dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Nowaysis

dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja Nowaysis »

Miten onnistuu ja muuntaako esim. yahoon sähköposti itsestään kuvatiedostoja toisiksi, yritän siis jpg-tiedostoja lähettää mutta perille saapuvat datteina(never heard) jotka eivät vastaanottajan koneella aukea? Auttakee neitoa pulassa.
PerttiMakimaa

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Nowaysis kirjoitti:Miten onnistuu ja muuntaako esim. yahoon sähköposti itsestään kuvatiedostoja toisiksi, yritän siis jpg-tiedostoja lähettää mutta perille saapuvat datteina(never heard) jotka eivät vastaanottajan koneella aukea? Auttakee neitoa pulassa.
Minulla oli joskus samaa ongelmaa yahoon kanssa. Oletko koettanut vaihtaa päätteet takaisin .jpg:ksi? Se auttoi joskus.

Toinen vaihtoehto on mennä sen "norton virustarkistuksen" kautta. Silloin filet tapaavat tulla helpommin oikeana tyyppinä kun linkkien savettamisella.
Bliss

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja Bliss »

.jpegien pakkaaminen lähetykseen auttaa myös.. ainakin toisinaan.
Vastaanottajan pitää vaan huomata unzipata :)
huima

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja huima »

Nowaysis kirjoitti:Miten onnistuu ja muuntaako esim. yahoon sähköposti itsestään kuvatiedostoja toisiksi, yritän siis jpg-tiedostoja lähettää mutta perille saapuvat datteina(never heard) jotka eivät vastaanottajan koneella aukea? Auttakee neitoa pulassa.
Eli eli.

Se mitä on voinut tuossa tapahtua on:

1) liitteet menevät matkalla rikki ja yahoon maili-järjestelmä ei osaa käsitellä niitä

2) yahoon mailijärjestelmä kusee, eikä osaa siis jostain syystä käsitellä liitteitä oikein - ja laittaa liitteet siis .dat tunnisteisiksi ilman että on tehnyt niille mitään

Jotta saa tietää onko tiedostolle tapahtunut mitään, voit tehdä lähettämästäsi tiedostosta md5-summan ja pyytää vastaanottajaa tekemään saman. Jos luvut ovat samat, ei tiedosto ole matkalla muuttunut.

md5summa Windowssilla löytyy mm. paikasta:

http://downloads.activestate.com/contri ... m/Windows/

md5-summa EI ole täydellinen, mutta antaa hyvän sormenjäljen tiedostosta. Ja lisätietoja siitä mitä md5 algoritmina on, Wikipediasta..

http://en.wikipedia.org/wiki/MD5
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Vastaavantapaista minulle tapahtunut sähköpostissa kun vastaanottajalla oli mäcci.
Bliss

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Gattaca kirjoitti:Vastaavantapaista minulle tapahtunut sähköpostissa kun vastaanottajalla oli mäcci.
Ja minulle jos vastaanottajalla on joku muu kuin mäcci :x
Siitä selvitty tuolla pakkaamisella.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Juu, nyt muistankin.. Windowsista Mäcciin lähettäessäni JPG:t muuttuivat nimenomaan .dateiksi.

Edit: eikun toisinpäin: Jollain kuvia lähettävällä mainostoimistolla Mäcci, mulla töissä Windows.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja aasi »

Windows-maailmassa tiedosto yleensä tarkoittaa että tiedoston nimeä vastaa jono tavuja. Maceissa tiedostossa voikin olla useampia jonoja, itse varsinaiden sisältö mutta myös metadataa tiedostosta: ikonia, tekijää ja sensellaista. Liitetiedostoa lähettäessä tästä yleensä tuleekin ongelma kun jonot kapseloidaan yhdeksi jonoksi ja vastaanottajan pitäisi tämä kapselointi ymmärtää.

En osaa sanoa onko nyt kyse kuitenkaan ihan tästä.

Kaikki ohjelmat ovat perseestä, mutta jotkut ohjelmat enemmän kuin toiset
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Bliss

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Gattaca kirjoitti:Juu, nyt muistankin.. Windowsista Mäcciin lähettäessäni JPG:t muuttuivat nimenomaan .dateiksi.

Edit: eikun toisinpäin: Jollain kuvia lähettävällä mainostoimistolla Mäcci, mulla töissä Windows.
Mihin tulokseen tässä päädymme??
Käyttäkää ihmiset mäccejä, ja laittakaa muut koneet verkonpainoiksi :D

Anteeks... asiatonta.
Vetoan unettomaan yöhön :(
bedlam

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Gattaca kirjoitti:Vastaavantapaista minulle tapahtunut sähköpostissa kun vastaanottajalla oli mäcci.
Näin käynyt täälläkin. Mutta ongelmaan on aina auttanut se, että muuttaa vain .dat/tai jonkun muun päätteen .jpg-muotoon.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

bedlam kirjoitti:Näin käynyt täälläkin. Mutta ongelmaan on aina auttanut se, että muuttaa vain .dat/tai jonkun muun päätteen .jpg-muotoon.
Hupsista.
Eipä tullut noin "sofistikoitu" ja "eksoottinen" tekniikka silloin mieleen, vaikka muuttelen .jpegejä .jpg:ksi, .htm:ää .html:äksi, .mpegiä .mpg:ksi jne. Autuaita ovat yksinkertaiset. :lol:

Ihmettelin vaan että mitä vittuu nuo .datit tuossa tekee, joku Windowsin järjestelmätiedostotyyppi.

Ehdotin kuvien zippaamista, mutta eihän se mäkkitaiteilija ollut sellaisesta kuullutkaan. Poltti lopulta rompulle ja toi itse. Sen sentään osasi, toisin kuin pomoni joka poltti kansion pikakuvakkeen rompulle ja kehui että helppoa oli!
huima

Re: dat-tiedostot takaisin .jpg:ksi

Viesti Kirjoittaja huima »

Gattaca kirjoitti:Eipä tullut noin "sofistikoitu" ja "eksoottinen" tekniikka silloin mieleen, vaikka muuttelen .jpegejä .jpg:ksi, .htm:ää .html:äksi, .mpegiä .mpg:ksi jne. Autuaita ovat yksinkertaiset. :lol:

Ihmettelin vaan että mitä vittuu nuo .datit tuossa tekee, joku Windowsin järjestelmätiedostotyyppi.
Niin, pyhä yksinkertaisuus ja sillä tavalla.

Joskus on hyvä ymmärtää mikä tietokoneessa oikeasti tapahtuu, jotta voi myös ymmärtää miksei se toimi oletetulla tavalla. Esimerkiksi näissä tapauksissa se kasa bittejä poikittain - se tiedosto - ei ollut muuttunut mitenkään, mutta käyttöjärjestelmällä ei ollut mitään tietoa siitä miten käsitellä sitä.

Joskus esimerkiksi mailijärjestelmät huonojen konfiguraatioiden tai vastaavien vuoksi murjovat juuri tiedostoliitteitä eri muotoon. Tuo liitteiden nimeäminen uudestaan on niistä mukavimmista päistä. Kaksi tyypillistä syytä miksi mailipalvelin tekee noin:

1) tiedoston nimessä on erikoismerkkejä, joita se ei osaa käsitellä - joten tilalle tulee uusi RFC-2231:n mukainen nimi

2) emailin mime-tiedot ovat sekaisin tai palvelin ei kunnioita niitä, joten tiedostot esitetään yksinkertaisesti joka tapauksessa random binääreinä

Lukeminen kannattaa aina.
Vastaa Viestiin