Taulutelkkareista

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

BrianW kirjoitti:Minä kun en juuri katso tv-ohjelmia vaan ainoastaan DVD:ltä musiikkijuttuja ja leffoja, niin mikähän siinä olisi kustannustehokkain ratkaisu ?
Meikäläinen liputtaa edelleen tämän puolesta. Tietysti jos on ihan pakko olla 1080 niin sitten teeveet on järkevämmissä hintaluokissa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Herra Manala

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

BrianW kirjoitti:Minä kun en juuri katso tv-ohjelmia vaan ainoastaan DVD:ltä musiikkijuttuja ja leffoja, niin mikähän siinä olisi kustannustehokkain ratkaisu ?
42" plasma. Merkkinä suosittelen Panasonicia. Blunttiksenkaan vaihtoehto ei ole huono jos voi/haluaa pitää huoneen aina pimeänä niitä juttuja katsellessa. Itse siirsin tykin makkariin koska olohuoneeseen ilmestyi jotain perkeleen rehuja jotka tarvitsevat ~13 tuntia valohoitoa päivässä...
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Herra Manala kirjoitti:. Blunttiksenkaan vaihtoehto ei ole huono jos voi/haluaa pitää huoneen aina pimeänä niitä juttuja katsellessa.
No voi olla toistakin mieltä. Eka viikon sojotti spotti suoraan kuvankohtaan ja tykki voitti. Sälekaihtimet kiinnipistämällä, auringon sojottaessa suoraan ikkunaan, uutiset katsoo ihan hyvin. Mutta meikäläisellä on nyt 85" kuva...

Koko ajan ollut paketissa tykkiä kalliimpi kangas muttei vielä jaksanut pistää seinälle.

Saa tulla katsomaan jos haluaa vartailukohdetta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Herra Manala

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Bluntly kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:. Blunttiksenkaan vaihtoehto ei ole huono jos voi/haluaa pitää huoneen aina pimeänä niitä juttuja katsellessa.
No voi olla toistakin mieltä. Eka viikon sojotti spotti suoraan kuvankohtaan ja tykki voitti. Sälekaihtimet kiinnipistämällä, auringon sojottaessa suoraan ikkunaan, uutiset katsoo ihan hyvin. Mutta meikäläisellä on nyt 85" kuva...

Koko ajan ollut paketissa tykkiä kalliimpi kangas muttei vielä jaksanut pistää seinälle.

Saa tulla katsomaan jos haluaa vartailukohdetta.
Noh, mulla on 1000 ansi lumenin tykki (Panasonic PT-AE700). Eihän noissa ole valotehossa eroa kuin 10%, ja mä en ainakaan tykkäisi katsoa kuvaa jos siihen sojottaisi minkäännäköinen valo. Tottakai sillä pystyy halutessaan jotain näyttämään pohjavalonkin kanssa, mutta kyllä se on ihan fakta että kun on valoa huoneessa niin kontrastisuhde romahtaa videotykin kanssa saman tien, ja tumman pään sävytoistosta on enää turha puhua yhtään mitään. Tosin kyllä mulla on kuvassakin halkaisijaa kolmisen metriä olohuonekäytössä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tarkoituksena oli säästää perinteinen töllö uutislle, mutta kun tykki tuli niin ei sitä 28" jaksanut enää katsoa. Seinään on tosin vedetty optimi maali näihin olosuhteisiin.

Parhaan kuvan saisi taustavalaistulla kankaalla, mutta tuohon ei jaksa vääntyä. Joutuisi piikkaamaan seinän siisteyden takia.

Ehkä en ole sitten niin vaativa, mutta normi töllön katselu menee heittäen vaikka auringonpaisteessa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Kiitos hyvistä näkemyksistä.

Taidan tässä vaiheessa päätyä kunnon TV:n hankkimiseen, koska parilla kaverillani on hyvät tykillä varustetut teatterit ja voin käydä kylässä aina silloin tällöin omine DVD:ni.

Katselin lehdessä, olikohan TM, testiä ja siinä oli muistaakseni LG oli valittu parhaaksi. Itse olen aiemmin katselut hyvällä menestyksellä Sonyn telkkaria mutta täytynee käydä testailemassa ja vertailemassa.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
bedlam

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Mä en kesällä saanut kämppää tykille mitenkään sopivaksi, vaikka kaikki huoneiston sälekaihtimet oli kiinni ja olohuoneessa vielä tavallisetkin verhot sekä rullaverho parvekkeen ovi-ikkunan edessä. Häiritti ihan hiivatusti ja pakko oli vaihtaa telsuun. Nyt talvellahan tykki taas menettelisi.
Manzel

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Menin pari päivää sitten muuten vaan Veikon Koneeseen katsomaan telkkuja. Myyjä tuli heti kärkkynä paikalle, vaikka sanoin etten ole ainakaan ihan heti ostamassa, vaan ainoastaan katsomassa.

Kerroin kuitenkin asiani, millaisesta telkusta olisin kiinnostunut - sitä ei ollut kuitenkaan näytillä, mutta hän pisti saman tien tarjouksen.

Hei, palstan asiantuntijat!

Mitä mieltä olette tästä?
http://www.panasonic.fi/servlet/PB/menu ... index.html

Tingitty tarjous kutkuttaa niin hemmetisti, että mietien tätä telkkua melkein koko ajan. Auttakkee, onko tämä hyvä!
Mielestäni on.
Herra Manala

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Manzel kirjoitti:Tingitty tarjous kutkuttaa niin hemmetisti, että mietien tätä telkkua melkein koko ajan. Auttakkee, onko tämä hyvä!
Mielestäni on.
No onhan se, mutta vie sähköä puoli kilowattia kiittäen. Pienemmässä huoneessa (ja vähän suuremmassakin kesäisin) toimii kauniisti kuin kiuas. :-p

Juuri mitään muuta negatiivista tuosta ei sitten oikein löydäkään edes hakemalla. Paitsi että digivirittimen kautta tuleva SD-kama ei näytä ihan parhaalta mahdolliselta enää 50" ruudulta, jos katseluetäisyys on ns. normaali.
bedlam

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Manzel kirjoitti:Mitä mieltä olette tästä?
http://www.panasonic.fi/servlet/PB/menu ... index.html
Voin sanoa melko varmaksi, että ihan helevetin hyvä on, vaikken ole nähnykkään. Ittellä edellisen sukupolven 42-tuumainen HD-Readyversio ja oon kyllä tykänny. Ainoastaan Panan plasmojen oman digivirittimen kuvaa olen kuullut kovasti haukuttavan, mutta ittellä ei siitä kokemusta kun on erillinen boksi.

Vähän tympäsee, etten itte älynnyt odottaa puolta vuotta tuota FullHD-mallistoa, mutta toisaalta enpä ole niitä ylimääräisiä pikseleitä osannut kaivata kuin pleikkarin nettiselainta käyttäessä korkeintaan.
Herra Manala

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

bedlam kirjoitti:Vähän tympäsee, etten itte älynnyt odottaa puolta vuotta tuota FullHD-mallistoa, mutta toisaalta enpä ole niitä ylimääräisiä pikseleitä osannut kaivata kuin pleikkarin nettiselainta käyttäessä korkeintaan.
Kannattaa ihan oikeasti pohtia sitäkin, onko 2x tehonkulutus sen arvoista. Nämä uudehkot "ei full mutta ready" 1024x768 plasmatkin kun näyttävät korkearesoluutiokaman melkoisen maukkaina. Ihan hirveän suurta eroa ei enää Full-HD-vehkeisiin synny.

Kun eroa ei näe käytännössä kuin 1080i kamalla, ja silloinkin ero on naurettavan pieni, en oikein itse osaisi hyväksyä sitä että televisioni vie kaikessa käytössä tuplasti sähköä. Se nimittäin ihan oikeasti jo näkyy kotiteatteriharrastelijan sähkölaskussa, jos töllö repii 500W rasiasta.
Manzel

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Manzel »

Kiitoksia asiantuntevista kommenteista.

Kahden vaiheilla olen edelleen; ostaako, vaiko pistää nekin valuutat jonkin ajan päästä johonkin fiksumpaan, kun tämäkin alamäki tai taantuma on selätetty. Jälkimmäinen toisi tuotot, ensimmäinen hetkellisen hyvän olon tunteen.

Ja kolmas, odottaako vielä hetki ja hommata myöhemmin vielä parempi, seuraavan sukupolven telkku.

Ja neljäs: Panasonic ilmoitti jonkin aikaa sitten, että lopettavat plasmojen kehittelyn ja panostavat tulevaisuudessa LCD-töllöihin. Onko plasma jo vanhaa tekniikkaa? Miksi muuten, suurin, plasmojen tekijä ilmoittaisi noin?

Itse ihastuin aikoinaan iskäni ikivanhaan 42” panasonic plasmaan. Tuo jyllää vielä edelleenkin. Mielestäni tuo 4-5 –vuotta vanha plasma pesee nykyiset LCD:t värikylläisyydessään mennen tullen – ja juuri se on mulle tärkeää.

Kommentteja on tullut paljon, muuta mikä mielestänne on tulevaisuuden tekniikka?

ps. Oon paljon ottanut, joten ajatus- ja kirjoitusvirheitä ehken tulee..
killkill

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja killkill »

Meillä pidättäytytään toistaiseksi odottavalla kannalla. Jos jostain sattuu kohdalle nykyistä isompi, hyväkuntoinen putkinäyttö, niin nykyinen pikkuruutu vaihtuu siihen. En periaatteesta suostu maksamaan lähes kiloeuroa telkkarista, joka on taas muutaman vuoden päästä vanhentunutta tekniikkaa. Teräväpiirtotelkkarilähetyksiä saadaan odottaa kuitenkin vähintään viisi vuotta.

Suurin osa uusista elokuvistakin on sisällöltään sen verran heikkoa tavaraa, että saman paskan näkeminen HD-muodossa ei tuo elämykselle juurikaan lisäarvoa. Ainoa juttu joka oikeasti kiinnostaisi on History Channelin teräväpiirto-dokumentit... mutta niistäkin parhaat voi imutella netistä.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Herra Manala kirjoitti:Nämä uudehkot "ei full mutta ready" 1024x768 plasmatkin kun näyttävät korkearesoluutiokaman melkoisen maukkaina. Ihan hirveän suurta eroa ei enää Full-HD-vehkeisiin synny.
Full HD on ihan turha tyypillisessä suomalaisessa setupissa: 40" ruutu ja katseluetäisyys 3m. Jos ruutuna on 50" ja katseluetäisyys tuommoinen 2 metriä tai alle, niin silloin Full HD alkaa olla hyvä vaihtoehto.
Tix

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:Full HD on ihan turha tyypillisessä suomalaisessa setupissa: 40" ruutu ja katseluetäisyys 3m. Jos ruutuna on 50" ja katseluetäisyys tuommoinen 2 metriä tai alle, niin silloin Full HD alkaa olla hyvä vaihtoehto.
Kyse ei ole puhtaasti silmän erottelukyvystä vaan myös siitä, että miten hilavitkutin voi mitäkin signaalia skaalata. Melkosta hyvä nyrkkisääntö on se, että mitä pienempiä näyttölaitteen pikselit, sen parempi lopputulos skaalamisessa, toki riippuen myös skaalaimen laadusta. Ja 1080p -matsku 1:1 = herkkua miltä etäisyydeltä tahansa.

Täytyy olla totaalisen dumbo jos ostaa nyt ready -paneelin.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Täytyy olla totaalisen dumbo jos ostaa nyt ready -paneelin.
Meinaat, että perustallaajan näytöllä HD materiaali jotenkin maagisesti lisääntyisi sanotaan viiden vuoden sisään?
masa

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja masa »

Mitä jos keskittyisitte enemmän niitten elokuvien katseluun, kuin pikseleitten viilaamiseen?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

masa kirjoitti:Mitä jos keskittyisitte enemmän niitten elokuvien katseluun, kuin pikseleitten viilaamiseen?
Eihän tässä ole päästy edes signaalipiuhojen paremmuuteen vielä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
bedlam

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja bedlam »

Tix kirjoitti:Ja 1080p -matsku 1:1 = herkkua miltä etäisyydeltä tahansa.
No ööh, riippuu täysin töllöstä ja hd-matskusta. Voin kyllä melkein väittää että 1080p-matsku näyttää.paremmalta tästä hd-ready-plasmasta kuin vastaavan hintatason full-hd-lcd:stä. Omassa vertailussa ainoa panan plasmaa parempi hd-kuva oli sampan lcd:ssä, mutta sillä oli hintaa kolme kertaa enemmän. Ei se niin paljon parempi ollut.
Herra Manala

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Manzel kirjoitti:Ja neljäs: Panasonic ilmoitti jonkin aikaa sitten, että lopettavat plasmojen kehittelyn ja panostavat tulevaisuudessa LCD-töllöihin. Onko plasma jo vanhaa tekniikkaa? Miksi muuten, suurin, plasmojen tekijä ilmoittaisi noin?
Onks tähän olemassa lähdeviitteitä? Uutinen, joka mennyt meikäläiseltä ohitse. Jos näin on käynyt, niin kaiketi pääsyy on siinä, että plasmatekniikka on verraten kalliimpaa valmistaa. LCD on enemmän iisiä copy/paste-kamaa jossa vaan lyödään halvat filmilayerit halpojen kylmäkatodiputkien päälle, joka on tekniikkansa puolelta jo wanhaa ja tuttua, halpaa ja helppoa. Tuloksena huomattavasti reippaammat katteet. Plasmat ovat oikeasti aika arvokkaita ja työläitä valmistaa niihin verrattuna.

Ikävä juttu, sillä kuten sanoit, plasmojen värikylläisyys ja -syvyys hakkaa LCD:t tekniikasta johtuen. LCD:ssähän on periaatteessa taustavalo filmin alla, joten värien syvyys kärsii enemmän tai vähemmän "wash out" -ongelmista plasmaan verrattuna, jossa ei vain yritetä taivuttaa valkoista valoa layereiden lävitse väreihin, vaan päin vastoin muodostetaan valkoinen ja muut värit raakavärikomponenteista.
Kommentteja on tullut paljon, muuta mikä mielestänne on tulevaisuuden tekniikka?
Tulevaisuuden tekniikka on aina sitä mikä on kaupoissa, kohta. Paskaako sitä ihmettelemään ostaako plasman vai LCD:n sen vuoksi kumman valmistusta jatketaan tulevaisuudessa, eikö tärkeämpää ole ostaa sitä mikä näyttää parhaalta nyt, jos sen television nyt aikoo ostaa?

Melkein suomeksi sanottuna: jos sekä telkkari X että Y ottavat sisään signaaleja Q, W, E, R, T ja Y, niin osta se mikä parempaa kuvaa niistä tuo.

Tix kirjoitti:Täytyy olla totaalisen dumbo jos ostaa nyt ready -paneelin.
Täytyy olla melkoisen vajukki jos ostaa nyt vahvasti kehitysvaihetta elävän Full HD -paneelin.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Vaikka en ole ketjuun osallistunut, kiitokset Manalalle ja Bedlamille hyvistä kommenteista. Kommentoinnissa on aika iso taito osata skaalata juttunsa kohdeyleisön tarpeisiin ja sijoitushalukkuuteen, eikä vain kontekstitta teknisiin ominaisuuksiin. Koinkin saavani mainittujen herrojen kommenteista enemmän irti kuin nettiä ylikuormittavista hifistelyjutuista yleensä.

Ja itse asiaan: en ole vähimmässäkään määrin hifistelijä, katson vain maksuttomia perus-tv-kanavia sekä vanhanaikaista perus-DVD:tä. Pelikonsolia tai tietokonetta en suunnittele laitteeseen koskaan kytkeväni. Katson TV:tä noin 2,5-3 metrin päästä, enkä halua, että laite dominoi huonetta sisustuksellisesti. Näillä spekseillä ja Kitinän ohjeilla päädyin valitsemaan Anttilan 37-tuumaisen tarjous-Panasonic-plasman (899 euroa) ja Pixmanian Sony KDL 32 S 3000 (kotiinkannettuna 749 euroa) välillä. Ostin jälkimmäisen. Olenko totaalisen dumbo vai melkoisen vajukki?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Tix

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Tix »

urpiainen kirjoitti:Ja itse asiaan: en ole vähimmässäkään määrin hifistelijä, katson vain maksuttomia perus-tv-kanavia

Olenko totaalisen dumbo vai melkoisen vajukki?
Tuohon käyttöön ihan hyvä hankinta. Sonyn omien digivirittimien skaalaimet ovatten erinomaisia, parempaa perus-tvkuvaa tuskin saat millään vastaavan hintaisella vekottimella. Tuon kokoisiin ei juuri taida fullHD-putkia edes olla tarjolla.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tix kirjoitti:Tuon kokoisiin ei juuri taida fullHD-putkia edes olla tarjolla.
Kyllä Full HD:tä on kaupat pullollaan 37 tuumaisissa, mutta eihän sillä Full HD:llä mitään tee, ellei katso puolentoista metrin päästä. Urpiainen teki fiksun valinnan.
Tix

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja Tix »

sivustahuutaja kirjoitti:
Tix kirjoitti:Tuon kokoisiin ei juuri taida fullHD-putkia edes olla tarjolla.
Kyllä Full HD:tä on kaupat pullollaan 37 tuumaisissa, mutta eihän sillä Full HD:llä mitään tee, ellei katso puolentoista metrin päästä. Urpiainen teki fiksun valinnan.
32-tuumaisissa ei ole. Kuten jo yllä totesin, skaalaukseen näyttölaitteen resoluutiolla on erinomaisen paljon vaikutusta sille, miltä lopputulos näyttää. Ei ole pakko uskoa jos ei taho. Mutta se ei muuta todellisuutta.
bedlam

Re: Taulutelkkareista

Viesti Kirjoittaja bedlam »

urpiainen kirjoitti:Ja itse asiaan: en ole vähimmässäkään määrin hifistelijä, katson vain maksuttomia perus-tv-kanavia sekä vanhanaikaista perus-DVD:tä. Pelikonsolia tai tietokonetta en suunnittele laitteeseen koskaan kytkeväni. Katson TV:tä noin 2,5-3 metrin päästä, enkä halua, että laite dominoi huonetta sisustuksellisesti. Näillä spekseillä ja Kitinän ohjeilla päädyin valitsemaan Anttilan 37-tuumaisen tarjous-Panasonic-plasman (899 euroa) ja Pixmanian Sony KDL 32 S 3000 (kotiinkannettuna 749 euroa) välillä. Ostin jälkimmäisen. Olenko totaalisen dumbo vai melkoisen vajukki?
Jos Sonyssa on digiviritin ja meinaa sillä katsella, niin voi olla että valinta osui nappiin. Muutoin kyllä mun kokemuksella ja oman maun mukaan Panan plasmojen kuvanlaatu hakkaa Sonyn lcd:t. Mutta onpahan noihin Sonyihin moni ilmeisesti ollut tyytyväinen, vierekkäin töllömalleja kaupassa vertailemalla D3000-mallin mustan syvyys oli vain omaan silmään aivan hirviän hailakka.

Plasma ois mummielestä ehottomasti järkevin juuri tuossa tapauksessa ettei tietsikkaa tai konsolia siihen meinaa kytkeä. Mutta on tuo ittellä toiminut hienosti konsolinkin kanssa ennakkopeloista huolimatta. Kaik mikä on palanut kiinni on pienellä lumisateella häipynyt.

EDIT: Toi Anttilan tarjousmalli on periaatteessa sama kuin toi munkin töllö, mutta vähemmällä liitäntävalikoimalla ja rumemmalla kotelolla. Meinasin nimittäin ostaa ton 42-tuumaisen vastaavan Anttilasta 999 eurolla, mutta jouduinkin maksamaan muutaman satasen lisää pelkästä ulkokuoresta sen paikanpäällä nähtyäni. Vaikka idioottimaiselle kuulostaakin, niin se oli kyllä köpösen näkönen vehje vaikka sisukset olikin samat.
Vastaa Viestiin