. Nämä ovat käytännössä sama auto, mutta - mikä on tärkeää - ne eivät näytä samalta. Osista on 95% samoja, mutta se 5% tekee kustakin autosta oman merkkinsä näköisen. Näin kustannukset saatiin pidettyä kurissa ja kukin valmistaja sai nuorisosegmenttiin itsensä näköisen auton. Lisäksi epäilen, vaikka tätä en kyllä tarkastanut, että jokainen merkki tarjoaa oman moottorivalikoimansa auton nokalle.

Tulevaisuudessa ensimmäisen pikkuauton ostanut uusi asiakas ostaa uuden vähän isomman auton. Jos hänet on kerran saatu houkuteltua tietyn merkin käyttäjäksi, hän luultavasti hankkii saman merkin isomman mallin. Ja tunnetusti mitä isompi auto, sitä suurempi on autokohtainen kate. Näin autovalmistajien yhteistyö kannattaa, vaikka käytännössä kaikki tarjoavat samaa tuotetta.

e.
Sinkkumatti

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

PerttiMakimaa kirjoitti:Kriteereilläsi paras puhelin löytyisi aikoinaan vallinneesta sarjasta 6210-6230. Yli puolet pienempi kuin 2110 ja akun kesto >viisi päivää.
Kröhöm. Tuossahan pöydällä tuo 6310i nököttää :wink:

http://www.nokia.fi/puhelimet/puhelinmallit/6310i/

Tässäkin mallissa on ihan vitun raivostuttava valikkorakenne, joka ei ole sama kuin 2110:ssä. Esimerkiksi viesteissä. Vanha lähetetty viesti jää ruutuun tallelle ja sen saa vain poistettua joko menemällä valikkoon pyyhi teksti, tai pitämällä Pyyhi-näppäintä pohjassa, jolloinka yksi merkki kerrallaan pyyhkiytyy teksti pois. Minne katosi toiminto, jossa pari sekuntia c-näppäintä pohjassa pitämällä sai ruudun tyhjäksi?

Toinen idiotismus on valikon jarjestys. Viestit: 1 Kirjoita viesti 2. Kirjoita sähköposti 3. Lue viesti. WATTÖFUK!! Miksi 2.kirjoita sähköposti on ennen viestien lukemista??

Kolmas idiotismus on se, että lähettyjä viestejä ei talleneta minnekkään..

Muuten tämä kapula kyllä hakkaa monet muut uudet kapulat 6-0. Paljon parempi, kuin vuoden vanha nokialaiseni, joka osui steissin seinään eräänä iltana. :oops:
Elukka

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja Elukka »

WanhaPervo kirjoitti:2110 oli ensimmäinen kännyni. Ostin -94, maksoi 5000 markkaa.
Samixii!!!:!:1!, vaikka ostinkin omani vasta v. -97. Kaameen painava kapula, vaan kesti esimerkillisesti mm. järvessä uittamisen ja lukuiset lattialleputoilut.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja ak »

bedlam kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:6210
Isällä oli tuo malli 7-8 vuotta ja alkuperäisellä akulla valmiusaika vieläkin ainakin sen viisi päivää! Tajusivat Nokialla viimein sitten, ettei kukaan osta uutta puhelinta, jos ne noin kauan toimivat.
Kulkeeko kello noin paljon nopeammin siellä pohjoisessa? 6210 tuli kauppoihin 2000.
*nusnus pilkku*
killkill

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja killkill »

AarneAnkka kirjoitti:Nyt brändi alkaa menettää merkityksensä kun tuotteet ovat käytännössä samoja
Päivvastoin, toveri. Jotta ominaisuuksiltaan lähes identtisiä tuotteita saataisiin kaupaksi, markkinoijan on liitettävä entistä enemmän tekaistuja lisäarvoja tuotteeseen -> brändin ja brändäyksen merkitys kilpailukeinona korostuu entisestään - valitettavasti!
bedlam

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

ak kirjoitti:
bedlam kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:6210
Isällä oli tuo malli 7-8 vuotta ja alkuperäisellä akulla valmiusaika vieläkin ainakin sen viisi päivää! Tajusivat Nokialla viimein sitten, ettei kukaan osta uutta puhelinta, jos ne noin kauan toimivat.
Kulkeeko kello noin paljon nopeammin siellä pohjoisessa? 6210 tuli kauppoihin 2000.
*nusnus pilkku*
Ääk, no ei se sitten ollutkaan varmaan tuo malli.
PerttiMakimaa

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

bedlam kirjoitti:Ääk, no ei se sitten ollutkaan varmaan tuo malli.
6110 tai 6150 tai sitten vain muistat ajan väärin.
bedlam

Re: Rinnakkaiset automerkit

Viesti Kirjoittaja bedlam »

PerttiMakimaa kirjoitti: 6110
Tuo näyttää itse asiassa tutummalle. Myytiinkö tuota jo 90-luvun puolella?
Vastaa Viestiin