Fläsääjiä talossa?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Fläsääjiä talossa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Väsään itselleni nettisivuja, vaikka en alan miehiä olekaan (käytössä Flash MX 2004). Nyt olisi pari niin n00b-kysymystä, että en viitsisi postata näitä mihinkään ammattifoorumeille (nehän nauraa mulle!). Jos joku osaa ja viitsii neuvoa, saa palkkioksi hyvän mielen ja kolme vapaavalintaisissa tilanteissa käytettävää Vapaudut EW:n palsta-ahdistelusta -korttia!

1. Sivulla on movieclip, jossa on lineaarisesti selattavia valokuvia (jpeg). Kuvien välillä on crossfade, jonka olen tehnyt tweeninä (en siis transitionina), koska se liukuu selvästi pehmeämmin. Haluan, että kuvia voi selata kumpaakin suuntaan, ja toteutin tämän seuraavasti: Parent-clipissä on kaksi päällekkäistä clippiä, joista toisessa crossfadet on tehty takaperin. Navigaationapit muuttavat clippien läpinäkyvyyksiä siten, että vaikka molemmat toistuvat koko ajan, vain toinen on vuorollaan näkyvissä (= eteenpäin -nappia painettaessa näkyviin tulee clippi, jossa on eteenpäin menevät siirtymät ja päin vastoin). Kysymys: onko tämä ensinkään järkevä ratkaisu vai olisiko olemassa joku selvästi fiksumpikin tapa?

2. Jos oletetaan, että en ole ykköskohdassa ihan hakoteillä, minulla on vielä yksi ongelma. Em. klipit toistuvat yksittäisinä varsin moitteettomasti, mutta kun niitä laitetaan kaksi päällekäin, framerate hidastuu käytännössä niin paljon, että lopputulos ei ole enää niin kaunis kuin toivoisin. Eli siirtymä ei näytä enää pehmeältä vaan yksittäiset framet erottuvat liikaa. Onkohan tähän mitään ratkaisua, jos ei halua tinkiä kuvien koosta ja laadusta?
Quarter

Re: Fläsääjiä talossa?

Viesti Kirjoittaja Quarter »

En tiedä ymmärsinkö kun en näe itse työtä... Mutta mikset tee selattavaa listaa pienistä (100x60 tms) kuvista ja anna yhden ison kuvan aueta keskelle kerralla? Äksönskriptiä vain movieclipin sisään. Telltargetilla käsket sen tehdä asioita. En nyt muista tarkkaan miten se meni (enkä tiedä kuinka paljon osaat skriptata joten anteeksi jos kerron jotain itsestäänselvää) mutta jotain että Telltarget "movieclip1"; go to frame"2" tms... ei ole vlässiä tässä koneessa. Silloin painettaessa movieclip ajaa automaattisesti sen sisään tehdyn animaation. Älä hitossa crossafeidaile 480x320 tai isompia kuvia. jpg:it ovat jo itsessään kovin raskaita. Toki jos osaat tietokantaskriptausta niin homma helpottuu... minä en osaa :D
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Fläsääjiä talossa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Quarter kirjoitti:En tiedä ymmärsinkö kun en näe itse työtä... Mutta mikset tee selattavaa listaa pienistä (100x60 tms) kuvista ja anna yhden ison kuvan aueta keskelle kerralla? Äksönskriptiä vain movieclipin sisään. Telltargetilla käsket sen tehdä asioita. En nyt muista tarkkaan miten se meni (enkä tiedä kuinka paljon osaat skriptata joten anteeksi jos kerron jotain itsestäänselvää) mutta jotain että Telltarget "movieclip1"; go to frame"2" tms... ei ole vlässiä tässä koneessa. Silloin painettaessa movieclip ajaa automaattisesti sen sisään tehdyn animaation.
Just noin olen tehnytkin (jokainen crossfade on oma erillinen movieclipinsä), muuten paitsi että pikkukuvien kautta selailua en halua. Ei toimi visuaalisesti konseptia tukevalla tavalla.

Lähinnä semmoista hain, että viekö esim. _alpha-parametrin arvon muuttaminen jotenkin hurjasti enemmän tehoa kuin vaikkapa clippien keskinäisen stacking orderin vaihtaminen (löytyis esim. MovieClip.swapDepths() ja DepthManager.setDepthTo())? Vai kannattaisiko kulloinkin näkymättömissä olevan klipin toistumista pyrkiä jotenkin rajoittamaan (esim. että ei soittaisi koko crossfadea ollenkaan)?

Olen henkisesti valmistautunut siihen, että yksiselitteistä vastausta ei ole ja joudun vain kokeilemaan eri vaihtoehtoja. Mutta kysyinpä silti, jos joku vaihtoehto sattuisi olemaan kirkkaasti ja ilmiselvästi paras, ja jos vaikka joku täällä sattuisi tietämään siitä.
tietokantaskriptausta
Miten se eroaa tavallisesta skriptauksesta? Jos sitä varten pitäisi opetella muitakin kieliä kuin ActionScriptiä, taidan skipata.
Quarter

Re: Fläsääjiä talossa?

Viesti Kirjoittaja Quarter »

Siitä on niin pitkä aika kun viimeksi olen vlässiin koskenut... ei muista millään kaikkea enää. Kehoitan ihan vain kokeilemaan. Siinä voi vahingossa oppia jotain muutakin samalla :) Tutorial-saitteja varmaan tiedätkin...?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Fläsääjiä talossa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Itse asiassa kotihomo tuossa antoi kanssa pari hyvää vinkkiä (ilmeisesti yleiseen ohjelmointitietouteen eikä niinkään Flashiin perustuen):
1. ei kaksinkertaista alphaamista (movieclip + sen sisällä oleva movieclip) ja
2. ei turhaa clippien soittamista (näkymättömissäkin olevan klipin soittamiseen menee tehoja).

Toden totta: ei muuta kuin kokeilemaan.
Vastaa Viestiin