Emolevyn sisäisen äänikortin suorituskyky?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
AarneAnkka

Emolevyn sisäisen äänikortin suorituskyky?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Musaohjelmassani (FL Studio) alkaa yhä pahemmin ilmetä äänen pätkimisiä ja nykimisiä, mitä enemmän isoja plugareita käytän. Kumma kyllä CPU-mittari ei kuitenkaan näytä täyttä. Silti ääni sortuu pätkimään sellaisissakin kohdissa joissa CPU-mittari näyttää 25%:ia.

Käytän koneeni emolevyn omaa NVidia NForce -äänipiiriä erillisen äänikortin sijaan (olen kokeillut sekä ASIOta että DirectSoundia). Voisiko se olla pullonkaulana? FL Studio miksaa audion kokonaan CPU:lla ja pukkaa sen sitten äänikorttiin, joten ei tuon äänipiirin luulisi olevan ongelmana, mutta joku kaveri suositteli että hankkisin erillisen äänikortin niin ongelmat häviäisivät.

Pitääkö siis tosiaan paikkansa että emolevyn oma äänipiiri voi olla pullonkaulana tällä tavalla? Pitäisikö käydä noutamassa verkkiksestä erillinen äänikortti, vai onko ongelma jossain muualla?
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Emolevyn sisäisen äänikortin suorituskyky?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Kyllähän proäänikortti parantaa koneen suorituskykyä huomattavasti. Meidän puusee kyykkäsi koululla jo 16 ääniraidan ja muutaman midiraidan jälkeen, mutta kun ostettiin äänikortti niin rupesi pelittämään. (taisi olla turtle beach, se on halvimmasta päästä vissiin)

EDIT: Suosittelen silti ProToolsin karvalakkiversiota, mäkintoosaa (oliko LE tms) ja farmikorttia, jos vähääkään enemmän tekee muzakkia ja on kukkarossa tilaa.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
AarneAnkka

Re: Emolevyn sisäisen äänikortin suorituskyky?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Ai kortilla on vaikutusta? Ool rait, siitä se sitten taitaakin johtua. No, Verkkiksestä irtoaa Sound Blaster Audigy SE Bulk kolmella kybällä, ei raunioita budjettia kauheasti. Mutta ensin käyn tsekkaamassa onko toimistolla yhtään ylimääräisiä. :)

Siirryin käyttämään emolevyn omaa äänipiiriä siinä vaiheessa kun ostin uuden emolevn. Piiri oli jo uudempi ja parempi kuin edellinen äänikorttini, ikivanha SB Live! Gold. Voisi olla pienen päivityksen paikka.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Emolevyn sisäisen äänikortin suorituskyky?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mylwinin tapauksessa kortti suoritti miksauksen, jolloin paremmasta kortista on varmasti iloa. Jos tuo softa käyttää korttia pelkästään D/A-muuntimena ja hoitaa kaikki miksaukset ja efektit itse, en oikein näe miten kortin vaihdosta voisi olla hyötyä.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
AarneAnkka

Re: Emolevyn sisäisen äänikortin suorituskyky?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

aasi kirjoitti:Jos tuo softa käyttää korttia pelkästään D/A-muuntimena ja hoitaa kaikki miksaukset ja efektit itse
No niin se kyllä itse asiassa tekee. :think: Mietin vaan että saattaako emolevyn oma äänipiiri jotenkin ryövätä tehoa CPU:lta, jotenkin enemmän kuin erillinen äänikortti? Luulisi sen olevan jopa nopeampi.
Herra Manala

Re: Emolevyn sisäisen äänikortin suorituskyky?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

AarneAnkka kirjoitti:
aasi kirjoitti:Jos tuo softa käyttää korttia pelkästään D/A-muuntimena ja hoitaa kaikki miksaukset ja efektit itse
No niin se kyllä itse asiassa tekee. :think: Mietin vaan että saattaako emolevyn oma äänipiiri jotenkin ryövätä tehoa CPU:lta, jotenkin enemmän kuin erillinen äänikortti? Luulisi sen olevan jopa nopeampi.
No saattaa, mutta yleensä hyöty on näkyvä ainoastaan pelikäytössä ja nimenomaan sellaisissa tilanteissa kun joudutaan laskemaan paljon panoroivan äänidatan suuntaa. Kun miksaukset, pan(o/e)roinnit ja muut efektit hoidetaan softalla, yllättyisin minäkin jos äänikortin ostaminen auttaisi pätkimisasiaan.

Toisaalta ATK on monimutkainen laite joka toimii savulla.

Omassa emolevyssäni on Dolby Digital Live -piiri, joka osaa ympätä digi-optiseen ulostuloon 5.1-äänisuunnat ja ylipäätänsä kääntää kaiken tietokoneesta ulostulevan äänen Dolby Digitaliksi.
AarneAnkka

Re: Emolevyn sisäisen äänikortin suorituskyky?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Mylwin kirjoitti:Suosittelen silti ProToolsin karvalakkiversiota
:stop:
mäkintoosaa
:stop:
ja farmikorttia
Mikä toi on? Semmoinen joka pyörittää itse omia DSP-efektejä?
nokkaelain

Re: Emolevyn sisäisen äänikortin suorituskyky?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Yksi juttu, joka tulee mieleen on, että tavallisten äänikorttien Windows-ajurit ovat jostain syystä yleensä ottaen surkeita - ainakin tiettyihin tarkoituksiin.

Tehdessä Windows-versiota alun perin Linuxille tehdystä ohjelmasta on saanut huomata, että Windowsilla joutuu huonoimmassa tapauksessa "töräyttämään" kerralla tuhansia sampleja, jotta ääni tulee kunnollisena läpi, kun taas Linuxilla ei ole samoilla äänikorteilla mitään ongelmaa laittaa kerralla ainakaan muutamaa sataa. Isompi blokki ei vaan käynyt, koska äänen piti olla synkronoituna siihen, mitä ruudulla näkyy ja joku 1/10 s oli aivan liikaa viivettä, joten Windowsia varten piti viritellä systeemi, jolla etukäteen miksattiin isompi lohko.

En ihmettelisi, jos tuollaisella ajurilla ääni rupeaa pätkimään heti, kun joku vie CPU-aikaa väärällä hetkellä, kun se muutenkin tuntuu aiheuttavan toivottoman pitkiä viiveitä.
Vastaa Viestiin