Automaattilaatikon ryömintä.

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Havaitsin, että Tiptronic-automaattilaatikkoinen Lantikka-Freelanderini ryömii sekä eteen D-asennossa että taakse R-asennossa. Vaikka kaasupoljinta ei paina. Hissukseen mutta kuitenkin.

Alkuun huolestuin, mutta sitten googletin että se on ihan normaalia. Lähes kaikissa automaateissa. Mulla ei aiempaa kokemusta.

Mikä on sen tarkoitus?
Itse arvaisin, että käsikepillä ja kytkinpolkimella saadaan liikkeellelähtö pehmeäksi, automaatilla ei onnistu, joten lähtöä pehmentää kun moottori pikkasen vetää koko ajan. Ja sitten mäkilähdöthän kokenut tekee kytkimellä, ei autokoulutyyliin käsijarrulla. Automaatissa ei ole kytkinpoljinta, joten mäessä sen korvaa että moottori vähän vetää D-asennossa.

Ilmeisesti kannattanee vähänkin pitempään vaikka liikennevaloissa seistessä laittaa automaattikeppi "N" (vapaa) -asentoon, ettei kuluta jarruja joilla ryömimistä pidätellään?
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja aasi »

Gattaca kirjoitti:Ilmeisesti kannattanee vähänkin pitempään vaikka liikennevaloissa seistessä laittaa automaattikeppi "N" (vapaa) -asentoon, ettei kuluta jarruja joilla ryömimistä pidätellään?
En kyllä tajua miten jarrut siitä kuluisivat, eiväthän kulutuspinnat hankaa toisiaan.
Tasan ei mene muumit kanootissa.
Tix

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gattaca kirjoitti:Mikä on sen tarkoitus?
Sen tarkoitus on se, että autoa voi ryömittää ja johtunee melko pitkälti automaattien kytkinsysteemin mekanismista - se kytkeytyy päälle kun jarrupoljinta painetaan ja pois kun jarru nostetaan ylös - muutoin moottorijarrutus ei olisi lainkaan mahdollinen. Jarrut eivät kulu paikallaan seistessä, korkeintaan siinä puutuu jalka.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

aasi kirjoitti: En kyllä tajua miten jarrut siitä kuluisivat, eiväthän kulutuspinnat hankaa toisiaan.
No niin. Olisi itsenikin pitänyt tajuta. Eihän tuo ponnistele vastaan kun jarrua painan. Marginaalista lisäkulumista voisi olettaa jarrua painettaessa/vapauttaessa. Mutta aika pientä. Ja tietty sekin, että peruuttaessa varsinkin haluis itse säätää nopeuden, ja tuon kanssa sitä ahtaissa paikoissa voi joutua säätämään jarrulla.
Tix kirjoitti:Sen tarkoitus on se, että autoa voi ryömittää ja johtunee melko pitkälti automaattien kytkinsysteemin mekanismista - se kytkeytyy päälle kun jarrupoljinta painetaan ja pois kun jarru nostetaan ylös - muutoin moottorijarrutus ei olisi lainkaan mahdollinen. Jarrut eivät kulu paikallaan seistessä, korkeintaan siinä puutuu jalka.
Aha!!
Tuo kytkinjuttu selittää, miksi ohjekirjassa neuvotaan painamaan jarrua avaimella käynnistäessä, vaikka olisi P-asennossa. Moottorijarrutus on, joskin mielestäni heikompi kuin käsikeppisessä.

Muuten tuo automaatti on aika kiva. Ei paljoa valittamista. Ehkä se, että joskus tuntuu ikäänkuin "turboviivettä" vastaava juttu, että kaasua painaessa ei ihan heti tapahdu mitään ja kohta hyökäsee kiihtyvyyttä. Ja sitten normaaliautomaatti on economyä, Tiptronicin (Edit eiku siis "Commandshiftin" ) "Sport"-asennolla saisi parhaat tehot. Mutta kuluttasi "Sportilla" paljon bensaa. Käsivalintakin Commandshiftissa on. En ole paljon käyttänyt, vaikka kaupunkiajossa olisi edullista. Just kaduilla kun automaatti on hyödyllisin ajomukavuuden kannalta.

Sitten siinä vois valita myös vain 4, 2 tai 1 vaihdetta automaatin käyttöön.
Viimeksi muokannut Gattaca, 06.05.2007 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Tix

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gattaca kirjoitti:Tuo kytkinjuttu selittää, miksi ohjekirjassa neuvotaan painamaan jarrua avaimella käynnistäessä, vaikka olisi P-asennossa. Moottorijarrutus on, joskin mielestäni heikompi kuin käsikeppisessä.
Luulen että noin neuvotaan siksi, että joskus vahingossa kun se ei olekaan p-asennossa niin .. parempi heti totutella siihen, että käynnistäessä jalka jarrulle. Sama kuin siihen että vasen jalka vain lepää.

Kokeiles joskus laittaa lukkokakkoselle alamäessä, kyllä se moottorijarrutus sieltä löytyy.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Tix kirjoitti:vasen jalka vain lepää.

Kokeiles joskus laittaa lukkokakkoselle alamäessä, kyllä se moottorijarrutus sieltä löytyy.
Eri juttu, mutta Lantikoissa napista saa alamäkijarrun, joka estää ettei ainakaan valu alaspäin maastossa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Tix

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gattaca kirjoitti:Eri juttu, mutta Lantikoissa napista saa alamäkijarrun, joka estää ettei ainakaan valu alaspäin maastossa.
Ei se itse asiassa estä valumista vaan tekee alasmenosta tasaista jyrkällä. Se kylläkin kuluttaa jarruja, ei tee pelkällä moottorilla.
CandyMan

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Gattaca kirjoitti:Ilmeisesti kannattanee vähänkin pitempään vaikka liikennevaloissa seistessä laittaa automaattikeppi "N" (vapaa) -asentoon, ettei kuluta jarruja joilla ryömimistä pidätellään?
Ei, ihan normaalia toimintaa, kuten todettu. Jos olet tottunut manuaalivaihteistoon, paras vinkki automaatilla totutteluun on laittaa vasen jalka oikean jalan taakse, jotta ei tule epähuomiossa painettua polkimia kytkintä alitajuisesti etsiessä.

Haifan mäkisessä maastossa, jossa korkeuserot autoteilläkin olivat suuria ja välillä oli pitkiä matkoja erittäinkin jyrkkää ylä- ja alamäkeä, eräs tyyppi totesi että siellä ei kannattaisi pahemmin ajella automaattivaihteisella autolla. Mihin tuo näkemys perustuu? Eikö automaattivaihteisto toimi optimaalisesti jyrkissä (ala?)mäissä, rasittaako mäkinen maasto automaattivaihteistoa vai mistä on kyse? Päättelin asian mahdollisesti liittyvän jotenkin moottorijarrutuksen käyttöön jyrkissä alamäissä, joten liittyisikö sitten ennemmin siihen ettei automaattivaihteistolla voi käyttää moottorijarrutusta, vaan joutuu jatkuvasti kuluttamaan jarruja pitkissä alamäissä?

Suomessa tuon ei luulisi paljoa haittaavan, kovin on tasaista maastoa.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Mie en kyllä oo sellaiseen automaattiin törmännytkään, joka ei ryömisi. Kai se on sit ihan feature, ja ihan näppäräkin.
Jarrun päällä mä ainakin valoissa seison, ei sen vaihdekepin ronglaamisesta juuri mitään kostu.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

CandyMan kirjoitti:.
Tuntuu automaatissakin jonkinlainen moottorijarrutus. Ja sitten jyrkässä mäessä voisi saada lisää moottorijarrutusta laittamalla kepin kakkos- (automaatti saa käyttää vain kahta vaihdetta) tai jopa ykkösasentoon. Siitähän Tix jo sanoi. Tiptronicissa (EDIT: eiku COMMANDSHIFTIKSI tuota Lantikan lootaa sanotaankin) voi sitten vaihtaa myös käsin. Periaatteessa kai sama kuin normaali käsivaihteisto sitten, mutta vaihdetaan kepin nykäyksillä ylös ja alas.
Viimeksi muokannut Gattaca, 06.05.2007 13:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Gattaca kirjoitti:jarrutus.
Homot ja naiset jarruttelee.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja ak »

Gattaca kirjoitti:
CandyMan kirjoitti:.
Tuntuu automaatissakin jonkinlainen moottorijarrutus. Ja sitten jyrkässä mäessä voisi saada moottorijarrutusta laittamalla kepin kakkos-tai jopa ykkösasentoon. Siitähän Tix jo sanoi. Tiptronicissa voi sitten vaihtaa myös käsin. Periaatteessa kai sama kuin normaali käsivaihteisto sitten, mutta vaihdetaan kepin nykäyksillä ylös ja alas.
No joo, noissa uudemmissa pystyy paremmin hallitsemaan kuin vanhemmissa. Esim ykkönen/kakkonen voi olla turhan pientä jossain vuoristotiellä alaspäintultaessa mutta ilman sopivaa moottorijarrutusta jarrut tosiaan tuppaa kuumenemaan pitkissä laskuissa.

Kuten sanottu, suomessa tuosta nyt tuskin saa mitään ongelmaa aikaiseksi.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja JoeB »

CandyMan kirjoitti: Haifan mäkisessä maastossa, jossa korkeuserot autoteilläkin olivat suuria ja välillä oli pitkiä matkoja erittäinkin jyrkkää ylä- ja alamäkeä, eräs tyyppi totesi että siellä ei kannattaisi pahemmin ajella automaattivaihteisella autolla. Mihin tuo näkemys perustuu? Eikö automaattivaihteisto toimi optimaalisesti jyrkissä (ala?)mäissä, rasittaako mäkinen maasto automaattivaihteistoa vai mistä on kyse? Päättelin asian mahdollisesti liittyvän jotenkin moottorijarrutuksen käyttöön jyrkissä alamäissä, joten liittyisikö sitten ennemmin siihen ettei automaattivaihteistolla voi käyttää moottorijarrutusta, vaan joutuu jatkuvasti kuluttamaan jarruja pitkissä alamäissä?
Eiköhän tuossa ole syynä juurikin tuo moottorijarrutuksen puute. Jos pitkää alamäkeä joutuu menemään automaatilla niin jarrua joutuu käyttämään paljon, sitten jos vielä sattuu olemaan kuuma ilmanala niin ongelmaksi tulee pääasiassa jarrujen ylikuumeneminen ja kiehuminen (esim Nevadan autiomaassa muistaakseni varoitettiin asiasta Las Vegas- Los Angeles pätkällä). Ylämäkeen on automaatti aika mukava mutta alamäessä on enemmän ongelmia.
Pakkovaihteet taas eivät oikein ole optio tuolla kun nopeus on sen verran kova.
Herra Manala

Re: Automaattilaatikon ryömintä.

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Gattaca kirjoitti: Marginaalista lisäkulumista voisi olettaa jarrua painettaessa/vapauttaessa. Mutta aika pientä. Ja tietty sekin, että peruuttaessa varsinkin haluis itse säätää nopeuden, ja tuon kanssa sitä ahtaissa paikoissa voi joutua säätämään jarrulla.
Ja tämän katsot ongelmaksi minkä takia? Eikö nopeutta ahtaissa paikoissa ole helpompi säätää a) jarrulla kuin b) kaasulla, kytkimellä ja jarrulla? Omakohtaisen kokemukseni mukaan automaatilla on juurikin paljon helpompaa ja näppärämpää kyseinen touhu.

Ja jarrut automaateissa kyllä kuluvat enemmän kuin manuaalivaihteisissa, mutta se ei johdu tuosta mainitsemastasi ryömimisominaisuudesta vaan siitä, että esimerkiksi moottoritieltä pois tultaessa vauhti otetaan yleensä pois pelkästään jarruttamalla, vaihdekeppiin kajoamatta. Itse kyllä automaatillakin ajaessani vähennän vauhtia moottorijarrutuksella heittämällä pienempää vaihdetta sisään sopivan moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi. Säästää sekä jarruja että polttoainetta.

Eikä perinteisessä automaattaivaihteistossa mitään kytkinasetelmaa ole, joka kytkeytyisi ja epäkytkeytyisi jarrua painaessa. Kyllä siellä vaihde päällä tuodaan aina moottorin voima momentinmuuntimelle saakka, vaikka seisottaisiin jarrun päällä. Tämähän nimenomaan tekee sen efektin, että auto ei loivissa mäissä ala valumaan taaksepäin. Tuota ryömimisnopeutta voidaan kyllä halutessa säätää, ja jopa kytkeä pois käytöstä kokonaan. Jarruja se ei tosiaan kuluta, mutta bensaa se sen sijaan jonkin verran kuluttaa - moottori joutuu koko ajan tekemään vähän enemmän töitä pysyäkseen käynnissä kuin N tai P -asennoissa, kun osa voimasta viedään suoraan vaihteistolle. Vastaava efekti syntyy manuaalivaihteisessakin, kun kytkintä nostaa (jarrun kanssa tai ilman) vaihde päällä sen verran, että kytkin alkaa ottaa kiinni ja moottorin kierrokset hieman laskevat tämän "rasituksen" edessä. Ajotietokoneen omistavat voivat todeta (jos ajotietokone näyttää kulutuksen puolella paikallaanollessa l/h lukemia) sen hetkellisen kulutuksen lievänä kasvamisena.

En muuten myöskään ole vielä törmännyt yhteenkään automaattivaihteiseen autoon, joka lähtisi käyntiin vaihde päällä. Se on itse asiassa katsastustekninen vaatimus, että auto EI saa käynnistyä kuin P:llä tai N:llä, joten ei sitä autoa jarrun takia sen vuoksi "pidä" käynnistää. Mutta vaihteen kytkeminen on monesti helpompaa, kun auto makaa pienessä mäessä jarrun varassa eikä P-vaihteen vaihteston lukkovivun varassa. Sen takia automaattivaihteisen kanssa kannattaakin käyttää aina seisontajarrua jos ei pysäköi ihan tasaiselle. Nimittäin jos jätät auton loivaan mäkeen pelkästään P-vaihteen varassa, voi käynnistämisen jälkeen vaihdevalitsimen siirto pois Parkilta olla vähän helvetin vaikeaa. Sen kun vielä teet ilman jarrua, niin saatat oikeasti rikkoakin jotain.
JoeB kirjoitti: Eiköhän tuossa ole syynä juurikin tuo moottorijarrutuksen puute.
Mikä? Kaikki ne automaattivaihteiset autot mitä olen ajanut (ja niitä on muuten paljon, viimeksi eilen kävin ostamassa kauppauuden sellaisen) ovat kyllä moottorijarruttaneet halutessa erittäin voimakkaastikin. Niin tämä eilen koeajon perusteella ostamani 6-portainen VW:n tiptronic-vehjekin, kuin '68 Rolls-Roycekin ja erilaiset uudet ja vanhat jenkit. Sitä automaattivaihteistoa pitää vaan osata käyttää. Ei se voi tietää, haluatko kaasua nostaessasi rullata rauhallisesti ja ekologisesti vai käyttää tehokkaampaa moottorijarrutusta. Tietysti jarrupolkimen käytön analysointi tässä hieman auttaa, ja yleensä kytkeekin bensiininsyötön saman tien kokonaan pois. Mutta ei automaattivaihteisto ehdi vaativien jarrutusten perään, ja vaihteiden automaattinen vaihtaminen moottorijarrutuksen aikaansaamiseksi tekisi ajosta nykivää. Ja se jos joku on asia, mitä automaattivaihteiston omistaja autoltaan EI halua.

Ja monen vähän vanhempaa tekniikkaa olevan neliportaisen automaattivaihteiston (jossa ei ole tiptronic-ominaisuutta mutta pakkovaihteet kylläkin) kakkosvaihde vastaa manuaalivaihteisen kolmosvaihdetta pyöreästi. Miksei se kelpaa moottorijarrutukseen vähän isommissakin nopeuksissa? En itse ole vielä kertaakaan törmännyt automaattivaihteisen kanssa tilanteeseen, jossa ei lootasta olisi löytynyt sopivaa pykälää harjoittaa moottorijarrutusta. Vanhemmissa 4-portaisissa on yleensä kaikki vaihteet käytettävissä (OD, D, 2, 1 tai D, 3, 2, 1), ja uusimmissa elektroninen tiptronic-tyylinen manuaalikäskytys sekä monesti sport-ohjelmat jotka soveltuvat herkemmän kiihdyttelyn lisäksi myös moottorijarrutteluun paremmin.
Vastaa Viestiin