Java-applettien tuki selaimissa?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Java-applettien tuki selaimissa?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Työttömänä olen tipahtanut, mikä on java-applettien tuki nykyselaimissa ja onko java niissä päällä oletusarvoisesti. En viitsi käyttää kotona kuin Exploderia :D

Jos ei enää tueta, taas uusi selainten "parannus"huononnus.

Flash on varmaan syrjäyttänyt appletit, mutta appleteilla olisi käyttönsä esimerkiksi valikoissa. Vain appletilla saa valikkoja, jotka ponnahtavat framerajojen yli (ai niin, vittu, kuulemma frametkin on passe, vaikka ne ovat paras keksintö viipaloidun leivän jälkeen. ) Ja sitten appleteilla sai valmiita, näyttäviä, visuaalisesti muokattavia, ammattimaisen näköisiä zydemejä, ilman että itse asiassa teki muuta kuin imuroi appletin vaikka tuolta: http://javaboutique.internet.com/ ja laittoi ohjaavaan tekstitiedostoon muutaman sanan, numeron ja tekstin.

Niin mites se tuki ja oletusarvoisuus nykyselaimissa?
Näkyykö esmes tämä http://javaboutique.internet.com/AdvMenubar/ teillä?
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Elukka

Re: Java-applettien tuki selaimissa?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

M$ on tehnyt kaikkensa haitatakseen Javan käyttöä omissa selaimissaan. (Mihis sitä nyt Javaa tarvii kun on, tadaa, M$ .NET ? )
Tämä näkyy muun muassa siten, ettei Exploderin mukana enää toimiteta oletusarvoisesti "oikeaa" Java-tukea, vaan buginen ja takkuileva M$VM. Lisäksi ennen appletin käynnistämistä tulee mahdollisimman monta
"VARO! paha h4x0rn4$ yrittää vallata koneesi! :hep: "
-viestiä ja
"Oletko nyt ihan täysin ehdottoman 130% varma että haluat suorittaa vaarallisen :!: toiminnon?"
-kysymystä.
(Ai mitä, miten niin ActiveX oli noin 10^6 kertaa pahempi turva-aukko kuin mikään, mitä Javalla voisi yrittää tehdä? No mutta eihän sitä lasketa.)

[edit]Arvaas miksi minä käytän Firefoxia?[/edit]
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Java-applettien tuki selaimissa?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Mulla kumminkin nuo javaboutiquen appletit pelittää IE:ssä ilman mitään herjoja.

Mutta en millään muista, olenko ruksannut itse appletit sallituiksi, vai onko se oletusarvoista. Nimittäin jos ei ole oletuksena, appletit voi unohtaa. Ei pidä koskaan tehdä sivuja, jotka vaativat loppukäyttäjältä minkäänlaista selaimen asetusten säätöä. Useimmat eivät sitäpaitsi tunne sanaa "selain". :D

Pari kertaa vain olen appletteja käyttänyt, tokalla kertaa tuli jostain Siperiasta valitus, ettei näy kuin harmaa laatikko. Silloin voi toki scriptillä ohjata non-java -version sivusta, mutta idea menee pieleen jos sellaista pitää varmistella ja tehdä se non-java-versio ja vielä aina päivittää sitäkin.

Huippunörde saattaa halveksia että kuka käyttää valmisappletteja eikä tee itse. No saatana, jos ei ossoo ja ennen kaikkea mistä loppukäyttäjät tietäis tai yhtään välittäis kuka sen on koodannut :D

Psst.. Aasi, Kitinässäkin olis magee ylälaitaan matala mutta ties mistä syystä epämuodikas frame, jossa kehysten rajan yli ponnahtava javavalikko.. :D
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
nokkaelain

Re: Java-applettien tuki selaimissa?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Gattaca kirjoitti:Flash on varmaan syrjäyttänyt appletit, mutta appleteilla olisi käyttönsä esimerkiksi valikoissa. Vain appletilla saa valikkoja, jotka ponnahtavat framerajojen yli (ai niin, vittu, kuulemma frametkin on passe, vaikka ne ovat paras keksintö viipaloidun leivän jälkeen. )
En tiedä tuonkaan vertaa nettisivujen tekemisestä, mutta mikään flassip*skaakaan ei pitäisi käyttää pakollisina millään oleellisilla sivuilla. Itse esim. selailen välillä GPRS-yhteyden kautta, enkä tod. lataa kuvia tai flash-mainoksia.

Ja sitten jotkin prkleet vaativat Flash 8:n, jolle Macromedia ei ole saanut tehtyä Linux-tukea (vaikkakin pikaisen googlaamisen perusteella se on mahdollista asentaa Winen ja Flashin Wintööt-version avulla).
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Java-applettien tuki selaimissa?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Niin, arvelin vaan, että koska flashilla voi tehdä näyttävämpiä visuaalisia efektejä ja käyttöliittymiä ja pelejä kuin appleteilla, se sen takia korvaisi appletteja.

Flash-sivuilla toki aina pitäisi olla linkki HTML-versioon. Itse en laajakaistallakaan jaksa odotella flash-viritysten latautumista.

Appletit kuitenkin olivat yleensä varsin kevyitä ja nopeasti latautuvia jopa 56k puhelinmodeemien aikaan. Ja tosiaan ruohonjuuritason nettisivuntekoon (johon harva Kitinän ammattinörtti lienee paljoakaan joutunut, kirjoittelevat vain ylemmän tason palvelinsovelluksia?) nopea tapa tehdä käyttäjäystävällisiä ja näyttäviä valikoita sekä päivittää niitä. Siispä kumma, että ovat pois muodista.

Uusin vitutus nettisivujen tekoon varmaan tulee kun joka jampalla on puhelimessa 3G nettiyhteys. Siinähän sitten yrittää skaalailla samoja sivuja sekä puhelimen mininäyttöön että oikeisiin resoluutioltaan aina vaan suureneviin hehtaarinäyttöihin. Flash on skaalautuva, mutta siinä on muita haittoja.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Vastaa Viestiin