Navigaattorihuolia...

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Sheetlord

Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Tietääkö mikä TomTomin versio toimii S60-matkapuhelimissa? Kutonen lupailee toimivansa vain s80-älypuhelimissa...

Tarvitsisin kännyyni toimivan navin jossa on itä-Euroopan kartat, muttei viitsisi ostaa koko pakettia kun antenni on jo.
Sheetlord

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Ei ole huolia enää.
Viritetty 2Gb muistikortille Tomtom Navigator 5.2, kartat sekä Skandinaviasta ja itä-Euroopasta ja sokerina päällä custom-äänipaketti jossa mm. SM:n hehkuttama Ozzy Osbourne. Nyt kelpaa!
Sheetlord

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Laitetaan nyt vinkkiä, jos joku muu on kiinnostunut virittelemään:

- Tomtom Navigator 5... 5.2 toimii S60v2-käyttöjärjestelmän puhelimissa
- kartat muistikortin juureen omiin kansioihinsa. Kansiot nimetään esim Kartan_Nimi-Map. Käytettävä kartta vaihdetaan itse ohjelmassa
- ns. 29 Custom-äänen paketista suurin osa on liejua. Ainoat siedettävät ovat "Austin Powers" ja "Ozzy". Äänet muistikortin juureen Voices-kansioon. Mukaan kustakin äänestä tulee kolme eri tiedostotunnisteella olevaa tiedostoa.

Käyttökokemuksia:

Navicore:
+ hyvät äänet
+ suhteellisen nopea uudelleenreititys kaupungissa
+ riittävän selkeä näyttö
- jää välillä "inttämään" u-käännöstä

Tomtom:
+ hyvä valikoima karttoja vertaisverkoissa
+ todella vikkelä uudelleenreititys
+ Skandinavia Plus -paketissa hyvä POI-valikoima valmiina, esimerkiksi kaikki Suomen Alkot :D
- kamalat ääniopasteet, kuin retardi aikamiespoika unilääkepöhnässä
- valikkorakenne turhan monikerroksinen
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Tempaisin juuri navicoren, jonka piti toimia S60-alustalla, mutta hiljaista pitelee. Tän v3:n kanssa on muutenkin ongelmia kun puolet S60-softista ei toimi.

Vittu.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

N70 ja nokian oma GPS- palikka LD-1W..
Toimivat hyvin Navicorella - mutta dongle toimii vain siis Suomessa/ Pohjoismaissa (?)
(Testattu myös Norjassa jossa näki satelliitit).

Mutta tällä matkalla...
Aivan kuin Kaakkois-Aasiassa ei olisi mitään satelliitteja, jota kyseinen palikka voisi nähdä.
Ohjelmakin hankin, jonka kanssa sen olisi pitänyt toimia - Wayfinder earth joka hakee tarvittavan alueen kartan aina kännyn nettiyhteyden kautta, jos se vain saa waypoint pisteen. Dongle kyllä oli kyllä bluetoothin kautta yhteydessä kännyyn, mutta LD-1W ei vaan löytänyt satelliitin satelliittia, ei edes Navicoreen yhdistäessä.

En saanut edes waypoint pistettä, en Bangkokissa, en Hanoissa, enkä Guongzhoussa, eikä Macaon Nokian help-piste osannut sanoa mitään, kun heillä ei ole vielä GPS-laitteita edes myynnissä.
Jotain mätää tuossa donglessa.. prkl. Lienee jokin tyyppiominaisuus, josta en tiedä, mutta ei se minua siellä auttanut.

Heti kun tulin eilen Suomeen, ja testasin uudelleen, niin toimii ongelmitta.

Näin jälkikäteen ajatellen: Pienoisesti nyppi mm. se eräs taksikuski Hanoissa joka pyöritti ties missä.. ja veloitti sen mukaisesti. Onneksi siellä kaikki on halpaa kuin saippua, että taksimatkan summa jäi 7 euroon. Mutta paikalliseen hintatasoon nähden matkalla oli hintaa..
Mutta kun mietin vaihtoehtoa.. minun oli päästävä siltä esikaupunkialueen bussiasemalta pois jonne eksyin. Sen verran monta vietnamilaista "auttajaa" ympärilleni oli kertymässä, että maksoin tuon ja kiitin onneani. Jotenkin sellaisten kovaäänisen vierasta kieltä puhuvan miessakin kertyminen ympärille ei tuntunut oikein terveelliseltä, ja päätin käyttää tuota taksia. =)

Kuuluu kokemuksiin, joista oppi.. =).

Juuri tuosta syystä - etten olisi niin helposti (taksikuskien) huijattavissa, yksin kun olin liikenteessä - ostin Wayfinder lisäohjelman maailmanlaajuisesti.. mutta ei toiminut niin ei.. *Mrrr*
Pitänee jatkossa ostaa uusi dongle, tuon nokian paskan tilalle/oheen..
Tuo tuskin on ainoa matka minne lähden tänä vuonna. Sen verran tuntuu jo tänään nuo matkasivut taas kiinnostavan. =)
CandyMan

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Yritätte päästä liian halvalla. Ostakaa TomTom, siinä on kiva kosketusnäyttökin. Kilpailevan Garminin voinkin jo haukkua kun sitä tuli käytettyä viisi päivää. Päätin että tästä lähin otan oman navigaattorini mukaan.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

CandyMan kirjoitti:Yritätte päästä liian halvalla. Ostakaa TomTom, siinä on kiva kosketusnäyttökin. Kilpailevan Garminin voinkin jo haukkua kun sitä tuli käytettyä viisi päivää. Päätin että tästä lähin otan oman navigaattorini mukaan.
Ostakaa? No comprende.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

CandyMan kirjoitti:Yritätte päästä liian halvalla. Ostakaa TomTom, siinä on kiva kosketusnäyttökin. Kilpailevan Garminin voinkin jo haukkua kun sitä tuli käytettyä viisi päivää. Päätin että tästä lähin otan oman navigaattorini mukaan.
Aaa.. mulla ei muuten ollu yhtään elektronista laitetta mukana?
Joku TomTom olisi ollut turhaa lisäpainoa latureinensa. Kännyä sentään saattoi käyttää muuhunkin, ja on riittävän pieni että kulkee mukana. Kaiken piti pystyä vielä peittämään turvallisesti takin tms alle, ettei mikään näppäräsormi vienyt mopolla ohi viilettäessänsä. (Vietnamissa hyvinkin todennäköistä)
Eli mukana kulki koko ajan: digijärkkäri, iPod, kännyt, opaskirja, kaikki ne laturit, joita en halunnut menettää (hankkia uusiksi)
Joku TomTom olisi lisännyt sitä painoa melkein kilolla - ei sen arvoista..
CandyMan

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

NomenNescio kirjoitti:Eli mukana kulki koko ajan: digijärkkäri, iPod, kännyt, opaskirja, kaikki ne laturit, joita en halunnut menettää (hankkia uusiksi) Joku TomTom olisi lisännyt sitä painoa melkein kilolla - ei sen arvoista..
No mutta eihän sulla lopulta ollut edes (toimivaa) navigaattoria mukana... :P Eikä se nyt mitään kiloa paina, mistä tuonkin luvun revit? Uusi TomTomOne painaa 174g (valmistajan sivulta tarkistettu tieto), laturi siihen lisää max 50g, tuskin sitäkään. Sen avulla myös mukana pidettävä puhelinkin voi olla paljon pienempi ja kevyempi kuin isoruutuiset ja raskaat multimediahärpätykset (+GPS-palikka), joilla GPS-softat saa vasta pyörimään.

Mutta joo, joutuuhan sitä miettimään minkä kaiken haluaa integroituna ja mitä ei. Olisithan sinä voinut käyttää puhelimeen integroitua mp3-soitintakin ja heittää ipodin mäkeen, painaahan sekin sentään lähemmäs viisi kiloa.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

CandyMan kirjoitti:Sen avulla myös mukana pidettävä puhelinkin voi olla paljon pienempi ja kevyempi kuin isoruutuiset ja raskaat multimediahärpätykset (+GPS-palikka), joilla GPS-softat saa vasta pyörimään.
N95:ssa olis sisäänrakennettu GPS. Siihen vain tarpeeksi iso MMC niin koko muailma kulkee näppärästi taskussa.

Ei vaan kyllä perse kestä ostaa sellaista, saati jaksa odottaa että koskahan se saadaan markkinoille.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

CandyMan kirjoitti:

Eikä se nyt mitään kiloa paina, mistä tuonkin luvun revit? Uusi TomTomOne painaa 174g (valmistajan sivulta tarkistettu tieto), laturi siihen lisää max 50g, tuskin sitäkään. Sen avulla myös mukana pidettävä puhelinkin voi olla paljon pienempi ja kevyempi kuin isoruutuiset ja raskaat multimediahärpätykset (+GPS-palikka), joilla GPS-softat saa vasta pyörimään.

Aaahaa, sinä uskaltaisit pitää tuollaisen kosketusnäytön laukussa kameran yms kanssa ilman mitään koteloa? Kaikki kotelot yms lisää painoa, jota joutuu kantamaan...

Suosittelen sinulle reppumatkan tekemistä, niin huomaat että pienestäkin painosta luopuu, jos sitä ei ole pakko kantaa.
Kännyllä nyt sattui olemaan MUUTAKIN käyttöä kuin navigointi (ihan klassiset tekstarit, radio, videointi yms), ja 30 G iPod oli minulle sarjojen eli videonkatselua varten sekä radiona.. ei vain musiikin kuunteluun.

TomTomista on edelleen vaikea keksiä lisäarvoa siihen menevän rahan vastineeksi. Mutta onhan mukavaa että on löytynyt joku vielä lelufriikimpi kuin minä, joka on valmis laittamaan rahaa kaikkeen elektroniikkaan.. =)
Ostatko sinä TomTomiin matkan takia esim KaakkoisAasian kartaston? Joka lienee maksaa ainakin sata ellei parikin sataa euroa (kuten euroopan alueella kartat ovat), vain yhden matkan takia?

Itse uskon että kombinaationi toimii kun vaihdan nokian GPS-donglen toiseksi.. Ja saan kartat prepay kortilla imuttamalla - ilman satojen eurojen (turhaa) panostusta - vain muutamalla eurolla..
CandyMan

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

NomenNescio kirjoitti:TomTomista on edelleen vaikea keksiä lisäarvoa siihen menevän rahan vastineeksi.
No kyllä sillä säästyy pitkä penni kun auto ei mene lunastukseen jos on yrittänyt näppäillä osoitetta kännykkäänsä ja seurata sen pikkunäyttöä.
Ostatko sinä TomTomiin matkan takia esim KaakkoisAasian kartaston? Joka lienee maksaa ainakin sata ellei parikin sataa euroa (kuten euroopan alueella kartat ovat), vain yhden matkan takia?
Eiku siihen saa lennosta ostettua kaupunkikohtaisia karttoja pikkurahalla, kartat imuttuvat suoraan laitteelle bluetooth-yhteyden yli kännykän kautta.
Itse uskon että kombinaationi toimii kun vaihdan nokian GPS-donglen toiseksi..
Gyyd luck. Ps. Ei sillä erillisellä Ipodilla mitään tee, käytä kännykkääsi mp3:sten kuunteluun jos on pakko leikkiä leluilla. Entisaikaan ei tuollaisia hömpötyksiä ollut vaan reissumies vihelteli omaksi ilokseen tai nappasi huuliharpun (25 g) esiin.
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

CandyMan kirjoitti:
NomenNescio kirjoitti:TomTomista on edelleen vaikea keksiä lisäarvoa siihen menevän rahan vastineeksi.
No kyllä sillä säästyy pitkä penni kun auto ei mene lunastukseen jos on yrittänyt näppäillä osoitetta kännykkäänsä ja seurata sen pikkunäyttöä.
Ostatko sinä TomTomiin matkan takia esim KaakkoisAasian kartaston? Joka lienee maksaa ainakin sata ellei parikin sataa euroa (kuten euroopan alueella kartat ovat), vain yhden matkan takia?
Eiku siihen saa lennosta ostettua kaupunkikohtaisia karttoja pikkurahalla, kartat imuttuvat suoraan laitteelle bluetooth-yhteyden yli kännykän kautta.
Itse uskon että kombinaationi toimii kun vaihdan nokian GPS-donglen toiseksi..
Gyyd luck. Ps. Ei sillä erillisellä Ipodilla mitään tee, käytä kännykkääsi mp3:sten kuunteluun jos on pakko leikkiä leluilla. Entisaikaan ei tuollaisia hömpötyksiä ollut vaan reissumies vihelteli omaksi ilokseen tai nappasi huuliharpun (25 g) esiin.
Mä en edelleenkään kuuntele mp3sia, vaan katson videoita iPodistani. Jotenkin vaikea käsittää? Ne videot pitivät minut kesällä Tansaniassa täysjärkisenä (jossa ei btw ollut edes nettiyhteyttä pariin viikkoon 500 000 ihmisen kaupungissa, jossa olin paikallisen yliopiston vieraana), ja kyllä olivat kivaa vaihtelua luteiden ja kirppujen tappoona myös Macaossa.. =D (Luteiden (?) purujäljet näkyvät vielä, onneksi myrkyt ja sauna tepsivät moisiin syöpäläisiiin.
Suosittelen matkustamista, niin maailmasi avartuu.. )

Noin muuten, osaan jopa pysäyttää autoni näppäillessäni kännykkääni, useimminten teen tuollaiset ENNEN lähtöä - sitä kutsutaan ennakoinniksi.

Ja Bluetoothin kautta.. Ahaa, siis minulla olisi pitänyt silti olla se kännykkä tai jopa kannettava jonka kautta ne kartat sinne TomTomille lykkään.
Kannettavahan ei paina mitään (noin 2-3 kiloa jälleen ylimääräistä painoa), ja kännyssä minulla oli jo se Navicore..
Mihin mä sitä TomTomia...? Ihmettelen edelleen...
Sheetlord

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

CandyMan kirjoitti:No kyllä sillä säästyy pitkä penni kun auto ei mene lunastukseen jos on yrittänyt näppäillä osoitetta kännykkäänsä ja seurata sen pikkunäyttöä
Vajaan vuoden kokemuksella: pyh. Kun opettelee valikkonsa, pystyy ohjelmaa käyttämään kännystä ajaessa niin ettei se häiritse liikenteen seuraamista.
CandyMan

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

NomenNescio kirjoitti:Noin muuten, osaan jopa pysäyttää autoni näppäillessäni kännykkääni, useimminten teen tuollaiset ENNEN lähtöä - sitä kutsutaan ennakoinniksi.
Yllättäviä tilanteita taas kutsutaan yllätyksiksi, jos joudut syystä tai toisesta muuttamaan reittihakuasi.
Ja Bluetoothin kautta.. Ahaa, siis minulla olisi pitänyt silti olla se kännykkä tai jopa kannettava jonka kautta ne kartat sinne TomTomille lykkään.
Ei tarvitse olla kannettavaa, pelkkä bluetooth-kännykkä riittää. Joo tosiaankin, sulla olisi pitänyt olla kännykkä mukana voidaksesi ladata laitteeseen kaupunkikohtaisia karttoja, ihan hirveetä. Muutenhan sinulla ei kännykkää olisi tietenkään ollut mukana.

Joka tapauksessa kun olit niin huolissasi kantamuksistasi, bluetoothin sisältäviä kännykköjä saa paljon pienempinä kuin multimediahässäköitä joissa viitsii edes yrittää ajaa navigaattorisoftia. Plus tietenkin se ylimääräinen kännykän GPS-palikka vielä siihen päälle.
Kannettavahan ei paina mitään (noin 2-3 kiloa jälleen ylimääräistä painoa), ja kännyssä minulla oli jo se Navicore..
Joka ei siis toiminut. :P

No kuten sanottu, jotkut haluavat integroida matkapuhelimeensa kaikki mahdolliset toiminnot navigaattoreita, kameroita ja mp3-soittimia myöten, mutta ne jotka haluavat parempaa toimivuutta jollakin noista osa-alueista, hankkivat erillisenä. Juu, kyllä varmasti monille kelpaa kännykän kamera kaikkiin kuvaustarpeisiin, joillekin toisille ei.
Avatar
NomenNescio
Elämätön Kitisijä
Viestit: 334
Liittynyt: 02.09.2005 15:44

Re: Navigaattorihuolia...

Viesti Kirjoittaja NomenNescio »

CandyMan kirjoitti:
NomenNescio kirjoitti:Noin muuten, osaan jopa pysäyttää autoni näppäillessäni kännykkääni, useimminten teen tuollaiset ENNEN lähtöä - sitä kutsutaan ennakoinniksi.
Yllättäviä tilanteita taas kutsutaan yllätyksiksi, jos joudut syystä tai toisesta muuttamaan reittihakuasi.

> ja silloin osaan pysähtyä. Lienee sinullekin Suomen lainsäädännön puolesta moinen turvallisuusajattelu on tuttua? Mutta multitasking on miehelle helppoa... minä kyllä osaan, minä kyllä ehdin, minua kun ei laki tarkoita.. mitä se olikaan "minä minä minä" ajatteluksikin sitä on viime aikoina liikennevalistuksessa kutsuttu.


pelkkä bluetooth-kännykkä riittää. Joo tosiaankin, sulla olisi pitänyt olla kännykkä mukana voidaksesi ladata laitteeseen kaupunkikohtaisia karttoja, ihan hirveetä. Muutenhan sinulla ei kännykkää olisi tietenkään ollut mukana.

> olihan minulla, se jossa tuo oma navigointiohjelmani on.. se toinen ohjelma joka toimii myös muuallakin, ja maksaa vain 15 euroa..
Paljonko se sun TomTomisi maksoikaan turhaa lisää? Siis se johon OSTETTIIN ne kartat, eikä tulleet ilmaiseksi kuten minun ohjelmassani... Molemmathan käyttivät kännyn datayhteyttä joten siitä ei tarvitse enää kiistellä =).

Joka tapauksessa kun olit niin huolissasi kantamuksistasi, bluetoothin sisältäviä kännykköjä saa paljon pienempinä kuin multimediahässäköitä joissa viitsii edes yrittää ajaa navigaattorisoftia.

>N70 on niin suuri - verrattuna TomTomiin.. totta.. =DDDDDD.


Plus tietenkin se ylimääräinen kännykän GPS-palikka vielä siihen päälle.
Kannettavahan ei paina mitään (noin 2-3 kiloa jälleen ylimääräistä painoa), ja kännyssä minulla oli jo se Navicore..
Joka ei siis toiminut. :P

>Palikka ei toiminut ei.. mutta uudella yrityksellä 6 kk kuluttua jossain.. mutta edelleenkin ilman TomTomia, vain uudella gps palikalla. =)

No kuten sanottu, jotkut haluavat integroida matkapuhelimeensa kaikki mahdolliset toiminnot navigaattoreita, kameroita ja mp3-soittimia myöten, mutta ne jotka haluavat parempaa toimivuutta jollakin noista osa-alueista, hankkivat erillisenä. Juu, kyllä varmasti monille kelpaa kännykän kamera kaikkiin kuvaustarpeisiin, joillekin toisille ei.
Edellisen väleissä kommenttini > erottelulla, en jaksa noita quoteja.. ja jatkoa:

Siis kysehän ei edelleenkään ollut _Navicoren_ toimimattomuudesta vaan Nokian LD-1W:n toimimattomuudesta tuntemattomien satelliittien alla. Kuulemma siksi on tullut uudempi palikka LD-3W.

Minulle tuo aiempi 1W palikka tuli N70 puhelimen oston yhteydessä lisäetuna, samalla kuin Navicorekin.. Siihen se toinen navigointi lisäohjelma oli 15 euroa.. Siihen saa joku TomTom jo moneen kertaan perustella olemassaoloansa, kun ei siinä näemmä ole mitään oikeasti tarpeellista, ja turhan herkkää painoa joka voi hajota. =D

Heh, ja oli minulla kuvaustarpeisiini mukana myös Canonin 400D.. kiitos kysymästä =), laitan ennemmin rahani sen lisätarvikkeisiin kuin TomTomiin. Se ajoi paikkansa, tuota TomTomia et ole sarkasmistasi huolimatta saanut perusteltua... =)
Vastaa Viestiin