Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Honda HRV (CRV:n pikkuveli) parin kolmen vuoden ikaisena tai sitten CRV hieman vanhempana, pirun hyvia autoja vaikka citymaastureita onkin. Tosin ilmastointi on vain HRV ES mallissa (vakio CRV malleissa).
Herra Manala

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Riemumieli kirjoitti:Kumpaa kannattaisi autossa tuijottaa enemmän: vuosimallia vai ajettuja kilometrejä? Riippuu varmasti autosta, mutta noin yleisesti ottaen.
Kilometrejä, ehdottomasti. Itse ikä ei tee autolle juuri mitään, varsinkin jos on asianmukaisesti säilytetty ja huollettu, mutta ajettuja kilometrejä ei tuo mikään takaisin. Ajokilometrien myötä metalli väsyy ja korin jäykkyys heikkenee, eikä sitä saada takaisin edes varaosilla. Tämä taas vaikuttaa ihan kaikkeen ajo-ominaisuuksista ja jousitusmukavuudesta lähtien ihan sinne epämääräisten kilinöiden ja pärinöiden syntymiseen saakka.

Ostaisin ennemmin 10v vanhan ja 10tkm ajetun auton kuin 1v vanhan ja 100tkm ajetun.
Sinkkumatti

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Herra Manala kirjoitti:Ostaisin ennemmin 10v vanhan ja 10tkm ajetun auton kuin 1v vanhan ja 100tkm ajetun.
Komppi soikoon. Itse laitoin juurikin tuon kympin 13 vuotta vanhaan tähtikeulaan, enkä ole sekuntiakaan katunut. 150 hp, automaatti, ilmastonti, kattoluukku, ja muuta kivaa. 10:llä ei noita herkkuja uudesta autosta saa.

Sitäpaitsi, vanha tähtikeula on tee se itse-miehelle varsin halpa peli pitää yllä. Mersun insinöörit kun ovat ymmrtäneet suunnitellessaan sen, että myös auton huolto pitää olla helppoa.
killkill

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja killkill »

Riemumieli kirjoitti:..joku Volvo..
Omastani kärsin 15.500. V40 01, naftaturbo, ilmaistointi, 156 tkm.
Juu ja komppia jotta ennemmin kannattaa vahdata kilometrejä kuin vuosimallia.

Jos ostat Saxa-tuomisen, kannattaa muistaa että germaaneille mittareiden ruuvailu on lähes kansallisurheilua. Tästä syystä monet autoliikkeet eivät ota keski-Euroopasta roudattuja edes vaihdossa.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Mikä olisi kohtuullinen km-määrä määrittelemässäni hintaluokassa? Nykyisellä koslallani, joka on isän perintöä, on ajattu 132 tkm ja se on -87 Mazda. Tuon yli ei ainakaan saisi olla ja mieluiten (kai???) alle 100 tkm. -ko, -kö?
Paras päivä ikinä.
Bliss

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Riemumieli kirjoitti:100 tkm. -ko, -kö?
Monissa autoissa on kallis huolto 90 000/120 000 (muisti pätkii... ysikympissä kai ennemmin), eli mielummin reilusti alle sen, tai sitten just huolto tehtynä. Säännöllisesti huollettua autoa ei muutama kymmenen tuhatta kilometriä kyllä pilaa, hyvä tietty katsoa, että ikä ja kilometrit ovat jotenkin suhteessa. Vuoden vanha auto, jossa on satatonnia mittarissa, on mun mielestä vähän.. epäilyttävä. Samoin kymmenen vuotta vanha, jolla on ajeltu parikymppiä. Auto kun kuitenkin on käyttöä varten...
[/sekava selitys]
silsakenraali™

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Mä olen ovlovin kannalla. Laatu maksaa ja etkä säkään ihan köyhältä näytä...

Jos pistät pikkasen lisää, niin lupaan kompata Avensista :D
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

silsakenraali™ kirjoitti:Mä olen ovlovin kannalla. Laatu maksaa ja etkä säkään ihan köyhältä näytä...
Jos pistät pikkasen lisää, niin lupaan kompata Avensista :D
Tunnustan tyhmyyteni ja kysyn mitvit?
Paras päivä ikinä.
silsakenraali™

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Riemumieli kirjoitti:
silsakenraali™ kirjoitti:Mä olen ovlovin kannalla. Laatu maksaa ja etkä säkään ihan köyhältä näytä...
Jos pistät pikkasen lisää, niin lupaan kompata Avensista :D
Tunnustan tyhmyyteni ja kysyn mitvit?
Kaverillani oli ensiautona volvon 345(vai mikä nyt olikaan, ei kuitenkaan kartanomalli), kutsuin sitä ovloviksi, koska se oli Volvoksi häpeällinen. Muuten vastuu viestini sisällöstä on lukijalla.

Ovlov on siis Volvo toistepäin, huomaa samalla ov-pääte eli venäläinen leima.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

silsakenraali™ kirjoitti:Ovlov on siis Volvo toistepäin, huomaa samalla ov-pääte eli venäläinen leima.
Vittu että olen tyhmä, mutta tunnustinpa tuon jo. Mistä päättelet, etten ole köyhä??? :shock:
Paras päivä ikinä.
silsakenraali™

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Riemumieli kirjoitti: Mistä päättelet, etten ole köyhä??? :shock:
Äh, toi oli vaan läppä, jolla veli aikoinaan Sportiassa myi kalliita tuotteita hintaa parahtaneille asiakkaille :D
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

silsakenraali™ kirjoitti:Äh, toi oli vaan läppä...
Huh, luulin, jo että minun pitää ostaa kalliimpi auto, jotta se vastaisi tulotasoani. Nyt voin nukkua (t)yöni edelleen rauhassa. :krooh:
Paras päivä ikinä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Bliss kirjoitti:Monissa autoissa on kallis huolto 90 000/120 000 (muisti pätkii... ysikympissä kai ennemmin), eli mielummin reilusti alle sen, tai sitten just huolto tehtynä.
Tarkoitatko jakopään hihnaa? Ei kai se nyt NIIN kallis ole vai onko. BTW joissain autoissa se pitää tehdä 60 tkm välein.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Onko muuten vaihtoautojen hinnoissa miten paljon ilmaa? Toisin sanoen saanko vanhasta autostani miten paljon vaihdossa [sillä sitähän tuolla minun tapauksessani (wanha auto) tarkoitetaan]?
Paras päivä ikinä.
Bliss

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Riemumieli kirjoitti:
Bliss kirjoitti:Monissa autoissa on kallis huolto 90 000/120 000 (muisti pätkii... ysikympissä kai ennemmin), eli mielummin reilusti alle sen, tai sitten just huolto tehtynä.
Tarkoitatko jakopään hihnaa? Ei kai se nyt NIIN kallis ole vai onko. BTW joissain autoissa se pitää tehdä 60 tkm välein.
No en minä tiedä mitä kaikkea siinä kalliissa huollossa vaihdetaan, se hihna muiden muassa. Mä kun uskollisesti tuollasissa jutuissa käytän merkkihuoltoa (paitsi että tuota autowanhusta, "kolmos"autoa, huollan ihan itse :D )
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Tarvitseeko koiran takia muuten ostaa farmari vai toimiiko koirahäkki hyvin myös sedan-mallisissa autoissa? Tällä hetkellä koiralla on vain valjaat eli oma turvavyö, mutta parempaan autoon pitäisi varmaan hommata häkki tai vastaava ratkaisu.
Viimeksi muokannut Riemumieli, 18.07.2006 8:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paras päivä ikinä.
ElanorRaven

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Riemumieli kirjoitti:Onko muuten vaihtoautojen hinnoissa miten paljon ilmaa? Toisin sanoen saanko vanhasta autostani miten paljon vaihdossa [sillä sitähän tuolla minun tapauksessani (wanha auto) tarkoitetaan]?
Isäni myi juuri vähän aikaa sitten Renault Lagunansa pois. Maksoi itse siitä käytettynä 11 000 euroa, ja auto oli hurjan hyvässä kunnossa, säännöllisin väliajoin huollettu. Vastaavan ikäisiä autoja myytiin palstoilla ja autokaupoissa n. 7-8 tonnilla, mutta isälleni tarjottiin autokaupasta kolmea tonnia. Että on niissä aika paljon kai ilmaa :roll: Myi sitten lopulta yksityiselle 6 500 eurolla.
isohaara

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja isohaara »

Riemumieli kirjoitti:Tarvitseeko koiran takia muuten ostaa farmari vai toimiiko koirahäkki hyvin myös sedan-mallisissa autoissa? Tällä hetkellä koiralla on vain valjaat eli oma turvavyö, mutta parempaan autoon pitäisi varmaan hommata häkki tai vastaava ratkaisu.
Myydään noita verkkoja sedaneihinkin, pitää vain arvioida että mahtuuko haukku sen taakse. Missään nimessä ei kuitenkaan kannata ostaa bilteman kiristä-tolpat-katon-ja-lattian-väliin-tosi-tiukkaan-niin-verkko-kyllä-pitelee-isommankin-koiran -turvaverkkoja. Parin kuopan jälkeen turre on metallihökötyksen kanssa solmussa.
Sinkkumatti

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Riemumieli kirjoitti: Tarkoitatko jakopään hihnaa? Ei kai se nyt NIIN kallis ole vai onko. BTW joissain autoissa se pitää tehdä 60 tkm välein.
Riippuu ihan täysin auton merkistä ja missä se hihna vaihdetaan. Esimerkiksi velipojan relluun olisi jakohihnan vaihto maksanut helsingissä merkkihuollossa 1700 euroa!
Vei sitten ritsan landelle ja vaihdatti hihnan eräässä erittäin hyvämaineisessa ja kalliissakin erikoispajassa. Siellä maksoi 700 euroa. Veikkailisin että tuo sama 700 euroa olisi ollut vaikkapa ALD-korjaamollakin...

Osta mersu, siellä ketju iloisesti rullaa, eikä tartte hihnoja vaihdella joka toinen vuosi :P
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

ElanorRaven kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Onko muuten vaihtoautojen hinnoissa miten paljon ilmaa? Toisin sanoen saanko vanhasta autostani miten paljon vaihdossa [sillä sitähän tuolla minun tapauksessani (wanha auto) tarkoitetaan]?
Isäni myi juuri vähän aikaa sitten Renault Lagunansa pois. Maksoi itse siitä käytettynä 11 000 euroa, ja auto oli hurjan hyvässä kunnossa, säännöllisin väliajoin huollettu. Vastaavan ikäisiä autoja myytiin palstoilla ja autokaupoissa n. 7-8 tonnilla, mutta isälleni tarjottiin autokaupasta kolmea tonnia. Että on niissä aika paljon kai ilmaa :roll: Myi sitten lopulta yksityiselle 6 500 eurolla.
r

Ja mun vanhasta pösöstä maksoivat kyselemättä tonnin vaikka sillä ei takuulla siinä kunnossa ollut murto-osaakaan tuosta arvosta. En olis ikinä uskaltanut sitä vanhaa sotaratsua myydä enää yksityiselle, ei olis tullut kuin sanomista kun ne viat paljastuu.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Georgina kirjoitti:Ja mun vanhasta pösöstä maksoivat kyselemättä tonnin vaikka sillä ei takuulla siinä kunnossa ollut murto-osaakaan tuosta arvosta. En olis ikinä uskaltanut sitä vanhaa sotaratsua myydä enää yksityiselle, ei olis tullut kuin sanomista kun ne viat paljastuu.
Eli suomeksi alensivat ostamasi auton hintaa tuon verran vai enemmän? Hyvä keino välttää sanomiset on myydä auto varaosiksi, silloin ei voi ole ihan helppo inistä, jos autolla ei voikaan ajaa. Kuulemma käyttävät samaa tekniikkaa myös kiinteistöjä myydessään purkukuntoisina. Aika kieroa säännösten kiertämistä sano.
Paras päivä ikinä.
Yönmustaritari

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Herra Manala kirjoitti:
Riemumieli kirjoitti:Kumpaa kannattaisi autossa tuijottaa enemmän: vuosimallia vai ajettuja kilometrejä? Riippuu varmasti autosta, mutta noin yleisesti ottaen.
Kilometrejä, ehdottomasti. Itse ikä ei tee autolle juuri mitään, varsinkin jos on asianmukaisesti säilytetty ja huollettu, mutta ajettuja kilometrejä ei tuo mikään takaisin. Ajokilometrien myötä metalli väsyy ja korin jäykkyys heikkenee, eikä sitä saada takaisin edes varaosilla. Tämä taas vaikuttaa ihan kaikkeen ajo-ominaisuuksista ja jousitusmukavuudesta lähtien ihan sinne epämääräisten kilinöiden ja pärinöiden syntymiseen saakka.

Ostaisin ennemmin 10v vanhan ja 10tkm ajetun auton kuin 1v vanhan ja 100tkm ajetun.
Njoo. Njiin. Onhan se noinkin En kiistä.

MUTTA. Kannattaa muistaa myös se, että tekniikka sinänsä kestää kauemmin kuin se pelti suomen oloissa.

Kumpi on kivempaa, osien vaihtaminen vai korin hitsaaminen?

...........

Jakohihnavaihteluihin olisin kommentoinut sen verran, että jokunen 1600 Opelin moottori taisi muutamana vuonna paukuttaa jakohihnoja oikein urakalla. Taisivat päivittää kerran kuukaudessa uudet kilometrit vaihtovälisuosituksiin. Eräs nyrkkipaja kertoi, että sanoi kirja mitä tahansa, he vaihtavat sen viimeistään 40 000 km välein. Nämähän on tosin vanhoja peruja eikä niissä Vientijuhdan koneissa enää niitä ongelmia ole. Kait.

Ketjuvetoihinhan ne kait ovat tänä päivänä taas siirtymässä kaikki? Eikös ainakin BMW ole tehnyt ketjulla tuon jo pitkään?
Dumari

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Yönmustaritari kirjoitti: Eräs nyrkkipaja kertoi, että sanoi kirja mitä tahansa, he vaihtavat sen viimeistään 40 000 km välein. Nämähän on tosin vanhoja peruja eikä niissä Vientijuhdan koneissa enää niitä ongelmia ole. Kait.
Ketjuvetoihinhan ne kait ovat tänä päivänä taas siirtymässä kaikki? Eikös ainakin BMW ole tehnyt ketjulla tuon jo pitkään?
Omasta ´90 e-raketista pamahti jakohihna reilusti ennen 40:iä (venttiilit ei menny, ichme). Sit tuli primera ´96 jossa oli taasen ketju, ei onkelmaa. Nyt Octavia ´03 ja siihen sanoivat että 70 tai 90 oli vaihtoväli, toinen oli vesipumpulle ja toinen hihnalle... noh, kummatki kait vois uusia 70 kohalla.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Jos nyt ajatellaan, että päätös olisi Volvo V70, niin mitähän tuohon voisi vaatia, että se olisi 20 000 arvoinen? Vuosimalli lienee 2000 - 2002, hinta ilmalla 25 000, ajettu alle 100 tkm, ilmastointi, wabasto (hah), nahkaverhoilu, metalliväri jne. Osaisiko joku mainita jotain oleellista epäoleellisten juttujen (nahkaverhoilu) vastapainoksi?

EDIT. Farmari taitaa sittenkin olla liikaa vai onko? Waikeaa. Volvo S80 olisi myös kiva tai ehkä S60, mutta isompi nro kuulostaa aina kivemmalta. Tosin S80 ovat kovin kalliita... Ehkä Saab olisi kuitenkin parempi tai jokin muu... Ehkä ostan pyörän, se ei maksa suhteessa niin paljon. :lol: Muuten mitä eroa on automaattisella ja manuaalisella ilmastoinnilla?
Paras päivä ikinä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä olisi hyvä käytetty auto 20 tontun hintaluokassa?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Minulla on selvästi kyselyikä. :pikkugee: Osaako joku Volvo-henkilö kertoa S60 ja S80 suurimmat erot. Ja sitten vielä, onko ohjaustehostin vieläkin luksusta vai löytyykö se kaikista vähänkin uudemmista autoista. Ainakaan tiedoissa ei läheskään aina ole mainintaa ohjaustehostimesta.
Paras päivä ikinä.
Vastaa Viestiin