Olenko kyborgi?

Tietokonejutut, pelit ja muu nörtismi; autot, kaasupullot ja muut lelut
prosessi

Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Elukka tuossa jostain syystä alkoi miettiä, että missä menee kyborgin ja ihmisen välinen raja? Minä ehdotin, että siinä vaiheessa kun puhutaan sellaisista teknisistä osista, joita ilman kuolisi, voisi jo alkaa puhua kyborgista. Toisaalta sitten tulin ajatelleeksi, että minullahan on käytössäni insuliinipumppu, jota ilman kuolisin, joten oman rajanvetoni mukaan minä siis olisin kyborgi. Miten on, vedinkö rajan väärään paikkaan?
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

Millainen se pumppu on? Onko se kehosi sisällä? Tuon määritelmäsi mukaan kaikki sydämmentahdistimen omistavat ovat kyborgeja. Onko suuri osa Suomen eläkelläisistä naimissa kyborgin(koneen) kanssa? He tuskin ihastuisivat määritelmästäsi.

Mitä muita sellaisia laitteita on jonka varassa voi vielä käydä töissä, mutta jota ilman kuolisi, ja jotka on edes osittain kehon sisällä? Toisaalta kuulokoje joka antaa pulssia jotenkin suoraa hermoon ((vai miten se meni?) ja osa siitä on tietääkseni ihon alla) kuulostaa sellaiselta koneen ja kehon yhteistyöltä että, sopii kyborgin varusteisiin.
Bliss

Re: Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Kai se raja vähän kauempana kuitenkin menee. En osaa ajatella exäänikään kyborgina, vaikka hänelläkin on insuliinipumppu käytössä.
Mä piirtäisin rajan niinkin kauas, kuin että kyborgin elämä jatkuu muuttumattomana, vaikka ihmisen elämän jatkumiselle välttämättömät elimet poistetaan, ts. sydän, keuhkot, aivot...
Eli siis kuitenkin vähän pitemmälle koneistettu.
Avatar
Jyrki73
Kitinän uhri
Viestit: 765
Liittynyt: 14.08.2005 19:20
Paikkakunta: Kotka

Re: Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja Jyrki73 »

eiköhän tuo jossain tieteisromaanissa määritelty niin, että tietty prosentti kehosta täytyy olla konetta tai kojetta. eli yksi sydämmentahdistin tai tekojalka ei vielä riitä, paitsi ehkä jos jalka sisältää sen 7 arsenaalin aseistusta ja on lonkasta saakka konetta.

En muista miten se mitattiin koossa, painossa, vai toimintojen määrässä.
prosessi

Re: Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Bliss kirjoitti:Kai se raja vähän kauempana kuitenkin menee. En osaa ajatella exäänikään kyborgina, vaikka hänelläkin on insuliinipumppu käytössä.
Mä piirtäisin rajan niinkin kauas, kuin että kyborgin elämä jatkuu muuttumattomana, vaikka ihmisen elämän jatkumiselle välttämättömät elimet poistetaan, ts. sydän, keuhkot, aivot...
Eli siis kuitenkin vähän pitemmälle koneistettu.
Vaan sitten törmätäänkin jo jossain vaiheessa kyborgin ja androidin väliseen rajaan. Minäkin itse asiassa ensin mietin, että kyborgilla täytyy olla vähintään jotain mekaanista aivoissa, mutta Elukka epäili että siinä vaiheessa jo tosiaan pitäisi puhua androidista.
Pyry-Matias

Re: Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Oot sä aika prossu, prosessori, tiatsikka oot joo.
Herra Manala

Re: Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Jyrki73 kirjoitti:eiköhän tuo jossain tieteisromaanissa määritelty niin, että tietty prosentti kehosta täytyy olla konetta tai kojetta. eli yksi sydämmentahdistin tai tekojalka ei vielä riitä, paitsi ehkä jos jalka sisältää sen 7 arsenaalin aseistusta ja on lonkasta saakka konetta.

En muista miten se mitattiin koossa, painossa, vai toimintojen määrässä.
Mulla oli ala-asteella semmonen penaali jossa oli monta painonappia ja paljon toimintoja. Jos oisin ommellut sen poskeeni, oisko musta tullut kyborgi?
prosessi

Re: Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Herra Manala kirjoitti:
Jyrki73 kirjoitti:eiköhän tuo jossain tieteisromaanissa määritelty niin, että tietty prosentti kehosta täytyy olla konetta tai kojetta. eli yksi sydämmentahdistin tai tekojalka ei vielä riitä, paitsi ehkä jos jalka sisältää sen 7 arsenaalin aseistusta ja on lonkasta saakka konetta.

En muista miten se mitattiin koossa, painossa, vai toimintojen määrässä.
Mulla oli ala-asteella semmonen penaali jossa oli monta painonappia ja paljon toimintoja. Jos oisin ommellut sen poskeeni, oisko musta tullut kyborgi?
Ei, vaan M1.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja Clay »

"For the exogenously extended organizational complex functioning as an integrated homeostatic system unconsciously, we propose the term ‘Cyborg'." -Manfred E. Clynes and Nathan S. Kline

Sanoisin, ettei insuliinipumppu vielä tee sinusta kyborgia tuon alkuperäisen määritelmän perusteella. Alkuperäisyys kunniaan.
Nyt penikseni on fantastinen!
prosessi

Re: Olenko kyborgi?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

Clay kirjoitti:"For the exogenously extended organizational complex functioning as an integrated homeostatic system unconsciously, we propose the term ‘Cyborg'." -Manfred E. Clynes and Nathan S. Kline

Sanoisin, ettei insuliinipumppu vielä tee sinusta kyborgia tuon alkuperäisen määritelmän perusteella. Alkuperäisyys kunniaan.
Hyvä niin, sen siitä saa kun pähkäilee asioita vajaalla tiedolla varustettuna...
Vastaa Viestiin