Puhelinkysely

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
hermine

Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja hermine »

Oon mietiskellyt uuden puhelimen hankkimista. Nykypuhelimissa on jos jonkinlaista oheisvarustetta: vilkkuvia soittoääniä, kuvaviestejä, radioita, kameroita ja monenlaisia pelejä. Kuka noita kaikkia OIKEASTI tarvitsee? Nykyisessä puhelimessanikin on värinäyttö (josta ei ole yhtään mitään hyötyä, sensijaan sen vuoksi auringonpaisteessa tekstiviestien lukeminen on tosi vaikeaa) ja mahdollisuus laittaa kamera, moniääniset soittoäänet sekä jotain ihmeen wap-pelejä, sensijaan siinä ei ole minkäänlaista kalenteria tai mahdollisuutta laittaa muistutuksia - eikä kunnollista näppäinlukitusta.

Mitä ominaisuuksia puhelimestasi käytät, mitä olennaista siitä puuttuu, ennen kaikkea, mikä kaikki on turhaa?
Uusiopehmis

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Uusiopehmis »

Puhelimen kalenteri hälytyksineen on jotain mitä ilman hajamielinen vanha mies ei tule toimeen enää. Ei haittaa myöskään jos saa tien päältä googlattua ja tsekkailtua sähköposteja. Tosin ilman työtarpeita paineet noihin ominaisuuksiin olisivat paljon pienemmät. Sen sijaan radioita, mp3-tilaa yms. arvostaisi paljonkin julkisissa kulkuneuvoissa yms. Näin siis ihmiselle, joka ei ole saanut mp3-soitinta hankittua ... :oops:
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

hermine kirjoitti:..
Sinulla on mitä ilmeisimmin kaamea kapula.

Kalenteri, näytön säästäjänä toimiva hämärämmässäkin ilman tautavaloa näkyvä kellotaulu on kätevä. Ja ilman rannekkelloa kulkevana, puhelimen yleisin käyttötarkoitus on minulla ehdottomasti kello.

Värinäyttöä Wappia tai kameraa en tarvitse, vaikka ne puhelimestani löytyykin.
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

hermine kirjoitti: Mitä ominaisuuksia puhelimestasi käytät, mitä olennaista siitä puuttuu, ennen kaikkea, mikä kaikki on turhaa?
Käytän puhelinta puhumiseen, tekstiviestittämiseen, herätyskellona/kellona ja muistuttajana. Kaikki muut ominaisuudet tuntuvat turhilta.
"I want you to get excited about your life."
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Puhelimeni on:
- Puhumista varten
- Tekstareita varten
- Kello silloin kun ei ole oikea rantessa
- Web selain kaupungilla ollessa ja poikkeustilanteessa (jos vain muistaisin joskus asentaa toimivan selaimen kun nokian oma ei toimi edes välttävästi)
- Kamera (periaatteessa vaikka en kuvia juuri otakkaan)
mustakikkeli

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Käytän kännykkääni lähinnä muiden ihmisten harhauttamiseen. "Sori en pysty nyt vastaamaan, olen palaverissa" (olen ravintolassa).
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja ak »

hermine kirjoitti:Oon mietiskellyt uuden puhelimen hankkimista.
Miksi?
hermine kirjoitti:Mitä ominaisuuksia puhelimestasi käytät, mitä olennaista siitä puuttuu, ennen kaikkea, mikä kaikki on turhaa?
Kello on ehdottomasti tärkein osa puhelinta (herätyksellä). Ihan kiva, että sillä voi myös soittaa ja vastaanottaa puheluita sekä lähettää tekstareita. Värinähälytys ja pieni koko sekä pitkä toiminta-aika yhdellä latauksella olivat minulle oleellisia tekijöitä puhelinta valitessani. Kalenterimuistutuksille on myös jonkun verran käyttöä. Radiota en käytä juuri koskaan ja myös peleille, ajastimelle, sekunttikellolle, laskimelle, wap-selaimelle yms on hyvin vähän käyttöä.

Uuteen puhelimeen kelpuuttaisin mielellään web-selaimen esim. aikatauluhakuja varten sekä kameran, jos sillä saa minulle riittävän siedettäviä kuvia päivänvalossa. Omaan piikkiin en kyllä luuriani rupeaisi vaihtamaan niin kauan kuin se suinkin toimii, vaikka se ulkoisesti onkin jo aika kaamea kapula.
segma

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja segma »

Minun hepulimessani käytännöllisimpiä toimintoja ovat:

-tekstiviestit
-puhelut
-kalenteri(!)
-ajastin
-sähköposti (tosin en saa sitä omassa 6021:ssäni toimimaan muihin kuin palveluntarjoajan osoitteeseen, mikä on ihan perseestä)
-kello(!)

Eli pitkälti samat kuin edellisilläkin. Kalenteri on erityiskätevä, samoin kello.
hermine

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja hermine »

ak kirjoitti:
hermine kirjoitti:Oon mietiskellyt uuden puhelimen hankkimista.
Miksi?
Koska toi kalenterittomuus ja paska näppis ja näyttö, jota pystyy käyttämään vaan hämärässä, ärsyttää mua joka päivä. Sinänsä nuo ovat tosi huonoja syitä vaihtaa puhelin, kun tuo kuitenkin vielä 3 vuoden jälkeen toimii ihan hyvin, varsinkin kun kaksi jälkimmäistä ominaisuutta löytyvät joka tapauksessa melkein kaikista uusista puhelimista. Lisäksi pelkään, ettei ns. peruspuhelimia kohta saa enää mistään. En tahdo maksaa kaikenmaailman multimediahärpäkkeistä ja helposti rikkoutuvista lisäosista, joita en kuitenkaan käytä.

Siltä varalta, että tuosta puhelimesta aika jättää, on ehkä hyvä miettiä jo valmiiksi jonkinlaista vähimmäisvaatimuslistaa ettei tuu sitten hädissään ostettua taas jotain itselleen sopimatonta vaan koska haluaa sieltä ahdistavasta kaupasta äkkiä pois.

Netti sinällään voisi olla kätevä, paitsi etten ikinä viitsisi maksaa sähköpostien tai bussiaikataulun lukemisesta enkä sitäkään oikein mihinkään tärkeämpään tarvitse.
nokkaelain

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

hermine kirjoitti:
ak kirjoitti:
hermine kirjoitti:Oon mietiskellyt uuden puhelimen hankkimista.
Miksi?
Koska ... näyttö, jota pystyy käyttämään vaan hämärässä, ärsyttää mua joka päivä.
En tiedä onko parempia, mutta tyypillisen (ainakin oma N0kian 6230) värinäyttö ei vaan toimi yhtä hyvin hämärässä kuin kaksivärinen. Kellona esim. t-o-i-v-o-t-o-n.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja ak »

nokkaelain kirjoitti:En tiedä onko parempia, mutta tyypillisen (ainakin oma N0kian 6230) värinäyttö ei vaan toimi yhtä hyvin hämärässä kuin kaksivärinen. Kellona esim. t-o-i-v-o-t-o-n.
Pätee myös omaan 6610 näyttöön. Asiaa tosin pahentaa entisestään, että näytön "lasi" on hankautunut sameaksi & on haljennut H-kirjaimen mallisesti.
Bliss

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Hallusinaatio kirjoitti:Käytän puhelinta puhumiseen, tekstiviestittämiseen, herätyskellona/kellona ja muistuttajana. Kaikki muut ominaisuudet tuntuvat turhilta.
Näin täälläkin. Paitsi että muistuttajaa en käytä, mulle siis kelpaisi kahden uuden ja liian hienon puhelimen asemasta oikein hyvin kaamee kapula :D
tonttu

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Nämä on ne tärkeimmät mihin puhelintani käytän:

- Puhumiseen
- Tekstareiden lähettämiseen
- Herätyskello, en ole käyttänyt normaalia vuosiin
- Kellona toimiminen, jos ei ole ranteessa

Puhelimestani ei löydy kameraa, mp3-soitinta eikä radiota. Pärjään ilmankin, tosin kamera on alkanut mietityttää. Mutta ehkä ostan hyvän digikameran erikseen mielummin.
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

Bliss kirjoitti:
Hallusinaatio kirjoitti:Käytän puhelinta puhumiseen, tekstiviestittämiseen, herätyskellona/kellona ja muistuttajana. Kaikki muut ominaisuudet tuntuvat turhilta.
Näin täälläkin. Paitsi että muistuttajaa en käytä, mulle siis kelpaisi kahden uuden ja liian hienon puhelimen asemasta oikein hyvin kaamee kapula :D
Tuon muistuttajan käyttö on sikäli turhaa itsellänikin, että sen jälkeen kun olen kirjoittanut muistutuksen, muistan sen yleensä ilman muistutustakin.

Tekstiviestiominaisuutta olen käyttänyt myös siten, että olen näppäillyt esim. oman tilinumeroni ja tallentanut sen puhelimen muistiin. Näin se on aina saatavilla, jos satun kyseistä tietoa tarvitsemaan. - Eipä tarvi mitään muistilappusia säilytellä lompakossa.
"I want you to get excited about your life."
bedlam

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja bedlam »

tonttu kirjoitti:Nämä on ne tärkeimmät mihin puhelintani käytän:
- Puhumiseen
- Tekstareiden lähettämiseen
- Herätyskello, en ole käyttänyt normaalia vuosiin
- Kellona toimiminen, jos ei ole ranteessa
Siinäpä ne. Lisäksi kalenteriin on listattu ihmisten syntymäpäiviä, mä en meinaa muistaa niitä millään ulkoa. Kameraa en kapulaan halua missään nimessä, hyvä kamerakännykän kamera on kuitenkin vielä kameraksi täyspaska, enkä haluaisi sitä kuitenkaan koskaan käyttää.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

hermine kirjoitti:Mitä ominaisuuksia puhelimestasi käytät, mitä olennaista siitä puuttuu, ennen kaikkea, mikä kaikki on turhaa?
Ostin käytetyn, 50€. Ei puutu mitään. On radio, en käytä. Jos et nettiä siihen halua niin mikään ei ole turhaa; kamerat ei maksa ja kaikki muu tulee mukana muutenkin. Mä menisin kauppaan ja ostaisin näteimmän halvan.
Sinkkumatti

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

-Superior- kirjoitti:On radio, en käytä.
Mä taas käytän radiota eniten. Itseasiassa laite ei olle mulle puhelin, vaan radio, mp3-soitin, kalenteri ja tekstiviestivekotin.
Elukka

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Nuukian halvin perusmalli käytössä, joten ei tolla oikein edes voi tehdä tekstailun ja soittelun lisäksi muuta kuin käyttää herätyskellona ja muistilappuna.
Suurin puute on pirun tyhmä yksinappinen valikkosysteemi. Aiheuttaa kaiken maailman ylimääräistä härväämistä. Esimerkiksi tekstiviestin mukana tullutta numeroa ei saa suoraan tallennettua luetteloon, vaan siihen on ensin pakko soittaa ja sitten tallentaa numero puhelutietojen kautta. Helvetisti järkeä. :nuts: Kuinka paljon hintaa olisi lisännyt laittaa tohon kapulaan toinen valikkonäppäin?
"Ihan Kiva" -osastoa olisi esimerkiksi radio ja/tai mp3-soitin, jota voisi työpäivän ratoksi kuunnella korvanapeista, sekä mahdollisesti kamera.
Sitten kun rikastun oikein kunnolla, hommaan www-ominaisuuksilla siunatun kapulan, jotta voin myös liikkeellä ollessani plarata esim. bussiaikatauluja, karttoja tai reittiopasta. (Tai kitinöidä tylsän bussimatkan tms. aikana :oops: )
ninnithequeen

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elukka kirjoitti:Nuukian halvin perusmalli käytössä, joten ei tolla oikein edes voi tehdä tekstailun ja soittelun lisäksi muuta kuin käyttää herätyskellona ja muistilappuna.
Suurin puute on pirun tyhmä yksinappinen valikkosysteemi. Aiheuttaa kaiken maailman ylimääräistä härväämistä. Esimerkiksi tekstiviestin mukana tullutta numeroa ei saa suoraan tallennettua luetteloon, vaan siihen on ensin pakko soittaa ja sitten tallentaa numero puhelutietojen kautta. Helvetisti järkeä.
Meillä on vissiin molemmilla sama puhelin.

Kuis sun akkus ovat pelanneet?
Elukka

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Elukka »

ninnithequeen kirjoitti: Meillä on vissiin molemmilla sama puhelin.

Kuis sun akkus ovat pelanneet?
Ihan ookoo, kestää n. viikon ellei jopa enemmänkin yhdellä latauksella.
ninnithequeen

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Elukka kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: Meillä on vissiin molemmilla sama puhelin.

Kuis sun akkus ovat pelanneet?
Ihan ookoo, kestää n. viikon ellei jopa enemmänkin yhdellä latauksella.
No just.

Mulla neljäs akku menossa, ja ihan paskana sekin. Eli siis 3210:sta on kyse (kai :P)
Sinkkumatti

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

ninnithequeen kirjoitti: Mulla neljäs akku menossa, ja ihan paskana sekin. Eli siis 3210:sta on kyse (kai :P)
0700-läähätämulle-linjan ylläpito vaatii investointeja. :P
ninnithequeen

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Sinkkumatti kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti: Mulla neljäs akku menossa, ja ihan paskana sekin. Eli siis 3210:sta on kyse (kai :P)
0700-läähätämulle-linjan ylläpito vaatii investointeja. :P
Näinpä ;)
hermine

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja hermine »

Hei kertokaa kaikista mahdollisista puhelinmalleista tuollaisia ärsyttäviä epäkäytännöllisyyksiä, jotka huomaa vasta kun puhelin on käytössä?
Dumari

Re: Puhelinkysely

Viesti Kirjoittaja Dumari »

hermine kirjoitti:Hei kertokaa kaikista mahdollisista puhelinmalleista tuollaisia ärsyttäviä epäkäytännöllisyyksiä, jotka huomaa vasta kun puhelin on käytössä?
Saanen tähän väliin muistuttaa että naisten tärkein kännykkäshoppauskriteeri on puhelimen ulkonäkö :wink:

ps. se on puhelin, kapulan oletettu elinikä on max. 2v, sitä ei anneta tuleville sukupolville perintölahjaksi.
Vastaa Viestiin