Paras kehitysympäristö

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
huima

Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja huima »

Kun kerran eri ihmiset täällä kuitenkin työn puolesta tai muuten nörtteilevät, niin heitetään kehään kysymykset omista mieltymyksistä kehitysympäristöjen suhteen. Kehitysympäristöllä tarkoitettakoon siis koko infrastruktuuria - mukaanlukein sovelluksien deployment palvelimille.

Tässä omat suosikit:

Desktop devausympäristönä ykkönen on OS X ja ympäristöinä Eclipse devattaessa Javaa ja Zend Studio php-kehitykseen. Java-kehityksessä OS X:llä kaipaan sitä linuxin nopeutta, mutta kaikki muut hyvät puolet ajavat sen yli että käyttöliittymä tuntuu ( Eclipsessä ) hitaammalta kuin linuxilla. Tämä siis verrattaessa 3 Ghz:n yksiprosessorista konetta tupla 2Ghz G5 PowerMacciin. Pienemmillä koneilla ero on vielä selkeämpi.

Www-palvelimena Apache varsinaisten sovelluspalvelinten edessä. Sekä jetty että Tomcat tukevat AJP-protokollaa, joten samalla Tomcat connectorilla pystyy Apachen käsittelemät kutsut ohjaamaan jommalle kummalle sovelluspalvelimelle sovittuun porttiin.

Tietokantana suosin postgresql:ää - vaikka sitä ei pääsekään juuri missään projekteissa nyt käyttämään. Yleensä joku aina haluaa mysql:n johon löytyy kivemmat GUI-työkalut ja vakavammissa jutuissa tulee vastaan Oracle. Oraclessa on omat hyvät ja huonot puolensa, isoimpana huonona puolena se - ettei sitä voi niin helposti ottaa omalle läppärilleen devauskannaksi mukaan minne tahansa. Elämä olisi niin paljon helmpompaa kun saman setupin voisi laittaa läppärilleen ja tehdä hommia ilman verkkoyhteyttä kahvilassa, puistossa tai lentokentällä matkalla hyviin bileisiin.

Mielnkiinnolla seuraan mitä Oraclen JDeveloperista tulee, sillä mikäli Java Server Faces ottaa hurjasti tuulta allensa portlettien tekemisessä - tulee siitä selkeästi hyvä työkalu levitettäväksi ympäriinsä portaalien portlettituotantoa varten.

Tietokantojen datan pyörittämistä varten on yleensä jokaisella kannalla omat työkalunsa, mutta itse suosit DbVisualiser-softaa - joka ottaa siis JDBC:llä yhteyden kantaan ja antaa tehdä kaikki tarvittavat operaatiot, joita ko. driver tukee. Positiivista tässä on että eri kantojen käsittely menee samalla tavalla, joten riippumatta siitä tekeekö devausta DB2:lla, Oraclella, Mysql:llä tai jollain muulla kannalla - perusoperaatiot ovat aina samanlaisia.

Oraclen www-pohjainen Enterprise Manager on muuten aivan yliveto työkalu tietokantojen hallinnassa. Harmi vaan että sen lisenssihinta on myös aivan hillittömän herkullinen.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Harrastelijapohjalta neljä vuotta nettisivuja "palkka"työnäni näpränneenä:

Minä kun en mitään oikeasti osannut ja staattisia sivuja urheiluseurat ja urheilutapahtumat halusivat, niin palvelinpuolen jutskat (lähinnä vain ilmoittautumislomakkeiden käsittelyyn) varastin tai lainasin, niistä mitään ymmärtämättä.

"Kehitysympäristöni" :lol: sivunteossa oli vanha kunnon Notepad. HTML-editoreihin en halunnut itse alusta asti suunnittelemieni sivustojen kanssa koskeakaan.

Käsin näpräämällä parempi kontrolli, siistimpi koodi ja sitten kun on pikku pakko usein rikkoa standardeja, sekin täytyy tehdä itse. Enkä ole oikein ymmärtänyt millainen tahvo tarvitsee editoria HTML:ään ja kenelle editorien tarjoamat javascriptit riittävät.

FrontPage varsinkin täysin hanurista. Sinne jos oman sivunsa laittoi, sotki paljon ja laittoi käsivarren mitan verran turhaa höpöhöpökoodia. Dreamweaver paljon parempi, mutta harvoin keksin sillekään käyttöä, isompia taulukoita lukuun ottamatta.

Pomon joka päivä tyrkyttämät Word-dokumentit (kutsuja ym) annoin kyllä Wordin itsensä kääntää. Mutta liikuttavaa, että Microsoftin ohjelmat eivät ole edes keskenään yhteensopivia, siis Word, FrontPage ja IE.. muissa selaimissa nyt puhumattakaan. Aina jotain järjetöntä paskaa näprättävänä just niissä asioissa, joiden ei pitäisi viedä aikaa ollenkaan.

Koetin huolehtia sivujen pelittämisestä ja ulkonäöstä kaikissa selaimissa. Joskus oli pakko tehdä eri versiot niille ja sitten pikkuscripti ohjaamaan.

Vittumaisimpia juttuja olivat joskus eteen tulleet kyrilliset kirjaimet. Pitipä ährätä kokeiluja, että pelittivät kaikissa selaimissa. Lopulta kai merkkasin koi8r mutta itse leipätekstin jollain muulla, en muista. Sitten vaikea lisätä sekaan kuvia, kun venäjää en osaa ja koodissa vain sitäkin kummempia hieroglyfejä. Editoriin sitä ei tietenkään voinut laittaa. Ja sama systeemi ei tietenkään pelannut javascriptin sisällä. Eli jos joku tietää hyvän systeemin/editorin kyrillisten kirjainten laittamiseen, sanokoon!

Kuvankäsittelyssä sitten Photoshop, Illustrator ja joskus Animation Shop. Nekin piti tuoda itse kun työnantaja ei antanut edes työkaluja!!
Viimeksi muokannut Gattaca, 13.09.2005 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sincia

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja sincia »

---
Viimeksi muokannut sincia, 06.10.2005 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Sitten kyllä edeltäjäni editorilla aloittamat meidän omien sivujen hirvitykset suosiolla päivitin editorilla. Niin karmee ruma valtava kökkö sillisalaatti, etten koskaan vaivautunut kaikkea uusimaan.
killkill

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja killkill »

Lapsuuteni Kuopio oli mitä parhain kehitysympäristö. Ihmiset ystävällisiä, katurikollisuutta ja ilkivaltaa äärimmäisen vähän. Torilta sai aina tuoreita lihapiirakoita ja bussissa saattoi jutella ventovieraan kanssa tarvitsematta pelätä hullunleimaa tai luuvitosta.

Kysyttiin kehitysympäristöstä, minä vastasin :)
Aito_Johanna

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

killkill kirjoitti:Lapsuuteni Kuopio oli mitä parhain kehitysympäristö. Ihmiset ystävällisiä, katurikollisuutta ja ilkivaltaa äärimmäisen vähän. Torilta sai aina tuoreita lihapiirakoita ja bussissa saattoi jutella ventovieraan kanssa tarvitsematta pelätä hullunleimaa tai luuvitosta.

Kysyttiin kehitysympäristöstä, minä vastasin :)
*komppati komppa, vaikken Kuopiossa ole asunutkaan* Otsikon nähdessäni odotin ajatuksia siitä, onko lasten parempi kasvaa maalla vai kaupungissa. Ihan tosi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Edellisessä elämässä, kun jouduin näppejäni koodiin likaamaan, touhusin Visual C++:n, Orbixin ja Eclipsen kanssa. Tuohon aikaan Eclipse oli aikas vaiheessa vielä, kuulma hyvä nykyisin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Killkilliä täytyy kompata ihan kybällä! :lol:

Itseäni nolotti huiman aikuisten-oikeasti-osaavan jutun jälkeen mitään laittaa. Mutta ajattelin tuon esimerkkinä, mitä sivunteko ruohonjuuritasolla, siis yhdistyksille ja pienyrittäjille, useimmiten on. Ei ne tarvitse juuri muuta kuin (tosinörtin halveksimia) staattisia sivuja eikä reippaasti yli puolenvälin työrupeamastani niiden halpisliittymien palvelimelle edes voinut laittaa mitään hilavitkuttimia.

Ja sitten se on tuota "layoutia" :lol: , notepäddäilyä, kuvankäsittelyä ja -pakkausta, ja tappelua tyrkytettyjen materiaalien nettikäyttöön muuntamiseksi. Onpa kiva tehdä Corellilla laadituista ilmoituksista sivuja, kun koko talossa ei edes ole Corellia!

Oikeille IT-ammattilaisille se sivunteko on tietenkin se kaikkein merkityksettömin pikkuasia. Mutta jos materiaalia pukkaa ovista ja ikkunoista koko ajan, kyllä sillä kummasti työaika täyttyy ja viikonloputkin. Ja jos TosiNörtti saisi eteensä niinkuin minä isoimpana sivustona (äh nyt en muista tarkkaa lukua) noin 2000 erillisen HTML-tiedoston sivuston, jossa on YKSIN suunnittelija, koodari, graafikko, kielenkääntäjä ja osin sisällöntuottaja, jäljen pitäisi olla "ammattimaista" ja Deadline mieluiten jo toissapäivänä.. niin saattaisi siinä ihan oikeutettu naureskelu työn alhaiselle tekniselle vaativuudelle vaihtua pikkustressiksi! :lol:
huima

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja huima »

Bluntly kirjoitti:Edellisessä elämässä, kun jouduin näppejäni koodiin likaamaan, touhusin Visual C++:n, Orbixin ja Eclipsen kanssa. Tuohon aikaan Eclipse oli aikas vaiheessa vielä, kuulma hyvä nykyisin.
Eclipse on hyvä. 3.1 versiot ovat nopeita ja ominaisuuksia on kuin kaupallisissa paketeissa, ellei jopa enemmän. En jaksaisi millään maksaa IntelliJ Idean lisenssimaksuja kun Eclipse on näin sairaan hyvä.

Erittäin hyvä puoli Eclipsessä on vieläpä se, että erilaiset aputyökalut integroituvat siihen todella mukavasti. Toisinsanoen ilmaiset tai kaupalliset pluginit tulevat kiinni Eclipsen työpöydälle ja voit käynnistää debug- tai profilointi-sessioita samasta ympäristöstä kuin kirjoitat koodisi.
huima

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattaca kirjoitti:Ja jos TosiNörtti saisi eteensä niinkuin minä isoimpana sivustona (äh nyt en muista tarkkaa lukua) noin 2000 erillisen HTML-tiedoston sivuston, jossa on YKSIN suunnittelija, koodari, graafikko, kielenkääntäjä ja osin sisällöntuottaja, jäljen pitäisi olla "ammattimaista" ja Deadline mieluiten jo toissapäivänä.. niin saattaisi siinä ihan oikeutettu naureskelu työn alhaiselle tekniselle vaativuudelle vaihtua pikkustressiksi! :lol:
Tai sitten ei.

Yksi vähän ymmärretty ja arvostettu ominaisuus nörtteyttä on laiskuus. Siis kyky olla niin laiska, että käyttää suuria määriä aikaa ja energiaa kehittääkseen työkaluja ja toimintatapoja, jotka säästävät aikaa ja energiaa jatkossa.

Tyypillisiä juttuja, joissa tavis on pyöritellyt päätään, käärinyt hihat ja lähtenyt kopypastettamaan käsityönä asioita -- ovat osaavan kaverin käsissä vieneet muutaman minuutin skriptin tekemisen ja sivujen ajamisen sen läpi. Automatisoimalla sähköpostien käsittelyn ja laittamalla pystyyn ohjelman joka huolehtii prosessien pyörivyydestä pääsee nörtti lähemmäksi nirvanaa -- hetkeä jolloin voi koko ajan keskittää Slashdotin lukemiseen ja omien juttujen tekemiseen.

Kun puhutaan ihmisten tuottavuudesta teknisessä mielessä, nörttien kesken keskivertotekijän ja huipputekijän erot voivat olla kymmenkertaisia tai suurempia. Tässä mielessä IT-maailma on ihan omassa luokassaan verrattuna moneen muuhun kontekstiin, jossa ihmiset tekevät asioita. Tämä on myös järjestön haaste palkkaukselle ja palkitsemiselle, sillä monille on joskus vaikeaa ymmärtää tai hyväksyä näin epäsovinnaista ajatusta. Kaikki eivät yksinkertaisesti vaan ole tasa-arvoisia ja yhtä hyviä, eikä se sitkeys ja ahkeruus aina ole tie parhaisiin tuloksiin.

Mutta toki ymmärrän mitä omalta osaltasi halusit tuoda esiin, ja onkin hyvä tuntea ylpeyttä omasta työstään.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

En koe ylpeyttä siitä paskaduunistani minimiosaamisella. Tai no ehkä osasin keskiverto HTML-scriptiapinaa luovemmin soveltaa ja viritellä asioita.

Mutta jos on vaikka se 1543 sivun saitti, jossa satoja ja satoja matrikkelisivustoja, joiden tiedot osin joutuu itse naputtelemaan hikisistä käsinkirjoitetuista paperilapuista, laittamaan satojen kilpailujen tulokset FrontPagessa taulukkoon niin että kilpailijat ja seurat siisteissä riveissä ja täydentämään seurojen nimet lyhenteistä kokonaisiksi, skannaamaan, käsittelemään ja pakkaamaan satoja ukonkuvia, runoilemaan omaakin tekstiä sekaan, kääntämään tekstiä englannista suomeksi ja kaikki tuo vielä varsinaisen sivusuunnnittelun päälle, niin etpä sinäkään tuon suitsait automaattisesti tekevää ihmescriptiä tekisi!

Edit: näytä edes scripti/sovellus, jolla asettelen Word-doceissa yhdessä pötkyssä ilman sarakkeita olevat sijoitus/urheilija/seura tiedot automaattisesti HTML-taulukkoon omille sarakkeilleen ja vielä ne seuralyhenteet täydentäen. Laiska olen minäkin, mutta Pomo vaati tuon satoihin tulossivuihin.

Pieni osa tuo.. jos osaatkin, niin etpä osaa tehdä skanneria fyysisesti käyttävää tai kuvia älykkäästi Photoshopissa rajaavaa scriptiä tai toimivaa kielenkääntäjäohjelmaa!! :D

Nyt sitä mun hommaa tekee joku raukka tukityöllistetty 750 euron kuukausipalkalla, ja varmaan sivuja katsotaan yhtä paljon kun kalliimmalla tehtyjä ja palvelinsovelluksia viliseviä.

Muuten mulla oli sitten *sanoo hienosti* saitteja maakunnallisiin, kansallisiin ja kansainvälisiin urheilutapahtumiin. Suunnittelu, design, koodaus, osin valokuvaus ja kaikki kuvankäsittely minun, jäljen piti olla vastaavaa kuin oikeilla ammattilaisilla ja vielä mun "taidoilla". :D Mutta sain kyllä ulkopuolisia kehujakin, kröhöm :D
huima

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattaca kirjoitti:Mutta jos on vaikka se 1543 sivun saitti, jossa satoja ja satoja matrikkelisivustoja, joiden tiedot osin joutuu itse naputtelemaan hikisistä käsinkirjoitetuista paperilapuista, laittamaan satojen kilpailujen tulokset FrontPagessa taulukkoon niin että kilpailijat ja seurat siisteissä riveissä ja täydentämään seurojen nimet lyhenteistä kokonaisiksi, skannaamaan, käsittelemään ja pakkaamaan satoja ukonkuvia, runoilemaan omaakin tekstiä sekaan, kääntämään tekstiä englannista suomeksi ja kaikki tuo vielä varsinaisen sivusuunnnittelun päälle, niin etpä sinäkään tuon suitsait automaattisesti tekevää ihmescriptiä tekisi!
Missasit pointin, kuten yleensä.

Ymmärrän kyllä hyvin mitä olet joutunut tekemään ja miksi, mutta teitkö käsitöitä vai nörtti-ratkaisuja on oma kysymyksensä. Kaikki mitä sanot, kuulostaa minusta siltä että teit käsitöitä - mikä ei vähennä työn arvoa.

Mutta siis selvyyden vuoksi tähän muutama ajatus siitä miten nörtti olisi ongelmat ratkaissut.

Tuloksille tietokanta ja mahdollisuus useammalle ihmiselle syötää tulokset tietokantaan, ehkä suoraan jatkossa netin välityksellä paperilappujen välittämisen sijaan.

Kuvien käsitteyä ei voi juurikaan automatisoida, vaikkakin Photoshopin actionit mahdollistaisivat tehokkaan workflown - jos miettii ensiksi prosessin kuntoon ja tekee yleisimpiin operaatioihin actionit valmiiksi. Mac-ihminen saattaisi nyt käyttää vielä esimerkiksi Automatoria automatisoidakseen jatko-operaatiot. Kuvat kanssa tietokantaan ja muille ihmisille mahdollisuus syöttää kuviin liittyvää metadataa paikoilleen ( ajat, paikat, ketä kuvassa, linkittää kuva semanttisesti esimerkiksi matrikkeli-sivuihin ja tapahtumiin, joista on olemassa tuloksia ).

Matrikkelisivut ja muu sisältö kanssa tietokantaan sopivalla koodauksella, jotta materiaalista voidaan muuttaa tarvittavia kokonaisuuksia ulos uutta käsityötä. Itse saitin muodostukseen jokin template-järjestelmä ja sisällönhallintajärjestelmä, joka antaa muille mahdollisuuden vielä editoida ja säveltää saitille lisää asioita ilman että nörtin tarvitsee puuttua väliin.

Tuo ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa, että alkuvaiheessa olisi PAKKO tehdä sitä käsityötä - mutta sen jälkeen olisi olemassa infrastruktuuri ja prosessit, joilla ihmiset itse syöttäisivät sisällön elektroniseen muotoon ja sitä olisi helpompi käsitellä eteenpäin. Siinä tilanteessa voisi sitten naputella itsekin toki edelleen niitä sisältöjä paikoilleen ja ihastella kun kaikki vaan toimii helpommin kuin aiemmin.

Ai tarvitset sivut seuran XX kisoista vuosijärjestyksessä.. ja vain kolme parasta? Ok. Onnistuu.

Ai haluat henkilön YY tulokset kilpailuittain järjestettynä? Ok. Onnistuu?

Ymmärrät varmaan mitä ajan takaa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

SINÄ et ymmärrä mitä ajan takaa.
Ei ollut ketään "muita ihmisiä" syöttämässä asiaa tietokantaan. Oli vain minä, hirvee läjä käsinkirjoitettuja lappusia, postissa tulleita paperikuvia ja sitten tuloksista pomon antamia Word-tiedostoja. Ja miten olisin minkään tietokannan nettiin integroinut, kun siihen halposliittymään EI saanut palvelimelle minkäänlaista hilavitkutinta, vain kuvia ja HTML-tiedostoja.

Kertahomma se matrikkelitiedot ja historialliset tulokset. Valmiiksi tultua vain uusia tuloksia pari kertaa vuodessa, ei sadalta vuodelta kuten alkuun.

Ja miten mikään systeemisi pystyisi niistä tuloslistauksista erottelemaan sijoituksen, nimen ja seuran omiin sarakkeisiin, jos ne minulle tulleissa doceissa olivat samallla rivillä ilman sarkaimia? Tekoäly tarvittaisiin.

Ja ei, minulla ei ollut valtaa käskeä lähettäjiä duunaamaan erilaista materiaalia, monta lähettäjääkin, joilla nyt kaikkein vähiten olisi ollut kykyä tai tekninen mahdollisuus syöttää mihinkään tietokantaankaan. Sata vuotta vanhat tulokset - viisi vuotta sitten tehtyihin asti sitäpaitsi jo valmiita listoja, ei ketään alkuperäistä tekijää jolta mitään pyytäisikään!

Sä et vaan tajuu, mitä ruohonjuuritasolla ne hommat on.
huima

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattaca kirjoitti:Sä et vaan tajuu, mitä ruohonjuuritasolla ne hommat on.
Oletko Gattaca koskaan miettinyt, että voisit joskus olla väärässä? Että se kun näet jossain kohtaa mahdottomia esteitä, näkeekin joku muu vain kiinnostavia haasteita ja mahdollisuuksia?

Olen tehnyt oman osani ruohonjuurijuttuja, ja teen niitä edelleen. Yllättävän paljon samaa on monen miljoonan euron projektissa ja firiksenä tehdyssä pienessä vapaaehtoistyössä, jos ne tekee oikein.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

huima: Myönnän olevani väärässä heti kun kerrot mulle tämän
Toistan:

Ja miten mikään systeemisi pystyisi niistä tuloslistauksista erottelemaan sijoituksen, nimen ja seuran omiin sarakkeisiin, jos ne minulle tulleissa doceissa olivat samallla rivillä ilman sarkaimia? Tekoäly tarvittaisiin.

Edit: sitten vielä se seurojen nimien lyhenteiden täydennys.
Viimeksi muokannut Gattaca, 02.10.2005 1:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Ai niin huima. Minulle maksettiin työstäni vakituisena, ei tukityöllistettynä 830/kk, 5,5 tunnin työajalla. Ylitöitä paljon, niistä ei rahaa vaan puolitoistakertainen vapaa. Minulle kerrottiin, että palkka oli "kilpailukykyinen". Oletko samaa mieltä?
huima

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattaca kirjoitti:Ja miten mikään systeemisi pystyisi niistä tuloslistauksista erottelemaan sijoituksen, nimen ja seuran omiin sarakkeisiin, jos ne minulle tulleissa doceissa olivat samallla rivillä ilman sarkaimia? Tekoäly tarvittaisiin.
Kirjoitin: "Tuo ei tietenkään muuta sitä tosiasiaa, että alkuvaiheessa olisi PAKKO tehdä sitä käsityötä - mutta sen jälkeen olisi olemassa infrastruktuuri ja prosessit, joilla ihmiset itse syöttäisivät sisällön elektroniseen muotoon ja sitä olisi helpompi käsitellä eteenpäin. Siinä tilanteessa voisi sitten naputella itsekin toki edelleen niitä sisältöjä paikoilleen ja ihastella kun kaikki vaan toimii helpommin kuin aiemmin."

Mitä tulee tuohon tuloslistauksen käsittelyyn tulee, ei sitä voi täysin automatisoida - mutta sitä voi tekstin esi-prosessoinnilla helpottaa. Tämä ei ole rakettitiedettä - vaan oma alansa, joka syntyi siitä tarpeesta että datan muokkaaminen niistä alkuperäisistä hyvin satunnaisista muodoista rakenteiseen muotoon olisi käsin ollut liian kallista.

Niinpä kehitettiin erilaisia työkaluja, joilla olisi helppoa käsitellä tekstimassoja ja muokata niitä erilaisiin muotoihin - kunhan ohjelmoija ensiksi tunnistaa niistä tietynlaisia patterneja, joiden mukaan voidaan tehdä säännöt. Toisinsanoen niitä sarkaimia tai tägejä osoittamassa tiedon vaihtoa ei tarvita, eikä tarkkuuden tarvitse olla täydellistä - kunhan suurin massa saadaan prosessoitua, ja sen jälkeen korjattua käsin loput.

Tekstimassoja voit helposti käsitellä tehokkailla skriptikielillä, kuten Pythonilla tai Perlillä - tai käyttää asiaa varten tehtyjä spesiaalityökaluja, kuten Omnimarkia.

http://www.stilo.com/solutions/what-is- ... ering.html

http://www.stilo.com/products/omnimark.html

Mihin sitä tekoälyä tarvitaan?
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

O.K.
Mutta ei OLLUT ketään muita ihmisiä syöttämässä tietoja, oli vain minä ja se raakamateriaali käsintäytettynä matrikkelilappuina ja tulokset niinä sarkaimettomina Wordeina.

Ja kun se oli tehty, vain pientä lisättävää silloin tällöin, se oli pikkujuttu sitten kun jättibulkki oli valmis. Ei käyttöä tietokannalle, johon "joku muu" olisi tavaraa syöttänyt. Eikä ne urheilijat olisi osanneetkaan, ja välissä piti sittenkin olla toimitusvaihe niiden ihan säännöllisten kirjoitusvirheiden takia!! :D Netissä olisi ollut hyvä ristiinlinkitys tuloksista matrikkeleihin ja vice versa, mutta sinne siis EI saanut palvelinhilavitkuttimia ollenkaan. Käsipelillä/editorilla vähän liikaa linkkejä sellaisessa, hyvä kun Pomo ei tajunnut vaatia! :D

Voin kuvitella sovelluksen, joka niistä tuloslistoistani pystyisi erottelemaan kilpailun päivämäärän ja paikkakunnan ja järjestävän seuran, jos niitä olisi jo tietopankissa tunnistusta varten.

Sijoituksen, nimen ja seuran ehkä voisi erotella sanoja laskemalla tai suomalaisten, ruotsalaisten, englantilaisten, ranskalaisten ja jopa turkkilaisten nimien tunnistamiseen pystyvällä systeemillä.

Mutta jos tuollainen ohjelma on jo tehty, se lienee sen hintainen että arvaa olisiko mitään ATKsta tietämätön pomoni suostunut ostamaan sellaisen minulle, vähäisillä yhdistysrahoilla? En saanut MITÄÄN ohjelmia, kaikki itse waretettuja Wordia lukuun ottamatta!!

Jos taas osaisin tehdä tuon itse, olisin jo sellainen guru, ettei minun olisi tarvinnut olla 830 euron duunissani!! Ja minun tilallani olisi ollut joku, joka EI osaisi tehdä tuota sen enempää kuin minä nyt!

Onkos palkkani sinusta sopiva? Ehkä osaamisen puolesta, entäs työmäärän? Jos vastasit tätä kirjoittaessani siihen postaukseeni, niin älä suotta toista.
huima

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattaca kirjoitti:Ai niin huima. Minulle maksettiin työstäni vakituisena, ei tukityöllistettynä 830/kk, 5,5 tunnin työajalla. Ylitöitä paljon, niistä ei rahaa vaan puolitoistakertainen vapaa. Minulle kerrottiin, että palkka oli "kilpailukykyinen". Oletko samaa mieltä?
Työstä joka vaatii enemmän lihaksia, kuntoa ja kestävyyttä suorittaa monotonisia operaatioita uudestaan ja uudestaan tuo ei ole paljon - mutta se ei olekaan tässä taas se pointti. Pointti on se, että SINÄ näet tietynlaisen tehtävän edessäsi kun JOKU MUU näkee saman tehtävän aivan erilaisena haasteena - ja myös hakee siihen siis aivan erilaisia ratkaisuja. Ja siinä on se tuhansien taalojen ero.

Muutama pointteri liittyen tuohon tekstin muokaamiseen:

Text processing with Python: http://gnosis.cx/TPiP/

Fast text manipulation tools for Python: http://www.egenix.com/files/python/mxTextTools.html

http://gnosis.cx/publish/programming/ch ... on_14.html
huima

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattaca kirjoitti: Netissä olisi ollut hyvä ristiinlinkitys tuloksista matrikkeleihin ja vice versa, mutta sinne siis EI saanut palvelinhilavitkuttimia ollenkaan. Käsipelillä/editorilla vähän liikaa linkkejä sellaisessa, hyvä kun Pomo ei tajunnut vaatia! :D
...
Mutta jos tuollainen ohjelma on jo tehty, se lienee sen hintainen että arvaa olisiko mitään ATKsta tietämätön pomoni suostunut ostamaan sellaisen minulle, vähäisillä yhdistysrahoilla? En saanut MITÄÄN ohjelmia, kaikki itse waretettuja Wordia lukuun ottamatta!!
...
Jos taas osaisin tehdä tuon itse, olisin jo sellainen guru, ettei minun olisi tarvinnut olla 830 euron duunissani!! Ja minun tilallani olisi ollut joku, joka EI osaisi tehdä tuota sen enempää kuin minä nyt!
Palvelinvitkuttimia ei tarvita. Olisit voinut tehdä ohjelman, joka tekee ne asiat tietokannasta staattisiksi sivuiksi, jotka sitten siirrät sinne palvelimelle.

Ohjelmien hinnasta. Laitoin sinulle jo linkit pariin Python kirjastoon - jotka kaikki ovat siis ilmaisia, aivan kuten Python-kieli.

Ja osaamisesta. Jos et osaa nyt, mikä estää sinua opettelemasta?

Ymmärrät kai, että juuri tuollaisista tilanteista ne nuoret nörtit ovat ponnistaneet ylöspäin - ratkaisseet omia ongelmiaan ( scratch your own itch ) ja tehneet niistä ratkaisuista yleiskäyttöisempiä sovelluksia. Aikojen alusta lähtien ihmiset ovat käyttäneet tyhmiä ja tylsiä tehtäviä MAHDOLLISUUTENA oppia jotain uutta, kehittää jotakin jolla tehdä asiat helpommin ja paremmin.

Muistan puheesi systeemin rukkasena olemisesta ja ymmärrän sen nyt paremmin kuin aikaisemmin. Emme selkeästikään näe maailmaa samalla tavalla, sillä siinä missä minä näen mahdollisuuksia vaikuttaa ja muuttaa asioita parempaan - sinä näet osia joihin kuulua ja olla se rukkanen.

Joka ikinen duuni, joka minula on ollut, on ollut mahdollisuus oppia uusia asioita ja se oppiminen on ollut tärkeä henkilökohtainen elementti siinä miksi sitä duunia teen. Enemmän rahaa, naisia, vapaa-aikaa ja kunniaa olisi saanut muunlaisia hommia tekemällä - mutta minä perkele diggaan näistä jutuista. ( Ja on sitä rahaa, naisia ja kunniaa muutenkin riittänyt )

Gattaca ota nämä sanomiset ystävällisinä neuvoina, sillä en haluaisi ajatella että olen tuhlannut aikaa yöllä - enkä edes saa valoa syttymään pääsi sisällä, ja sinua näkemään että asioilla voi olla toisiakin puolia. Kehitä osaamistasi ja laajenna työkalupakkia, niin yllättäen stressiä aiheuttaneet asiat muuttuvatkin paljon helpommin käsiteltäviksi asioiksi ja esteet vain haasteiksi.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja aasi »

Hear, hear!

Omaa historiaa miettiessä tulee vain väistämättä mieleen että nuorena se on vitsa väännettävä. Mikään ei korvaa sitä aikaa kun sai naperona ja teininä ilman huolia ja suurempia murheita käyttää aikaansa kaikkien jännien juttujen tonkimiseen. Aikataulut, takarajat ja pakolliset päämäärät ovat myrkkyä luovalle ongelmanratkaisulle.

Hieman harmittaa ettei silloin ollut lähipiirissä yhtään aikuista jolta olisi voinut saada kunnon ohjausta, olisihan siitä ollut valtava etu.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Well well.
Kiitos linkeistä, oikeasti!

Mutkun..
Huima itsekin sanoit, että jonkunhan se käsityö on tehtävä. Ja se olin minä. Linkkeihisi vielä perehtymättä ennakkoluuloni on, etteivät nuo Python-systeemitkään olisi noin vain selvinneet tuloslistoistani, ilman että sittenkin olisi täytynyt turvautua kopypaste-kopypaste-kopypaste -runkkausliikkeeseen.

Ja sitten sinulla on ollut sentapaista, että "jatkossa ihmiset itse olisivat voineet syöttää asiansa tietokantaan". Tuosta anteeksi vaan paistaa taas läpi se, että et tiedä mitä Kansan Syvien Rivien kanssa asioiminen on! Ne matrikkelitiedot kerättiin niin, että pomo oli jakanut urheilutapahtumissa ja leireillä kaavakkeita nuorille ja vanhoille urheilijoille, ja postittanut samoja lomakkeita veteraaneille. Osa vanhoista tiedoista piti käsin naputella kirjoista, tietoja toimittaen. Jotkut lähettivät sähköpostilla täydennystä.

Ja nyt esität, että tuon voisi jatkossa korvata niin, että ihmiset laittaisivat omat tietonsa suoraan tietokantaan tai nettiin? Koeta uskoa: Eivät 20-30- luvulla syntyneet tai nuoremmatkaan amisurheilijat edes OSAA tietokoneen alkeiskäyttöäkään, ja useimmilla heillä ei vieläkään omaa tietokonetta edes ole!

Totta kai laitoin heti alkuun nettilomakkeenkin sitä matrikkelia varten. erillisin kysymyksin. Mutta saanti sitä kautta oli muistaakseni 8 kpl vastauksia! Ei olisi sen populaation tapauksessa korvannut tuota paperilappusysteemiä. Ja sitten lomaketiedot ja sähköpostilla lähetetyt tiedot vaativat aina toimittamista. Asiaankuulumatonta löpinää ja kyvyttömyyttä kirjoittaa kansa koulu tai paperi työmies oikein! Kuvat luonnollisesti olivat 90% paperikuvia. Rippikuvia tai lomakuvia Kanarialta ym.

Eli Huima-boy väitän:
Minun asemassani sinä kaikesta innovatiivisuudestasi ja haasteisiin tarttumisestasi huolimatta olisit tuon työn kanssa ollut samassa jamassa kuin minä.
1.) Olisit havainnut, ettei parempaakaan tapaa saada kattavaa tietomäärää ole
2.) Sinullakin olisi näppis laulanut, skanneri soinut ja olisit rajaillut Photoshopilla naapurinäijiä kuvista pois! :D

Enkä usko, että aasillakaan ainakaan tämän Kityn tyyppisissä virityksissä tuollaista ulkopuolelta tulevaa tulvaa on. Eri asia, jos joutuisi TOIMITTAMAAN näiden kitykirjoittajien sepustuksia parempaan julkaisukuntoon. :D

Ilmaisia ulkopuolisia palvelinsysteemejä toki käytin lomakkeisiin. Netistä löytää ja kerran sain kisat järjestävän firman palvelimen valmiin systeemin käyttöön, kunhan html-lomakkeen sinne vaan tein.

No. tuo oli se yksi iso käsityö/bulkkihomma vaan.
Paljon tyydyttävämpää oli, kun itse suunnittelin vähän pienempiä sivustoja seuroille ja urheilutapahtumiin. Sai leikkiä luovaa. Tietenkin koulutettu gaafikko olisi löytänyt nussittavaa pilkkua, ymmärtämätön rahvas kehui töitäni.

Palkastani kieltämättä tuli mieleen, että jos on tuo käsityö/bulkkitavarahomma ja lisäksi siihen ja muihin saitteihin uutta luova suunnittelu ja design oli kokonaan omalla vastuulla, niihin liittyvine "koodauksineen" ja "graafikointeineen" ja ylläpitoineen, hiukan parempi korvaus kuin 830 olisi tuntunut kohtuulliselta. Varsinkin kun homma oli sikäli vastuullista, että mokat olisivat näkyneet heti ja joka paikassa. Toisin kun tekaistulla työnimikkeellä "Työllisyysprojektisihteeri" valtiolta kahden donan palkan huijaavalla pääkirjanpitäjällämme, jolla oli sentään vuosittain kuukausi aikaa korjata karuja mokiaan ennen tilintarkastusta.

Mutta palkkapyyntöihini pomo sanoi nämä maagiset sanat: "Ei ole rahaa maksaa enempää". Sittemmin minut korvattiin ILMAISELLA tukityöllistetyltä, kun yksi valtíon tuki yhdistykselle lopahti.

Työkalujen suhteen edeltäjäni oli pärjännyt FrontPage Expressillä ja MGI Photosuitella. Joten ei kansalaiskoulun käynyt pomoni katsonut minunkaan muuta tarvitsevan. Sitten toin itse ainakin Front Pagen, Dreamweaverin, Photoshopin, Illustratorin, Animation Shopin, jonkun 3D-piirto-ohjelman, kuvien batch-pakkaamiseen kykenevän ohjelman ja Acrobat Writerin.

Yksissä "palkkaneuvotteluissa" näytin pomolle ohjelmien laillisen yhteishinnan ja vihjasin että entäs jos veisin ne pois. Pomo oli huomannut jo niitä tarvittavan, mutta sanoi: "Sitten sinun työsuhteesi pitäisi lopettaa". Kuitenkin ne ohjelmat talosta lähtiessäni kuulemma olisi pitänyt jättää toimistoon, monella koneella. Paskat jätin, warerettakoon itse jos edes sitä osaavat.

Olen muuten allekirjoittanut oikein VAITIOLOSOPIMUKSEN talon asioista! :D Kumma vaan kun mulla on kaksi työsopimusta tallella, toinen vieläkin voimassa! :D
-------------

No niin, sitten tuohon "SYSTEEMIN TYÖRUKKANEN" -urputukseeni.
Sinä ja minä huima elämme ihan eri maailmoissa.
Totta kai minäkin tein työni kunnianhimoisesti, varsinkin silloin kun itse suunnittelin. BTW yhtä tarmokkaasti ilman miljoonaoptioitakin. :D Näkyvää jälkeä, jonka halusin olevan niin priimaa kuin osaan, ja sitä varten opettelin koko ajan lisää.

Mutta vaikka olisin saanut vielä ylimaallisemman innostuksen "haasteellisuuteen" ja kehittynyt taidoiltani ihan valtavasti, SITTENKIN olisin tehnyt sivuja minulle ihan merkityksettömään TARKOITUKSEEN, urheiluseuroille! Eikä auttaisi vaikka olisin lopulta päässyt vittu Olympialaisten webmasteriksi tai kaupallisella puolella Ferrarin sivujen suunnittelijaksi, jos se AIHE on minulle ihan merkityksetön.

Myonnän, että tarvitsenhan minä itsekin vaikka mitä palveluja, ja jonkun ne on tehtävä. Ja tiedän, että ihmiset tekevät itselleen turhia juttuja rahaa saadakseen, pikku pakko se. Ja myönnän, että jopa vessaharjan suunnitteluun tarvitaan sitä innostustakin.

Mutta jos puhutaan zillee mukahienosti "Elämän Tarkoituksesta", niin se ei voi minulle olla itselleni täysin merkityksettömien palveluiden tuottaminen! Itsemurhaa sellainen. Kuolinvuoteellani toteaisin ylpeenä, että upeeta kun tein 300 kansainvälisen urheilutapahtuman sivut. Hyvin käytetty elämä. No, enhän minä nytkään MITÄÄN tee, mutta sittenkin parempi minulle se kuin tuo itsepetos.

Voisin yrittää sivuntekijäksi aatteellisille yhdistyksille, se jo liippaisi läheltä elämäntyötä. Mutta siinä mullekin myönnän tulee eteen, etteihän just ne edes palkkaa maksa. Ja muutenkin sillä sektorilla olisin parempi sisällöntuottajana tai kampanjoijana kuin nörttinä.. jos nyt kampanjoijanakaan.. liian omituinen olen.

Ja Huima.. en tiedä millaisia asiakkaasi ovat, mutta sittenkin vaikuttaa, että sinulle on melko sama mitä asiaa/tavaraa/tuotantoa/bisneselämää tuet työlläsi. Ihan epäeettisiä lukuun ottamatta ehkä. Ja sitten väität, että jos olet innostunut työstäsi ja otat sen haasteena, niin sitten ET ole tuo haukkumani "Systeemin Työrukkanen".

Eihän se niin mene! Asiakkaillesi ja firmoillesi ja palvelujesi tarvitsijoille sinä OLET heidän systeeminsä työrukkanen, vaikka miten innostunut tai hyvin palkattu olet. Sama näin ulkopuolisen katsojan silmissä.

Tai jos intohimosi on minkä vaan bisneksen tekeminen, niin eipä siinä mitään omaperäistä persoonallisuutta siinä intohimossa ole. Intohimosi. lahjakkuutesi ja taitojesi avulla saatat pystyä ohjaamaan jotain bisnestä tehokkaammaksi, mutta jos sulle on sama mitä bisnestä, niin tyhjältä kuulostaa, sori.

Äh.. mitä minä intän tyypille, joka toisaalla kertoo "ilmaisevansa itseään" trendivaatteisiin pukeutumalla? Mitä "itseä" sellaisella muka on ilmaistavana? SIELUTON Systeemin Työrukkanen. (henk.koht.vitt.)
------------
Sitten nettitaitojeni kehittäminen.
No olenhan minä nyt oppinut ASP:tä ja Flashiä. Kuvankäsittelyn ammattilaistaso- jatkokurssille menen marraskuussa. Mutta ei ne mihinkään riitä. "Kuplan" puhkeamisen jälkeen työpaikkailmoituksia ei ole ja jos on, vaatimuksissa lyhenteitä joita en edes kaikkia ymmärrä. Kaikki pitäisi osata (veisi minulta vuosien opettelun) ja kaikista pitäisi olla työkokemusta. Minulla on työkokemusta neljä vuotta alkeisharrastajapohjalta. Ihan kunnon koodariksi ei ole taipumuksia.

Työmarkkinoilla vapaana oikean koulun käynyttä nörttiä ja Taideteollisesta pukkaa jo alan maistereita. Työllisyysurpokursseista kohta joka kolmas on nettiä. Siis ei toivoakaan minulla, vaikka jonkun uuden osa-alueen vielä itsekseni opettelisin. Ihan vikatikki minulle koko ala. *synkistelee pessimistisenä*
huima

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja huima »

Te olette kyllä mainio ja en voi muuta kuin toivottaa onnea.

Mahtaa olla rankkaa nähdä kaikki noin kyynisesti ja pessimisesti - olla uskaltamatta tehdä mitään, kun aina odottaa että kuitenkin tyrmätään. Onneksi osaat sentään syyllistä maailman ja muut ihmiset siitä, ettei asiat sinun kohdallasi onnistu.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Paras kehitysympäristö

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Kyllä mä syyllistän itseni. Pahin moka kun en jäänyt biologian opintoihin. Nyt jos olisi tohtorin paperit eläinten käyttäytymistieteestä, olisipa arvovaltaa puhua eläinsuojeluasioista. Ja muuten olen ihan depressiivinen, Karhuttelen liikaa. Luuseri, josta 50% geneettistä, 50% itseaiheutettua.

Edit: tai jos muiden syyttelyllä viittaat pomooni tai junttirahvaaseen, niin hehän OVAT idiootteja. Tuuri ja taito sinulla pysyä sellaisista kaukana!

Mutta menipä sulta huima yllä asiaasioissa luukku umpeen. Vittuilkaamme toisillemme! :D
Vastaa Viestiin