Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?
Nuori Daavid tuon toisessa ketjussa mainitsi. Jossakin rengasliikevertailussakin olen kuullut, että pitää kysyä kuuluuko se hintaan.

Siis mitä häh?
Miksi sellainen tehdään ja koska? Riittänee että itse vääntää? Ei kai tunkille tarvi nostaa?

Itselläni ei ole aiemmin ollut aluvanteita.
Huomenna vaihdatan Lantikkaan kesärenkaat. Liikkeessä enkä itse, koska haluan tasapainotuksenkin. (seliseli, oikeasti olen vain laiska vaikka tienkin päällä olen joutunut renkaita vaihtamaan) Mun Lantikassa on alut molemmissa rengaskerroissa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 363
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Hyvän momenttiavaimen hankkiminen kannattaa. Itse olen kiristänyt laadukkaalla momenttiavaimella aluvanteiden pultit 110 Nm:ään ja sitten tarkistanut momentit noin 50-100 km:n ajon jälkeen. Tarkista oikeat momentit vanteiden valmistajalta (jos mahdollista).

Tämä jälkikiristys tosiaankin kannattaa, jokusen kerran olen löytänyt reilusti löystyneitä pultteja. Jälkikiristyksen olen aina tehnyt ihan vaan auto maassa, ei kai sitä tunkille tarvitse nostaa.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=alu ... kikiristys
Loppuiko data & argumentit?
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Kiitos.
Tuolla
http://tinyurl.com/2pzwr4
nyt ainakin oli selitystä.
Mutta vittu ei mun ristikkoavaimessa mitään newtonmetrimittaria ole. Näppituntumalla sitten.

(Edit: tinyurl)
Viimeksi muokannut Gattaca, 19.04.2007 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Sleazoid
Elämätön Kitisijä
Viestit: 363
Liittynyt: 16.08.2005 3:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Sleazoid »

Gattaca kirjoitti:Mutta vittu ei mun ristikkoavaimessa mitään newtonmetrimittaria ole. Näppituntumalla sitten.
Ristikkoavaimella ja näppituntumalla tulee aika usein kiristettyä pultit aivan liian tiukalle: vituttaa ensinnäkin se hampaat irvessä repiminen ja sitten noin puolen vuoden päästä taas se avaaminen. Hyvä naksumallinen momenttiavain maksaa vähän alle satasen, mikä mun mielestä oli pieni hinta siitä, että se teki myös syvästi vihaamani homman helpommaksi ja nopeammaksi - tosin mulla on sille avaimelle muutakin käyttöä kuin rengashommat.
Loppuiko data & argumentit?
Vihtahousu

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Ikinä ole omaan autoon renkaita vaihtanut! (muiden autoihin kyllä)
Muutaman vuoden oon kyllä aluvanteilla ajellut (ikinä ole ollut uudet, nytkin 4 vuotta wanhat!!1), enkä ikinä ole jälkikiristellyt, tosin liikkeessä omat alut onkin vaihdettu.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Minä kun olen luullut, että vain naiset ja vanhukset vaihdattaa liikkeessä. Tosimies vaihtaa itse. Monesti olen tehnyt Citikasta Ladaan ja Opeliin ja Nissaneihin. Raskasta, mutta vittumaisempaa on vaihtaa vararengas tien päällä räntäsateessa, pari kertaa kokenut.

Tasapainotus tosin jää itse vaihtaessa puuttumaan.

Jos aluvanteet tarvii jälkikiristyksen, niin Ladassa kerran kyllä alkoi kolisemaan, ja ilmeni että pultit oli löystyneet ihan tavallisessa levypyörässä.
Viimeksi muokannut Gattaca, 19.04.2007 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Dr.Diarrhea

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Dr.Diarrhea »

Minä, "autotohtori", olen saanut firmamme fixarilta ohjeeksi, että käsivoimin (kun ei ole konevoimaa saatavilla) se pulttien kiinnitys tulisi tehdä. Useimmitenhan nuo kiristetään liian tiukalle. Mitähän helvetin kuparisulfaattimönjää neuvoi laittamaan pultteihin? Ihan kun muistaisin tuonlaisen yksityiskohdan 8)
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Jos koneella kiristetään, niinkuin kiristetäänkin, pultit liian tiukalle, niin meikäläisellä hintelällä kynäniskalla on vaikeuksia saada niitä itse auki. Suurin haitta tuosta tietysti rengasrikon sattuessa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Vihtahousu

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Gattaca kirjoitti:Minä kun olen luullut, että vain naiset ja vanhukset vaihdattaa liikkeessä. Tosimies vaihtaa itse..
Tosi tyhmä vaihtaa itse, jos saa liikkeessä ilmaseks vaihdon :wink:
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Vihtahousu kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Minä kun olen luullut, että vain naiset ja vanhukset vaihdattaa liikkeessä. Tosimies vaihtaa itse..
Tosi tyhmä vaihtaa itse, jos saa liikkeessä ilmaseks vaihdon :wink:
Mutta eikö siinä menetä rahaakin arvokkaamman tosimiehuuden ja vaikuta hinttaneidiltä, vaikka ilmaiseXi sais?
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Vihtahousu

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Gattaca kirjoitti:
Vihtahousu kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Minä kun olen luullut, että vain naiset ja vanhukset vaihdattaa liikkeessä. Tosimies vaihtaa itse..
Tosi tyhmä vaihtaa itse, jos saa liikkeessä ilmaseks vaihdon :wink:
Mutta eikö siinä menetä rahaakin arvokkaamman tosimiehuuden ja vaikuta hinttaneidiltä, vaikka ilmaiseXi sais?
Vain håmåmiehet miettii sitä mitä toiset miettii hänestä...
Yönmustaritari

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Gattaca kirjoitti: Jos aluvanteet tarvii jälkikiristyksen, niin Ladassa kerran kyllä alkoi kolisemaan, ja ilmeni että pultit oli löystyneet ihan tavallisessa levypyörässä.
Joka juman kerta sanon, että nyt on viimeinen renkaanvaihto omin käsin. Nyt tämän uuden pirssin myötä siitä todellakin tulee totta, koska selkeästi on auton mukana tulevat rengastyökalut menneet sellaisiksi ettei niille ole juuri tavaratilasäilytystä kummempaa käyttöä. Tunkit on mitoitettu niin, että oikein pelottaa kääntää moottorin puoleisia kulmia ylös. Kestää joo mutta taipumat on vähintäänkin jonkinmoisia. Rengasavaimien varret on luokkaa 200mm:n mittaisia ja niitä saa potkia oikein punnolla saadakseen pultit pulttikoneen jäljiltä auki. Mut tosi söpöö, kevyttä ja pieneen tilaan mahtuvaa joo. Harmi ettei niillä oikein mitään tee. Mutta niin, ei se vitutus siitä renkaanvaihdosta paskalla säällä ole sen rahamäärän arvoista jos vaihtopisteessä ei ole jonoa.

:on:
PETU sanoo, että alumiinissa on vaan se juttu kun se sattuu olemaan eri materiaalia kuin kiinnityskappaleet niin lämmönvaihteluissa ym. saattaa lähteä pultit löystymään. Lisäksi alumiini on kovinkovin pehmeä materiaali, joten sen tiukkaaminen kylmiltään saattaa aiheuttaa epäedullisia muodonmuutoksia. Peltivannetta nyt saa tiukata ihan niin paljon kuin lystää, koska siinä näitä em. eroja materiaaleissa ei ole.

Mihin momenttiin te niitä sitten vedätte ja tiukkaatteko ristiin? Gattagan 60 kiloinen keho 0,5m varrella tekee sen ~300Nm notta laskuhirviöt sitten lihis/laihis kuurille tai Rautiaan jatkovarren ostoon. Tiukkaamisessa kyllä piisaa momenttiavaimen puuttuessa "näppituntuma" eli varrella käsivaraisesti, aja lämpimäksi parikymmentä kilometriä ja tiukkaa uudelleen(ei takuuta tai palautusoikeutta).

Jos jostain saisi 17" tai isommat peltivanteet niin homma menisi tyylikkääksi SEKÄ käytännölliseksi.
Sheetlord

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Sheetlord »

Gattaca kirjoitti:Tosimies vaihtaa itse
Tässäkin voi mennä vikaan. Itselle asenne "kyllähän minä tällaisen pikkuhomman osaan itsekin" tuotti juuri 250 euron ylimääräisen laskun, kun hommasta ei tullut valmista vielä kolmenkaan yrityksen jälkeen.

Joskus tosiasioiden tunnustaminen ja ammattilaisen apuun turvautuminen on viisautta.
Dr.Diarrhea kirjoitti:Mitähän helvetin kuparisulfaattimönjää neuvoi laittamaan pultteihin?
Edellisen ajokkin pultteihin sipaisin vaihdon yhteydessä ohuen kerroksen tavallista akselirasvaa. Toimii.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Yönmustaritari kirjoitti:Gattagan 60 kiloinen keho 0,5m varrella tekee sen ~300Nm .
Hei siis painan enemmän kuin 60 aina, mutta kyllä se valitettavasti alle 70 jää jos en treenaa ja muista syödä. Vähän 185-senttiselle. Humanoidia. Unelmoin, että jos joskus olisi kuria kunnon treeniin ja ylläpitäsin sitä, tuollanen timmilihainen 75 kg tekisi minusta jo Adoniksen :D (tai sitten ei). Yhtenä talvena n. 10 v. sitten muistakseni lihoin jo melkein 80 kiloon, mutta silloin tulikin läskistä jenkkakahvat ja seksy pömppämaha.
Sheetlord kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Tosimies vaihtaa itse
Tässäkin voi mennä vikaan. Itselle asenne "kyllähän minä tällaisen pikkuhomman osaan itsekin" tuotti juuri 250 euron ylimääräisen laskun, kun hommasta ei tullut valmista vielä kolmenkaan yrityksen jälkeen.

Joskus tosiasioiden tunnustaminen ja ammattilaisen apuun turvautuminen on viisautta.
Ruahahahaha!!
Kyllä ovat rengasliikkeen Äijät keskenään nauraneet kun sinä Neiti toit auton sinne omien räpellystesi jälkeen. Ei osaa renkaita vaihtaa!!

Siis vaikka renkaiden vaihto on raskasta, sehän on ihan helpommasta päästä käden taitoja.
Minä kun olen luullut olevani "mieheksi" harvinaisen taitamaton ja motorisesti kömpelö, peukalo keskellä kämmentä jne (koulun käsityönumero oli aina kutonen) .. kiva sitten kuulla että pullomössösukupolven uusavuttomuus pahenee ja tilanne tasoittuu.

(no niin. Vaihdatin sis eilen rengasfirmassa. Ei siksi etten olisi voinut vaihtaa itsekin kuten aina ennenkin.. vaan koska homma ON raskas ja lisäksi halusin renkaille tasapainotuksen. (seliseli) Monta vastapainoahan tuo laitteli. Lantikan ohjekirja sanoo paineiksi kylmänä 1.8, raskaalla kuormalla 2.1. Sanoin että minusta kuulostaa pieneltä se 1.8 joten duunari sanoi että laitetaan 2.0. Toivottavasti ei ole liikaa kun kuumenee helteillä. Kuulemma pitää kiristää pultit 100 km. jälkeen.)

Mutta siis varsinkin Wanhan Kansan silmissä vain Häpäisee itsensä, jos ei itse renkaita vaihda. Siellä tilallani minulle kävi pari viikkoa sitten näin:

Olin ajanut vm 1970 mallisen Massey Fergusonin (se on siis traktori)kuivurirakennukseen talveksi. Sitten piti keväällä ottaa se ulos. Akku oli luonnollisesti tyhjentynyt ja kas perkele, oikea eturengas oli tyhjä! Akun ladattuani ajoin vempeleen ulos pelkällä vanteella, viisi metriä. Auton tupakansytyttimeen liitettävällä kompressorilla ei paineet pysyneet sisällä, ja löytyikin murtuma venttiilistä.

Siinä sitten 89 wee eno ohjeistamaan että eikun kasaat lautoja tai jotain tunkin alle, nostat ylös, irrotat renkaan ja viet liikkeeseen uutta sisärengasta varten. Minä kävin kaivelemassa varusteita vajoista, ja kuinka ollakaan, niiin isoa avainta niille pulteille ei löytynyt koko talosta. Pultit oli lisäksi pahannäköisesti ruosteessa. Eikä löytynyt tarpeeksi paljon lyhyttä laudanpätkääkään tai jotain muuta rojua alustaksi pienelle auton tunkille.

Tällä väin eno ehti moneen kertaan kyselemään, että jokojoko irrotit renkaan, ihan helppoa se. Kouluttaakseni vanhusta pidin päivän väliä ja sanoin, ettei tänään ollut tarkoituskaan vaihtaa. Arvaan loukkasi vanhusta syvästi. Mutta vittu, minun traktorihan se nyt on!

Sitten soitin rengasliikeeseen ja kysyin että paljon maksaa jos käytte irrottamassa sen renkaan, vaihdatte sisärenkaan, tuotte takas ja asennatte paikalleen. No kolmekymppiä. Siis kolmekymppiä sisärenkaineen, ajoineen ja töineen!

No, rengasliikeen äijä tuli apupoikineen. Niillä oli ihan huge tunkki, eri kaliiperia kuin autoissa. Avaimessa taas oli metrinen varsi, jonka päällä pomppien huoltomies sai pultit irti. Ja seuraavana päivänä rengas korjattuna takaisin ja laittoivat paikalleen.

Mutta vittu.
Naapurin vanha ukko oli nähnyt!!
Kieli enolleni, että joku VIERAS MIES kävi vaihtamassa renkaan!
Ja siitä enoni sitten MONTA PÄIVÄÄ äidilleni ihmetteli, että voivoi, ei siitä pojasta taida olla mihinkään käytännön töihin voivoi, kun ei osaa rengastakaan vaihtaa, kyllä nyt käy huonosti, voivoi..
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Herra Manala

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?
Niin.

Miksi sellainen tehdään ja koska?
Siksi koska alumiini on pehmeää. 100km on ihan hyvä.

Riittänee että itse vääntää?
Meidän äiti vääntää teidän äitin renkaanpultit.

Ei kai tunkille tarvi nostaa?
No vitun hönö. Ei loppukiristyksiä tehdä renkaat ilmassa, oli kyse suorasta renkaanvaihdosta tai jälkikiristyksestä.

Itselläni ei ole aiemmin ollut aluvanteita.
Ei sulla ole aiemmin ollut mitään vanteita.

Mun Lantikassa on alut molemmissa rengaskerroissa.
Tolla saa.
Herra Manala

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Aluvanteiden jälkikiristys kannattaa tehdä aina. On itsellä ollut joskus pari pulttia helvetin löysällä uusissa vanteissa vaikka on ihan näppärästi vääntänyt tiukalle 100-200km aiemmin. Mitä vanhemmat (useammin allevaihdetut) vanteet on kyseessä, sitä vähäisempi jälkikiristyksen tarve on. Uudet aluvanteet pitää AINA jälkikiristää, tai muuten ne tulee kohta ohituskaistaa auton ohi. Ei muuten tunnu mukavalta vastaantulijan tuulilasissakaan.

Ja autojen tunkkeja ei ole tarkoitettu jatkuvaan käyttöön uusien rengassarjojen allevaihtoa ajatellen, vaan ne on ainoastaan tarkoitettu hätätilanteisiin vararenkaan allevaihtoa ajatellen. Ei muualla maailmassa vaihdella kokonaisia rengassarjoja kahta kertaa vuodessa alle. Kannattaa siis ostaa jotain fiksua millä duunata, ellei halua että oman auton jarrulevy leikkaa jalan kahtia, kun se puoliksi ruostunut vararengastunkki petti alta.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Herra Manala kirjoitti:Ei kai tunkille tarvi nostaa?
No vitun hönö. Ei loppukiristyksiä tehdä renkaat ilmassa, oli kyse suorasta renkaanvaihdosta tai jälkikiristyksestä..
Arvasinkin että joku käsittää tuon kysymyksen hönöksi.
Totta kai renkaanvaihdossa ensin tunkilla ollessa pultit kiristetään kohtuullisesti ja vasta maassa kiristetään loppuun. Eihän sitä ilmassa heiluvalle renkaalle voisi tuota loppukiristystä tehdäkään.

Tuo tuli vaan siitä, kun lehden rengasliikevertailussa sanottiin, että pitää kysyä kuuluuko jälkikiristys hintaan. Siis niinkuin se olisi joku normaalista renkaanvaihdosta poikkeava professionaali ihmetekniikka apuvälinein.
Herra Manala kirjoitti: Itselläni ei ole aiemmin ollut aluvanteita.
Ei sulla ole aiemmin ollut mitään vanteita.
.
Niin ei mulla olekaan vaan ISIN autoissa :roll:
Niitä olen vaihdellut.
Aluvanteita niissä ei ole ollut, yleensä ei pölykapseleitakaan.
Herra Manala kirjoitti: Mun Lantikassa on alut molemmissa rengaskerroissa.
Tolla saa.
Lupaatko???
En ole vielä koettanut.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Ihminen
Kitinän uhri
Viestit: 796
Liittynyt: 27.09.2006 10:41
Paikkakunta: Ihmislä

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Ihminen »

Sheetlord kirjoitti:
Dr.Diarrhea kirjoitti:Mitähän helvetin kuparisulfaattimönjää neuvoi laittamaan pultteihin?
Edellisen ajokkin pultteihin sipaisin vaihdon yhteydessä ohuen kerroksen tavallista akselirasvaa. Toimii.
Jaa, minä kun luin justiinsa jostain oppaasta, että missään nimessä ei pidä pultteja rasvata. Puhdistaa kyllä kannattaa.
"Facts are stupid things."
Ronald Reagan

«Don't play with fire, play with Ihminen.»
Sloganizer.net
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ihminen kirjoitti:
Sheetlord kirjoitti:
Dr.Diarrhea kirjoitti:Mitähän helvetin kuparisulfaattimönjää neuvoi laittamaan pultteihin?
Edellisen ajokkin pultteihin sipaisin vaihdon yhteydessä ohuen kerroksen tavallista akselirasvaa. Toimii.
Jaa, minä kun luin justiinsa jostain oppaasta, että missään nimessä ei pidä pultteja rasvata. Puhdistaa kyllä kannattaa.
Kyllä vain kaikki ovat meikäläiselle kuparitahnaa suositelleet.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
imbesiili

Re: Alumiinivanteiden vaatima jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja imbesiili »

Tuntuuko sinusta joskus siltä kuin päätäsi kiristäisi alumiinivanne? Niin minustakin.
Vastaa Viestiin